Απίστευτος πόλεμος Cosmote και Nova: Δείτε τι έχει συμβεί

Cosmote – Nova: Οι συζητήσεις για deal Cosmote TV – Ολυμπιακού, η στρατηγική της Nova, το αγγλικό πρωτάθλημα, το Champions League και ο σκληρός ανταγωνισμός για τους συνδρομητές. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.

Η πιθανολογούμενη θετική κατάληξη των συζητήσεων μεταξύ Cosmote TV και Ολυμπιακού για τα δικαιώματα τηλεοπτικής μετάδοσης των εντός έδρας αγώνων των ερυθρόλευκων στη Super League φέρνει ανατροπές και αλλάζει ξανά το τοπίο στη συνδρομητική τηλεόραση.

Εάν τελικώς κλείσει, όπως φαίνεται, το deal, δημιουργούνται όλες οι προϋποθέσεις ώστε αυτό να λειτουργήσει ως game changer στην εγχώρια αγορά της συνδρομητικής τηλεόρασης, σε μια περίοδο που επίκειται και το ντεμπούτο μεγάλων ονομάτων όπως τα Disney+ και HBO Max.

Και αυτό διότι ανεξαρτήτως οπαδικών φρονημάτων, το τηλεοπτικό προϊόν που ονομάζεται «Ολυμπιακός» λόγω του μεγάλου αριθμού των υποστηρικτών της ομάδας του Πειραιά και του υψηλού τους… loyalty αποτελεί την κορωνίδα του ποδοσφαιρικού τηλεοπτικού περιεχομένου στην Ελλάδα.

Όπως σημειώνουν χαρακτηριστικά στελέχη της τηλεοπτικής αγοράς, πριν αρκετά χρόνια όταν η Nova επί εποχής Forthnet είχε αποκτήσει τα δικαιώματα του Ολυμπιακού, μέσα στο κατακαλόκαιρο οι συνδρομητές – φίλαθλοι της ομάδας του Πειραιά έκαναν ουρές στα καταστήματα της Nova για νέες συνδρομές.

Σε αυτό τον αριθμό των νέων συνδρομών που θα εξασφαλίσει λόγω Ολυμπιακού ευελπιστούν στον όμιλο ΟΤΕ.

Όπως έχει γράψει έγκαιρα το newmoney, η πρόταση της Cosmote ΤV προς τον Ολυμπιακό εμφανίζεται να ξεπερνά τα 30 εκατ. ευρώ για τη διετία (2022 – 2023 και 2023 – 2024), σημαντικά υψηλότερη αυτής της Nοva που, εκτός μεγάλου απροόπτου, λέγεται πως για διάφορους λόγους δεν πρόκειται να δώσει συνέχεια στην πλειοδοσία που προηγήθηκε.

Κύκλοι με γνώση των διαπραγματεύσεων που βρίσκονται σε εξέλιξη ανέφεραν στο newmoney πως οι συζητήσεις μεταξύ Cosmote TV και Ολυμπιακού βρίσκονται σε εξέλιξη και πραγματοποιούνται σε καλό κλίμα, επίσημη συμφωνία όμως δεν υπάρχει ακόμη.

Στην αγορά θεωρούν πως με τα σημερινά δεδομένα δύσκολα μπορεί υπάρξει κάποια ανατροπή που θα εμποδίσει τον Ολυμπιακό να προστεθεί στο χαρτοφυλάκιο των ομάδων για τα τηλεοπτικά δικαιώματα των οποίων έχει συμφωνήσει η Cosmote.

Σημειώνεται πως η Cosmote TV πέρυσι μπήκε για πρώτη φορά στο ελληνικό πρωτάθλημα, αποκτώντας τα δικαιώματα του Παναθηναϊκού και της ΑΕΚ και συνολικά 8 από τις 14 ομάδες της Super League.

Με την προσθήκη του Ολυμπιακού, εάν κλείσει η συμφωνία, αποκτά δεσπόζουσα θέση στον εγχώριο ποδοσφαιρικό χάρτη, σε μια προσπάθεια διαφοροποίησης του αθλητικού τηλεοπτικού χαρτοφυλακίου της μετά την απώλεια της Premier League καθώς η United Group, στον όμιλο της οποίας ανήκει η Nova, συμφώνησε να μεταδίδει τους αγώνες του αγγλικού πρωταθλήματος για τα επόμενα έξι χρόνια, αρχής γενομένης από την επόμενη αγωνιστική περίοδο που ξεκινά τον προσεχή Αύγουστο.

