Αποκάλυψη: Έτσι μας κλέβουν στα πρατήρια με τη βενζίνη

Καύσιμα: Δεν έχει τέλος το ράλι ανόδου στις τιμές των καυσίμων. Εκτοξεύτηκε η αμόλυβδη, πάει να σπάσει κάθε ρεκόρ το πετρέλαιο. Παγκόσμια ανησυχία και συναγερμός στις διεθνείς αγορές. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.

Η αποτυχία του ΟΠΕΚ+ να επιτύχει συμφωνία για την παραγωγή εντείνει τις ανησυχίες – Το «αντάρτικο» των ΗΑΕ και η διαρκής απειλή της πανδημίας

Έντονες ανησυχίες εκφράζονται σε διεθνές επίπεδο για την πορεία των τιμών του πετρελαίου, καθώς ο ΟΠΕΚ και οι σύμμαχοί του εγκατέλειψαν τις διαπραγματεύσεις. Η βασική αιτία είναι, όπως αναφέρει το Bloomberg, η «εξέγερση» από ένα βασικό μέλος του που απειλεί την ενότητα της συμμαχίας.

Οι συνομιλίες, -που ξεκίνησαν στις αρχές της προηγούμενης εβδομάδας-,έληξαν χωρίς συμφωνία για αύξηση της παραγωγής, αφού τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα διπλασίασαν τις απαιτήσεις τους στοχεύοντας σε καλύτερους όρους.

Το αδιέξοδο κινδυνεύει να αναστατώσει τη διαχείριση της σύμπραξης για την, μετά την πανδημία, ανάκαμψη της αγοράς πετρελαίου, ακριβώς όπως τα μεγάλα κράτη ανησυχούν για τον αντίκτυπο των υψηλότερων τιμών.

Οι διαπραγματεύσεις έφτασαν σε αδιέξοδο μετά από ένα Σαββατοκύριακο «άγριας» διπλωματίας. Αρχικά, προγραμματίστηκε ένας νέος γύρος συνομιλιών των αρμόδιων υπουργών του ΟΠΕΚ+ για σήμερα Δευτέρα, ωστόσο η ιδέα αυτή εγκαταλείφθηκε, οταν έγινε ξεκάθαρο ότι δεν μπορεί να επιτευχθεί συμφωνία. Ο Γενικός Γραμματέας του ΟΠΕΚ, Μοχάμαντ Μπαρκίντο, ανέφερε τι δεν έχει οριστεί ημερομηνία για την επόμενη συνάντηση.

Οι ΗΠΑ έχουν ήδη εκφράσει ανησυχίες για την αύξηση των τιμών της βενζίνης, καθώς το πετρέλαιο ξεπερνά πλέον τα 75 δολάρια το βαρέλι, με τελευταία τιμή τα 76,16 δολάρια.

Η αποτυχία συμφωνίας σχετικά με την αύξηση της παραγωγής θα συμπιέσει μια ήδη σφιχτή αγορά, ενδεχομένως στέλνοντας τις τιμές του πετρελαίου απότομα υψηλότερα.

Όμως και το αντίθετο σενάριο βρίσκεται επίσης στο παιχνίδι: εάν η ενότητα διαλυθεί εντελώς, ένας ελεύθερος ανταγωνισμός για όλους θα οδηγήσει σε κατάρρευση τις τιμές, όπως συνέβη κατά τη διάρκεια του πολέμου τιμών μεταξύ των συμμάχων του ΟΠΕΚ + πέρυσι.

«Το τρέχον αδιέξοδο είναι σαφές σημάδι των προθέσεων των ΗΑΕ: έχουν σαφή εντολή να αυξήσουν την παραγωγή και θέλουν να ασκήσουν ευρύτερη επιρροή», δήλωσε η Αμρίτα Σεν της Energy Aspects Ltd. στο Λονδίνο.

Το Αμπού Ντάμπι καλλιέργησε την ιδέα να αποχωρήσει από τον ΟΠΕΚ στα τέλη του 2020, καθώς θέλει να αντλήσει περισσότερο πετρέλαιο για να τροφοδοτήσει επενδύσεις δισεκατομμυρίων δολαρίων με στόχο την επέκταση της παραγωγικής δυναμικότητας.

