Ασανσέρ: Ξεκίνησε η διαδικασία απογραφής ανελκυστήρων, η οποία αφορά τόσο σε ιδιωτικά όσο και σε δημόσια κτίρια, με την ενεργοποίηση, χθες, του εξειδικευμένου, γι’ αυτό το σκοπό, Μητρώου.
Οι υπόχρεοι έχουν διορία έως τα τέλη Νοεμβρίου να δηλώσουν τους ανελκυστήρες, μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας: https://elevator.mindev.gov.gr.
Η διαδικασία ολοκληρώνεται σε ελάχιστα λεπτά, «καθώς έχει ληφθεί κάθε δυνατή πρόνοια, ώστε να είναι ιδιαίτερα απλή για τη διευκόλυνση των πολιτών», σύμφωνα με το αρμόδιο υπουργείο Ανάπτυξης. Στην πλατφόρμα, μάλιστα, έχει αναρτηθεί αναλυτικό εγχειρίδιο, προς διευκόλυνση.
Τη διαδικασία της απογραφής μπορούν να «τρέξουν» οι ιδιοκτήτες διαμερισμάτων, οι διαχειριστές των πολυκατοικιών, οι νόμιμοι εκπρόσωποί τους ή οι συντηρητές και εγκαταστάτες ανελκυστήρων.
Βέβαια, παρότι η συμπλήρωση είναι απλή και δεν απαιτεί εξειδικευμένη τεχνική γνώση, συνιστάται -όπου αυτό είναι εφικτό- η απογραφή να γίνεται από τον υπεύθυνο συντηρητή ή εγκαταστάτη.
Με αυτόν τον τρόπο διασφαλίζεται ότι όλα τα στοιχεία θα είναι απολύτως ακριβή και συμβατά με τα πρότυπα που θα ελεγχθούν σε μεταγενέστερη φάση. Κάθε εγγραφή ανελκυστήρα στο Μητρώο Απογραφής Ανελκυστήρων, το οποίο τηρείται στη Γενική Γραμματεία Βιομηχανίας του Υπουργείου Ανάπτυξης, πρέπει να περιλαμβάνει κατ’ ελάχιστον τα ακόλουθα στοιχεία:
- Στοιχεία ιδιοκτήτη ή διαχειριστή ή νόμιμου εκπροσώπου. Εφόσον πρόκειται για συνιδιοκτησία, η διαδικασία εγγραφής μπορεί να ολοκληρωθεί από έναν μόνο ιδιοκτήτη.
- Διεύθυνση του εγκατεστημένου ανελκυστήρα δεδομένα γεωγραφικής θέσης. Σε περίπτωση ύπαρξης περισσότερων του ενός ανελκυστήρων στην ίδια διεύθυνση/κτίριο, απαιτούνται ισάριθμες εγγραφές με τα στοιχεία προσδιορισμού ενός εκάστου εξ αυτών.
- Αριθμό στάσεων ανελκυστήρα.
- Ετος εγκατάστασης και
- Στοιχεία του υπεύθυνου συντηρητή.
Στην εγγραφή συμπληρώνονται, προαιρετικά, οι ακόλουθες πληροφορίες:
- Υπαρξη ή μη δήλωσης συμμόρφωσης (σήμανση CE) του εγκατεστημένου ανελκυστήρα.
- Υπαρξη προηγούμενης πιστοποίησης.
- Εκκρεμότητες τεχνικής αναβάθμισης, κ.ά.
Η είσοδος των εγγεγραμμένων χρηστών στο Μητρώο πραγματοποιείται με τη χρήση των κωδικών διαπιστευτηρίων της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης (ΓΓΠΣΨΔ) του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης (Κωδικοί Taxisnet). Αντιστοίχως, η είσοδος στο σύστημα των χρηστών που ενεργούν με την ιδιότητα του δημοσίου υπαλλήλου, πραγματοποιείται με χρήση των «Κωδικών Δημόσιας Διοίκησης» της ΓΓΠΣΨΔ του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
Κάθε ανελκυστήρας που απογράφεται στο Μητρώο αποκτά Μοναδικό Κωδικό Ανελκυστήρα (UUID).
Μάλιστα, η ύπαρξη αριθμού απογραφής θα αποτελεί βασική πληροφορία τεχνικής ταυτοποίησης του ανελκυστήρα, την οποία οι συντηρητές και εγκαταστάτες θα πρέπει να επιβεβαιώνουν κατά τη διάρκεια της τακτικής τους δραστηριότητας. Αν ένας ανελκυστήρας δεν έχει απογραφεί, δεν θα μπορεί να συντηρηθεί νόμιμα και θα θεωρείται μη ασφαλής.
Συνεπώς, οι ανελκυστήρες χωρίς αριθμό απογραφής θα σφραγίζονται έως ότου συμμορφωθούν. Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία (2008-2025) οι πιστοποιημένοι ανελκυστήρες που έχουν καταχωριστεί στα περιφερειακά συστήματα (προ, δηλαδή, του Μητρώου Απογραφής Ανελκυστήρων) ανέρχονται σε 150.000 περίπου.
