Αποκαλύψεις: Αυτά τα μαγαζιά δίνουν ποτά – μπόμπες

Ποτά – μπόμπες: Στα «μανταλάκια» όμως θα κρεμαστούν και τα ονόματα των επιχειρήσεων που για χάρη του κέρδους δεν διστάζουν να παίζουν με τη δημόσια υγεία, όπως τα ποτά – μπόμπες που σερβίρουν διάφορα νυχτομάγαζα. Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.

H δημοσιοποίηση των ονομάτων των επιχειρήσεων που παραβίαζαν τους περιοριστικούς κανόνες για την αντιμετώπιση του COVID-9 φαίνεται πως ήταν μόνο η αρχή.

Κι αυτό διότι η κυβέρνηση, για να προασπίσει το υπέρτερο δημόσιο συμφέρον αλλά και για την προστασία της δημόσιας υγείας και της οικονομικής επιβίωσης εν καιρώ κρίσης, επιχειρεί πλέον αποφασιστικά να βάλει όρια στα δικαιώματα προστασίας προσωπικών ή επιχειρηματικών «απορρήτων», πίσω από τα οποία κρύβονται παραβάσεις επιχειρήσεων.

Επιχειρήσεις που αισχροκερδούν συστηματικά, παραπλανούν ή χρησιμοποιούν αθέμιτες εμπορικές πρακτικές, θέτοντας σε κάποιες περιπτώσεις σε κίνδυνο ακόμη και την ανθρώπινη ζωή.

Η αρχή έγινε με τη διάταξη Γεωργιάδη για τις επιχειρήσεις που πιάνονται μέσα στην πληθωριστική «αναμπουμπούλα» να παραβιάζουν το πλαφόν στο περιθώριο κέρδους που έχει τεθεί.

Μία διάταξη που μπορεί να θέτει στο προσκήνιο κυρίως σούπερ μάρκετ ή πρατήρια καυσίμων, που έχουν μπει στο επίκεντρο των ελεγκτικών μηχανισμών της ΔΙΜΕΑ, όμως αφορά το σύνολο της αγοράς, τη χονδρική και τη λιανική.

Ενας μοχλός πίεσης ουσιαστικά, που σε συνδυασμό με τα τσουχτερά πρόστιμα επιχειρεί να βάλει φρένο στη ροπή ορισμένων να εκμεταλλεύονται το γενικότερο κλίμα προχωρώντας σε αυξήσεις που τελικά δεν δικαιολογούνται.

Ποτά – μπόμπες: Οι πρώτες δημοσιοποιήσεις

Ήδη υπάρχουν οι πρώτες δημοσιοποιήσεις ονομάτων επιχειρήσεων, καθώς φαίνεται ότι στο υπ. Ανάπτυξης και Επενδύσεων έχουν «δεθεί» δεκάδες περιπτώσεις κερδοσκοπίας που παραβιάζουν το πλαφόν.

Σημαντική προϋπόθεση για τη δημοσιοποίηση του ονόματος της επιχείρησης σε αυτή την περίπτωση είναι είτε το πρόστιμο που θα επιβληθεί από τον υπουργό Ανάπτυξης να υπερβαίνει τις 50.000 ευρώ, κάτι που επί της ουσίας συνιστά «εκτεταμένη κερδοσκοπία», είτε η επιχείρηση να είναι υπότροπη ανεξαρτήτως ύψους προστίμου.

Μάλιστα το μέτρο της δημοσιοποίησης ονομάτων επιχειρήσεων -μαζί με την επιβολή τσουχτερών προστίμων- πλέον θα επεκταθεί και στις περιπτώσεις αθέμιτων και παράνομων εμπορικών πρακτικών, όπως προβλέπει το νομοσχέδιο για την προστασία του καταναλωτή, το οποίο υπερψηφίστηκε με ευρεία πλειοψηφία από τη Βουλή την Τετάρτη 18 Μαΐου.

