Αθήνα: Θα… πέσουν κορμιά για αυτό το έργο. Όλοι οι κατασκευαστικοί κολοσσοί εστιάζουν το ενδιαφέρον τους στην Αθήνα για το τεράστιο έργο εκατομμυρίων. Ποιος θα είναι τελικά ο νικητής; Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.
Με τη συμμετοχή όλων των μεγάλων κατασκευαστικών Ομίλων αναμένεται να πραγματοποιηθεί η πρώτη φάση του διεθνούς διαγωνισμού με την διαδικασία του Ανταγωνιστικού Διαλόγου, για το νέο κτίριο στο οποίο θα στεγαστούν όλες οι υπηρεσίες της Γενικής Γραμματείας Υποδομών.
Πρόκειται για ένα έργο προϋπολογισμού 113 εκατ. ευρώ και η ημερομηνία εκδήλωσης ενδιαφέροντος έχει οριστεί για τις 10 Σεπτεμβρίου, ενώ οι φάκελοι θα αποσφραγιστούν στις 15 Σεπτεμβρίου.
Στη συνέχεια θα ακολουθήσει η δεύτερη φάση του διαγωνισμού, με την υποβολή οικονομικών προσφορών των εταιρειών-σχημάτων που θα προκριθούν και εν συνεχεία, μετά την αξιολόγηση, θα αναδειχτεί ο ανάδοχος.
Το έργο θα πραγματοποιηθεί μέσω ΣΔΙΤ και προβλέπει την μελέτη, χρηματοδότηση, κατασκευή, ασφάλιση και συντήρηση ενός σύγχρονου κτιριακού συγκροτήματος, το οποίο θα σχεδιαστεί με βάση της αρχές του βιοκλιματικού σχεδιασμού.
Η διάρκεια της σύμβασης ΣΔΙΤ θα είναι 30 έτη, εκ των οποίων ως και 3 χρόνια θα είναι η μελέτη – κατασκευή του κτιριακού συγκροτήματος και των σύνοδων έργων και τα υπόλοιπα η λειτουργική περίοδος.
Εκτός από την κατασκευή του κτιρίου, προβλέπεται η κατασκευή μιας πεζογέφυρας επί της οδού Πειραιώς που εξασφαλίζει την πρόσβαση στο κτίριο, η ανάπλαση του περιβάλλοντος χώρου, τμήμα του οποίου βρίσκεται σε όμορο οικόπεδο ιδιοκτησίας της ΟΣΕ που διαχειρίζεται η ΓΑΙΟΣΕ, η διάνοιξη οδού καθώς και η κατεδάφιση των υφιστάμενων κτισμάτων σε τμήμα του οικοπέδου.
Το οικόπεδο επί του οποίου πρόκειται να ανεγερθεί το κτιριακό συγκρότημα βρίσκεται επί της οδού Πειραιώς 166 του Δήμου Μοσχάτου – Ταύρου, μία περιοχή που πλήττεται από πολλά πολεοδομικά και περιβαλλοντικά προβλήματα με συνέπεια την υποβάθμιση της.
Το εν λόγω οικόπεδο, το οποίο ανήκει στο ελληνικό δημόσιο, γειτνιάζει με τους κεντρικούς άξονες μεγάλης κυκλοφορίας, τις οδούς Πέτρου Ράλλη, Παν. Τσαλδάρη και Χαμοστέρνας.
Στο οικόπεδο υπάρχουν αρκετά κτίρια πολλά από τα οποία έχουν υποστεί βλάβες από το σεισμό του 1999, ενώ παράλληλα υπάρχουν προκατασκευασμένα (container) που σήμερα εξυπηρετούν τις λειτουργικές ανάγκες των εργαστηρίων και υπηρεσιών του Κεντρικού Εργαστηρίου Δημοσίων Έργων. Το σύνολο των κτιρίων αυτών θα κατεδαφιστούν προκειμένου να ανεγερθεί το νέο κτιριακό συγκρότημα.
