Μπορεί στο νου μας, όταν λέμε πάμε σούπερ μάρκετ, να έχουμε τις μεγάλες αλυσίδες, οι οποίες συγκεντρώνουν τη μερίδα του λέοντος, όμως, φέτος το καλοκαίρι ο κόσμος κινήθηκε πολύ διαφορετικα.
Και ιδιαίτερα οι τουρίστες, οι οποίοι άδειασαν τα σούπερ μάρκετ των γειτονιών στις τουριστικές περιοχές που παραθέριζαν, μειώνοντας έτσι τις επισκέψεις τους στην εστίαση. Παράλληλα, το ίδιο έκαναν και οι Έλληνες, οι οποίοι εξαιτίας της ακρίβειας απέφυγαν τις ταβέρνες και μαγείρεψαν στο σπίτι.
Μάλιστα, οι τουρίστες προτιμούν τα μίνι μάρκετ, τα οποία βρίσκονται πολύ κοντά στα airbnb που νοικιάζουν, με αποτέλεσμα πολλές φορές οι ουρές στo ταμείο να μπλοκάρουν.
Και όντως στη λιανική των τουριστικών περιοχών ο όγκος των πωλήσεων τροφίμων και ποτών κινείται ανοδικά κοντά στο 6-7% από τα τέλη Μαΐου και μετά.
Ας σημειωθεί ότι μόνο στις νησιωτικές περιοχές -της Κρήτης συμπεριλαμβανομένης- οι πωλήσεις ταχέως κινούμενων καταναλωτικών προϊόντων (FMCG) εκτιμάται ότι προσεγγίζουν το 1,5 δισ. ευρώ.
Ταυτόχρονα, η μικρή λιανική στις πυκνοκατοικημένες γειτονιές των μεγάλων αστικών κέντρων αναβαθμίζεται και ο τζίρος της, σύμφωνα με συντηρητικούς υπολογισμούς, φθάνει, ίσως και να ξεπερνάει, τα 2 δισ. ευρώ.
Φυσικά, η αλλαγή της τάσης δεν πέρασε απαρατήρητη από τις μεγάλες αλυσίδες που θέλουν να κάνουν επενδύσεις.
Και στις δύο περιπτώσεις οι μεγάλοι λιανέμποροι επιδιώκουν να πάρουν κομμάτι της «πίτας» κυρίως μέσω του franchise, αφού με ελάχιστο ρίσκο και μεγαλύτερο περιθώριο κέρδους, μιας και λειτουργούν ως χονδρέμποροι, ενισχύουν το «αποτύπωμά» τους σε επίπεδο δικτύου και εσόδων χωρίς μάλιστα να θυσιάσουν ρευστότητα.
Βεβαίως εφόσον βρουν την κατάλληλη ευκαιρία δεν λένε όχι και στις εξαγορές ή στην αυτόνομη ανάπτυξη.
Για παράδειγμα στα μέσα Μαΐου εφέτος η Σκλαβενίτης υπέγραψε συμφωνία με την διοίκηση των σούπερ μάρκετ «Φλεβάρης» για την μεταβίβαση των καταστημάτων της στην Ρόδο.
Πρόκειται για δυο καταστήματα μεσαίου μεγέθους σε κομβικά σημεία του κοσμοπολίτικου νησιού (Κολύμπια και Κάλαθος), τα οποία συγκεντρώνουν υψηλή τουριστική κίνηση κατά τους καλοκαιρινούς μήνες.
Επίσης, η ΑΒ Βασιλόπουλος εγκαινίασε νέα καταστήματα στην Κρήτη (Χερσόνησος) και στην Πάρο, ενώ η Διαμαντής Μασούτης συνεχίζει την επέκτασή της σε Αιγαίο και Ιόνιο.
Ένα νέο σουπερ μάρκετ από την efood
Ωστόσο ο τζίρος της «γειτονιάς» δεν γίνεται στόχος μόνο από τους μεγάλους παίκτες του κλάδου των σούπερ μάρκετ αλλά και από τις ψηφιακές πλατφόρμες παραγγελιοληψίας και διανομών.
Υπό το πρίσμα του ταχέως αναπτυσσόμενου μοντέλου: «λίγο μπακάλικο και λίγο φούρνος, συνοικιακό καφέ και περίπτερο, όλα σε ένα» μόνο τυχαία κίνηση δεν ήταν η κίνηση του efood να εκκινήσει την ανάπτυξη δικτύου φυσικών καταστημάτων στη μικρή λιανική με την επωνυμία του, τη στιγμή μάλιστα που έχει ήδη στο χαρτοφυλάκιό του περίπτερα (περισσότερα από 400 σημεία) και convenience stores (+50 Kiosky’s).
