PLUS

Αποκάλυψη: Έτσι μας κλέβουν στα σούπερ μάρκετ

Ακρίβεια: Με διάφορα τρικ οι εταιρείες τροφίμων μας κλέβουν στα ράφια των σούπερ μάρκετ, την ώρα που οι καταναλωτές δηλώνουν ανήμποροι να αγοράσουν τα βασικά!

Συγκεκριμένα, επιχειρήσεις προχωρούν σε μείωση της ποσότητας των προϊόντων και σε μικρότερες συσκευασίες με τις τιμές όμως να παραμένουν ίδιες. Στόχος αυτής της πρακτικής είναι:

η μείωση της σπατάλης
η διακίνηση-μεταφορά των προϊόντων αλλά και τη θέση στο ράφι.
Παραδείγματα προϊόντων – Πώς επηρεάζει ψυχολογικα τους καταναλωτές

Για παράδειγμα οι γαλακτοβιομηχανίες φέρονται να έχουν λανσάρει ήδη μικρότερη συσκευασία φέτας διατηρώντας την τιμή του προϊόντος. Παρόμοια κίνηση έγινε στο στραγγιστό φιαούρτι και στις εταιρίες με σνακ. Με αυτό τον τρόπο περνούν την επιπλέον επιβάρυνση στην τελική τιμή χωρίς να γίνει άμεσα αισθητή. Αυτό το «παιχνίδι» με τις συσκευασίες και τις τιμές λειτουργεί ψυχολογικά για τον καταναλωτή καθώς αν και το κόστος ανά μονάδα βάρους ή ανά μονάδα όγκου αυξάνεται, η λιανική τιμή της συσκευασίας είναι ίδια όταν φτάνει να το επιλέξει στο ράφι.

Αξίζει να σημειωθεί πώς η τάση αυτή έχει εδώ και χρόνια εμφανιστεί στη διεθνή αγορά.

Ακρίβεια: Τρομακτικές αυξήσεις στις τιμές στο σούπερ μάρκετ

Μέσα σε έναν χρόνο, σύμφωνα με το Ινστιτούτο Καταναλωτή, οι ανατιμήσεις σε βασικά αγαθά έφτασαν το 30%, ενώ από τον περασμένο Μάρτιο μέχρι τον Ιούνιο είχαμε νέες αυξήσεις κατά 20%.
Από το λάδι μέχρι τα γαλακτοκομικά κι από τα φρούτα μέχρι τα είδη προσωπικής φροντίδας, ξέφρενο είναι το ράλι των τιμών στα προϊόντα που εμπορεύονται τα σούπερ μάρκετ.

Σύμφωνα, μάλιστα, με στοιχεία του ΙΝΚΑ Γενική Ομοσπονδία Καταναλωτών Ελλάδας, ένα ποσοστό άνω του 35% των πολιτών στην Ελλάδα αντιμετωπίζει δυσκολίες επιβίωσης.

Πιο συγκεκριμένα, όπως επισημαίνεται, από τον Μάρτιο του 2021 έως τον αντίστοιχο μήνα του 2022 καταγράφηκε αύξηση της τάξεως του 30% στο κόστος ζωής μία τετραμελούς οικογένειας:

Εάν δηλαδή χρειαζόταν 300 ευρώ το 2021, για τα ίδια πράγματα τον Μάρτιο του 2022 δαπάνησε 390 ευρώ ενώ σήμερα, μετά και τις νέες αυξήσεις θα χρειαστεί να ξοδέψει 450 ευρώ.

Το ΙΝΚΑ προχώρησε στην σύγκριση τιμών σε 59 προϊόντων καταγράφοντας ενδεικτικά τις αυξήσεις μέσα σε έναν χρόνο από τον Ιούνιο του 2021 στον Ιούνιο του 2022.

