«Αρμαγεδδών» στα μαγαζιά: Έρχονται μαζικά «λουκέτα»

Λιανεμπόριο: Ούτε η επανελειτουργία των καταστημάτων ούτε οι εκπτώσεις φαίνεται πως μπορούν να σώσουν τους επιχειρηματίες, που βλέπουν τις εισπράξεις τους να βυθίζονται. Δείτε στο xristika.gr πώς τα καταστήματα λιανεμπορίου βρίσκονται αντιμέτωπα με το «λουκέτο».

Καλές, αλλά όχι καλύτερες σε σύγκριση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο ήταν οι επιδόσεις στο λιανεμπόριο κατά την πρώτη εβδομάδα λειτουργίας του, ύστερα από περίπου 2,5 μήνες με κλειστά τα φυσικά καταστήματα. Αυτό τουλάχιστον προκύπτει από έρευνα που διενήργησε ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών (ΕΣΑ) σε επιχειρήσεις-μέλη του.

Την ίδια ώρα, πάντως, ο συνωστισμός που παρατηρήθηκε στην οδό Ερμού και σε άλλους κεντρικούς εμπορικούς δρόμους –που σε μεγάλο βαθμό οφείλεται στον περιορισμένο αριθμό ατόμων που επιτρέπεται να βρίσκονται στα καταστήματα– προβληματίζει εμπόρους και κυβέρνηση, με τους πρώτους να φοβούνται ένα τρίτο lockdown, κάτι που θα επιφέρει τη χαριστική βολή ακόμη και στο 50% των επιχειρήσεων του κλάδου.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας του ΕΣΑ, περίπου 7 στους 10 καταστηματάρχες δήλωσαν ότι είχαν μειωμένες ή τις ίδιες πωλήσεις σε σύγκριση με την πρώτη εβδομάδα των χειμερινών εκπτώσεων του 2020.

Συγκεκριμένα, το 39% δήλωσε ότι είχε μειωμένες πωλήσεις, το 30% ότι παρέμειναν σταθερές, ενώ 31% είχε αυξημένες πωλήσεις σε σύγκριση με πέρυσι. Ενα στα δύο καταστήματα και κυρίως στον κλάδο της ένδυσης είχε ποσοστά έκπτωσης 40%-50%, ενώ στον κλάδο της υπόδησης οι εκπτώσεις είναι από 20% έως 40%. Ποσοστό έκπτωσης 10%-20% καταγράφεται στα κοσμηματοπωλεία, στα καταστήματα εσωρούχων και μικροεπίπλων.

Ολους τους εργαζομένους επανέφερε από την αναστολή σύμβασης το 26% των καταστημάτων, το 75% των εργαζομένων επανέφερε το 32%, ενώ το 50% του προσωπικού επανέφερε το 22% των εμπορικών επιχειρήσεων.

Πάντως, παρά το γεγονός ότι στη συντριπτική τους πλειονότητα οι εμπορικές επιχειρήσεις έχουν κάνει χρήση των κυβερνητικών μέτρων στήριξης, επτά στις δέκα αντιμετωπίζουν σοβαρό πρόβλημα επιβίωσης, καθώς δηλώνουν ότι δεν μπορούν να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις που έχουν σε τράπεζες, εφορία και ασφαλιστικά ταμεία.

Γι’ αυτό το 49% θεωρεί πιο αποτελεσματικό μέτρο τη ρύθμιση και το «κούρεμα» οφειλών, ενώ ένα 23% ζητεί ενισχυμένη επιστρεπτέα προκαταβολή και μετατροπή της σε μη επιστρεπτέα. Μία στις δύο εξάλλου εκτιμά ότι θα οδηγηθεί σε οριστικό «λουκέτο» σε περίπτωση που επιβληθεί τρίτο lockdown.

Για τον λόγο αυτό από την πρώτη στιγμή κυβέρνηση και έμποροι αναζητούσαν τρόπο για να ελεγχθεί ο συνωστισμός στα εμπορικά καταστήματα μέσω εφαρμογών που θα βοηθούν τους καταναλωτές να τηρούν το προβλεπόμενο δίωρο.

