Απόφαση – «βόμβα»: Τέλος η οδήγηση στην Ελλάδα από αυτή την ηλικία και πάνω

Αυτοκίνητο: Στο μικροσκόπιο των ιατρικών εξετάσεων αναμένεται να βρεθούν οι οδηγοί ηλικίας 70 ετών και άνω στην Ελλάδα, καθώς τα σχέδια της Κομισιόν που παρουσιάστηκαν πρόσφατα θέλουν τους δρόμους στις χώρες-μέλη της ΕΕ να γίνουν πιο ασφαλείς.

Στο επίκεντρο λοιπόν, βρίσκονται οι υπερήλικες οδηγοί, οι οποίοι σύμφωνα με τα στατιστικά στα τροχαία ατυχήματα ή δυστυχήματα που καταγράφονται τους τελευταίους μήνες στην ΕΕ και ειδικότερα στην Ελλάδα φαίνεται ότι εμπλέκεται ένας εξ αυτών.

Κάτι τέτοιο έχει οδηγήσει σε αναζήτηση νέων μεθόδων ως προς τον τρόπο ανανέωσης των αδειών οδήγησης.

Τα στελέχη της Κομισιόν φαίνεται ότι έχουν καταλήξει στο γεγονός ότι οι οδηγοί που κλείνουν τα 70 έτη θα πρέπει να περνούν από εκτενέστερους και πιο αυστηρούς ιατρικούς ελέγχους ενώ στο τραπέζι των διαβουλεύσεων έχει πέσει και η πρακτική εξέταση οδήγησης.

Ειδικά για το θέμα της πρακτικής εξέτασης πολλά κράτη-μέλη έχουν επιχειρήσει στο παρελθόν να το υιοθετήσουν, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, αλλά δυστυχώς ποτέ δεν εφαρμόστηκε για πολλούς και διάφορους λόγους.

Αξίζει να αναφερθεί πως πουθενά στην ΕΕ δεν υπάρχει όριο ηλικίας στην άδεια οδήγησης και ο νόμος ορίζει ότι με τη συμπλήρωση του 65ου έτους της ηλικίας οι οδηγοί πρέπει να εξετάζονται από 2 γιατρούς ανά τριετία, ενώ με τη συμπλήρωση των 80 χρονών κάθε 2 έτη απαιτείται η εξέταση του οδηγού από περισσότερες ειδικότητες γιατρών.

Σύμφωνα με την Κομισιόν οι άνθρωποι άνω των 70 ετών θα πρέπει είτε να συμπληρώνουν μια λεγόμενη αυτοαξιολόγηση της οδηγικής τους ικανότητας, είτε να υποβάλλονται σε ιατρικές εξετάσεις κάθε πέντε χρόνια.

«Η απόφαση για ποιο από τα δύο, εναπόκειται στα κράτη-μέλη» αναφέρεται στο κείμενο των σχεδίων με την επισήμανση ότι αυτό ισχύει για κάθε ανανέωση διπλώματος οδήγησης. Υπάρχουν βέβαια κι άλλες προτάσεις.

Όπως ότι για τα διπλώματα που εκδόθηκαν από τις 19 Ιανουαρίου του 2013 και μετά δεν θα ισχύουν επ’ αόριστον, αλλά μόνο για 15 χρόνια, κάτι που εφαρμόζει ήδη η Ελλάδα. Από την ηλικία των 70 θα πρέπει να ανανεώνονται κάθε 5 χρόνια ενώ στην Ελλάδα ανανεώνονται κάθε 3 χρόνια έως τα 80 και κατόπιν κάθε 2 χρόνια».

Μάλιστα πολλοί υπουργοί Μεταφορών στην ΕΕ προφανώς για ψηφοθηρικούς λόγους επισήμαναν ότι: «Η ιδέα ότι οι ηλικιωμένοι πολίτες μιας ορισμένης ηλικίας πρέπει να υποβάλλονται σε τακτικό τεστ φυσικής κατάστασης χωρίς κανέναν περαιτέρω λόγο δεν είναι καλή».

Οι ασφαλιστές από την άλλη μεριά θεωρούν ότι είναι καλό οι άδειες οδήγησης να ανανεώνονται κάθε πέντε χρόνια από την ηλικία των 70 ετών, μέσω μιας αυτοαξιολόγησης.

