Άρχισε ο εφιάλτης: Σε lockdown χώρα επειδή τελείωσε η βενζίνη

Καύσιμα: Μπροστά σε μια πρωτοφανή κρίση στον τομέα των καυσίμων φαίνεται πως ετοιμάζεται να μπει όλος ο πλανήτης καθώς χώρα στερεύει και ετοιμάζεται για lockdown!

Ένα σκληρό lockdown διάρκειας δύο εβδομάδων ετοιμάζονται να ζήσουν οι κάτοικοι της Σρι Λάνκα, καθώς οι διαθέσιμες ποσότητες υγρών καυσίμων στη χώρα ανάγκασαν την κυβέρνηση να επιβάλλει αυστηρούς περιορισμούς στην κυκλοφορία των οχημάτων.

Για τις επόμενες δύο εβδομάδες, λοιπόν, δυνατότητα ανεφοδιασμού θα έχουν μόνον εκείνα τα οχήματα που θεωρούνται κρίσιμα για τη λειτουργία του κράτους και οι κοινοί θνητοί δεν θα μπορούν να προμηθευτούν καύσιμα.

Τα σχολεία έκλεισαν και οι περισσότεροι υπάλληλοι είναι αναγκασμένοι να εργαστούν από το σπίτι τους ώστε να μειωθούν στο ελάχιστο οι ανάγκες μετακίνησης.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που δόθηκαν στο φως της δημοσιότητας, τα αποθέματα diesel δεν ξεπερνούν τους 9.000 τόνους και της βενζίνης τους 6.000 τόνους, ποσότητες οι οποίες θα εξαντλούνταν σε διάστημα μόλις μίας εβδομάδας αν δεν είχαν παρθεί τα περιοριστικά μέτρα.

Η πανδημία του κορωνοϊού και η αποκαρδιωτική μείωση των εσόδων από τον τουρισμό σε συνδυασμό με την αύξηση στις τιμές των καυσίμων έχει οδηγήσει τη Σρι Λάνκα σε μια εξαιρετικά δύσκολη θέση και στα πρόθυρα μιας ενεργειακής αλλά επισιτιστικής κρίσης.

Σύμφωνα με τον πρωθυπουργό της Σρι Λάνκα, η χώρα θα χρειαστεί μέσα στους επόμενους έξι μήνες 5 δισεκατομμύρια δολάρια ώστε να καλύψει τις απολύτως βασικές ανάγκες της, όπως τα τρόφιμα, τα φάρμακα και τα υγρά καύσιμα.

Καύσιμα: Μοιράζει λουκέτα η ΑΑΔΕ

Όπως είπε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Γιάννης Οικονόμου κατά την ενημέρωση των πολιτικών συντακτών, με απόφαση του διοικητή της ΑΑΔΕ προχωρά η σφράγιση πρατηρίων που εμπορεύονται ή διακινούν νοθευμένα καύσιμα προσθέτοντας ότι προβλέπεται και η δημοσιοποίηση των στοιχείων των πρατηρίων υγρών καυσίμων που θα βρεθούν να παρανομούν.

Η χρονική διάρκεια, δε, των λουκέτων για νοθευμένα καύσιμα θα είναι ανάλογη της ποσότητας που θα εντοπίζεται και θα κυμαίνεται από 10 έως 90 ημέρες.

Στα πρατήρια, δε, που θα βρεθούν να εμπορεύονται ή να διακινούν νοθευμένα καύσιμα, θα μπαίνει ταινία στην οποία θα αναφέρεται – στα ελληνικά και τα αγγλικά – ότι το πρατήριο αυτό σφραγίζεται λόγω νοθείας

Οι ημέρες σφράγισης, ανάλογα με την ποσότητα των νοθευμένων καυσίμων, που θα προκύπτει από τον εργαστηριακό έλεγχο του Γενικού Χημείου του Κράτους, είναι οι εξής:

ΠΟΣΟΤΗΤΑ ΝΟΘΕΥΜΕΝΩΝ ΚΑΥΣΙΜΩΝ

ΗΜΕΡΕΣ ΣΦΡΑΓΙΣΗΣ

μέχρι 5.000 λίτρα

10 ημέρες

άνω των 5.000 λίτρων – 20.000 λίτρα

30 ήμερες

Άνω των 20.000 λίτρων – 45.000 λίτρα

50 ήμερες

Άνω των 45.000 λίτρα

90 ημέρες

Η σφράγιση επιβάλλεται σε όλες τις δεξαμενές του πρατηρίου ή όποιας άλλης εγκατάστασης, με ειδικές σφραγίδες και αυτοκόλλητες ταινίες στην κεντρική είσοδο και στις αντλίες. Στις αυτοκόλλητες ταινίες αναγράφεται εμφανώς στα ελληνικά και τα αγγλικά ότι το πρατήριο σφραγίζεται λόγω νοθείας.

