Ασανσέρ: Νέος γύρος αντιπαραθέσεων και καβγάδων στις εισόδους των πολυκατοικιών έχει προκαλέσει η νέα υποχρεωτική απογραφή και πιστοποίηση των ανελκυστήρων.

Και αυτό γιατί το κόστος ξεκινά από μερικές εκατοντάδες ευρώ, αλλά σε παλιές εγκαταστάσεις μπορεί να εκτοξευθεί σε πολλές χιλιάδες, με τους ιδιοκτήτες και τους ενοικιαστές να τσακώνονται για το ποιος θα πληρώσει τον λογαριασμό.

Το νέο Μητρώο Ανελκυστήρων, που θεσπίστηκε με απόφαση του Υπουργείου Ανάπτυξης, αφορά περίπου 500.000 ασανσέρ σε όλη τη χώρα. Όλοι οι ανελκυστήρες, ακόμη και οι απενεργοποιημένοι, πρέπει να δηλωθούν στην πλατφόρμα elevator.mindev.gov.gr με κωδικούς Taxisnet. Μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας, κάθε ασανσέρ αποκτά μοναδικό κωδικό (UUID) που θα τον συνοδεύει σε κάθε έλεγχο, ασφάλιση ή μεταβίβαση ακινήτου.

Η απογραφή απαιτεί στοιχεία ιδιοκτήτη ή διαχειριστή, τη διεύθυνση και τον ΚΑΕΚ του ακινήτου, τον αριθμό στάσεων, το έτος εγκατάστασης, την ύπαρξη σήμανσης CE, παλαιότερες πιστοποιήσεις καθώς και τα στοιχεία του υπεύθυνου συντηρητή. Η καταχώριση μπορεί να γίνει από τον ίδιο τον ιδιοκτήτη, τον διαχειριστή ή τον συντηρητή του ανελκυστήρα.

Το κρίσιμο ζήτημα είναι το κόστος. Για έναν σύγχρονο ανελκυστήρα αρκεί ένας τυπικός τεχνικός έλεγχος λίγων εκατοντάδων ευρώ. Στις πολυκατοικίες με εγκαταστάσεις δεκαετιών, όμως, η συμμόρφωση σημαίνει αλλαγές σε φρένα, κινητήρες, καμπίνες και ηλεκτρολογικά συστήματα, με τον λογαριασμό να ανεβαίνει σε αρκετές χιλιάδες ευρώ. Εδώ ξεκινούν οι «εμφύλιοι».

Η ΠΟΜΙΔΑ ξεκαθαρίζει ότι την πιστοποίηση και την ανανέωση πρέπει να πληρώνουν οι ιδιοκτήτες, αφού αυτοί καρπώνονται και την υπεραξία του ακινήτου. Ωστόσο, πολλοί διαχειριστές περνούν τα ποσά στα κοινόχρηστα, ζητώντας συμμετοχή και από ενοικιαστές. Αυτό προκαλεί εκρηκτικές αντιδράσεις: οι ένοικοι αρνούνται να πληρώσουν δαπάνες που δεν σχετίζονται με τη χρήση, αλλά με την αξία του ακινήτου.

Η ασάφεια στους κανονισμούς πολυκατοικίας περιπλέκει την κατάσταση. Άλλοι ιδιοκτήτες θεωρούν ότι το βάρος μοιράζεται σε όλους με βάση τα χιλιοστά, άλλοι ότι αφορά μόνο όσους χρησιμοποιούν τον ανελκυστήρα. Οι διαχειριστές μένουν στη μέση, αναγκασμένοι να συγκαλούν έκτακτες συνελεύσεις και να αντιμετωπίζουν σκληρές αντιπαραθέσεις για να αποφευχθούν τα αδιέξοδα.

Το υπουργείο τονίζει ότι η διαδικασία είναι ζήτημα ασφάλειας και ποιότητας ζωής. Χωρίς πιστοποίηση, δεν μπορεί να γίνει μεταβίβαση ακινήτου ούτε να εκδοθεί ασφαλιστήριο συμβόλαιο. Ακόμη και απενεργοποιημένοι ανελκυστήρες πρέπει να δηλωθούν. Το μήνυμα είναι σαφές: η συμμόρφωση είναι υποχρεωτική και δεν υπάρχει περιθώριο παράκαμψης.