Οι Σχολές Οδηγών από την άλλη μεριά, προτείνουν να υπάρχουν κάποια υποχρεωτικά μαθήματα οδήγησης σε άτομα άνω των 75 ετών ώστε το δίπλωμά τους να παραμένει σε ισχύ…

Αυτοκίνητο: Πρόστιμο 200 ευρώ σε εκατομμύρια οδηγούς – Ποιοι θα πληρώσουν

Σε τραγική κατάσταση φαίνεται ότι βρίσκονται αρκετοί ιδιοκτήτες ΚΤΕΟ εξαιτίας πολλών παραγόντων που μόνο με πολιτική βούληση μπορούν να διορθωθούν.

Σύμφωνα με πληροφορίες του Carandmotor.gr το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ετοιμάζει σημαντικές μεταρρυθμίσεις με στόχο την καταπολέμηση της διαφθοράς, της ενίσχυση της οδικής ασφάλειας αλλά και της προστασίας του περιβάλλοντος.

Σε αυτό το πλαίσιο η πολιτική ηγεσία του ΥΠΥΜΕ θα επιδιώξει να αλλάξει και τη νοσηρή κατάσταση που επικρατεί σήμερα στα ΚΤΕΟ καθώς μόλις το 32% του στόλου των κυκλοφορούντων οχημάτων περνά από ΚΤΕΟ με αποτέλεσμα πάνω από 2,8 εκατ. οχήματα να παραμένουν εκτός διαδικασίας.

Χειρότερη είναι η κατάσταση που επικρατεί στις Κάρτες Ελέγχου Καυσαερίων όπου το 70% του στόλου των κυκλοφορούντων οχημάτων δεν έχει περάσει από έλεγχο με αποτέλεσμα πάνω από 6,5 εκατ. οχήματα να κινούνται εκπέμποντας υπερβολικές ποσότητες CO2.

Την ίδια στιγμή μόλις το 4,5% του στόλου των οχημάτων που ελέγχονται διαπιστώνονται σοβαρές ελλείψεις ενώ το αντίστοιχο ποσοστό στα υπόλοιπα κράτη μέλη ανέρχεται σε 15%.

Ο πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Ιδιωτικών ΚΤΕΟ κ. Κωνσταντίνος Βήκας επισημαίνει στο Carandmotor.gr ότι:

«Είναι γεγονός ότι το σύστημα εποπτείας κυκλοφορούντων οχημάτων και ορθής λειτουργίας των ΚΤΕΟ πάσχει σοβαρά και αποτελεί πλέον ένα παρωχημένο, αναποτελεσματικό και σε κάθε περίπτωση επικίνδυνο σύστημα για την προστασία των πολιτών και των νόμιμων επιχειρήσεων του κλάδου μας.

Η κατάσταση αυτή λαμβάνει συνεχώς νέες διαστάσεις και εξελίσσεται προς το δυσμενέστερο ενώ καθιστά παράλληλα τη χώρα μας έκθετη σε περιπτώσεις κυρώσεων από την Ευρωπαϊκή Ένωση λόγω μη εναρμόνισης μας με την ευρωπαϊκή νομοθεσία.

Τα ΚΤΕΟ συγχαίρουν τον αρμόδιο Υπουργό κ. Χρήστο Σταϊκούρα και πιο ειδικά την αρμόδια υφυπουργό σε θέματα Μεταφορών κα Χριστίνα Αλεξοπούλου για την πολύ σοβαρή αντιμετώπιση του ζητήματος από την ημέρα ανάληψης των καθηκόντων τους και για την πρωτοβουλία τους και την στενή συνεργασία τους με τον κλάδο μας προκειμένου να ενισχυθεί ένας πολύ σημαντικός θεσμός όπως αυτός του ΚΤΕΟ.

Απίστευτο: Δείτε ποια αυτοκίνητα απαγορεύεται να παρκάρουν σε πάρκινγκ πλέον – Ο λόγος

Αντιμέτωποι με απαγορεύσεις στη στάθμευση ή ακόμα και στην κυκλοφορία έρχονται ιδιοκτήτες οχημάτων τα οποία εφοδιάζονται με σύστημα υγραεριοκίνησης ή αεριοκίνησης.

Ειδικότερα, οι απαγορεύσεις επιβάλλονται για εκείνα τα οχήματα που φέρουν εργοστασιακό ή μη σύστημα LPG ή CNG και προκύπτουν για λόγους ασφαλείας.