Οι σκληρές διαμάχες και η άρνηση των αντιπροσώπων των ΗΑΕ να κάνουν παραχωρήσεις υποδηλώνουν ότι οι εντάσεις θα συνεχιστούν.

Τα περισσότερα μέλη του ΟΠΕΚ + υποστήριξαν μια πρόταση να προσθέσουν 400.000 βαρέλια την ημέρα κάθε μήνα από τον Αύγουστο και να αρχίσουν να μειώνουν τον πήχη της ευρύτερης συμφωνίας προσφοράς τους στα τέλη του 2022.

Ωστόσο, τα ΗΑΕ πιέζουν να αλλάξουν τη βασική γραμμή που χρησιμοποιείται για τον υπολογισμό της ποσόστωσης, η οποία, όπως υποστηρίζουν, είναι άδικη. Αυτό δηλαδή που διαμήνυσαν είναι ότι δεν θα υποστηρίξουν την προτεινόμενη επέκταση, εκτός εάν οι άλλοι συμφωνήσουν να αλλάξουν τη γραμμή βάσης, μια κίνηση που θα τους επέτρεπε να αντλήσουν επιπλέον 700.000 βαρέλια την ημέρα.

«Εάν τα ΗΑΕ δεν μπορούν να εξασφαλίσουν τις βασικές παραχωρήσεις που αναζητούν, θα ανακοινώσουν τη Δευτέρα την δική τους ‘Ημέρα Ανεξαρτησίας’ του ΟΠΕΚ;” σχολίασε η Χελίμα Κροφτ, επικεφαλής για τα commodities στην RBC Capital Markets.

Όσον αφορά για την τιμή της αμόλυβδης βενζίνης η κ. Ζάγκα τόνισε ότι η μέση τιμή κυμαίνεται σε 1,65 ευρώ/ λίτρο γεγονός που σημαίνει ότι οι ιδιοκτήτες των αυτοκινήτων θα πρέπει να αναζητούν τα πιο φθηνά πρατήρια καυσίμων και να φουλάρουν τα ρεζερβουάρ τους σε τιμές από 1,58 ευρώ έως και 1,65 ευρώ το λίτρο.

Στα νησιά η τιμή της αμόλυβδης είναι πολύ πιο υψηλή διότι οι ιδιοκτήτες των οχημάτων επιβαρύνονται με τα μεταφορικά έξοδα.

Μάλιστα, υπάρχουν περιοχές όπως οι Κυκλάδες, τα Δωδεκάνησα και νησιά του Ιονίου, όπου η τιμή του λίτρου της αμόλυβδης μπορεί να αγγίξει μέχρι και το 1,82 ευρώ.

Καύσιμα: Το παιχνίδι των νέων ισορροπιών

Η έντονη αντίθεση του Αμπού Ντάμπι δείχνει πώς ο de facto κυβερνήτης της χώρας, ο πρίγκιπας Μοχάμνετ Μπιν Ζαγιέντ Αλ Ναχιάν, τεντώνει τώρα το σχοινί στην αγορά και τη βιομηχανία πετρελαίου, μετά τις πρόσφατες τολμηρές γεωπολιτικές κινήσεις του.

Ο πρίγκιπας Μοχάμεντ έχει υποστηρίξει σθεναρά τον Σουλτάν Αλ Τζέμπερ, τον επικεφαλής της εθνικής εταιρείας πετρελαίου της χώρας, ο οποίος επενδύει σε μεγάλο βαθμό για την αύξηση της παραγωγικής ικανότητας. Κάποτε διατηρούσε στενές σχέσεις με τον Σαουδάραβα Πρίγκιπα, Μοχάμεντ Μπιν Σαλμάν. Ωστόσο, η σχέση μεταξύ των δύο κληρονόμων φαίνεται να έχει «παγώσει» τους τελευταίους μήνες.