Σε αυτούς συμπεριλαμβάνονται -μεταξύ άλλων- ανελκυστήρες που βρίσκονται σε δημόσια κτίρια, αλλά και αρκετοί ανελκυστήρες κτιρίων από το 2000 και μετά, που έχουν τη σήμανση CE, καθώς σε καινούργιες οικοδομές δεν είχαν λόγο να μην κάνουν την πιστοποίηση, αφού το κόστος της είναι 100 ευρώ, ανά 5 χρόνια.
Εύλογα γίνεται αντιληπτό πως οι 150.000 πιστοποιήσεις δεν ανταποκρίνονται στο σύνολο των κτιρίων για τα οποία υπάρχει η υποχρέωση πιστοποίησης, που ξεκίνησε -βάσει ευρωπαϊκής οδηγίας- το 2002 και οριστικοποιήθηκε με την έκδοση σχετικής Κοινής Υπουργικής Απόφασης (ΚΥΑ) το 2008.
Αυτό που συνέβαινε, επί της ουσίας, για χρονικό διάστημα 17 ετών ήταν να δίνονταν διαδοχικές παρατάσεις για την υλοποίηση αυτής της υποχρέωσης. Και κατ’ αυτό τον τρόπο, δεν επιβάλλονταν και τα υψηλά πρόστιμα που επέσυρε η αθέτηση αυτής της υποχρέωσης.
Ο αρμόδιος υπουργός Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος, αποφάσισε, δεδομένου ότι πρόκειται για ένα κρίσιμο θέμα για την ασφάλεια των πολιτών, να προκρίνει τη λύση του Μητρώου, από το να διαιωνίσει τη μη αποτελεσματική πολιτική των παρατάσεων.
Με την απογραφή των ανελκυστήρων θα αποκτήσουν εικόνα στο υπουργείο σε σχέση με το πόσοι ακριβώς είναι οι ανελκυστήρες και ποια είναι η «ηλικιακή» και «γεωγραφική» τους κατανομή.
Κατά συνέπεια, θα έχουν τη δυνατότητα να διαμορφώσουν πολιτικές, να εξετάσουν τι είδους κίνητρα θα μπορούσαν, ενδεχομένως, να δοθούν για να διευκολύνουν τους υπόχρεους να ανταπεξέλθουν στην υποχρέωση της αναβάθμισης και κατ’ επέκταση της πιστοποίησης.
Η μη απογραφή των ανελκυστήρων στο Μητρώο εντός της προθεσμίας επισύρει διοικητικό πρόστιμο ύψους (ανά ανελκυστήρα):
- 1.000 ευρώ για ανελκυστήρες που βρίσκονται σε κτίρια με χρήση κατοικίας,
- 2.500 ευρώ για ανελκυστήρες σε κτίρια με επαγγελματική ή μικτή χρήση (π.χ. στην ίδια πολυκατοικία κάποια διαμερίσματα να αξιοποιούνται ως γραφεία και άλλα ως κατοικίες) και
- 5.000 ευρώ για ανελκυστήρες σε κτίρια προσπελάσιμα από το ευρύ κοινό (π.χ. εμπορικά κέντρα).
Διευκρινίζεται πως σε επόμενη φάση, αφού ολοκληρωθεί η διαδικασία της απογραφής, θα προσδιοριστεί το ύψος των προστίμων που θα επιβάλλονται σε όλους όσοι δεν θα πιστοποιούν τα ασανσέρ τους.
Ασανσέρ: Ποιο σήμα δεν πρέπει να λείπει – Έρχονται βαριά πρόστιμα
Τι πρέπει να κάνουν οι συνιδιοκτήτες για να λάβουν την απαραίτητη από το νόμο πιστοποίηση για το ασανσέρ της πολυκατοίκιας: «Τσουχτερές» οι τιμές για την επισκευή, αλλά «τσουχτερά» και τα πρόστιμα.
Μέχρι τις 30 Ιουνίου 2025 έχουν περιθώριο ιδιοκτήτες και διαχειριστές να εκσυγχρονίσουν τα παλιά ασανσέρ στις πολυκατοικίες.
Πιο συγκεκριμένα, οι ανελκυστήρες θα πρέπει να έχουν πιστοποίηση – που ανανεώνεται ανά 5 ή 6 χρόνια ανάλογα με τον αριθμό των στάσεων – τις οποίες εκδίδουν οι συντηρητές τους.