Να σημειωθεί ότι η μετεγκατάσταση όλων των υπηρεσιών της Γενικής Γραμματείας Υποδομών σε ένα νέο κτίριο, που θα πληροί τις προδιαγραφές ενός σύγχρονου εργασιακού χώρου, σχεδιασμένου με άξονα τη μέγιστη ενεργειακή απόδοση και τη μικρότερη δυνατή συντήρηση, θα συμβάλει σημαντικά στη μείωση των λειτουργικών εξόδων και στην απαλλαγή εξόδων για μισθώσεις κτιρίων, εξασφαλίζοντας οικονομικό όφελος για το Δημόσιο από τα μισθώματα της τάξεως των 90 εκατ. ευρώ στα 30 έτη.
Αθήνα: Αρχίζει το μεγαλύτερο δημόσιο έργο στην Ελλάδα
Η πρωτεύουσα αλλάζει. Δεν είναι μόνο το έργο στο πρώην αεροδρόμιο του Ελληνικού. Η Αθήνα μπαίνει σε μια νέα εποχή αλλάζοντας και το τοπίο στις μετακινήσεις. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.
Μετά από καθυστερήσεις πολλών ετών, υπογράφεται την προσεχή Τρίτη 22 Ιουνίου η σύμβαση για την Γραμμή 4 του Μετρό, το μεγαλύτερο δημόσιο έργο που θα γίνει στην Ελλάδα τα επόμενα χρόνια, συνολικού προϋπολογισμού 1,8 δισ. ευρώ.
Το έργο του πρώτου τμήματος της γραμμής 4, θα ξεκινήσει με την τοποθέτηση ενός μετροπόντικα στη Βεΐκου και ενός ακόμα στην Κατεχάκη.
Η νέα γραμμή θα περιλαμβάνει 15 νέους υπόγειους σταθμούς: Άλσος Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Νήαρ Ήστ, Ζωγράφου, Ιλίσια και Γουδή.
Η Γραμμή 4 θα έχει δύο σταθμούς ανταπόκρισης, στην Ακαδημία, με τον σταθμό Πανεπιστήμιο της Γραμμής 2, και στον Ευαγγελισμό, με τη Γραμμή 3.
Μέσα στο καλοκαίρι αναμένεται να ξεκινήσουν οι πρόδρομες εργασίες της γραμμής 4 του Μετρό. Στόχος είναι οι πρόδρομες εργασίες, με ανάδοχο την ΕΡΕΤΒΟ, που περιλαμβάνουν αρχαιολογικές εργασίες και μετατοπίσεις δικτύων να τρέξουν ένα διάστημα πριν την έναρξη των κύριων εργασιών του έργου.
Να σημειωθεί ότι το έργο χωρίζεται συνολικά σε 25 θέσεις (σταθμοί, φρέατα, επίσταθμοι Βεϊκου και Κατεχάκη) οι οποίες θα χωριστούν σε τρεις ομάδες, βάσει χρονοδιαγράμματος παράδοσης στον ανάδοχο του βασικού έργου, αλλά και πιθανότητας εντοπισμού αρχαίων και πολυπλοκότητας δικτύων ΟΚΩ.
Η πρώτη ομάδα αφορά εννέα θέσεις όπου οι εργασίες θα ξεκινήσουν άμεσα: Φρεάτια στα δύο “άκρα” του έργου, από όπου θα μπει ο “Μετροπόντικας” για να ξεκινήσει την κατασκευή της σήραγγας, δηλαδή σε Βεΐκου και Κατεχάκη.
Επίσης περιλαμβάνει τους σταθμούς Ακαδημία, Ευαγγελισμός, Εξάρχεια, Κολωνάκι, καθώς και τα φρέατα σε Βιβλιοθήκη, Διακλάδωση Ευαγγελισμού και ΓΝΑ.