Αναλυτικά:

Από Ιούνιος 2021 σε Ιούνιος 2022

  • Γάλα φρέσκο: από 1,18 στα 1,41
  • Λάδι: από 6,32 στα 8,25
  • Ψωμί το κιλό: από 1,60 στα 2,60
  • Ψωμί για τοστ: από 1,44 στα 1,88
  • Μακαρόνια: από 1,04 στα 1,53
  • Φρυγανιές: από 1,63 στα 1,96
  • Σιμιγδάλι: από1,05 στα 1,35
  • Φακές ψιλές 500 γρ.: από 1,50 στα 2,03
  • Φασόλια μέτρια 500 γρ: από 1,68 στα 2,07
  • Φασόλια γίγαντες 500 γρ: από 3,20 στα 4,70
  • Ρύζι 1 κιλό: από 3,15 στα 3,56
  • Ηλιέλαιο 1 λίτρο: από 1,70 στα 3,90
  • Γαλοπούλα καπνιστή : από 12,39 στα 15,87
  • Αρνί το κιλό : από 7,35 στα 9,95
  • Κατσίκι το κιλό : από 8,05 στα 9,99
  • Μοσχάρι εισαγ. : από 6,25 στα 8,29
  • Χοιρινό : από 3,75 στα 4,25
  • Κοτόπουλο : από 3,15 στα 4,15
  • Τόνος κονσέρβα ( 3×160 γρ ): από 6,35 στα 10,28
  • Ψάρια
  • Γαύρος : από 4,00 στα 6,00
  • Σαρδέλα : από 3,00 στα 5,00
  • Τσιπούρα ιχθυοτροφείου : από 5,50 στα 7,50
  • Λαυράκι ιχθυοτροφείου : από 8,00 στα 11,00
  • Κεφαλόπουλο : από 6,00 στα 9,00
  • Φρούτα – λαχανικά
  • Κεράσια : από 2,5 έως 4,5 στα 3,99 έως 5,99
  • Βερίκοκα : από 1,70 στα 2,89
  • Πορτοκάλια : από 0,78 στα 0,87 έως 1,00
  • Αγγούρια : από 0,25 έως 0,35 στα 0,35 έως 0,50
  • Μαρούλια : από 0,50 στα 0,60
  • Ντομάτες : από 1,5 -1,8 στα 1,65- 2,35
  • Μαϊντανός από 100 γρ : από 0,50 στα 1,00
  • Μπανάνες : από1,14 στα 1,48
  • Καρπούζι : από 0,35-0,68-0,90 στα 0,59-0,78-0,90
  • Πεπόνι : από 0,68-0,90-1,10 στα 0,79-0,95-1,35
  • Πιπεριές : από 1,30 στα 1,99
  • Φασόλια φρέσκα : από 2,50 στα 3,99
  • Μελιτζάνες : από 1,35 -1,50 στα 1,79-2,50
  • Κολοκυθάκια : από 1,00 στα 1,30
  • Κρεμμύδια : από 0,88 στα 1,20
  • Τυροκομικά
  • Φέτα : από 7,90 στα 9,95
  • Κεφαλογραβιέρα : από 9,90 στα 12,28
  • Γραβιέρα : από 9,65 στα 12,35
  • Γιαούρτι 1 κιλό : από 2,30 στα 2,46
  • Τυρί τοστ : από 7,11 στα 9,30
  • Βούτυρο : από 0,74 -0,85 στα1,00-1,15
  • Σοκοφρέτες : από 0,30 στα 0,43
  • Σοκοφρέτες (3+1 ) : από 1,10 στα 1,53
  • Σοκολάτα: από 1,20 στα 1,53
  • Πατατάκια 0,80γραμ: από 0,80 στα 0,95
  • Γαριδάκια: από 0,78 στα 1,11
  • Μπύρες 500ml: από 1,13 στα 1,36
  • Aναψυκτικά 6δα ×330ml: από 2,88 στα 3,84
  • Αλεύρι 1 κιλό : από 1,10 στα 1,70
  • Ζάχαρη : από 0,74 στα 1,20
  • Εμφιαλωμένο νερό : από 1,19 στα 1,35
  • Εμφιαλωμένο νερό : από 1,39 στα 1,65
  • Προσωπική φροντίδα
  • Χαρτί υγείας (12τεμ ): από 3,05 στα 3,95
  • Χαρτί υγείας: από 2,19 στα 2,79
  • Χαρτοπετσέτες: από 1,89 στα 2,29