Τα νοθευμένα καύσιμα πρέπει να απαντλούνται υποχρεωτικά με ειδικές διαδικασίες και με δαπάνες του ιδιοκτήτη του πρατηρίου, κατά τη διάρκεια που αυτό θα είναι σφραγισμένο, αλλιώς η εγκατάσταση δεν θα μπορεί να λειτουργεί μετά το πέρας της σφράγισής της.

Καύσιμα: Ακριβότερη κατά 40 λεπτά η βενζίνη στην Ελλάδα σε σχέση με τη Γερμανία

Ακριβότερη κατά 40 λεπτά το λίτρο πωλείται η βενζίνη στην Ελλάδα σε σχέση με τη Γερμανία, μετά την απόφαση της γερμανικής κυβέρνησης να μειώσει τη φορολογία στα καύσιμα από την 1η Ιουνίου 2022.

Η πραγματικότητα αυτή είναι επίπονη, καθώς το κατά κεφαλήν ΑΕΠ στην Γερμανία είναι στα 42.900 ευρώ και στην Ελλάδα στα 17.100 ευρώ. Ωστόσο, η Γερμανία είχε και έχει τα δημοσιονομικά περιθώρια για να περιορίσει τη φορολογία (σ.σ. κάτι που έκανε προσωρινά για τους θερινούς μήνες), ενώ η ελληνική κυβέρνηση θεωρεί πως μια μείωση των φόρων στα καύσιμα – έστω και προσωρινά- θα αποδυναμώσει τον προϋπολογισμό.

Πάντως, η σύγκριση των μέσων τιμών των καυσίμων για τις εβδομάδες πριν και μετά τη μείωση των φόρων στη Γερμανία είναι αποκαλυπτική. Απογοητευτική είναι η εξέλιξη των τιμών της απλής αμόλυβδης βενζίνης στην Ελλάδα, καθώς στο διάστημα 23 Μαΐου – 13 Μαΐου έχουν ανατιμηθεί κατά 6,6%.

Σύμφωνα με τα τελευταία δημοσιευμένα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής:

  • Στις 13 Ιουνίου η μέση τιμή της απλής αμόλυβδης βενζίνης στην Ελλάδα ήταν στα 2,41 ευρώ το λίτρο και στην Γερμανία η μέση τιμή της απλής αμόλυβδης βενζίνης ήταν στα 2 ευρώ ανά λίτρο.
  • Στις 6 Ιουνίου η μέση τιμή της απλής αμόλυβδης βενζίνης στην Ελλάδα ήταν στα 2,35 ευρώ το λίτρο και στην Γερμανία η μέση τιμή της απλής αμόλυβδης βενζίνης ήταν στα 1,99 ευρώ ανά λίτρο.
  • Στις 30 Μάιου 2022, δηλαδή πριν τη μείωση της φορολογίας στα καύσιμα, η μέση τιμή της απλής αμόλυβδης βενζίνης στην Ελλάδα ήταν στα 2,27 ευρώ το λίτρο και στην Γερμανία η μέση τιμή της απλής αμόλυβδης βενζίνης ήταν στα 2,193 ευρώ ανά λίτρο.
  • Στις 23 Μάιου 2022, δηλαδή ξανά πριν τη μείωση της φορολογίας στα καύσιμα, η μέση τιμή της απλής αμόλυβδης βενζίνης στην Ελλάδα ήταν στα 2,26 ευρώ το λίτρο και στην Γερμανία η μέση τιμή της απλής αμόλυβδης βενζίνης ήταν στα 2,154 ευρώ ανά λίτρο.

Καύσιμα: Τι να προσέξει ο καταναλωτής πριν βάλει βενζίνη

Δύο χρήσιμες συμβουλές για το τι πρέπει να προσέξουν οι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων πριν βάλουν βενζίνη στο όχημά τους εν μέσω των αυξήσεων στα καύσιμα έδωσε σήμερα ο πρόεδρος του Συνδέσμου Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων Αττικής, Νίκος Παπαγεωργίου μιλώντας στην ΕΡΤ.

Αρχικά οι ιδιοκτήτες του ΙΧ θα πρέπει να συγκρίνουν την ποιότητα της βενζίνης με το κόστος. ” Θα πρέπει να είναι πάντα υποψιασμένοι οι πολίτες όταν αγοράζουν ένα προϊόν, όχι μόνο τα καύσιμα οποιοδήποτε προϊόν ακόμη και το κρέας ακόμη και είδη διατροφής που είναι σημαντικά. Θα πρέπει να είναι πάντα υποψιασμένοι, να εμπιστεύονται πάντα τους ανθρώπους με τους οποίους έχουν συχνή επαφή, τα καταστήματα που είναι δίπλα στη γειτονιά τους, που είναι κοντά τους και να μην ψάχνουν να βρουν ποιο πρατήριο πουλά φθηνότερη την βενζίνη” τόνισε και πρόσθεσε ότι ο πολίτης θα πρέπει να ψάχνει να βρει πρατήρια και να συγκρίνει την ποιότητα της βενζίνης με το κόστος .Τι είναι αυτό που του προσφέρει στα καύσιμα συγκεκριμένα μεγαλύτερες αποστάσεις με το μικρότερο δυνατό κόστος “.