Λιανεμπόριο: Πότε τελειώνουν οι χειμερινές εκπτώσεις – Η μεγάλη παγίδα

Αγώνας δρόμου για τον τζίρο των εκπτώσεων είναι η περίοδος που διανύουμε, με το λιανεμπόριο να παίρνει βαθιά ανάσα μετά την απόφαση για το άνοιγμα του.

Να θυμίσουμε πως οι χειμερινές εκπτώσεις έχουν ξεκινήσει από τις 11 Ιανουαρίου και θα διαρκέσουν μέχρι τις 27 Φεβρουαρίου.

Ωστόσο, τα καταστήματα προβλέπεται να παραμείνουν ανοιχτά μέχρι τις 25 Ιανουαρίου, περίοδος κατά την οποία θα είναι κρας τεστ για να ληφθούν αποφάσεις και για άνοιγμα περισσότερων κλάδων ή χαλάρωση περισσότερων μέτρων, όπως είναι η μετακίνηση εκτός νομού.

Η απόφαση που δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ για τα μέτρα που ισχύουν έχει ισχύ από σήμερα, Δευτέρα 18 Ιανουαρίου και ώρα 6:00, έως και τη Δευτέρα, 25 Ιανουαρίου και ώρα 6:00.

«Τεστ για το αν μπορούμε να συνεννοηθούμε καλόπιστα και πολιτισμένα» χαρακτήρισε την επαναλειτουργία του λιανεμπορίου ο υπουργός Ανάπτυξης Άδωνις Γεωργιάδης, σε δηλώσεις του σήμερα στον τηλεοπτικό σταθμό ΣΚΑΪ, ενώ, σε περίπτωση που το επιτρέπουν τα επιδημιολογικά δεδομένα, είπε ότι εξετάζεται το ενδεχόμενο να αρθεί το μέτρο της απαγόρευσης μετακίνησης εκτός νομού με στόχο το άμεσο άνοιγμα των χιονοδρομικών κέντρων.

«Στους τζίρους είμαι βέβαιος ότι θα πάμε καλά, οι εκπτώσεις θα έχουν πολύ μεγάλη επιτυχία, αγωνία μου είναι πώς θα πάμε επιδημιολογικά» τόνισε. «Απέχουμε ακόμα από το άνοιγμα της εστίασης, δεν είμαστε κοντά» διευκρίνισε ο κ. Γεωργιάδης.

Την πρώτη μέρα λειτουργίας των καταστημάτων δεν έλειψαν, οι ουρές έξω από μαγαζιά με ρούχα καθώς λόγω των αυστηρότερων περιορισμών είναι μικρότερος ο αριθμός που επιτρέπεται στο εσωτερικό των επιχειρήσεων.

Όπως, όμως έχουν προειδοποιήσει οι ειδικοί αλλά και αυτό που διαμηνύουν από την κυβέρνηση είναι ότι σε περίπτωση που καταγραφούν συνωστισμοί η παρέμβαση και η άρση των μέτρων για το άνοιγμα των καταστημάτων θα είναι άμεση.

«Κάθε εβδομάδα τα επιδημιολογικά δεδομένα θα επαναξιολογούνται κι αν η κατάσταση ξεφύγει τότε θα αναγκαστούμε να κλείσουμε και πάλι το λιανεμπόριο», δήλωσε από την πλευρά του ο αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης Νίκος Παπαθανάσης.

Λιανεμπόριο: Τι πρέπει να προσέξετε στις εκπτώσεις

Από το Κέντρο Προστασίας Καταναλωτών, διαβάστε μερικές χρήσιμες συμβουλές για όλους τους καταναλωτές. Αξίζει να τονιστεί ότι οι καταναλωτές θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί στις αγορές τους και να αποφεύγουν πιθανές παγίδες από αθέμιτες και επιθετικές εμπορικές πρακτικές.