Ακρίβεια: Σε ποια προϊόντα στρέφονται οι καταναλωτές

Οι γεωπολιτικές εξελίξεις, η συρρίκνωση των εισοδημάτων και οι πληθωριστικές πιέσεις, σε συνδυασμό με τις αυξήσεις στο κόστος ενέργειας και μεταφοράς, προκαλούν περαιτέρω ασφυξία και ωθούν τους καταναλωτές στην υιοθέτηση νέων αγοραστικών συνηθειών.

Στο πλαίσιο αυτό, περιορίζουν τις δαπάνες τους, επιλέγουν λιγότερα και φθηνότερα προϊόντα, ενώ “παγώνουν” τις αγορές βασικών διατροφικών στοιχείων της μεσογειακής διατροφής.

Πανελλαδική έρευνα που πραγματοποίησε το διάστημα 20 μέχρι και τις 26 Μαΐου 2022 η Ierax Analytics σε 1.017 άτομα εξετάζει σε ποιο βαθμό η αύξηση των τιμών σε βασικά προϊόντα διατροφής που έχει παρατηρηθεί το τελευταίο εξάμηνο έχει επηρεάσει τις διατροφικές συνήθειες, αυξάνοντας την κατανάλωση πρόχειρου και φθηνού φαγητού.

Όπως επισημαίνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο ιδρυτής της Ierax Analytix, Χάρης Λαλάτσης, «αρχικά, παρατηρούμε ότι η αύξηση των τιμών έχει επηρεάσει τις διατροφικές συνήθειες των περισσότερων ερωτώμενων σε μεγάλο βαθμό (75%). Μάλιστα, φαίνεται ότι έχουν επηρεαστεί εντονότερα άτομα άνω των 50 ετών».

Μεγαλώνει η κατανάλωση λιγότερο υγιεινών τροφών
Σύμφωνα με τον κ. Λαλάτση, η οικονομική κατάσταση που εκφράζει το νοικοκυριό των καταναλωτών παίζει σημαντικό ρόλο στις διατροφικές συνήθειες. Συγκεκριμένα, το 41% όσων είναι άνετα οικονομικά δεν έχει επηρεαστεί καθόλου από την αύξηση τιμών τη στιγμή που το αντίστοιχο ποσοστό για όσους δεν τα βγάζουν πέρα είναι 2%. Για την τελευταία κατηγορία, οι μισοί δήλωσαν πως έχουν επηρεαστεί σε πολύ μεγάλο βαθμό.

Σημαντικό, επίσης, είναι το γεγονός ότι 41% δηλώνουν πως καταναλώνουν λιγότερες υγιεινές τροφές σε σχέση με έξι μήνες πριν. Αυτό δείχνει μια μεγάλη απόκλιση από το υγιεινό και φρέσκο φαγητό (λαχανικά, φρούτα), σύμφωνα με τον κ. Λαλάτση.

Αντίστοιχα, ποσοστό 16% αγοράζει περισσότερο πρόχειρο φαγητό (junk food) και άρα τρέφεται με περισσότερες κενές θερμίδες σε σχέση με παλαιότερα.

Αξίζει να αναφερθεί ότι ποσοστό 66% των ερωτώμενων, το τελευταίο εξάμηνο αγοράζει λιγότερα τρόφιμα, λόγω της ακρίβειας και αυτή η αλλαγή φαίνεται κυρίως στις μεγαλύτερες ηλικίες άνω των 50 ετών όπου το ποσοστό είναι 75% τη στιγμή που το αντίστοιχο ποσοστό των νέων 18-30 ετών είναι 57%.

Παράλληλα, η οικονομική κατάσταση φαίνεται ότι παίζει σημαντικό ρόλο στην ποσότητα των τροφίμων που αγοράζει ένας καταναλωτής αφού το 93% όσων δεν τα βγάζουν πέρα οικονομικά πλέον ψωνίζει λιγότερα τρόφιμα. Οι ίδιοι, παρατηρείται ότι πλέον αγοράζουν λιγότερα φρέσκα τρόφιμα σε σχέση με όσους βρίσκονται σε μια πιο άνετη οικονομική κατάσταση.