Το πρώτο κατάστημα efood local εμβαδού 100 τ.μ. στο Γουδί, απέναντι από τα νοσοκομεία Παίδων, με διευρυμένο ωράριο λειτουργίας στο μοντέλο που λειτουργούν σήμερα τα καταστήματα ευκολίας, φιλοξενεί μια μεγάλη γκάμα προϊόντων, όπως καφέ, φαγητό και snack, αλλά και αναψυκτικά, ποτά, καθώς και καπνικά και είδη mini market.
Στην εύλογη ερώτηση τι καινούργιο κομίζει η νέα αλυσίδα, ο Χάρης Τάκας, General Manager του efood, αναφέρει πως ο συνδυασμός λύσεων snack – on the go, φρεσκοψημένου πρωινού, καφέ και μικρής λιανικής σε αυτή την ποιότητα δεν υπάρχει στην Ελληνική αγορά.
«Προσπαθούμε να δώσουμε λύσεις στα πρότυπα convenience store εξωτερικού», επισημαίνει.
Ας σημειωθεί ότι το food to go είναι μία από τις πέντε κορυφαίες τάσεις για το 2024 στο grocery σύμφωνα με τη McKinsey.
Βεβαίως το efood δεν ανακάλυψε… την Αμερική, καθώς το μοντέλο 24ωρης λειτουργίας, 7 ημέρες την εβδομάδα, που συνδυάζει εστίαση, καφέ και μικρή λιανική αναπτύσσει στη Βόρεια Ελλάδα από το 2003 η Today Group.
Παράλληλα, η αλυσίδα μίνι μάρκετ Τwenty Four Shopen του ομίλου Ισηγόνη, που τζιράρει πάνω από 21 εκατ. ευρώ, παραμένει ανοικτή 7 ημέρες την εβδομάδα, 24 ώρες το 24ωρο, ακόμη και τις αργίες.
Επίσης, η I.S.N. Ανώνυμη Εταιρία που αναπτύσσει την αλυσίδα 4all μέσω franchise αριθμεί αυτή τη στιγμή 133 μικτά καταστήματα ψιλικών και καφέ take away κυρίως στη βόρεια Ελλάδα.
Τεράστιο σκάνδαλο με ελληνικό σούπερ μάρκετ: Σε πανικό οι πελάτες
Αντιμέτωπο με τεράστιο πρόστιμο βρίσκεται ελληνικό σούπερ μάρκετ, σχετικά με τα δεδομένα και τις πληροφορίες που διαθέτει για τους πελάτες του.
Η καταγγελία που έκανε πελάτης έχει πάρει ευρωπαϊκές διαστάσεις και το σούπερ μάρκετ βρίσκεται αντιμέτωπο με βαρύ πρόστιμο.
Πρόκειται για τον ΑΒ Βασιλόπουλο.
Καταγγελία κατά της ΑΒ Βασιλόπουλος υποβλήθηκε στην Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα (ΑΠΔΠΧ) στι1 13 Αυγούστου 2024, με την οποία αμφισβητείται η τήρηση του Γενικού Κανονισμού Προστασίας Δεδομένων (ΓΚΠΔ) από την αλυσίδα σούπερ μάρκετ, εν Ελλάδι θυγατρική του ολλανδο-βελγικού ομίλου Ahold Delhaize.
Η καταγγελία, σύμφωνα με τον ΟΤ, που παίρνει ευρωπαϊκές διαστάσεις, καθώς την καταγγέλλουσα εκπροσωπεί ο «noyb – European Center for Digital Rights», ένας μη κερδοσκοπικός οργανισμός με έδρα στη Βιέννη και δραστηριοποίηση στον τομέα της προστασίας των δικαιωμάτων και ελευθεριών, αφορά την παραβίαση από πλευράς της ΑΒ δύο διατάξεων του Γενικού Κανονισμού Προστασίας Δεδομένων.