Η ίδια η διαδικασία είναι απλή. Ο συντηρητής αναλαμβάνει τον πρώτο έλεγχο, καταγράφει τις παρεμβάσεις, εκτελεί τις εργασίες και ακολουθεί τελικός έλεγχος πριν την καταχώριση στο Μητρώο. Όμως για πολλές πολυκατοικίες το βάρος είναι δυσβάσταχτο. Το αποτέλεσμα; Οι είσοδοι μετατρέπονται σε «πεδία μάχης» με καβγάδες για το ποιος πληρώνει και ποιος ωφελείται.

Ένα ακόμη πρόβλημα που αναδεικνύεται στην πράξη είναι ότι όσοι έχουν αναθέσει τη διαχείριση της πολυκατοικίας σε επαγγελματικά γραφεία, συχνά βρίσκουν απέναντί τους την άρνηση αυτών να αναλάβουν τη διαδικασία της απογραφής. Τα γραφεία καλούν τους ιδιοκτήτες να κάνουν συνέλευση και να ορίσουν κάποιον από αυτούς να εισέλθει στην πλατφόρμα και να συμπληρώσει τα απαραίτητα στοιχεία.

Η διαδικασία, όμως, μόνο απλή δεν είναι. Απαιτείται να εντοπιστεί ο ΚΑΕΚ του ακινήτου, να συγκεντρωθούν όλα τα στοιχεία του κτιρίου, να βρεθούν τα στοιχεία και το ΑΦΜ του συντηρητή του ανελκυστήρα, καθώς και μια σειρά από άλλα δεδομένα που προκαλούν «πονοκέφαλο» σε όσους αναλαμβάνουν να βγάλουν εις πέρας την υπόθεση.

Ασανσέρ: Ποιο σήμα δεν πρέπει να λείπει – Έρχονται βαριά πρόστιμα

Τι πρέπει να κάνουν οι συνιδιοκτήτες για να λάβουν την απαραίτητη από το νόμο πιστοποίηση για το ασανσέρ της πολυκατοίκιας: «Τσουχτερές» οι τιμές για την επισκευή, αλλά «τσουχτερά» και τα πρόστιμα.

Μέχρι τις 30 Ιουνίου 2025 έχουν περιθώριο ιδιοκτήτες και διαχειριστές να εκσυγχρονίσουν τα παλιά ασανσέρ στις πολυκατοικίες.

Πιο συγκεκριμένα, οι ανελκυστήρες θα πρέπει να έχουν πιστοποίηση – που ανανεώνεται ανά 5 ή 6 χρόνια ανάλογα με τον αριθμό των στάσεων – τις οποίες εκδίδουν οι συντηρητές τους.

Αφού ελεχθεί το ασανσέρ, έρχονται επιθεωρητές και ορίζουν τι πρέπει να γίνει και αφού γίνουν οι απαραίτητες εργασίες, ξαναγίνεται ο έλεγχος και λαμβάνεται η πιστοποίηση – εξηγεί μιλώντας στην ΕΡΤ3 η Χριστίνα Ιακωβίδου, πρόεδρος του Σωματείου Επιχειρήσεων Κοινοχρήστων

«Η παράταση για τον εκσυγχρονισμό και την καταχώρηση των ανελκυστήρων στις πολυκατοικίες, η οποία ισχύει μέχρι τις 30 Ιουνίου 2025, παρέχει επιπλέον χρόνο στους ιδιοκτήτες και διαχειριστές για να συμμορφωθούν με τις απαιτούμενες προδιαγραφές ασφαλείας», ξεκαθαρίζει. «Η χορήγηση της νέας προθεσμίας είναι σημαντική, καθώς η μη συμμόρφωση με τις προδιαγραφές λειτουργίας και ασφάλειας των ανελκυστήρων επιφέρει υψηλά πρόστιμα.

