Ηλεκτρικό ρεύμα: Τι και αν η κυβέρνηση έχει εξαγγείλει οικονομικά βοηθήματα για τους λογαριασμούς ρεύματος; Ο εφιάλτης δεν έχει τέλος και ο Απρίλιος θα είναι δύσκολος…
Η μέση χονδρεμπορική τιμή ρεύματος το μήνα Φεβρουάριο έκλεισε στο Χρηματιστήριο Ενέργειας στα επίπεδα των 210 ευρώ ανά Μεγαβατώρα.
Την αντανάκλαση αυτής της μέσης τιμής βλέπουν σήμερα στους λογαριασμούς που λαμβάνουν οι καταναλωτές και βλέπουν, στη μεγάλη τους πλειοψηφία, ότι με δυσκολία θα μπορέσουν να τους πληρώσουν.
Αν όμως δυσκολεύονται οι καταναλωτές τώρα, μπορεί κανείς να αναλογιστεί τι θα κάνουν όταν έρθουν οι λογαριασμοί του Απριλίου, οι οποίοι θα εκδοθούν με βάση την χονδρεμπορική τιμή του Μαρτίου.
Και αυτό γιατί ο Μάρτιος, με βάση τα μέχρι τώρα στοιχεία, αλλά και την προβολή τους για το επόμενο 10ήμερο, εκτιμάται ότι θα κλείσει με μέση χονδρική τιμή στα 320 ευρώ ανά Μεγαβατώρα.
Αυτό το 60% επιπλέον (πάνω σε ήδη υπέρογκες χρεώσεις) θα οδηγήσει σε «τρελές» τιμές που είναι αδύνατον να καλυφθούν από την επιδότηση που θα δοθεί, ειδικά για όσους χρησιμοποιούν το ρεύμα για θέρμανση και έτσι έχουν μεγάλες καταναλώσεις.
Την ίδια στιγμή ο ανέλπιστος για τέλη Μαρτίου χιονιάς έχει αυξήσει πολύ τις ενεργειακές ανάγκες των νοικοκυριών που δεν έχουν καμία σχετικά ηπιότερη εναλλακτική για θέρμανση, εκτός ίσως από τα καυσόξυλα. Το ρεύμα όπως προαναφέρθηκε είναι απλησίαστο, το φυσικό αέριο σε ποσοστό έχει αυξηθεί ακόμα περισσότερο, ενώ και το πετρέλαιο βρίσκεται σε ιδιαίτερα ψηλά επίπεδα.
Τα σενάρια, δε, πάνω στο τραπέζι, για την πορεία των τιμών είναι εφιαλτικά, καθώς διανύουμε την πέμπτη εβδομάδα του πολέμου. Δείχνουν την κατεπείγουσα ανάγκη παρέμβασης της Κομισιόν και εξηγούν γιατί χώρες όπως η Ελλάδα με πεπερασμένα δημοσιονομικά περιθώρια θα διατρέξουν σοβαρότατο κίνδυνο, εφόσον δεν δοθεί κεντρικά μια ευρωπαϊκή λύση.
Δύο είναι τα βασικά ζητήματα που φαίνεται ότι εξετάζει η Κομισιόν ενόψει της Συνόδου Κορυφής στις 24 και 25 Μαρτίου: Πρόσκαιρη παρέμβαση στην αγορά χονδρικής του φυσικού αερίου και φορολόγηση στα υπερβάλλοντα κέρδη. Στο σκέλος του φυσικού αερίου, οι κοινοτικοί φαίνεται ότι κάνουν σενάρια πάνω στο πως μπορεί να εφαρμοστεί η πρόταση για προσωρινό πλαφόν στις τιμές χονδρικής του αερίου ή κάποια παραλλαγή της, χωρίς ωστόσο να έχουν ξεπεραστεί οι ενστάσεις Γερμανών, Ολλανδών και άλλων χωρών.
Το θέμα, φαίνεται ότι βρίσκεται στο τραπέζι, μαζί με μια γενικότερη έρευνα ως προς το κατά πόσο υπάρχει κερδοσκοπία στο μεγαλύτερο κόμβο φυσικού αερίου της Ευρώπης, τον ολλανδικό TTF. Δηλαδή ως προς το κατά πόσο οι συμμετέχοντες συναλλάσσονται με συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης με φυσική παράδοση ή όχι.
Αυτό που συζητά η ΕΕ είναι να μη μπορεί κάποιος να συμμετέχει στο χρηματιστήριο αν διαθέτει μόνο τον τίτλο, χωρίς να έχει στα χέρια του και την ανάλογη ποσότητα.