Η Cosmote TV εκτός από το ελληνικό ποδοσφαιρικό περιεχόμενο στο οποίο έκανε «στροφή», έχει κρατήσει τα δικαιώματα μετάδοσης των αγώνων των UEFA Champions League, UEFA Europa League και UEFA Europa Conference League έως το 2024. Σημειωτέον πως η ανανέωση της συμφωνίας προβλέπει ότι ένα παιχνίδι κάθε Τετάρτη στο Champions League θα μεταδίδεται από τον τηλεοπτικό σταθμό MEGA. Παράλληλα απέκτησε τα δικαιώματα του ιταλικού πρωταθλήματος για 3 χρόνια.

Cosmote – Nova: Η στρατηγική της Nova

Την ίδια στιγμή, η United – Nova κρατάει σημαντικές διοργανώσεις, έχοντας βέβαια χάσει το μεγαλύτερο μέρος του ελληνικού πρωταθλήματος.

Η απόφαση να μειώσει την παρουσία της στο ελληνικό πρωτάθλημα αυτή ήταν εν πολλοίς αναμενόμενη καθώς η η United – Nova στο περυσινό πρωτάθλημα είχε τα τηλεοπτικά δικαιώματα για όλες της ομάδες της Super League, όμως ούτε μεγάλη αύξηση συνδρομητών είδε, ούτε κέρδος έβγαλε.

Ως αποτέλεσμα, η νέα πρόταση που έκανε στις ΠΑΕ για το πρωτάθλημα που βρίσκεται σε εξέλιξη ήταν χαμηλότερη, αφήνοντας χώρο στην COSMOTE TV.

Στο μεσοδιάστημα η United δαπάνησε σχεδόν 1 δισ. ευρώ για να εξαγοράσει τη WIND και πλέον έχει μπροστά της το μεγάλο έργο του integration των δύο εταιρειών, αλλά και την υλοποίηση των επενδύσεων σε τηλεπικοινωνιακές υποδομές ώστε να μη μείνει πίσω σε σχέση με τον ανταγωνισμό.

Ακόμη και έτσι, όμως, από την επόμενη σεζόν η Nova θα συνεχίσει να προβάλλει τα μεγάλα ευρωπαϊκά πρωταθλήματα ποδοσφαίρου La Liga Santander (Ισπανία), Bundesliga (Γερμανία), Ligue 1 (Γαλλία) και Eredivisie (Ολλανδία) αλλά και τις μεγάλες διοργανώσεις στο μπάσκετ (EuroLeague, EuroCup, FIBA, Lega Serie A).

Οι επικεφαλής της United Group θεωρούν πως μαζί με το αγγλικό πρωτάθλημα διαθέτουν ένα ελκυστικό ποδοσφαιρικό «πακέτο» που θα υποστηρίξει περαιτέρω τη νέα πλατφόρμα ΕΟΝ.

Κατά συνέπεια, το ζητούμενο είναι πόσους συνδρομητές θα προσελκύσει η Premier League και στον αντίποδα, πόσοι θα ακολουθήσουν τον Ολυμπιακό στην Cosmote TV εφόσον κλείσει και επίσημα η συμφωνία.

Βεβαίως το θέμα είναι πολύ πιο σύνθετο και έχει να κάνει με την εμπορική πολιτική που θα ακολουθήσουν οι δύο μεγαλύτερες συνδρομητικές πλατφόρμες της χώρας, τι θα περιέχουν τα νέα συνδυασμένα πακέτα που θα λανσάρουν και ποια τιμολογιακή πολιτική θα εφαρμόσουν.

Επί του παρόντος φαίνεται πως η τιμή δεν είναι ο μόνος παράγοντας επιλογής για τους συνδρομητές…

Με βάση, πάντως, τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία, η πελατειακή βάση της Cosmote TV έφθασε στο τέλος του 2021 τους 624 χιλιάδες πελάτες, πετυχαίνοντας αύξηση πελατών 8,5% σε σχέση με το 2020.

Αντίστοιχα, οι συνδρομητές της NOVA μαζί με τους αυτούς της Wind Vision υπολογίζονται στους 400 χιλιάδες.

Σημειωτέον πως με βάση τα οικονομικά αποτελέσματα της United Group για το 2021, η Nova είχε κύκλο εργασιών 243,5 εκατ. ευρώ και EBITDAal (κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων, μείον τις μισθώσεις εξοπλισμού) 69,6 εκατ. ευρώ.

Αμφότερες εταιρείες, πάντως, αντιμετωπίζουν το οξύτατο ζήτημα των πειρατικών συνδέσεων, ο αριθμός των οποίων εκτιμάται πως ξεπερνά τις 300 χιλιάδες, ενώ ορισμένοι μιλούν και για 400 χιλιάδες (!) στην Ελλάδα.

Η πειρατεία σαφέστατα αποτελεί πληγή για τους παρόχους και τεράστια «τρύπα» διαφυγόντων κερδών αλλά και φόρων για το κράτος, σε μια αγορά που το 2021 υπολογίζεται πως υπάρχουν 1,6 μοναδικοί κωδικοί συνδρομητικών τηλεοπτικών υπηρεσιών, στους οποίους συνυπολογίζονται και οι ξένες πλατφόρμες τύπου Netflix.