Σύμφωνα με τη σχετική διάταξη, σε περίπτωση υποθέσεων αυτής της φύσεως θα δημοσιοποιούνται τα στοιχεία των επιχειρήσεων, είτε από το υπουργείο, είτε από τον ΕΦΕΤ (σε περίπτωση που η παράβαση αφορά τρόφιμο), είτε έπειτα από σχετικό αίτημα δικαστηρίου στο οποίο μπορεί να έχει προσφύγει πελάτης ή συνεργάτης της εν λόγω επιχείρησης!

Στα «μανταλάκια» όμως θα κρεμαστούν και τα ονόματα των επιχειρήσεων που για χάρη του κέρδους δεν διστάζουν να παίζουν με τη δημόσια υγεία, όπως τα ποτά-μπόμπες που σερβίρουν διάφορα νυχτομάγαζα.

Με ειδική διάταξη που προωθείται για να ψηφιστεί στη Βουλή, θα βγαίνουν στη φόρα τα ονόματα των παραβατών και για νοθεία στα ποτά. Με το σκεπτικό ότι πέρα από το θέμα της προστασίας των προσωπικών και επαγγελματικών δεδομένων των παρανόμων, προέχει η προστασία όλων των καταναλωτών, αλλά και του υγιούς ανταγωνισμού που δυσφημείται και πλήττεται όταν μένει η ρετσινιά σε μια περιοχή ή σε έναν κλάδο εις βάρος των υπολοίπων.

Η σταγόνα που έκανε το ποτήρι να ξεχειλίσει ήταν η αποκάλυψη το περασμένο Σάββατο και μετά από έρευνες των τελωνειακών αρχών, για το νυχτερινό κέντρο διασκέδασης στο Γκάζι, στην ταράτσα του οποίου γινόταν εκτεταμένη νοθεία των ποτών που σέρβιρε τους πελάτες του στο εσωτερικό του καταστήματος.

Στο υπουργείο Οικονομικών και στο γραφείο του υπουργού Χρήστου Σταϊκούρα έπεσε σαν βόμβα η απάντηση στελεχών του ελεγκτικού μηχανισμού πως η νομοθεσία δεν επιτρέπει την ανακοίνωση από τις Αρχές των στοιχείων της επιχείρησης που πιάστηκε επ’ αυτοφώρω να αλλοιώνει τα ποτά που καταναλώνουν οι πελάτες της.

Στο συγκεκριμένο ζήτημα, η επιμονή της ηγεσίας για να δημοσιοποιηθούν όλα τα στοιχεία ήταν μεγάλη, όχι τόσο για λόγους διαπόμπευσης των κακών επιχειρηματιών, όσο για να ενημερωθούν όλοι οι θαμώνες του συγκεκριμένου κέντρου ότι μπορεί να κατανάλωσαν ποτά που μπορεί να προκάλεσαν ή να προκαλέσουν βλάβη στην υγεία τους.

Με βάση το καθεστώς για την προστασία των «δεδομένων» της επιχείρησης, αν κάποιοι πελάτες (και νεαρά παιδιά) πέρασαν μια «δύσκολη νύχτα» ή κατέληξαν έως και στο νοσοκομείο μετά από επίσκεψη στο συγκεκριμένο νυχτερινό μαγαζί, δεν είχαν το δικαίωμα να γνωρίζουν από τις επίσημες ελεγκτικές αρχές ότι ο κίνδυνος που έζησαν μπορεί να οφείλεται στην κακή ποιότητα ποτών, η οποία δεν ανταποκρίνεται σε αυτήν για την οποία πλήρωσαν, και πως δεν ευθύνονται οι ίδιοι που τάχα κατανάλωσαν υπερβολικές ποσότητες.

Ποτά – μπόμπες: Μεγάλη απάτη με το ρεύμα – Έτσι μας κλέβουν στους λογαριασμούς

Με γεωμετρική πρόοδο αυξάνονται τα παράπονα των καταναλωτών ηλεκτρικού ρεύματος για τους παρόχους τους προς τη ΡΑΕ, όχι μόνο για τις ρήτρες αναπροσαρμογής, που προ κρίσης αγνοούσαν ότι υπήρχαν στις συμβάσεις τους, αλλά και για τις μονομερείς αλλαγές των σταθερών τιμολογίων.

