Ακρίβεια: Στα… ύψη θα φτάσει φέτος το πασχαλινό αρνί με τους καταναλωτές να είναι σε σοκ! Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr…
Οι αυξήσεις που καταγράφονται το πρωτο τρίμηνο του 2022 σε κρέας, λαχανικά, σιτηρά λόγω της μεγάλης αύξησης του ενεργειακού και μεταφορικού κόστους, καθώς και σε συνδυασμό με τον πόλεμο στην Ουκρανία ξεπερνούν το 15%.
«Έχουμε προσπαθήσει και έχουμε απορροφήσει ένα μεγάλο κομμάτι από τις αυξήσεις, ωστόσο πλέον δεν αντέχουμε άλλο. Μόνο τα λειτουργικά έξοδα, όπως το ρεύμα μας έχει γονατίσει και γι αυτό αναγκαζόμαστε να αυξήσουμε τις τιμές στα κρέατα. Είναι κάτι που δεν θελουμε να γίνει αλλά δεν μπορούμε να κάνουμε και αλλιώς», σημειώνει στα Dnews, ιδιοκτήτης κρεοπωλείου στη Βαρβάκειο αγορά.
Εκτός από το αρνί το οποίο από 9 – 9.30 ευρώ θα φτάσει τα 12 ευρώ το κιλό, μεγάλες θα είναι οι αυξήσεις στα υπόλοιπα προϊόντα που συμπληρώνουν το πασχαλινό τραπέζι. Τα σιτηρά όπως το ψωμί και τα μακαρόνια, τα λαχανικά για τις σαλάτες, το έλαια και τα λίπη για τα φαγητά, όπως και τα αρτοπαρασκευάσματα, τα τσουρέκια, τα κουλούρια, τα κέικ θα «φουσκώσουν» επιπλέον το κόστος του τραπεζιού.
Ακόμα ένα θέμα που προστίθεται να ενίσχυση την αύξηση των τιμών στα κρεατικά, είναι το πρόβλημα που δημιουργήθηκε από τον πόλεμο στην Ουκρανία στις εισαγωγές αρνιών. Μέχρι πέρσι τα Ρουμανικά και Βουλγαρικά αρνιά που «έρχονταν» στην ελληνική αγορά ήταν ένα αντίβαρο για τις αυξημένες τιμές. Φέτος και μετά το εμπάργκο σε σιτηρά που έγιναν στις αγορές των γειτονικών χωρών, οι ίδιοι πρόκειται να κρατήσουν τα προϊόντα τους για εσωτερική κατανάλωση, με αποτέλεσμα τα ντόπια προϊόντα να έχουν μεγαλύτερη αύξηση.
Σύμφωνα με τους καταναλωτές οι ίδιοι θα προτιμήσουν να κάνουν τα ψώνια τους από τις κρεαταγορές και τις λαϊκές αγορές, καθώς όπως υποστηρίζουν οι τιμές των προϊόντων στα σούπερ μάρκετ είναι απλησίαστες. «Πήγα εχθές στο σούπερ μαρκετ πήρα 10 πράγματα και πλήρωσα 59 ευρώ. Για το πασχαλινό τραπέζι και όχι μόνο δηλαδή, θα επιλέγω πλέον να έρχομαι στην αγορά.
Ακρίβεια: «Πάγωσαν» οι πελάτες των σούπερ μάρκετ
Η τελευταία πίεση του ενεργειακού κόστους και των αυξημένων πρώτων υλών που διαπερνά όλη την εφοδιαστική αλυσίδα δεν αφήνει ανεπηρέαστους τους τελευταίους κρίκους, τη λιανική και τους καταναλωτές, καθώς και αυτοί καλούνται να πληρώσουν μέρος του επιπρόσθετου κόστους.
Ως αποτέλεσμα η μεν λιανική βλέπει τα περιθώρια κέρδους της να ροκανίζονται έτι περαιτέρω, οι δε καταναλωτές διαπιστώνουν ότι οι αυξήσεις «τρώνε» το διαθέσιμο εισόδημά τους περιορίζοντας τελικά και την ίδια την αγοραστική τους δύναμη.
Μάλιστα, σύμφωνα με την ετήσια έκθεση του ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ, η ακρίβεια φαίνεται ότι εκτίναξε τον αριθμό των νοικοκυριών που αύξησαν το 2021 τις δαπάνες τους για τα ίδια βασικά αγαθά κατά 12%.
Ενα ποσοστό που φαίνεται ότι θα ξεπεραστεί φέτος! Συγκεκριμένα η έρευνα κατέγραψε πως το 65,1% των νοικοκυριών αύξησε τις δαπάνες του για λογαριασμούς σπιτιού (20% το αντίστοιχο ποσοστό το 2020), το 52,8% για είδη διατροφής (26,2% το 2020), το 51,9% για θέρμανση (12,9% το 2020) και το 34,7% για υγεία και φάρμακα (26% το 2020).
Οπως τονίζεται, οι αυξήσεις των τιμών ηλεκτρικής ενέργειας αποτελούν για 1 στα 2 νοικοκυριά την κατηγορία που έχει τη μεγαλύτερη αρνητική επίδραση στο εισόδημά του.