Στο τραπέζι βρίσκεται επίσης η φορολόγηση των υπερκερδών των εταιρειών (windfall profits), μέτρο που φαίνεται ότι θα αποτελέσει τμήμα της νέας εργαλειοθήκης της Κομισιόν, η οποία παρουσιάστηκε στο πλαίσιο του Repower EU.
Είναι πλέον γεγονός πως κανείς Έλληνας δεν μπορεί να πληρώσει τους λογαριασμούς του ρεύματος, με τα νοικοκυριά να έχουν ξεπεράσει πλέον τα όριά τους.
Το ότι ζούμε την περίοδο του απόλυτου παραλογισμού όσον αφορά στο πόσο πληρώνουμε για το ηλεκτρικό ρεύμα, το φυσικό αέριο ή τα καύσιμα κίνησης, είναι απολύτως δεδομένο. Το ότι όμως θα φτάναμε στο σημείο δύο νοικοκυριά στην ίδια πολυκατοικία να εμφανίζουν διαφορές ακόμη και… 100 ευρώ στον λογαριασμό του ρεύματος για την ίδια ακριβώς κατανάλωση, αγγίζει τα όρια του απίστευτου.
Και όμως συμβαίνει. Νοικοκυριά που πρόλαβαν να «κλειδώσουν» την τιμή του ρεύματος από πέρυσι το φθινόπωρο πριν ξεκινήσει η θύελλα της ενεργειακής κρίσης και του πολέμου, απολαμβάνουν σήμερα τις χαμηλότερες χρεώσεις και μπορούν να επιβαρύνονται ακόμη και με 55 ευρώ για 300 κιλοβατώρες ρεύματος. Υπάρχουν και οι «άτυχοι»: αυτοί που για κάποιο λόγο δεν έχουν εμφανίσει το σπίτι στο οποίο ζουν ως «κύρια κατοικία». Σε αυτούς, οι 300 κιλοβατώρες μπορεί να κοστίσουν πάνω από 140 ευρώ.
Γιατί οι καταναλωτές μοιράζονται σε διαφορετικές ταχύτητες;
Το θέμα είναι τι γίνεται από εδώ και πέρα. Ο οδηγός επιβίωσης περιλαμβάνει τις ακόλουθες οδηγίες-παροτρύνσεις:
Θα πρέπει να προσπαθήσετε να συγκρατήσετε την κατανάλωση ρεύματος καθώς ξεφεύγοντας πάνω από τις 300 κιλοβατώρες τον μήνα, μια κιλοβατώρα μπορεί να κοστίζει ακόμη και πάνω από 0,4 ευρώ τιμή αδιανόητη σε σχέση με πριν από μερικά χρόνια.
Την ώρα που οι καταναλωτές ματώνουν οικονομικά για να πληρώσουν τους λογαριασμούς της ΔΕΗ, μια αποκάλυψη από την Εφημερίδα των Συντακτών, δείχνει τις… διπλοχρεώσεις που πληρώνουμε!
Αναλυτικά το δημοσίευμα:
Ως κατάσταση «για να τραβάς τα μαλλιά σου» περιγράφει αυτό που έζησε με τους λογαριασμούς της ΔΕΗ για μια μικρή ξενοδοχειακή μονάδα στην Πέτρα της Λέσβου ο αναγνώστης μας Στράτος Φίλης.
«Πριν από έναν μήνα, έλαβα με διαφορά έξι ημερών δύο λογαριασμούς ρεύματος.
Το τελικό ποσό χρέωσης ήταν στον πρώτο λογαριασμό 4.269,19 ευρώ και στον δεύτερο 7.031,71 ευρώ.
Και αυτά για ένα ξενοδοχείο που τα προηγούμενα χρόνια έμεινε κλειστό λόγω πανδημίας Covid και μεταναστευτικού, ενώ ο εκκαθαριστικός λογαριασμός δεν υπερέβαινε ποτέ τα 800 ευρώ…».
Τι είχε συμβεί λοιπόν;
Ο Στράτος Φίλης μάς έστειλε τους δύο επίμαχους λογαριασμούς αλλά και αρκετούς ακόμη για να δούμε τις χρεώσεις έως πίσω στο 2019. Από μια απλή παρατήρηση προκύπτει μεταξύ άλλων ότι:
Ο εκκαθαριστικός λογαριασμός για το τετράμηνο από 14 Ιουλίου έως 12 Νοεμβρίου 2021 είχε τελική χρέωση 4.269,19 ευρώ, εκ των οποίων τα 2.035,19 ευρώ ήταν η διαβόητη ρήτρα αναπροσαρμογής.