Οι τιμές του αργού αυξήθηκαν περίπου 50% φέτος, καθώς η ανάκαμψη της ζήτησης ξεπερνά την συμφωνία αύξησης παραγωγής του ΟΠΕΚ+.

Η στρατηγική και η πειθαρχία του ΟΠΕΚ οδήγησε στην ανάκαμψη της αγοράς, μετά τον πόλεμο των τιμών στις αρχές του 2020, ακριβώς όπως συνέβη με την πανδημία. Αυτή η μάχη ξεκίνησε από μια διαφωνία μεταξύ Ρωσίας και Σαουδικής Αραβίας. Αυτή τη φορά οι Σαουδάραβες και οι Ρώσοι βρίσκονται στην ίδια πλευρά, ενάντια στα ΗΑΕ.

«Το ερώτημα είναι αν ο ΟΠΕΚ + θα παραμείνει ενωμένος και αποτελεσματικός τον επόμενο χρόνο», δήλωσε ο Μπομπ Μακνάλι, πρόεδρος της Rapidan Energy και πρώην αξιωματούχος του Λευκού Οίκου. “Και αυτό εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τους ηγέτες της Σαουδικής Αραβίας, των ΗΑΕ και της Ρωσίας και το αν θα μπορέσουν να επιτύχουν έναν αποδεκτό συμβιβασμό ως προς τη βασική γραμμή των ΗΑΕ.” συμπλήρωσε.

Όλα αυτά έρχονται σε μια περίοδο που έχουν εκτοξευθεί οι τιμές του φυσικού αερίου, εντείνοντας ακόμη περισσότερο τις ανησυχίες για το τοπίο που θα διαμορφωθεί στην ενεργειακή αγορά τους επόμενους μήνες.

H Διεθνής Υπηρεσία Ενέργειας θα δώσει στους επενδυτές μια ιδέα για την εικόνα της αγοράς αύριο Τρίτη, με τ δημοσιοποίηση της μηνιαίας της έκθεσης, ενώ ο ΟΠΕΚ, την ερχόνμενη Πέμπτη, θα δώσει στη δημοσιότητα τη δική του μηνιαία έκθεση.

Στο μεταξύ, ο κορωνοϊός παραμένει μια διαρκής πηγή ανησυχίας.

Οι ΗΠΑ ανακοίνωσαν τα περισσότερα κρούσματα από τα μέσα Μαΐου καθώς η μετάλλαξη Δέλτα κυριαρχεί σε περιοχές όπου δεν έχουν γίνει πολλοί εμβολιασμοί.

Επίσης, οι Γάλλοι αξιωματούχοι προειδοποίησαν για την εκδήλωση ενός νέου κύματοςμ ενώ ο Βρετανός πρωθυπουργός, Μπόρις Τζόνσον, θα απευθύνει νέα προειδοποίηση στον κόμσο να είναι σε επιφυλακή, τηννώρα που ετοιμάζεται να άρει όλοα τα επναπομείναντα περιοριστικά μέτρα στην Αγγλία. Στην Ασία, η Ινδονησία είναι στο έλεος ενός νέου μεγάλου ξεσπάσματος, ενώ ο αριθμός των κρουσμάτων είναι επίσης υψηλός σε Ταϊλάνδη και Μαλαισία.

Καύσιμα: Η σπάνια δημόσια κόντρα

Η κόντρα μεταξύ των δύο βασικών παραγωγών πετρελαίου μπήκε έγινε δημόσια την Κυριακή με τις δύο χώρες, οι οποίες συνήθως είναι οπαδοί του δόγματος «τα εν οίκω μη εν δήμω», καθώς μεταφέρθηκε στην τηλεοπτική αρένα.

Πρόκειται για έναν σπάνιο δημόσιο «καβγά» μεταξύ συμμάχων, των οποίων τα εθνικά συμφέροντα έχουν αποκλίνει σημαντικά, επιδρώντας στον καθορισμό πολιτικής του ΟΠΕΚ+ σε μία περίοδο κατά την οποία, οι αγοραστές πετρελαίου θέλουν περισσότερο αργό πετρέλαιο, προκειμένου να βοηθήσουν την παγκόσμια ανάκαμψη από την πανδημία COVID-19.