Cosmote – ΝOVA: Το νέο τοπίο

Σήμερα η Cosmote TV έχει εξασφαλίσει τα τηλεοπτικά δικαιώματα όλων των ευρωπαϊκών διασυλλογικών διοργανώσεων της UEFA, το UEFA Champions League, το UEFA Europa League, τη νεοσύστατη διοργάνωση UEFA Europa Conference League, καθώς και τα UEFA Super Cup και UEFA Youth League.

Επιπλέον, έχει στο χαρτοφυλάκιό της, μεταξύ άλλων, την Serie A και την αγγλική Premier League για την εφετινή αγωνιστική περίοδο, την πορτογαλική Liga Portugal Bwin, τη ρωσική Liga και το ισπανικό κύπελλο Copa del Rey, αλλά και τα τηλεοπτικά δικαιώματα για το NBA, την ισπανική ACB Liga Endesa, τη ρωσική VTB United League και τη Turkish Basketball Super League στο μπάσκετ.

Η Nova κατέχει, μεταξύ άλλων, τα δικαιώματα της γερμανικής Bundesliga μέχρι το 2025, της ισπανικής Primera Division, της γαλλικής Ligue 1, της ολλανδικής Eredivisie, της βελγικής Λίγκας και τα τηλεοπτικά δικαιώματα της Euroleague για τα επόμενα τρία χρόνια.

Cosmote – ΝOVAΜετακινήσεις συνδρομητών

Ολα δείχνουν λοιπόν ότι το πρωτάθλημα της Super League για την περίοδο 2021-2022 μπαίνει σε νέα τηλεοπτική εποχή καθώς θα μεταδίδεται από δύο συνδρομητικές πλατφόρμες, κάτι που αναγκαστικά θα οδηγήσει και σε μετακινήσεις συνδρομητών από τη μία πλατφόρμα στην άλλη.

Μετακινήσεις που ίσως ενταθούν μέχρι το τέλος της χρονιάς, καθώς η προ ετών συμφωνία που είχε κάνει η NOVA (ως Forthnet) με τις Vodafone και WIND, για να παίζουν τα κανάλια Novasports και στις δικές τους πλατφόρμες (στις Vodafone TV και Wind Vision αντίστοιχα), εκπνέει μέσα στους επόμενους μήνες. Αμφότερες οι πλατφόρμες υπολογίζεται πως έχουν περίπου 100.000 συνδρομητές, χωρίς να μπορεί πάντως να υπολογιστεί ποιοι εξ αυτών τις επέλεξαν με δέλεαρ το αθλητικό περιεχόμενο των Novasports.

Σε κάθε περίπτωση, το σκηνικό αλλάζει. Σε μια αγορά όπου περίπου 1,2 εκατομμύρια νοικοκυριά πληρώνουν για συνδρομητική τηλεόραση (από τα χαμηλότερα ποσοστά διείσδυσης του Pay TV στην E.E.) και άλλες περίπου 400.000 είναι «πειρατικές» συνδέσεις, ένα από τα βασικά κριτήρια επιλογής παρόχου είναι το περιεχόμενο, και, κυρίως, το αθλητικό.

Αυτό εξηγεί και τον σφοδρό ανταγωνισμό που εκδηλώνεται τους τελευταίους μήνες και θα συνεχίσει να υπάρχει κάθε φορά που τα δικαιώματα κάποιας μεγάλης αθλητικής διοργάνωσης βγαίνουν σε «δημοπρασία».

Οπως εξηγούν έμπειρα στελέχη από τον χώρo των τηλεοπτικών media, δεν είναι μόνο ποια ομάδα υποστηρίζει στην Ελλάδα ο συνδρομητής-οπαδός, αλλά και ποιο άλλο πρωτάθλημα, διοργάνωση ή σπορ θέλει να παρακολουθεί.

Ο ΟΤΕ με την COSMOTE TV και η Forthnet (που πλέον επισήμως χρησιμοποιεί την επωνυμία της πλατφόρμας της) με τη NOVA τα τελευταία χρόνια είχαν ρίξει πολύ χρήμα για να αποκτήσουν και να διατηρήσουν στο τηλεοπτικό τους χαρτοφυλάκιο τις πιο εμπορικές αθλητικές διοργανώσεις του πλανήτη.

Ενας χορός εκατομμυρίων για τα παγκόσμια αθλητικά τηλεοπτικά δικαιώματα που μπορεί σε μεγέθη να μη φτάνει τα αντίστοιχα άλλων ευρωπαϊκών χωρών, αλλά για τη μικρή ελληνική αγορά τα ποσά που οι δύο εταιρείες δαπανούν είναι διόλου ευκαταφρόνητα. Και επειδή στις business τα λεφτά δεν περισσεύουν, ούτε μπορούν να πέφτουν σε βαρέλια χωρίς πάτο, οι δύο ανταγωνιστές αξιοποιούν όλες τις δυνάμεις τους για να ενισχύσουν το τηλεοπτικό τους προϊόν.