Η δεύτερη ομάδα αφορά επίσης εννέα θέσεις: Τους σταθμούς Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Άλσος Βεΐκου, Κυψέλη, Ελικώνος, τη σήραγγα ανοιχτού ορύγματος και τα φρέατα ΕΥΔΑΠ Φορμίωνος και Δικαιοσύνης.
Η τρίτη ομάδα, τέλος, αφορά επτά θέσεις: Τους σταθμούς Γαλάτσι, Καισαριανή, Πανεπιστημιούπολη, Ιλίσια, Ζωγράφου, Γουδή και το φρεάτιο Νήαρ Ήστ.
Αθήνα: Η χρηματοδότηση του έργου
Η συνολική προβλεπόμενη δαπάνη του έργου κυμαίνεται περίπου στο 1,6 δισ ευρώ και η χρηματοδότηση του θα γίνει από το ΕΣΠΑ και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
Μάλιστα εξετάζεται η εφαρμογή ενός νέου χρηματοδοτικού μοντέλου ΒΙΜ (Building Information Modeling), που ενισχύεται από την Κομισιόν και αποτελεί μέρος του Ταμείου Ανάκαμψης.
Ήδη το Υπουργείο προετοιμάζει την πρόσληψη χρηματοοικονομικού συμβούλου που θα τρέξει τη νέα ψηφιακή μέθοδο κατασκευής.
Η μέθοδος BIΜ εφαρμόζεται ήδη στην κατασκευή των έργων από πολλές ευρωπαϊκές χώρες ενώ δεν αποκλείεται η μέθοδος αυτή στο άμεσο μέλλον να αποτελεί βασικό προαπαιτούμενο για την εκταμίευση των κοινοτικών κονδυλίων.
Στόχος του Υπουργείου είναι η καινοτόμος αυτή ψηφιακή εφαρμογή να χρησιμοποιηθεί σε όλα τα μεγάλα έργα, καθώς μερικά από τα βασικά πλεονεκτήματά του είναι η χρηστή διαχείριση και παρακολούθηση του έργου, η μείωση του χρόνου, η μείωση του κόστους και η αποφυγή σπατάλης ή αλλιώς οι υπερβάσεις που παρατηρούνται στην κατασκευή πολλών έργων, τόσο δημοσίων όσο και ιδιωτικών.
To Building Information Modeling βασίζεται στη χρήση “έξυπνων” ψηφιακών μοντέλων τα οποία προσφέρουν τις απαραίτητες πληροφορίες για να γίνεται ο σχεδιασμός και η μελέτη κτιρίων και υποδομών γρηγορότερα, φθηνότερα, με καλύτερη ποιότητα και με λιγότερες επιπτώσεις στο περιβάλλον.
Mέσω του BIM επιτυγχάνεται ο ψηφιακός ακριβής, ολοκληρωμένος σχεδιασμός, η μελέτη και η εικονική κατασκευή του έργου ή του κτιρίου όπως αυτό θα κατασκευαστεί ή θα κτιστεί πριν ακόμη γίνει, με σκοπό να επιλυθούν προβλήματα που μπορεί να προκύψουν στην πορεία.
Αθήνα: Η Γραμμή 4 θα αλλάξει τη ζωή στο κέντρο της Αθήνας
Η Γραμμή 4 έχει σχεδιαστεί με σκοπό την εξυπηρέτηση πολλών πυκνοκατοικημένων περιοχών του κέντρου της Αθήνας και γι’ αυτό προβλέπεται η κατασκευή νέων σταθμών σε κομβικά σημεία του κέντρου, όπως π.χ. τα Εξάρχεια και το Κολωνάκι.
Επίσης, η Γραμμή 4 θα διευκολύνει την πρόσβαση των πολιτών σε πολλά σημαντικά κτήρια και εγκαταστάσεις, όπως δικαστήρια, νοσοκομεία, εκπαιδευτικά Ιδρύματα κλπ.