Ειδικότερα, το ΚΕ.Π.ΚΑ. επισημαίνει τα εξής:

  • Δεν πρέπει να γίνεται σύγχυση μεταξύ εκπτώσεων και προσφορών. Οι εκπτώσεις αφορούν προϊόντα της σεζόν, για τα οποία η έκπτωση είναι συνήθως χαμηλή. Για τις προσφορές, η έκπτωση είναι ιδιαίτερα υψηλή, αλλά αφορά είδη παρωχημένης εποχής. Οι καταναλωτές δεν πρέπει να παρασυρόμαστε από τις μεγάλες εκπτώσεις.
  • Οι καταστηματάρχες είναι υποχρεωμένοι να αλλάζουν τα προϊόντα τα οποία παρουσιάζουν ελάττωμα και αγοράστηκαν την περίοδο των εκπτώσεων. Ο έμπορος μπορεί να αρνηθεί αλλαγή ελαττωματικού είδους, μόνο εάν το προϊόν είναι σε τιμή προσφοράς, εξαιτίας του συγκεκριμένου ελαττώματος και εφόσον έχει ενημερώσει σχετικά τον καταναλωτή, πριν την αγορά, με ανάλογη πινακίδα.
  • Για την περίοδο των εκπτώσεων, πρέπει να υπάρχει πινακίδα σε ορατά από τους καταναλωτές σημεία του καταστήματος και των βιτρινών, που θα αναγράφει το ποσοστό των εκπτώσεων, που παρέχονται, στις τιμές πώλησης κάθε είδους ή ομάδας ειδών ή όλων των ειδών του καταστήματος. Αν δεν υπάρχει τέτοια πινακίδα, πρέπει σε κάθε είδος να υπάρχει καρτελάκι, που να αναγράφει την τιμή πώλησης του προϊόντος, πριν την έκπτωση (διαγραμμένη) και την τιμή, μετά την έκπτωση.
  • Οι καταναλωτές δεν πρέπει να επηρεάζονται από τις διαφημίσεις.
  • Θα αποβεί πολύ χρήσιμο για τους καταναλωτές, εάν, πριν τις εκπτώσεις, επισκεφθούν την αγορά, για να διερευνήσουν τις τιμές, πριν την έκπτωση και να επισημάνουν τα είδη, που θέλουν να αγοράσουν. Έτσι, θα έχουν τη δυνατότητα σύγκρισης των τιμών, πριν και μετά την έκπτωση, καθώς και τη βεβαιότητα ότι το ποσό που αναγράφεται, ως τιμή, πριν την έκπτωση, είναι πραγματικό.
  • Επιβάλλεται ο προγραμματισμός τις αγορές, σύμφωνα με τις πραγματικές ανάγκες, προς αποφυγή της υπερκατανάλωσης.
  • Απαραίτητη είναι η έρευνα αγοράς.
  • Πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στις ενδείξεις ενιαίας έκπτωσης στις βιτρίνες των καταστημάτων. Τα ποσοστά της έκπτωσης αφορούν καθορισμένες κατηγορίες ομοίων προϊόντων και όχι όλο το εμπόρευμα του καταστήματος. Πολλές φορές, στις βιτρίνες αναγράφονται υψηλά ποσοστά εκπτώσεων και χρησιμοποιούνται σαν «κράχτες», ενώ μέσα στο κατάστημα σε πολλές περιπτώσεις, υπάρχουν διαφορετικά ποσοστά, συνήθως πολύ μικρότερα.
  • Αν οι καταναλωτές χρησιμοποιούν για τις αγορές τους δόσεις ή πιστωτική κάρτα, πρέπει να προσέχουν κάθε λεπτομέρεια για τους όρους, που διέπουν αυτή τη συναλλαγή.
  • Πρέπει να απαιτούν απόδειξη πληρωμής για κάθε αγορά τους.
  • Πρέπει να ελέγχουν την ποιότητα και την προέλευση του είδους, που αγοράζουν.

Διαβάστε όλα τα νέα στο topics.gr