Επιπλέον, το 67% των ερωτώμενων, σε σύγκριση με το προηγούμενο εξάμηνο, πλέον κοιτάζει περισσότερο την τιμή των τροφίμων ανεξαρτήτως ηλικίας. Βέβαια, όσο αυξάνεται η ηλικία φαίνεται ότι οι ερωτώμενοι το νιώθουν αυτό σε μεγαλύτερο βαθμό. Ακόμη και όσοι είναι άνετα οικονομικά φαίνεται ότι πλέον κοιτούν περισσότερο τις τιμές σε σύγκριση με παλιότερα (75%).

Βέβαια πιο έντονα φαίνεται ότι επηρέασε όσους δεν είναι οικονομικά άνετοι.

Εξίσου σημαντικό είναι το γεγονός ότι ποσοστό 32% των ερωτώμενων δήλωσε ότι πλέον ενδιαφέρεται λιγότερο για την ποιότητα των τροφίμων σε σχέση με έξι μήνες. Αυτό συνεπάγεται ότι το 1/3 απομακρύνεται από το κριτήριο της ποιότητας των τροφίμων και άρα στρέφεται σε πιο «επικίνδυνα» για την υγεία φαγητά.

Μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Λαλάτσης επισημαίνει ότι «τα τελευταία 20 περίπου χρόνια, σχεδόν σε όλο τον κόσμο είχαμε το φαινόμενο του premiumization. Αυτό σήμαινε πως καθώς περισσότεροι καταναλωτές αποκτούσαν χρήματα, προτιμούσαν την ποιότητα έναντι της τιμής.

Άρα τα φθηνά προϊόντα έμπαιναν κάπως στο περιθώριο και τα ακριβά/ξεχωριστά/διαφορετικά ανέβαιναν στις επιλογές τους». Ωστόσο, οι συνεχείς αυξήσεις σε ενέργεια, πληθωρισμό και υλικά μαζί με την πανδημία, μείωσαν έντονα και απότομα το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών.

Οι περισσότεροι άλλαξαν τις καταναλωτικές τους συνήθειες και στράφηκαν προς το φθηνό φαγητό. Αυτό, όπως εξηγεί ο κ. Λαλάτσης, κρύβει μια μεγάλη παγίδα.

Συγκεκριμένα, στην Αμερική έχουν γίνει πολλές μελέτες οι οποίες υποστηρίζουν ότι η μεγάλη διαφορά στην τιμή μεταξύ των φρέσκων και υγιεινών τροφών (πχ ολικής άλεσης, βιολογικά, χωρίς συντηρητικά) και του πρόχειρου φαγητού (junk food με θερμίδες, ζάχαρη και λίπη) έχει προκαλέσει μια μεγάλη ανισορροπία στην κοινωνία, καθώς οι φτωχότεροι άνθρωποι αναγκαστικά στρέφονται σε τρόφιμα που δεν είναι υγιεινά και άρα αντιμετωπίζουν προβλήματα υγείας στο μέλλον.

«Όταν δύο μπέργκερς κοστίζουν το μισό από ότι μια σαλάτα με φρέσκα λαχανικά, τότε καταλαβαίνουμε ότι η επιλογή για όσους δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα είναι αναγκαστική» σημειώνει χαρακτηριστικά και συμπληρώνει: «Πολλοί υποστηρίζουν πως οι παχύσαρκοι στην Αμερική δεν είναι οι πλούσιοι αλλά συνήθως αυτοί στα χαμηλότερα οικονομικά στρώματα».

Η έρευνα της ierax analytix δείχνει τα πρώτα ανησυχητικά σημάδια μιας τέτοιας στροφής, από το φρέσκο τρόφιμο στο πρόχειρο. «Αν και στην Ελλάδα τα λαχανικά και τα φρούτα είναι πιο προσβάσιμα, σχεδόν οι μισοί δηλώνουν πως αγοράζουν λιγότερες υγιεινές τροφές σε σχέση με έξι μήνες πριν. Πώς θα είναι η εικόνα άραγε σε ένα χρόνο αν συνεχίσουν ανοδικά οι τιμές;» αναφέρει.