Αποσυμφορούνται σταθμοί επιβαρυμένοι όπως πχ ο σταθμός του Συντάγματος, ενώ ταυτόχρονα αυξάνεται η δικτύωση των υφιστάμενων Γραμμών Μετρό με δύο σταθμούς ανταπόκρισης, στο Πανεπιστήμιο και τον Ευαγγελισμό.
Το έργο θα έχει θετικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα καθώς εκτιμάται ότι η μέση εξοικονομούμενη ημερήσια ενέργεια υπολογίζεται σε 1.216 μεγαβατώρες και η μέση ημερήσια μείωση του διοξειδίου του άνθρακα υπολογίζεται σε 318 τόνους.
Μάλιστα, υπολογίζεται ότι με τη Γραμμή 4 θα μετακινούνται συνολικά περίπου 340.000 επιβάτες ημερησίως, ενώ οι μετακινήσεις με ΙΧ αναμένεται να μειωθούν κατά 60.000.
Αθήνα: Το ιστορικό του έργου
Όπως υπενθύμισε πρόσφατα ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κ. Καραμανλής η αρχική Μελέτη Ανάπτυξης Μετρό –στα τέλη της δεκαετίας του ’90– προέβλεπε την κατασκευή δύο επεκτάσεων: Της Γραμμής 2 από το Πανεπιστήμιο προς το Άλσος Βεΐκου, και της Γραμμής 3 από την Πανόρμου προς το Μαρούσι.
Για κατασκευαστικούς και λειτουργικούς λόγους, το 2004 επελέγη η δημιουργία μια νέας Γραμμής –της Γραμμής 4 σε σχήμα U– με συνένωση σε κάποια σημεία με το υπάρχον δίκτυο, με πρώτη εξαγγελία για την εκκίνηση του διαγωνισμού το 2005.
Το 2006 ολοκληρώθηκαν οι μελέτες συγκοινωνιακού επιπέδου και οι μελέτες σε επίπεδο engineering ξεκίνησαν το 2008.
Λόγω μνημονίων το έργο παρέμεινε στάσιμο και ο διαγωνισμός ξεκίνησε το 2017, όμως μία σειρά δικαστικών προσφυγών στο ΣτΕ, έβαλε “φρένο” στην υλοποίηση του.
Τον Δεκέμβριο του 2019 επανεκκίνησε η διαδικασία ελέγχου των υποφακέλων Δικαιολογητικών συμμετοχής και Τεχνικής Προσφοράς, που είχε σταματήσει.
Μετά από νέες προσφυγές, δικαιώθηκε η Αττικό Μετρό στο ΣτΕ και έτσι προχώρησε το άνοιγμα των Οικονομικών προσφορών στις 19.10.2020, όπου αναδείχθηκε προσωρινός Ανάδοχος η ένωση των εταιρειών AVAX, ALSTOM και GHELLA.
Κατόπιν διαπιστώθηκε, από τον έλεγχο της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ΑΕ, ότι τα δικαιολογητικά κατακύρωσης ήταν ορθά.
Το έργο κατακυρώθηκε υπό την προϋπόθεση ότι θα εγκρίνει την όλη διαδικασία το Ελεγκτικό Συνέδριο, όπως και έγινε.
Τα δύο τελευταία χρόνια, σύμφωνα με τον Υπουργό επιλύθηκαν και τα νομικά ζητήματα που τέθηκαν και για την εργολαβία των Πρόδρομων Εργασιών όπως διενέξεις μεταξύ των διαγωνιζόμενων με προδικαστικές προσφυγές, ασφαλιστικά μέτρα των αιτήσεων ακυρώσεως κ.λπ.
Αθήνα: Τι αλλάζει σε Εθνική Οδό, λιμάνια και αεροδρόμια
Όλο το σχέδιο για το 5G στην Ελλάδα. Πόσο θα επηρρεάσει την καθημερινότητά μας. Τι είναι οι “5G Αυτοκινητόδρομοι” και το… πείραμα του «Ελ. Βενιζέλος». Τι θα κάνουν Cosmote, Vodafone και Wind. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.