“Οι καταναλωτές θα πρέπει να ξέρουν ποιο είναι το αυτοκίνητο τους, ποια είναι η χωρητικότητα του. Όλα τα βιβλία των αυτοκινήτων που τα συνοδεύουν γράφουν μέσα ποια είναι η χωρητικότητα του ρεζερβουάρ, του ντεπόζιτου. Θα πρέπει να είναι ενήμεροι για αυτό. Δεν είναι τίποτα, μια ματιά είναι”, συμπλήρωσε ο κ. Παπαγεωργίου.

Καύσιμα: Πώς θα καταλάβετε πως σας έβαλαν νοθευμένη βενζίνη

Δεν είναι σπάνιο φαινόμενο να αντιμετωπίσει κανείς ένα τέτοιο πρόβλημα και να μπει σε μπελάδες. Κι αυτό διότι όπως όλοι γνωρίζουν, ένα καύσιμο κακής ποιότητας μπορεί να έχει καταστροφικές επιπτώσεις στο όχημά μας.

Η αλήθεια είναι πως οι περισσότεροι οδηγοί σήμερα, θεωρούν δεδομένο πως βάζουν στο ρεζερβουάρ του αυτοκινήτου τους ποιοτικό καύσιμο. Όμως πρέπει να είμαστε πάντα σε εγρήγορση και να είμαστε πάντα επιλεκτικοί, γιατί υπάρχει πιθανότητα το καύσιμο να μην είναι της ποιότητας που το πρατήριο… διαφημίζει.

Ειδικά στις μεγάλες αλυσίδες σταθμών ανεφοδιασμού, πραγματοποιούνται συχνοί και σχολαστικοί έλεγχοι.

Ακόμα κι αν αυτό δεν τις καθιστά 100% αδιάβλητες, δίχως αμφιβολία μπορούν να χαρίσουν σχετική σιγουριά, ακόμη και εάν η τιμή του καυσίμου είναι υψηλότερη από ό,τι σε άλλα πρατήρια. Αντίθετα, το φθηνότερο καύσιμο από αμφιβόλου αξιοπιστίας βενζινάδικα, μπορεί στο τέλος να μας κοστίσει πολύ περισσότερο.

Όσο λοιπόν κι αν θέλουμε να κάνουμε οικονομία, όσο κι αν θέλουμε να βρούμε την πιο συμφέρουσα επιλογή, θα πρέπει τελικά να καταλήξουμε σε αυτή συνυπολογίζοντας πάντα όλα τα δεδομένα.

Παρακάτω σας δείχνουμε το πως μπορείτε να δείτε εάν το ένα καύσιμο που βάλατε στο αυτοκίνητό σας είναι κακής ποιότητας. Δυστυχώς βέβαια, σε αυτή την περίπτωση όπως και σε πολλές άλλες, ισχύει το ρητό “εάν δεν πάθεις, δεν θα μάθεις”, ωστόσο με μια λίγο πιο προσεκτική ματιά, ίσως γλιτώσετε από τρεχάματα.

Ενδείξεις καυσίμου κακής ποιότητας

– Παρότι είναι δύσκολο να το κάνει κάποιος, υπάρχει περίπτωση τα κακής ποιότητα καύσιμα να μπορούν να διακριθούν ακόμα και με οπτική επιθεώρηση. Με κατάλοιπα να είναι εμφανή στην επιφάνεια. Επίσης, ένα κακής ποιότητας καύσιμο είναι πολύ πιθανό να συνοδεύεται από μία πολύ δυσάρεστη οσμή. Επαναλαμβάνουμε πάντως ότι είναι δύσκολο για τον μέσο οδηγό να προβεί σε έναν οπτικό ή άλλο έλεγχο στο καύσιμο κάθε φορά που γεμίζει το αυτοκίνητό του.

– Η τρίτη ένδειξη είναι η πλέον χαρακτηριστική και αφορά στην περίεργη συμπεριφορά του κινητήρα του οχήματός μας μετά από μερικά χιλιόμετρα. Οι στροφές θα ανεβαίνουν με δυσκολία, μπορεί να κάνει διακοπές, ενώ δεν αποκλείεται να δείτε και την ένδειξη «Check Engine» να ανάβει στο ταμπλό του αυτοκινήτου σας. Δείκτης κακής ποιότητας καυσίμου είναι και όταν το αυτοκίνητό μας ξαφνικά εμφανίσει υψηλότερη κατανάλωση από τη συνήθη, αν και σε αυτή την περίπτωση μπορεί να φταίνε και άλλοι παράγοντες. Σε κάθε περίπτωση πάντως, τέτοιες «ασυνήθιστες» συμπεριφορές του αυτοκινήτου θα πρέπει να μας κάνουν να ξανασκεφτούμε το να ξαναβάλουμε βενζίνη από το ίδιο βενζινάδικο.