Στον ΟΠΕΚ+ συμμετέχουν οι χώρες που εξάγουν πετρέλαιο, αλλά και οι σύμμαχοί τους, ενώ ο αναφερόμενος οργανισμός ψήφισε την Παρασκευή για την αύξηση της παραγωγής περίπου κατά 2 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως από τον Αύγουστο μέχρι το Δεκέμβριο του 2021, αλλά και για την παράταση των περικοπών που εφαρμόζονται μέχρι το τέλος του 2022. Ωστόσο, οι ενστάσεις των ΗΑΕ απέτρεψαν την επίτευξη μιας συμφωνίας, όπως δήλωσαν πηγές του Reuters.

«Η παράταση είναι η βάση και όχι ένα δευτερεύον ζήτημα», δήλωσε ο υπουργός Ενέργειας της Σαουδικής Αραβίας πρίγκιπας Αμπντουλαζίζ μπιν Σαλμάν στο τηλεοπτικό δίκτυο Al Arabiya, το οποίο είναι ιδιοκτησίας της Σαουδικής Αραβίας.

Ενώ σε συνέντευξή του στην τηλεόραση του Bloomberg σημείωσε «Πρέπει να παρατείνουμε», «Η παράταση βάζει πολλούς ανθρώπους στη ζώνη ασφαλείας τους».

Ενδεικτικό της σοβαρότητας της διπλωματικής διαμάχης, , ο πρίγκιπας Αμπντουλαζίζ ανέφερε ότι το Αμπού Ντάμπι ήταν απομονωμένο στη συμμαχία του ΟΠΕΚ +. «Ολόκληρη η ομάδα βρίσκεται εναντίον μιας χώρας, είναι λυπηρό για μένα, αλλά αυτή είναι η πραγματικότητα».

Λίγες ώρες νωρίτερα, ο ομόλογός του από τα ΗΑΕ, Suhail al-Mazrouei απέρριψε και πάλι την παράταση της συμφωνίας, υποστηρίζοντας μόνο μια βραχυπρόθεσμη αύξηση και απαιτώντας καλύτερους όρους για το 2022.
Το Αμπού Ντάμπι ωθεί τους συμμάχους του σε μια δύσκολη κατάσταση: αποδεχτείτε τα αιτήματά του ή κινδυνεύετε να ξηλώσετε τη συμμαχία του ΟΠΕΚ +.

Η αποτυχία επίτευξης συμφωνίας θα συμπιέσει μια ήδη περιορισμένη αγορά, ενδεχομένως ωθώντας τις τιμές του αργού απότομα υψηλότερα.

Αλλά ένα πιο δραματικό σενάριο βρίσκεται επίσης στο τραπέζι – η ενότητα του ΟΠΕΚ+ μπορεί να καταρρεύσει εντελώς, διακινδυνεύοντας ένα καθεστώς δίχως κανόνες ένα αφήνοντας το παιχνίδι χωρίς κανόνες για όλους που θα οδηγούσε τις τιμές σε κατάρρευση, επαναλαμβάνοντας το σκηνικό του 2020.

Τότε, επρόκειτο για μια διαφωνία μεταξύ της Σαουδικής Αραβίας και της Ρωσίας που πυροδότησε έναν πόλεμο τιμών.

Μήνες μετά τον πόλεμο των τιμών που έληξε με ανακωχή, τα ΗΑΕ αναστάτωσαν την αγορά και πάλι με την ιδέα να αποχωρήσουν από το καρτέλ.

Δεν έχουν επαναλάβει αυτήν την απειλή, αλλά όταν ρωτήθηκε αν τα ΗΑΕ ενδέχεται να αποχωρήσουν, ο Σαουδάραβος πρίγκιπας είπε: «Ελπίζω όχι».