Η εικόνα θα μπορούσε να ανήκει σε ταινία επιστημονικής φαντασίας: Ένα κομβόι από φορτηγά ξεκινά από ένα λιμάνι της Μεσογείου με στόχο να μεταφέρει εμπορεύματα στην κεντρική και τη βόρεια Ευρώπη. Από μακριά όλα φαίνονται κανονικά, αλλά όταν η κάμερα ζουμάρει στη θέση του οδηγού δεν κάθεται κανείς. Τα φορτηγά κινούνται μόνα τους.
Σε λίγα χρόνια από τώρα μια τέτοια εικόνα θα είναι πραγματικότητα και στη χώρα μας με το πρόγραμμα των “5G Αυτοκινητοδρόμων” που έχει ήδη προταθεί για χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης, με προϋπολογισμό 130 εκατ. ευρώ και είναι ένα από τα μεγάλα έργα ψηφιακών υποδομών που θα υλοποιηθεί τα επόμενα χρόνια στην Ελλάδα.
Σε πρώτη φάση η δράση προβλέπει κάλυψη 5G σε όλους τους αυτοκινητοδρόμους της χώρας οι οποίοι ανήκουν στο δίκτυο των λεγόμενων Trans-European Transport Networks (TEN-T), ένα σύνολο περίπου 2.100 χιλιομέτρων, με στόχο τη δημιουργία της κατάλληλης υποδομής που θα εξυπηρετήσει τη Συνδεδεμένη και Αυτοματοποιημένη Κινητικότητα (CAM). Στη δράση περιλαμβάνεται όλο το κύριο οδικό δίκτυο που συνδέει τις βασικές υποδομές (λιμάνια, αεροδρόμια κ.λπ.) με τις βασικές πύλες εξόδου από τη χώρα.
Αξίζει να σημειωθεί πως ήδη από το 2018 η Ευρωπαϊκή Ένωση προωθεί ευρωπαϊκά προγράμματα για τη δημιουργία ενός πανευρωπαϊκού δικτύου διασυνδεδεμένων αυτοκινητοδρόμων που θα κάνουν δυνατή την αυτοματοποιημένη κινητικότητα.
Η δράση εκτιμάται, μεταξύ άλλων, ότι θα επιταχύνει τις ιδιωτικές επενδύσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα, θα βελτιώσει σημαντικά την παραγωγικότητα του κλάδου των συνδυασμένων μεταφορών, θα μειώσει δραστικά τα ατυχήματα, ενώ παράλληλα θα περιορίσει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου.
Σε σχετική μελέτη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, εκτιμάται ότι το 2025 το ετήσιο όφελος από την εισαγωγή των δικτύων 5G στις μεταφορές θα ανέλθει στα 8,3 δισ. ευρώ για την Ε.Ε., ενώ για τη χώρα το όφελος από την υλοποίηση των 5G δικτύων στις μεταφορές μπορεί να εισφέρει έσοδα ύψους 2, 3 δισ. ευρώ μέχρι το 2030 εφόσον η σταδιακή ανάπτυξη του δικτύου ξεκινήσει το 2021.
Αθήνα: Αναζητούνται εφαρμογές
Οι “5G αυτοκινητόδρομοι” είναι ένα από τα εμβληματικά έργα αξιοποίησης των νέων δυνατότητων που φέρνουν τα νέα δίκτυα κινητής, τα οποία διαθέτουν αυξημένες ταχύτητες και σχεδόν μηδενικούς χρόνους απόκρισης. Αναζητούνται όμως και άλλες εφαρμογές και στο πλαίσιο αυτό στο υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης θεωρούν πως κομβικό ρόλο θα παίξει το “Ταμείο Φαιστός”.