Επί της ουσίας πρόκειται για οχήματα που κινούνται είτε με υγραέριο είτε με φυσικό αέριο, η στάθμευση των οποίων απαγορεύεται σε ορισμένες περιπτώσεις σε κλειστά parking που δεν πληρούν τις απαραίτητες προδιαγραφές.

Μολονότι η Ελληνική Νομοθεσία δεν προβλέπει κάποια απαγόρευση στην κίνηση ή την στάθμευση αυτοκινήτων με υγραέριο ή φυσικό αέριο, υπάρχουν σαφείς κανονισμοί οι οποίοι θα πρέπει να πληρούνται ώστε ένας χώρος στάθμευσης να μπορεί να υποδεχθεί και να φιλοξενήσει αεριοκίνητα οχήματα.

Συγκεκριμένα, σε κλειστούς χώρους στάθμευσης με χωρητικότητα μεγαλύτερη των 100 οχημάτων θα πρέπει να οριοθετούνται πλησίον των εξωτερικών τοίχων του κτιρίου με ειδική σήμανση εκείνα τα τμήματα στα οποία οφείλουν να σταθμεύουν αυτοκίνητα που χρησιμοποιούν εναλλακτικούς τύπους καυσίμου.

Οι θέσεις αυτές θα πρέπει να αντιστοιχούν τουλάχιστον στο 10% επί της μέγιστης χωρητικότητας του χώρου στάθμευσης, ενώ τα τμήματα αυτά θα πρέπει να αποτελούν ξεχωριστό πυροδιαμέρισμα, να τοποθετούνται κατά προτίμηση σε υπέργειους ορόφους και να διαθέτουν κατάλληλο σύστημα εξαερισμού.

Στην περίπτωση, λοιπόν, που οι παραπάνω προδιαγραφές δεν πληρούνται, ο χώρος στάθμευσης δεν μπορεί να φιλοξενήσει οχήματα με συστήματα τροφοδοσίας υγραερίου ή φυσικού αερίου και οφείλει να απαγορεύει την είσοδο και τη στάθμευση σε αυτά.

Η απαγόρευση συνήθως επιβάλλεται με την αντίστοιχη σήμανση και οφείλει να γίνει σεβαστή από τους ιδιοκτήτες οχήματος, καθώς στην περίπτωση ενός συμβάντος είναι πολύ πιθανόν να βρεθούν εκτεθειμένοι.

Κρίνοντας από την παραπάνω διάταξη, για χώρους στάθμευσης με χωρητικότητα μικρότερη των 100 θέσεων δεν προβλέπεται κάποια ειδική πρόβλεψη για τα οχήματα που κινούνται με υγραέριο ή φυσικό αέριο, συνεπώς δεν τίθεται θέμα κάποιου περιορισμού ή απαγόρευσης.

Το ίδιο φυσικά ισχύει και για τα κλειστά-υπόγεια parking πολυκατοικιών, τα οποία προφανώς δεν αγγίζουν τη χωρητικότητα των 100 οχημάτων, ενώ ασφαλής μπορεί να θεωρηθεί η στάθμευση αυτοκινήτων LPG και CNG στις πυλωτές πολυκατοικιών, όπου οι πιθανότητες υψηλής συγκέντρωσης υγραερίου ή φυσικού αερίου είναι ελάχιστες.

Δεν είναι όμως μόνον οι χώροι στάθμευσης που επιβάλλουν περιορισμούς σε αυτοκίνητα που κινούνται με εναλλακτικούς τύπους καυσίμου. Σε τούνελ ανά την Ευρώπη, τα συγκεκριμένα οχήματα θα πρέπει να ενημερώνουν για τη χρήση LPG ή CNG κατά την είσοδό τους σε αυτά και να φέρουν ειδική σήμανση, ενώ υπάρχουν και περιπτώσεις όπως αυτό της σήραγγας της Μάχης, οπού η μεταφορά οποιουδήποτε οχήματος LPG ή CNG απαγορεύεται ακόμα κι αν οι αντίστοιχες δεξαμενές του αυτοκινήτου είναι άδειες.

Αυτοκίνητο: Άλλαξαν τα όρια ταχύτητας στην Ελλάδα – Παίρνει… κεφάλια ο νέος ΚΟΚ

Ο Υπουργός Χρήστος Σταϊκούρας και η αρμόδια Υφυπουργός για τις Μεταφορές Χριστίνα Αλεξοπούλου θα παρουσιάσουν επίσης διατάξεις για την ασφαλή κινητικότητα.