Ο λογαριασμός αυτός εκδόθηκε με μεγάλη καθυστέρηση στις 7 Ιανουαρίου 2022 και έπρεπε να εξοφληθεί έως την 1η Φεβρουαρίου.
Εξι μέρες αργότερα, εκδόθηκε ο λογαριασμός έναντι για το διάστημα από 13 Νοεμβρίου 2021 έως τις 11 Ιανουαρίου 2022.
Αυτός ο λογαριασμός έπρεπε να εξοφληθεί έως τις 7 Φεβρουαρίου. Η χρέωση; 7.031,71 ευρώ για διάστημα στο οποίο τα ξενοδοχεία ούτως ή άλλως υπολειτουργούν.
Ο λόγος; Περιλαμβανόταν και η οφειλή 4.269,19 ευρώ από τον προηγούμενο λογαριασμό σαν να είχε μείνει απλήρωτος!
Ο οποίος όμως δεν είχε ακόμη λήξει για να θεωρηθεί ανεξόφλητος…
Οπως αναγράφεται σε όλους τους λογαριασμούς, ο κ. Φίλης έχει συμφωνήσει να εξοφλούνται αυτόματα μέσω τραπεζικής εντολής.
Αυτό σημαίνει ότι αν ο ίδιος δεν είχε ασχοληθεί, θα σήκωνε η τράπεζα τα 4.269,19 ευρώ την 1η Φεβρουαρίου και στις 7 Φεβρουαρίου θα σήκωνε τα 7.031,71.
Με άλλα λόγια, η ρήτρα αναπροσαρμογής των 2.035,19 ευρώ αλλά και όλες οι υπόλοιπες χρεώσεις του πρώτου λογαριασμού (ρυθμιζόμενες 1.092 ευρώ, δημοτικά τέλη 206, ΦΠΑ 155 κ.λπ.) θα είχαν πληρωθεί δύο φορές.
Αξιοπρόσεκτο και το εξής:
Στον λογαριασμό Ιουλίου-Νοεμβρίου του 2021, η χρέωση προμήθειας της ΔΕΗ είναι 3.355,89 ευρώ για κατανάλωση 17.746 κιλοβατώρες.
Ομως, στον λογαριασμό της ίδιας περιόδου για το 2020, με κατανάλωση 7.555 κιλοβατώρες η χρέωση είναι 910,09 ευρώ. Δηλαδή, η κατανάλωση αυξήθηκε κατά 135%, αλλά η χρέωση αυξήθηκε κατά 269%!
Για να επιβεβαιωθεί έτσι η «ορθότητα» των προβλέψεων της κυβέρνησης που έλεγε ότι, με την κρατική επιδότηση και τις εκπτώσεις της εταιρείας, η αύξηση θα είναι «λίγα ευρώ μόνον»…
«Ευτυχώς έχω αναλάβει να παρακολουθώ εγώ όλα τα οικονομικά της οικογενειακής επιχείρησης, κατάλαβα τι συμβαίνει και φυσικά έσπευσα να πληρώσω πριν τη λήξη του τον δεύτερο λογαριασμό», λέει ο κ.Φίλης που κατοικεί εκτός Ελλάδας, ενώ στην Πέτρα της Λέσβου ζουν οι γονείς του.
Το γεγονός ότι ζει και εργάζεται εκτός Ελλάδας, λέει, του επέτρεψε να αναλάβει το κόστος των 7.031,71 (έναντι 1.680 στο αντίστοιχο εξάμηνο Ιουλίου-Δεκεμβρίου του 2020).
Τι θα συνέβαινε όμως εάν οι φουσκωμένοι και διπλοχρεωμένοι λογαριασμοί παραλαμβάνονταν από τους γονείς του;
Ο Παναθηναϊκός νίκησε 68-61 τον Ολυμπιακό και έκανε το 14/14 στη Stoiximan.gr Basket League. Τρία…
aade.gr - λοταρία αποδείξεων - TAXISnet: Πραγματοποιήθηκε η νέα λοταρία αποδείξεων από την ΑΑΔΕ (Ανεξάρτητη Αρχή…
"Πρέπει να το δούμε ως την κατάλληλη στιγμή, το συζητάμε 25 χρόνια, όλοι ξέρουν ποια…
Θέση κατά της συμμετοχής της εκκλησίας στα συλλαλητήρια για το Σκοπιανό παίρνει ο μητροπολίτης Μεσσηνίας,…
Νεκρός βρέθηκε ο επιβάτης (περίπου 60 ετών) του Blue Star Naxos που πήδηξε στη θάλασσα…
Τις 600.000 πλησιάζουν τα ανασφάλιστα οχήματα που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους, με ό,τι μπορεί να…