Σύμφωνα με την Καθημερινή, οι προμηθευτές εδώ και μήνες αναθεωρούν μονομερώς τις συμβάσεις πελατών τους που επέλεξαν σταθερά τιμολόγια και τα οποία η ενεργειακή κρίση με τις υψηλές χονδρεμπορικές τιμές κατέστησε ζημιογόνα.

Στην πρακτική αυτή καταφεύγουν, αξιοποιώντας τον κώδικα προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας, που κατοχυρώνει το δικαίωμα αυτό των προμηθευτών υπό προϋποθέσεις, οι οποίες αφήνουν περιθώρια μιας αλλαγής ερμηνείας κατά το δοκούν.

Για παράδειγμα, στο άρθρο 17.5 αναφέρει χαρακτηριστικά ότι «ο προμηθευτής διατηρεί το δικαίωμα να προβεί σε τροποποίηση των όρων της παρούσης για σπουδαίο λόγο, όπως ενδεικτικά και όχι περιοριστικά, μεταβολή της κείμενης νομοθεσίας και αλλαγή των όρων λειτουργίας της αγοράς ηλεκτρισμού».

Οι προμηθευτές αξιολογούν ως «σπουδαίο λόγο» την αύξηση του χονδρεμπορικού κόστους ενέργειας και προχωρούν σωρηδόν και μονομερώς σε αλλαγή των σταθερών τιμολογίων.

Οι προμηθευτές το καταφέρνουν αυτό με τρόπο ώστε τυπικά να μην παραβιάζουν τον κώδικα ως προς την ενημέρωση των πελατών τους και αφετέρου να μην τον ενημερώνουν με σαφήνεια για να αποσπάσουν τη σιωπηρή συναίνεσή του στη νέα τιμολογιακή τους πολιτική.

Ο κώδικας προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας θέτει ως προϋπόθεση για τη μονομερή τροποποίηση της σύμβασης για «σπουδαίο» πάντα λόγο, την ενημέρωση εγγράφως 60 ημερολογιακές ημέρες πριν από την εφαρμογή της τροποποίησης, με ειδοποίηση σε χωριστό έντυπο που θα συνοδεύει τον λογαριασμό ρεύματος ή σε ειδικό πεδίο εντός του λογαριασμού κατανάλωσης ή με μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.

Προκειμένου και να αυξήσουν την τιμή και να μη χάσουν τον πελάτη, ο συνηθέστερος τρόπος ενημέρωσης του καταναλωτή είναι μέσω του έντυπου του λογαριασμού, προς το τέλος με ψιλά γράμματα, στα οποία δύσκολα θα εστιάσει κάποιος. Αλλες εταιρείες ενημερώνουν με sms, παραπέμποντας σε κάποιο άρθρο της σύμβασης και του κώδικα προμήθειας.

Το απογοητευτικό της υπόθεσης είναι ότι ενώ η ΡΑΕ έχει εντοπίσει το πρόβλημα της αδιαφανούς τιμολόγησης και της παραπλάνησης των καταναλωτών και πήρε πρωτοβουλία πριν από περίπου έναν χρόνο για την καθιέρωση νέων τύπων τιμολογίων, η εφαρμογή τους παρατείνεται συνεχώς.

Εάν δεν υπάρξει νέα παράταση, τότε από 1ης Απριλίου οι προμηθευτές θα πρέπει να υιοθετήσουν τρεις κατηγορίες τιμολογίων: σταθερά, τιμολόγια με όριο αυξομείωσης στα οποία οι πάροχοι θα πρέπει να προσδιορίζουν εκ των προτέρων το όριο της αυξομείωσης της τιμής της κιλοβατώρας από την ενεργοποίηση της ρήτρας αναπροσαρμογής και τιμολόγια χωρίς όριο προσαύξησης, τα οποία θα περνούν το σύνολο των αυξομειώσεων από τη ρήτρα αναπροσαρμογής στην κατανάλωση, όπως συμβαίνει και σήμερα.