Η εκτίμηση είναι πως σε λίγα χρόνια τα σούπερ μάρκετ που θα επικρατήσουν είναι αυτά χωρίς υπαλλήλους. Τι θα γίνει με τα σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα.
Αυτό αναμένεται να είναι το σούπερ μάρκετ του μέλλοντος στη Γερμανία τουλάχιστον, όπου ήδη πολλά μίνι μάρκετ, λειτουργούν χωρίς υπαλλήλους, με την πελάτη να αγοράζει, να σκανάρει, να πληρώνει και να φεύγει.
Ιδιαίτερα δημοφιλείς είναι αυτές οι υπηρεσίες σε σιδηροδρομικούς σταθμούς, όπως στην πόλη Χάναου της Γερμανίας.
Μάλιστα, στο μίνι μάρκετ της αλυσίδας Teo δεν θα βρεις εργαζόμενο.
Η μοναδική εμπλοκή ενός υπαλλήλου είναι, μια με δύο φορές την ημέρα όταν κάποιος εργαζόμενος της αλυσίδας έρχεται απλά για να γεμίσει τα ράφια ή για να καθαρίσει.
Σε ολόκληρη τη Γερμανία υπάρχει πληθώρα διαφορετικών «έξυπνων» μίνι μάρκετ: Ευρέως διαδεδομένα είναι τα αποκαλούμενα walk-in, στα οποία οι πελάτες σαρώνουν τα προϊόντα και πληρώνουν σε ταμεία αυτοεξυπηρέτησης. Υπάρχει και η εκδοχή των Grab&Go, στα οποία δεν υπάρχουν ταμεία. Ο πελάτης έχει εγκαταστήσει την εφαρμογή του καταστήματος, η οποία ενεργοποιείται με την είσοδό του, τα προϊόντα που επιλέγει καταγράφονται με κάμερα και ο λογαριασμός αποστέλλεται ηλεκτρονικά όταν εγκαταλείψει το μίνι μάρκετ. Ορισμένα καταστήματα είναι ανοιχτά όλο το εικοσιτετράωρο επτά ημέρες την εβδομάδα, ορισμένα διαθέτουν προσωπικό, άλλα πάλι όχι.
Ο Στέφαν Ρίσεν, καθηγητής Εμπορίου Τροφίμων στο Δυαδικό ΑΕΙ της Βάδης-Βυρτεμβέργης στο Χαϊλμπρόν, αναφέρει ότι στη Γερμανία υπάρχουν σήμερα περίπου 200 καταστήματα και 60 επιχειρήσεις.
Τα «έξυπνα» μίνι μάρκετ χωρίς προσωπικό έχουν νόημα και στην ύπαιθρο, σε περιοχές όπου δεν υπάρχουν πολλοί πελάτες και καμία αλυσίδα δεν έχει συμφέρον να ανοίξει εκεί σούπερ-μάρκετ.
Ο καθηγητής Στέφαν Ρίσεν εμφανίζεται βέβαιος ότι τα «έξυπνα» σούπερ-μάρκετ στο μέλλον θα αποτελούν το μεγαλύτερο μέρος της αγοράς έναντι των συμβατικών.
. Παράλληλα ο γερμανός καθηγητής προβλέπει ότι στο μέλλον θα καθιερωθούν τα ταμεία αυτοεξυπηρέτησης και όχι τα πιο περίπλοκα και κοστοβόρα Grab&Go. Θεωρεί ωστόσο ως προϋπόθεση για την περαιτέρω εξάπλωση των «έξυπνων» μίνι μάρκετ τη δυνατότητα λειτουργίας τις Κυριακές. «Διαφορετικά το όλο σύστημα δεν έχει νόημα», καταλήγει ο καθηγητής.
Τι θα γίνει στην Ελλάδα με Σκλαβενίτη, ΑΒ, κτλ
Προς το παρόν, πέρα των αυτόματων ταμείων στις μεγάλες αλυσίδες των ελληνικών σούπερ μάρκετ δεν υπάρχει καμία πρόθεση να αλλάξει το μοντέλο.
1.200 ευρώ από τα Lidl: Ανακοίνωση της εταιρείας
Πρωτοβουλία από τα Lidl για τους εγαζόμενους στα σούπερ μάρκετ της εταιρείας. Τι θα κάνει από 1η Μαρτίου 2024.
Θέλοντας να πει ένα μεγάλο ευχαριστώ στους ανθρώπους που εργάζονται στην εταιρεία σούπερ μάρκετ η διοίκηση των Lidl προχώρησε σε νέα ανακοίνωση για αύξηση του κατώτατου μισθού.
Μετά τα 1.000 ευρώ κατώτατο μισθό που είχε ανακοινώσει τον Δεκέμβριο, προχώρησε σήμερα σε νέα ανακοίνωση.
Η ενίσχυση των 7 εκατ. ευρώ συμπεριλαμβάνει την καθιέρωση από 1η Μαρτίου 2024 του κατώτατου μισθού για τους ανθρώπους των καταστημάτων στα 1.050 ευρώ για τους άγαμους και 1.200 ευρώ για τους έγγαμους.
«Για άλλη μία χρονιά, εξασφαλίζουμε την ενίσχυση του εισοδήματος όλων των ανθρώπων μας, είτε με προγραμματισμένες ετήσιες αυξήσεις είτε με την επιπρόσθετη αυτή ενίσχυση. Μαζί με την ομάδα μας πετυχαίνουμε τους στόχους μας, ώστε να προσφέρουμε στους καταναλωτές εύκολη και γρήγορη αγοραστική εμπειρία με γνώμονα την καλύτερη σχέση ποιότητας-τιμής. Και όλοι μαζί μοιραζόμαστε τις επιτυχίες μας», δήλωσε σχετικά ο Martin Brandenburger, CEO και Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου της Lidl Ελλάς.