Στόχος είναι να τεθεί όριο 30 χλμ/ώρα σε αρκετές περιοχές των πόλεων, σε ζώνες που θα υποδείξουν οι δημοτικές αρχές. Ειδικά έξω από τα σχολεία, ο Δήμοι θα μπορούν να προτείνουν ακόμα χαμηλότερο όριο, στα 20 χλμ/ώρα.

Το μεγάλο ερώτημα είναι αν στο νέο ΚΟΚ θα παραμείνει η αφαίρεση πινακίδων του οχήματος ως ποινή για τις σοβαρές τροχαίες παραβάσεις.

«Η κεντρική φιλοσοφία του ΚΟΚ δεν αλλάζει. Αλλά οφείλουμε, γιατί αυτό είναι το σωστό και έχει ήδη γίνει, να είμαστε σε αγαστή συνεργασία κυρίως με το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη. Ώστε να ενσωματώσουμε και τις όποιες πιθανόν δυνητικές παρατηρήσεις υπάρχουν από το συναρμόδιο υπουργείο», είχε δηλώσει ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας.

Ακόμη, σύμφωνα με πληροφορίες, τα πρόστιμα θα έρχονται στους παραβάτες μέσω sms, ενώ το ιστορικό των παραβάσεων θα είναι διαθέσιμο στο gov.gr.

Η ολομέλεια της Βουλής ψήφισε τον νέο Ποινικό Κώδικα, ο οποίος περιλαμβάνει αλλαγές και παρεμβάσεις στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας με αυστηρότερες ποινές σε κάποιες σοβαρές παραβάσεις.

Η παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, η επικίνδυνη οδήγηση, η υπερβολική ταχύτητα, η κίνηση στη ΛΕΑ και η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ θα τιμωρούνται ποινικά (άρθρο 290Α παρ.1 του Ποινικού Κώδικα όπως τροποποιήθηκε με τον νόμο 5090/2024).

  • Με φυλάκιση τουλάχιστον 1 έτους, αν από την παράβαση προκύψει κίνδυνος για άνθρωπο
  • Με φυλάκιση έως 3 έτη, αν από την παράβαση προκύψει ζημιά σε ξένη περιουσία
  • Με κάθειρξη έως 10 έτη, αν από την παράβαση, προκύψει βαριά σωματική βλάβη ή προκληθεί σημαντική ζημιά σε κοινωφελείς εγκαταστάσεις
  • Με κάθειρξη/φυλάκιση τουλάχιστον 10 ετών, αν η παράβαση έχει ως αποτέλεσμα τον θάνατο άλλου. Αν προκληθεί θάνατος μεγάλου αριθμού ανθρώπων, το δικαστήριο μπορεί να επιβάλει ισόβια κάθειρξη.
  • Οι παραβάσεις που φέρουν τις παραπάνω ποινές είναι:
  • Οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ ή ναρκωτικών ουσιών και λόγω σωματικής ή πνευματικής εξάντλησης
  • Οδήγηση σε εθνικές ή περιφερειακές οδούς αντίστροφα στο ρεύμα της εκάστοτε κατεύθυνσης, σε πεζοδρόμους, πεζοδρόμια ή πλατείες
  • Οδήγηση οχήματος, που είναι τεχνικά ανασφαλές ή φορτωμένο χωρίς ασφάλεια
  • Οδήγηση σε αυτοσχέδιους αγώνες ή με επικίνδυνους ελιγμούς
  • Οδήγηση στη λωρίδα έκτακτης ανάγκης (Λ.Ε.Α.) εκτός των περιπτώσεων αποκλειστικού προορισμού της
  • Παραβίαση φωτεινού σηματοδότη
  • Παραβίαση του ορίου ταχύτητας σε δρόμο ταχείας κυκλοφορίας, κατά 60 χλμ (οδήγηση λεωφορείου, φορτηγού ή επιβατικού)
  • Παραβίαση του ορίου ταχύτητας κατά 20, 30 ή και 40 χλμ (οδήγηση σε κατοικημένη περιοχή ή σε άλλο οδικό δίκτυο αν πρόκειται για λεωφορείο ή φορτηγό αυτοκίνητο, κατά τουλάχιστον 20 χλμ. ανά ώρα.