Cosmote – ΝOVAΗ game changer εξαγορά

Η αλήθεια είναι πάντως ότι οι σχέσεις των δύο ανταγωνιστών σπάνια γνώρισαν περιόδους ηρεμίας. Τα τελευταία χρόνια η Forthnet (νυν NOVA) λόγω των σοβαρών οικονομικών προβλημάτων που αντιμετώπιζε είχε χάσει τον βηματισμό της και, για να χρησιμοποιηθεί μια ποδοσφαιρική ομολογία, «έπαιζε κατενάτσιο».

Η COSMOTE TV μεγάλωνε ταχύτατα, με τον επικεφαλής του ΟΤΕ Μιχάλη Τσαμάζ να δίνει όλο και μεγαλύτερο βάρος στην ανάπτυξη της συνδρομητικής πλατφόρμας του Ομίλου.

Το 2012 ήταν μια χρονιά καμπής, με την COSMOTE TV να κερδίζει από τον αντίπαλό της τα δικαιώματα για το αγγλικό πρωτάθλημα, στη συνέχεια πήρε το Champions League αλλά και το ΝΒΑ, απέκτησε υπερσύγχρονα στούντιο με εξοπλισμό νέας τεχνολογίας, βελτιώνοντας διαρκώς τις υπηρεσίες της.

Το business unit του Ομίλου ΟΤΕ με επικεφαλής τον Δημήτρη Μιχαλάκη, Executive Director της COSMOTE TV, αύξανε διαρκώς τη διαφορά από τον ανταγωνιστή της, προσφέροντας αποκλειστικό premium περιεχόμενο μέσα από 15 κανάλια (Cinema, Sport, History) μέσω δορυφορικής, IPTV και OTT πρόσβασης.

Στον αντίποδα, ο Πάνος Παπαδόπουλος, επικεφαλής της Forthnet (ΝΟVA) μέχρι τα τέλη του 2020, επιχειρούσε με κάθε τρόπο να κρατήσει τα κεκτημένα. Με τον έναν ή τον άλλον τρόπο η ΝΟVA, παρά τις απώλειες ορισμένων αθλητικών διοργανώσεων, πρωταθλημάτων και ομάδων (που έκανα τις δικές τους… TV), κατάφερε να κρατήσει το ελληνικό πρωτάθλημα, αλλά και την εξαιρετικά δημοφιλή (λόγω Ολυμπιακού και Παναθηναϊκού) Euroleague. Ειδικά για την τελευταία υπήρξαν δύο φορές προσπάθειες να… μετακινηθεί προς Μαρούσι.

Για αρκετό καιρό υπήρχε μια διαμορφωμένη ισορροπία δυνάμεων, με την COSMOTE TV να έχει αυξήσει αισθητά τους συνδρομητές της και να παίρνει την πρωτιά από τη NOVA, που όμως εμφάνιζε ισχυρά αποθέματα αντοχών.

Ολα αυτά, όμως, άλλαξαν τον Απρίλιο του 2020, όταν η BC Partners και ο Νίκος Σταθόπουλος, Managing Partner της γνωστής βρετανικής επενδυτικής εταιρείας που σήμερα διαχειρίζεται κεφάλαια ύψους 33 δισ. ευρώ, κλείδωσαν τη συμφωνία για την απόκτηση της Forthnet, την οποία οι πιστώτριες τράπεζες είχαν βγάλει προς πώληση.

Η πρόταση της BC Partners, μέσω της United Group την οποία το fund είχε αποκτήσει έναν χρόνο νωρίτερα, επικράτησε των άλλων δύο που κατατέθηκαν, της Duet Capital και του Ομίλου Antenna, καθώς αξιολογήθηκε ως η πλέον συμφέρουσα για τις τράπεζες αλλά και για την επόμενη μέρα της Forthnet.

Αρχικά υπήρξαν ερωτήματα στην αγορά για τον χρόνο που θα απαιτούνταν προκειμένου να υλοποιηθεί to turn around της τηλεπικοινωνιακής εταιρείας αλλά και για τα απαραίτητα κεφάλαια από πλευράς BC Partners. Οσοι όμως γνώριζαν, καταλάβαιναν πως ήταν απλώς θέμα χρόνου να ξεδιπλωθούν οι συνέργειες από την ένταξη της Forthnet στον όμιλο της United Group και η εταιρεία όχι απλώς να αλλάξει σελίδα, αλλά και να αρχίσει να κοιτάει ξανά στα ίσια τον ανταγωνισμό.