Σούπερ μάρκετ: Πρόστιμο σε μεγάλη αλυσίδα για απάτη – Ποια είναι
Σούπερ μάρκετ: Διοικητικό πρόστιμο 2.000 επέβαλε η περιφέρεια Αττικής σε κατάστημα σούπερ μάρκετ Σκλαβενίτης στην Αγία Παρασκευή για απουσία σήμανσης τιμών σε συσκευασμένο προϊόν.
Σύμφωνα με την ενημέρωση της περιφέρειας Αττικής, επιβλήθηκε διοικητικό πρόστιμο 2.000 ευρώ σε κατάστημα σούπερ μάρκετ Σκλαβενίτης στην Αγία Παρασκευή και συγκεκριμένα στην οδό Αγίου Ιωάννου 23Α.
Μετά από έλεγχο στην εν λόγω επιχείρηση διαπιστώθηκε πως δεν παρείχε την πληροφορία με οποιονδήποτε τρόπο από τον έμπορο προς τον καταναλωτή σχετικά με την τιμή του συσκευασμένου προϊόντος που διατίθεται προς πώληση (τιμή πώλησης, ονομασία προϊόντος).
Για την παράβαση προβλέπεται διοικητικό πρόστιμο χιλίων ευρώ (€1.000,00) και αυτό διπλασιάζεται λόγω υποτροπής.
Σούπερ μάρκετ: Την πάτησαν με αυτό που έκαναν – Η μοιραία κίνηση
Σε ποια τρόφιμα αυξήθηκαν οι τιμές και μειώθηκε η κατανάλωση. Τα νοικοκυριά με χαμηλά εισοδήματα, για να διατηρήσουν στα ίδια επίπεδα την κατανάλωση, αναγκάζονται να αυξήσουν περισσότερο τις δαπάνες. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.
Μειωμένη από 8% έως 14% παρατηρείται η κατανάλωση πουλερικών στα νοικοκυριά με μισθούς από 750 έως 1450 ευρώ ενώ η δαπάνη αντίστοιχα αυξήθηκε από 2% έως 11%.
Η κατανάλωση του γάλακτος (νωπό πλήρες) μειώθηκε από 18% έως 23% στα ίδια νοικοκυριά ενώ η δαπάνη μειώθηκε πολύ λιγότερο από 7% έως 11%.
Σούπερ μάρκετ: Η έκθεση
Σύμφωνα με τα στοιχεία που αποτυπώνονται στην ενδιάμεση έκθεση του ΙΝΕ/ΓΣΕΕ για την απασχόληση και την οικονομία 2023, τα έτη 2021-2022 μειώθηκε η κατανάλωση των τροφίμων (κρέας, ψάρι, λαχανικά, τυριά, λάδι) καθώς και ενέργειας στο σύνολο των νοικοκυριών και ιδίως των φτωχότερων.
Ωστόσο όπως επισημαίνει η έκθεση, η μείωση της κατανάλωσης δε στάθηκε ικανή να μειώσει τη δαπάνη των νοικοκυριών, η οποία αντιθέτως αυξήθηκε.
Σούπερ μάρκετ: Η επιβάρυνση στα νοικοκυριά
Ειδικότερα σε σχέση με τα εισοδήματα, παρατηρείται δυσανάλογη επιβάρυνση στα νοικοκυριά, καθώς για εισοδήματα κάτω των 750 ευρώ διαπιστώνεται αύξηση 19% της δαπάνης για το ψωμί, ένα ποσοστό που υποχωρεί στο 11% για την κατηγορία 751 – 1.100 ευρώ, ενώ είναι μόλις 1% για την κατηγορία 1.801 – 2.200 ευρώ.
Αντίστοιχα, στα ζυμαρικά, η κατανάλωση αυξήθηκε κατά 12% σε σχέση με το ποσό που δαπανήθηκε, για εισοδήματα κάτω των 750 ευρώ και μόλις 4% για εισοδήματα από 1.451 – 1.800 ευρώ.
Ως αποτέλεσμα τα νοικοκυριά με χαμηλά εισοδήματα, για να διατηρήσουν στα ίδια επίπεδα την κατανάλωση, αναγκάζονται να αυξήσουν περισσότερο τις δαπάνες.
Εάν μάλιστα αυτά τα νοικοκυριά, δεν διαθέτουν αποταμιεύσεις, υποχρεώνονται να περιορίσουν δραστικά την κατανάλωσή τους, γεγονός που συνιστά κρίση αξιοπρεπούς διαβίωσης.
Στην κατηγορία «διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά», ο υψηλός τιμάριθμος συνεχίζει να περιορίζει την αγοραστική δύναμη, ειδικά των νοικοκυριών με χαμηλά εισοδήματα.
Στη συγκεκριμένη κατηγορία παρατηρείται ότι ο υψηλός πληθωρισμός (31,2%) που κατέγραψε την τριετία Δεκέμβριος 2020-Δεκέμβριος 2023 τροφοδοτήθηκε από την αύξηση των τιμών στις κατηγορίες «Έλαια και λίπη» (87,4%) και «Λαχανικά» (35,2%).
Αξιοσημείωτη άνοδος του τιμαρίθμου παρατηρήθηκε και σε άλλα βασικά είδη διατροφής, όπως στα «Γαλακτοκομικά και αυγά» (33,8%), στα «Κρέατα» (31,2%) και στην ομάδα «Ψωμί και δημητριακά» (25,3%).