Πρόκειται για το Ταμείο που αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε φάση σύστασης με “μαγιά” περίπου 90 εκατ. ευρώ από τα έσοδα των δημοπρασιών των συχνοτήτων για το 5G στα οποία θα προστεθούν και περίπου 30 εκατ. ευρώ από ιδιώτες επενδυτές. Βασικός στόχος του Ταμείου είναι να επενδύσει σε εταιρείες και επιχειρηματικά σχέδια πάνω στα νέα δίκτυα κινητής που θα οδηγήσουν σε πρωτοποριακές εφαρμογές με προστιθέμενη αξία στην οικονομία.
Αθήνα: Έρχονται τα ιδιωτικά 5G δίκτυα
Με την επέκταση των εφαρμογών 5G, αναμένεται να επεκταθούν και τα λεγόμενα mobile campus networks. Πρόκειται για δίκτυα που λειτουργούν σε μεγάλο βαθμό όπως ένα κανονικό δίκτυο κινητής, μόνο που η εμβέλειά τους είναι τοπική. Έχουν τη δυνατότητα, ανάλογα με τον σχεδιασμό τους, να καλύψουν ένα εργοστάσιο κάποιων χιλιάδων τετραγωνικών μέτρων, έως και μια μεγάλη εγκατάσταση που εκτείνεται σε εκατοντάδες στρέμματα.
Η χρήση ιδιωτικού δικτύου κινητής προσφέρει μεγαλύτερη ασφάλεια, καθώς η πρόσβαση σε αυτό επιτυγχάνεται μόνο από πιστοποιημένες συσκευές, ενώ δεν μπορεί κάποιος να συνδεθεί σε αυτό εκτός της περιοχής εμβέλειας.
Παράλληλα επιτρέπουν την αξιοποίηση συγκεκριμένου φάσματος, αποδίδοντας συνεχή λειτουργία χωρίς παρεμβολές.
To 5G campus network είναι ένα σύνθετο έργο, που δείχνει τον δρόμο για την αξιοποίηση του 5G σε ποικίλους τομείς όπως η βιομηχανία, η υγεία, οι μεταφορές, οι “έξυπνες” πόλεις, η εκπαίδευση, κ.ά.
Αθήνα: Πιλοτική εφαρμογή στο “Ελ. Βενιζέλος”
Το πρώτο 5G campus network στην Ελλάδα δημιουργήθηκε πρόσφατα από την Cosmote στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, για πιλοτική εφαρμογή (use case) διαχείρισης συμβάντων και φυσικής ασφάλειας εσωτερικών ή εξωτερικών χώρων.
Αξιοποιώντας το 5G campus network, και μέσω ειδικού εξοπλισμού τοποθετημένου σε κινούμενο όχημα τύπου “follow me”, μεταφέρθηκε εικόνα υψηλής ευκρίνειας στο κέντρο επιχειρήσεων του αεροδρομίου (ASOC) από περιοχές ιδιαίτερου επιχειρησιακού ενδιαφέροντος ή και περιορισμένης πρόσβασης (πεδία ελιγμών αεροσκαφών, θέσεις στάθμευσης αεροσκαφών, συστήματα διαδρόμου απογείωσης & προσγείωσης). Χάρη στην υποδομή 5G, η μεταφορά της εικόνας έγινε σε πραγματικό χρόνο, με μηδενική καθυστέρηση και με ασφάλεια διαβίβασης.
Το συγκεκριμένο απαιτητικό πιλοτικό use case αποτελεί ένα μόνο χαρακτηριστικό παράδειγμα χρήσης του 5G campus network. Μπορεί, επίσης, να εξασφαλίσει την απρόσκοπτη λειτουργία εξελιγμένων, κρίσιμων εφαρμογών που αφορούν στην οργάνωση και τη λειτουργία αεροδρομικών υποδομών, να διευκολύνει τις αερομεταφορές, αλλά και να συμβάλει δραστικά στην καλύτερη εμπειρία και εξυπηρέτηση επιβατών, επισκεπτών και επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στην αεροδρομική κοινότητα.