Αντίστοιχα, τα 2/3 κοιτάνε περισσότερο την τιμή των τροφίμων και στρέφουν την προσοχή τους από την ετικέτα και τα συστατικά, κυρίως στο κόστος. Όμως έτσι αγνοούν τη χαμηλή διατροφική αξία των τροφών που επιλέγουν και καταλήγουν να καταναλώνουν κενές θερμίδες.

«Κρατάμε για τελευταία σημείωση πως 66% έχει μειώσει τα τρόφιμα που αγοράζει. Ίσως ένα ποσοστό να αγόραζε περισσότερα τρόφιμα, καθώς στην Ελλάδα είχαμε έντονο το φαινόμενο του food waste (πεταμένο φαγητό), όμως κάποιοι έχουν περιορίσει τα τρόφιμα τους και άρα δεν παίρνουν τις θερμίδες και τα θρεπτικά στοιχεία που χρειάζονται. Οι επιπτώσεις στο σύστημα υγείας θα φανούν τα επόμενα χρόνια δυστυχώς» τονίζει ο κ. Λαλάτσης

 

Σωτήρης Παπαδόπουλος

Ο Σωτήρης Παπαδόπουλος είναι συντάκτης στην ιστοσελίδα xristika.gr, με ειδίκευση σε θέματα οικονομίας, κοινωνίας και επιχειρηματικότητας. Έχει πολυετή εμπειρία στη δημοσιογραφία και επικεντρώνεται στην ανάλυση οικονομικών τάσεων και ειδήσεων, βοηθώντας τους αναγνώστες να κατανοούν τις εξελίξεις και να παίρνουν ενημερωμένες αποφάσεις. Με την ακρίβεια και την αμεσότητα που χαρακτηρίζουν τα άρθρα του, ο Σωτήρης Παπαδόπουλος έχει καταξιωθεί ως αξιόπιστη πηγή ενημέρωσης στο χώρο της ελληνικής ψηφιακής δημοσιογραφίας.

Recent Posts

Συνεχίζει αήττητος ο Παναθηναϊκός: 68-61 τον Ολυμπιακό

Ο Παναθηναϊκός νίκησε 68-61 τον Ολυμπιακό και έκανε το 14/14 στη Stoiximan.gr Basket League. Τρία…

7 έτη ago

Λοταρία αποδείξεων: Δείτε ΕΔΩ αν κερδίσατε τα 1.000 ευρώ (TAXISnet και www.aade.gr)

aade.gr - λοταρία αποδείξεων - TAXISnet: Πραγματοποιήθηκε η νέα λοταρία αποδείξεων από την ΑΑΔΕ (Ανεξάρτητη Αρχή…

7 έτη ago

Νίμιτς: Κατάλληλη στιγμή για λύση στο Σκοπιανό

"Πρέπει να το δούμε ως την κατάλληλη στιγμή, το συζητάμε 25 χρόνια, όλοι ξέρουν ποια…

7 έτη ago

Μητροπολίτης Μεσσηνίας κατά Ιερώνυμου: Όχι στα συλλαλητήρια

Θέση κατά της συμμετοχής της εκκλησίας στα συλλαλητήρια για το Σκοπιανό παίρνει ο μητροπολίτης Μεσσηνίας,…

7 έτη ago

Νεκρός ο επιβάτης που έπεσε από το Blue Star Naxos

Νεκρός βρέθηκε ο επιβάτης (περίπου 60 ετών) του Blue Star Naxos που πήδηξε στη θάλασσα…

7 έτη ago

Ανασφάλιστα οχήματα: Έρχονται πρόστιμα έως 250 ευρώ

Τις 600.000 πλησιάζουν τα ανασφάλιστα οχήματα που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους, με ό,τι μπορεί να…

7 έτη ago