Αντιδρώντας στην έλλειψη της ζήτησης πετρελαίου που προκάλεσε η πανδημία COVID-19, ο ΟΠΕΚ+ συμφώνησε την προηγούμενη χρονιά να μειώσει την παραγωγή κατά περίπου 10 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου την ημέρα από το Μάιο του 2020, με σχέδια για τη σταδιακή κατάργηση των περιορισμών μέχρι το τέλος Απριλίου 2022. Οι μειώσεις τώρα βρίσκονται περίπου στα 5,8 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως.

Καύσιμα: Δεν υπάρχει πετρέλαιο χωρίς συμφωνία

Ο πρίγκιπας Abdulaziz δήλωσε ότι χωρίς παράταση της συμφωνίας, υπάρχει μια εναλλακτική συμφωνία – σύμφωνα με την οποία η παραγωγή πετρελαίου δεν θα αυξηθεί τον Αύγουστο και το υπόλοιπο του έτους, ρισκάροντας μία ενδεχόμενη μια πληθωριστική άνοδο της τιμής του πετρελαίου.

Ερωτηθείς αν θα μπορούσαν να αυξήσουν την παραγωγή χωρίς τα ΗΑΕ, ο πρίγκιπας Αμπντουλαζίζ είπε: «Δεν μπορούμε».

Το αδιέξοδο θα μπορούσε να καθυστερήσει τα σχέδια για την άντληση περισσότερου πετρελαίου μέχρι το τέλος του χρόνου, προκειμένου να παγώσουν οι τιμές του.

«Μεγάλες προσπάθειες έχουν γίνει κατά τη διάρκεια των τελευταίων 14 μηνών που απέδωσαν φανταστικά αποτελέσματα και θα είναι κρίμα να μη διατηρηθούν αυτά τα επιτεύγματα, κάποιος συμβιβασμός και κάποια λογική είναι αυτά που θα μας σώσουν», είπε ο Σαουδάραβας υπουργός Ενέργειας.

«Προσβλέπουμε σε ένα τρόπο για να ισορροπήσουμε τα συμφέροντα των χωρών που παράγουν και καταναλώνουν για τη γενικότερη σταθερότητα της αγοράς, ειδικότερα, όταν αναμένονται ελλείψεις εξαιτίας της μείωσης των αποθεμάτων», πρόσθεσε ο ίδιος.

Στο επίκεντρο της διαμάχης υπάρχει μία λέξη -«κλειδί» για τις συμφωνίες του OPEC + όσον αφορά την παραγωγή πετρελαίου,πρόκειται για το βασικό επίπεδο αναφοράς Κάθε χώρα υπολογίζει τις μειώσεις ή τις αυξήσεις της παραγωγής της σε σχέση με το βασικό αυτό επίπεδο.

Όσο υψηλότερος είναι αυτό, τόσο μεγαλύτερα και περιθώρια άντλησης πετρελαίου για κάθε χώρα. Τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα αναφέρουν ότι το τρέχον επίπεδο, που ανέρχεται σε περίπου 3,2 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα (Απρίλιο 2020), είναι πολύ χαμηλό και σημειώνει ότι θα πρέπει να είναι 3,8 εκατομμύρια όταν η συμφωνία επεκταθεί έως το 2022.

Πηγές του ΟΠΕΚ+ δήλωσαν ότι τα ΗΑΕ υποστήριξαν ότι τα βασικά επίπεδα καθορίστηκαν πολύ χαμηλά από την αρχή, αλλά τα ΗΑΕ θα μπορούσαν να το ανεχθούν αν η συμφωνία έληγε τον Απρίλιο του 2022.

Τα ΗΑΕ έχουν φιλόδοξα σχέδια παραγωγής και έχουν επενδύσει δισεκατομμύρια δολάρια στην ενίσχυση της παραγωγικής ικανότητάς τους.

Ο πρίγκιπας Αμπντουλαζίζ που έδωσε έμφαση στη «θυσία» του Ριάντ αναφορικά με εθελοντικές μειώσεις της παραγωγής, δήλωσε ότι καμία χώρα δε θα πρέπει να χρησιμοποιεί ένα και μόνο μήνα ως βασικό σημείο αναφοράς, προσθέτοντας ότι υπάρχει ένας μηχανισμός κατάθεσης ενστάσεων.