Αφού ελεχθεί το ασανσέρ, έρχονται επιθεωρητές και ορίζουν τι πρέπει να γίνει και αφού γίνουν οι απαραίτητες εργασίες, ξαναγίνεται ο έλεγχος και λαμβάνεται η πιστοποίηση – εξηγεί μιλώντας στην ΕΡΤ3 η Χριστίνα Ιακωβίδου, πρόεδρος του Σωματείου Επιχειρήσεων Κοινοχρήστων
«Η παράταση για τον εκσυγχρονισμό και την καταχώρηση των ανελκυστήρων στις πολυκατοικίες, η οποία ισχύει μέχρι τις 30 Ιουνίου 2025, παρέχει επιπλέον χρόνο στους ιδιοκτήτες και διαχειριστές για να συμμορφωθούν με τις απαιτούμενες προδιαγραφές ασφαλείας», ξεκαθαρίζει. «Η χορήγηση της νέας προθεσμίας είναι σημαντική, καθώς η μη συμμόρφωση με τις προδιαγραφές λειτουργίας και ασφάλειας των ανελκυστήρων επιφέρει υψηλά πρόστιμα.
»Ενδεικτικά, επιβάλλεται πρόστιμο 1.500 ευρώ σε κάθε ιδιοκτήτη ή διαχειριστή που δεν μεριμνά για την έκδοση ή ανανέωση του πιστοποιητικού του ανελκυστήρα».
«Οι ιδιοκτήτες ή διαχειριστές ακινήτων πρέπει να λάβουν το πιστοποιητικό ελέγχου του ανελκυστήρα τους και να το καταχωρήσουν στα μητρώα του Δήμου που ανήκουν», συμπληρώνει ο Ανδρέας Καραγιαννίδης, Μηχανολόγος-Μηχανικός και πρόεδρος εγκαταστατών-συντηρητών ανελκυστήρων Βόρειας Ελλάδας.
Σύμφωνα πάντα με τον κύριο Καραγιαννίδη, οι συνιδιοκτήτες θα πρέπει να εξασφαλίζουν τον περιοδικό έλεγχο του ανελκυστήρα τους, «να πάρουν την έκθεση στα χέρια τους, να μελετήσουν τις παρατηρήσεις, να τις άρουν και να λάβουν την πιστοποίηση».
Αξίζει να σημειωθεί πως οι εργασίες κοστίζουν συχνά αρκετές χιλιάδες ευρώ, ενώ το θέμα περιπλέκεται όταν ορισμένοι από τους συνιδιοκτήτες είναι «άφαντοι».
Ακίνητα: Νέος νόμος απειλεί χιλιάδες πολυκατοικίες με γκρέμισμα
Η πιθανή αναδρομικότητα της ακύρωσης του Νέου Οικοδομικού Κανονισμού (ΝΟΚ) θα μπορούσε να προκαλέσει χάος στην αγορά ακινήτων, καθώς χιλιάδες ακίνητα που κατασκευάστηκαν από το 2012 και μετά ενδέχεται να χαρακτηριστούν αυθαίρετα.
Η συζήτηση για την ισχύ ή ακύρωση του ΝΟΚ εξετάζεται στην Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ), γεγονός που έχει προκαλέσει έντονη ανησυχία σε ιδιοκτήτες, κατασκευαστές και επενδυτές.
Τα πρώτα δικαστικά βήματα για την αμφισβήτηση του ΝΟΚ έχουν ήδη οδηγήσει σε αποφάσεις που κηρύσσουν τον κανονισμό άκυρο, κάτι που δημιουργεί σοβαρά προβλήματα για όσους έχουν κατασκευάσει ή αγοράσει ακίνητα με βάση τις διατάξεις του. Αν επιβεβαιωθεί η ακύρωση, χιλιάδες ιδιοκτήτες θα βρεθούν αντιμέτωποι με τον κίνδυνο κατεδάφισης των ακινήτων τους και την επιβολή υψηλών προστίμων για διατήρησή τους στην υφιστάμενη κατάσταση.
Στην αγορά, ήδη παρατηρείται φόβος και διστακτικότητα, καθώς αγοραστές αποφεύγουν να επενδύσουν σε ακίνητα που ανεγέρθηκαν με βάση τον ΝΟΚ. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα ξένων επενδυτών, οι οποίοι αφού ενημερώθηκαν από τις δημοτικές αρχές ότι το κτίριο που αγόρασαν θα μπορούσε να χαρακτηριστεί αυθαίρετο, απαίτησαν την επιστροφή του ποσού που είχαν καταβάλει, ύψους 1,8 εκατομμυρίων ευρώ.
Η κατάσταση αυτή έχει δημιουργήσει γενικευμένο αναβρασμό στην αγορά ακινήτων.
Όσοι έχουν αγοράσει ακίνητα από τα σχέδια, φοβούμενοι ότι οι οικοδομές δεν θα ολοκληρωθούν, αρνούνται να πληρώσουν τις επόμενες δόσεις. Παράλληλα, τα εργολαβικά συμβόλαια μεταξύ κατασκευαστών και οικοπεδούχων βρίσκονται σε αβεβαιότητα, ενώ οι οικοδομικές άδειες που έχουν εκδοθεί παραμένουν «παγωμένες», με την αγορά να περιμένει να ξεκαθαρίσει η νομική κατάσταση.