»Ενδεικτικά, επιβάλλεται πρόστιμο 1.500 ευρώ σε κάθε ιδιοκτήτη ή διαχειριστή που δεν μεριμνά για την έκδοση ή ανανέωση του πιστοποιητικού του ανελκυστήρα».

«Οι ιδιοκτήτες ή διαχειριστές ακινήτων πρέπει να λάβουν το πιστοποιητικό ελέγχου του ανελκυστήρα τους και να το καταχωρήσουν στα μητρώα του Δήμου που ανήκουν», συμπληρώνει ο Ανδρέας Καραγιαννίδης, Μηχανολόγος-Μηχανικός και πρόεδρος εγκαταστατών-συντηρητών ανελκυστήρων Βόρειας Ελλάδας.

Σύμφωνα πάντα με τον κύριο Καραγιαννίδη, οι συνιδιοκτήτες θα πρέπει να εξασφαλίζουν τον περιοδικό έλεγχο του ανελκυστήρα τους, «να πάρουν την έκθεση στα χέρια τους, να μελετήσουν τις παρατηρήσεις, να τις άρουν και να λάβουν την πιστοποίηση».

Αξίζει να σημειωθεί πως οι εργασίες κοστίζουν συχνά αρκετές χιλιάδες ευρώ, ενώ το θέμα περιπλέκεται όταν ορισμένοι από τους συνιδιοκτήτες είναι «άφαντοι».

Ασανσέρ: Νέος νόμος απειλεί χιλιάδες πολυκατοικίες με γκρέμισμα

Η πιθανή αναδρομικότητα της ακύρωσης του Νέου Οικοδομικού Κανονισμού (ΝΟΚ) θα μπορούσε να προκαλέσει χάος στην αγορά ακινήτων, καθώς χιλιάδες ακίνητα που κατασκευάστηκαν από το 2012 και μετά ενδέχεται να χαρακτηριστούν αυθαίρετα.

Η συζήτηση για την ισχύ ή ακύρωση του ΝΟΚ εξετάζεται στην Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ), γεγονός που έχει προκαλέσει έντονη ανησυχία σε ιδιοκτήτες, κατασκευαστές και επενδυτές.

Τα πρώτα δικαστικά βήματα για την αμφισβήτηση του ΝΟΚ έχουν ήδη οδηγήσει σε αποφάσεις που κηρύσσουν τον κανονισμό άκυρο, κάτι που δημιουργεί σοβαρά προβλήματα για όσους έχουν κατασκευάσει ή αγοράσει ακίνητα με βάση τις διατάξεις του. Αν επιβεβαιωθεί η ακύρωση, χιλιάδες ιδιοκτήτες θα βρεθούν αντιμέτωποι με τον κίνδυνο κατεδάφισης των ακινήτων τους και την επιβολή υψηλών προστίμων για διατήρησή τους στην υφιστάμενη κατάσταση.

Στην αγορά, ήδη παρατηρείται φόβος και διστακτικότητα, καθώς αγοραστές αποφεύγουν να επενδύσουν σε ακίνητα που ανεγέρθηκαν με βάση τον ΝΟΚ. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα ξένων επενδυτών, οι οποίοι αφού ενημερώθηκαν από τις δημοτικές αρχές ότι το κτίριο που αγόρασαν θα μπορούσε να χαρακτηριστεί αυθαίρετο, απαίτησαν την επιστροφή του ποσού που είχαν καταβάλει, ύψους 1,8 εκατομμυρίων ευρώ.

Η κατάσταση αυτή έχει δημιουργήσει γενικευμένο αναβρασμό στην αγορά ακινήτων.

Όσοι έχουν αγοράσει ακίνητα από τα σχέδια, φοβούμενοι ότι οι οικοδομές δεν θα ολοκληρωθούν, αρνούνται να πληρώσουν τις επόμενες δόσεις. Παράλληλα, τα εργολαβικά συμβόλαια μεταξύ κατασκευαστών και οικοπεδούχων βρίσκονται σε αβεβαιότητα, ενώ οι οικοδομικές άδειες που έχουν εκδοθεί παραμένουν «παγωμένες», με την αγορά να περιμένει να ξεκαθαρίσει η νομική κατάσταση.