Σύμφωνα με τον «noyb» η ΑΒ απάντησε ελλιπώς και ασαφώς στο αίτημα πρόσβασης της καταγγέλλουσας και, ως εκ τούτου, παραβίασε το άρθρο 15 παρ. 1 του ΓΚΠΔ. Στη συνέχεια, η ΑΒ παραβίασε την αρχή της διαφάνειας που θεσπίζεται στο άρθρο 5 παρ. 1 στοιχείο α΄ ΓΚΠΔ.
Όπως αναφέρει ο «noyb» η καταγγέλλουσα είναι εγγεγραμμένη στο AB Plus Personal του προγράμματος επιβράβευσης της AB. Αυτό σημαίνει ότι η AB επεξεργάζεται «τις αγοραστικές της συνήθειες, τη συχνότητα των επισκέψεών της σε ένα κατάστημα ΑΒ, τη χρήση των προσφορών που της κοινοποιούνται, τη διεύθυνση κατοικίας της, το συνολικό κόστος των αγορών της» για δημιουργία προφίλ.
Ωστόσο, η AB της παρείχε μόνο μια λίστα με τις συναλλαγές της και τα στοιχεία επικοινωνίας της, αλλά καμία άλλη πληροφορία που προέκυψε από αυτήν, τονίζεται από τον μη κερδοσκοπικό οργανισμό. Παρά τη σαφή απόφαση του Δικαστηρίου των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων, η AB αρνήθηκε επίσης ρητά να παράσχει κατάλογο αποδεκτών τέτοιων δεδομένων (βλ. υπόθεση C-154/21), επισημαίνει ο «noyb».
Η Κλεάνθη Σαρδέλη, δικηγόρος προστασίας δεδομένων στον «noyb», τονίζει πως «ο GDPR ορίζει σαφώς ότι η απάντηση μιας εταιρείας σε ένα αίτημα πρόσβασης πρέπει να περιλαμβάνει όλες τις πληροφορίες που κατέχει για έναν πελάτη. Το δικαστήριο διευκρίνισε ότι αυτό περιλαμβάνει επίσης όλους τους παραλήπτες που απέκτησαν τα προσωπικά σας δεδομένα. Το γεγονός ότι η “ΑΒ” αποκρύπτει σκόπιμα τεράστιες ποσότητες των εν λόγω δεδομένων είναι σαφώς παράνομο».
«Οι AB Plus Personal πελάτες, συμπεριλαμβανομένης της καταγγέλλουσας, δεν μπορούν να έχουν πρόσβαση στο χρηματικό ποσό που έχουν εξοικονομήσει χρησιμοποιώντας την κάρτα επιβράβευσης. Στον ιστότοπό της, η AB διαφημίζει την πρόσβαση σε αυτά τα δεδομένα ως αποκλειστική δυνατότητα για τους πελάτες “AB Plus Unique”. Ωστόσο, μια «αναβάθμιση» στο AB Plus Unique θα απαιτούσε τη συναίνεση για την κοινή χρήση δεδομένων με άλλα τρίτα μέρη. Αυτό δεν είναι μόνο παράλογο, αλλά και σαφώς παράνομο. Οι εταιρείες πρέπει να «διευκολύνουν» την πρόσβαση στα προσωπικά δεδομένα και όχι να τα κρατούν όμηρο. Συνολικά, αυτή η υπόθεση δείχνει ότι ακόμη και οι λειτουργίες που βασίζονται σε μεγάλο βαθμό σε προσωπικά δεδομένα, όπως ένα πρόγραμμα επιβράβευσης, εξακολουθούν να αποτυγχάνουν να συμμορφωθούν με τις βασικές αρχές του GDPR, οκτώ χρόνια μετά την υιοθέτησή του το 2016» προσθέτει ο «noyb».
«Σε περιόδους ραγδαίας αύξησης των τιμών των τροφίμων, οικονομικής ύφεσης και ειδικά για τους πελάτες σε κράτη-μέλη με χαμηλό εισόδημα, μπορεί να μην υπάρχει άλλη επιλογή από το να “συμφωνήσουν” να μοιραστούν προσωπικά δεδομένα προκειμένου να έχουν πρόσβαση σε πιο προσιτές τιμές τροφίμων» σημειώνει η κ. Σαρδέλη, προσθέτοντας ότι οι «εκπτώσεις» είναι ενσωματωμένες στα μοντέλα τιμολόγησης των σούπερ μάρκετ και αυτό σημαίνει ότι, «στην πραγματικότητα, οι πελάτες λαμβάνουν μόνο εκπτώσεις επί των προηγουμένως διογκωμένων τιμών».