Ταυτόχρονα η έρευνα κατέδειξε πως περισσότερα από 5 στα 10 νοικοκυριά (50,9%) περιόρισαν το 2021 τις δαπάνες τους για εξόδους (εστιατόρια, καφέ, σινεμά κ.λπ.). Το 45,1% των νοικοκυριών ξόδεψε λιγότερα για ταξίδια, ενώ το 43,3% περιόρισε τις δαπάνες για ένδυση-υπόδηση.
«Η κατάσταση στο λιανεμπόριο είναι τραγική. Η αγορά ανεβαίνει τον δικό της γολγοθά», λέει ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ κ. Γιώργος Καρανίκας. «Ο πληθωρισμός είναι στα ύψη, με την ενέργεια και τα βασικά αγαθά να απορροφούν σχεδόν το σύνολο του διαθέσιμου εισοδήματος του Ελληνα.
Ο τζίρος στα εμπορικά καταστήματα έχει κάνει στην κυριολεξία βουτιά. Σε αυτά τουλάχιστον που δεν πουλάνε βασικά είδη. Ηδη δεν σας κρύβω ότι επικρατεί μεγάλη ανασφάλεια των επαγγελματιών πρώτα απ’ όλα για την επιβίωσή τους», προσθέτει.
Ο ίδιος μάλιστα εμφανίζεται απαισιόδοξος και με την προοπτική να τονωθεί λίγο η αγορά κοντά στην εορταστική περίοδο του Πάσχα.
«Η μειωμένη αγοραστική δύναμη, η ανασφάλεια και το γεγονός ότι δεν έχουμε ξεπεράσει ακόμη τον COCVID-19 δεν νομίζω ότι αφήνουν περιθώρια αισιοδοξίας. Δυστυχώς όλα πλέον αμφισβητούνται. Υποτίθεται ότι περιμέναμε φέτος μια καλή τουριστική κίνηση που θα βοηθούσε, αλλά κανείς δεν είναι σίγουρος πια. Προς το παρόν είμαστε εν αναμονή κάποιων μέτρων στήριξης για τις μικρές επιχειρήσεις. Θέλουμε οξυγόνο, αφού αυτό που λείπει είναι η ρευστότητα».
Ακρίβεια: Ανατιμήσεις έως 17% σε 10 μέρες
Η μέση τιμή για ένα κιλό επώνυμο αλεύρι για όλες τις χρήσεις στα ράφια των σούπερ μάρκετ ήταν την 1η Μαρτίου στο 1,28 ευρώ.
Στο 10ημερο που μεσολάβησε έως την 11η Μαρτίου με βάση τα στοιχεία της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-Καταναλωτής του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, η μέση τιμή ανέβηκε κατά 7,8%, στο 1,38 ευρώ.
Στο επώνυμο αραβοσιτέλαιο (μπουκάλι του ενός λίτρου) η αύξηση της τιμής καταναλωτή ήταν 3 λεπτά του ευρώ το ίδιο διάστημα (+ 0,7%), στο αναψυκτικό cola η κλασική φιάλη του 1,5 λίτρου «τσίμπησε» 1 λεπτό του ευρώ, στο 1,48 ευρώ από 1,47, ενώ στο ψωμί του τοστ (συσκευασία των 500g) η άνοδος στη μέση τιμή μεταξύ 1η και 11η Μαρτίου ήταν 3,2%, στο 1,91 ευρώ από 1,85 ευρώ.
Σε ποσοστό 3,4% μέσα σε 10 ημέρες αυξήθηκε η μέση τιμή στις πατάτες. Συγκεκριμένα, ένα κιλό πατάτες Κύπρου την 1η Μαρτίου πωλούνταν στους πάγκους μαναβικής των αλυσίδων σούπερ μάρκετ προς 1,15 ευρώ (μέση τιμή), ενώ στις 11 Μαρτίου η τιμή είχε ανέβει στο 1,19 ευρώ. Κατά 6 λεπτά του ευρώ ακριβότερα πωλούνταν το ίδιο διάστημα και οι φακές (συσκευασία 500g), από 1,88 ευρώ στα 1,94 ευρώ.
Πολύ μεγαλύτερη ήταν η ποσοστιαία αύξηση που «είδαν» τα μήλα στάρκιν (χύμα). Από τα στοιχεία που συγκεντρώνει το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων και εμφανίζονται στην ψηφιακή πλατφόρμα e-Καταναλωτής, η μέση τιμή την 11η Μαρτίου ήταν 1,51 ευρώ το κιλό, όταν την 1η Μαρτίου 1,31 ευρώ το κιλό (+16,7%).
Στα επώνυμα απορρυπαντικά για τα πιάτα η αύξηση το πρώτο 10ημερο του Μαρτίου ήταν της τάξης του 2,3%, από 1,73 ευρώ στο 1,77 ευρώ (μπουκάλι των 400 ml), ενώ η μέση τιμή της φέτας (συσκευασία των 400g) μεταξύ της 1ης Μαρτίου και της 11ης Μαρτίου αυξήθηκε κατά 10 λεπτά του ευρώ (από 4,84 ευρώ στα 4,94 ευρώ).