Απίστευτη κοροϊδία με τον κατώτατο μισθό 2021: Δείτε ποσό… αυξήθηκε

Κατώτατος μισθός: Ούτε στην… Αφρική δεν υπάρχει ο εμπαιγμός των εργαζομένων που ζούμε στην Ελλάδα καθώς ο κατώτατος μισθός αυξάνεται αλλά μόλις 2%!

Αμεσα θα αρχίσει να καταβάλλεται στους μισθωτούς του ιδιωτικού τομέα ο νέος κατώτατος μισθός, ο οποίος αναμένεται ένα αυξηθεί 2%, ώστε να διαμορφωθεί από 650 σε 663 ευρώ. Αντίστοιχα αναμένεται να αυξηθεί και το νέο κατώτατο ημερομίσθιο των εργατοτεχνιτών, το οποίο θα διαμορφωθεί από 29,04 σε 29,62 ευρώ.

Ο αυξημένος κατώτατος μισθός θα αρχίσει να καταβάλλεται υποχρεωτικά μόλις υπογραφεί η σχετική υπουργική απόφαση.

Υπενθυμίζεται πως εκκρεμεί η απόφαση του ΣτΕ για την τύχη των 3ετιών. Με την επικείμενη απόφασή τους οι δικαστές θα κρίνουν αν δεκάδες χιλιάδες μισθωτοί που είχαν θεμελιώσει δικαίωμα για επιδόματα προϋπηρεσίας το 2012 τα δικαιούνται ακόμη ή θα τα χάσουν καταγράφοντας απώλειες μισθού έως και 195 ευρώ το μήνα.

Οι βιομήχανοι που έχουν προσφύγει στο ΣτΕ ζητούν «γυμνό» μισθό για όλους χωρίς 3ετίες έστω και «παγωμένες» από το 2012 και ανεξαρτήτως χρόνου υπηρεσίας.

Αν η απόφαση του δικαστηρίου είναι αρνητική για τους εργαζόμενους – γίνει, δηλαδή, δεκτή η προσφυγή των βιομηχάνων – τότε χιλιάδες μισθωτοί θα χάσουν τα επιδόματα προϋπηρεσίας, ενώ ο νέος μισθός θα είναι γυμνός από προσαυξήσεις και ενιαίος για όλους.

Από την επικείμενη απόφαση του ΣτΕ θα κριθεί το ύψος των αποδοχών και των μελλοντικών εργαζομένων, καθώς προβλέπεται πως τα επιδόματα προϋπηρεσίας (οι λεγόμενες 3ετίες) θα «ξεπαγώσουν» όταν η ανεργία πέσει κάτω από 10%.

Με τα μέχρι στιγμής δεδομένα, ο νέος κατώτατος μισθός για τον εργαζόμενο του ιδιωτικού τομέα με 0 έως 3 χρόνια προϋπηρεσία αναμένεται να διαμορφωθεί στα 663 ευρώ. Για τον μισθωτό που είχε προϋπηρεσία έως το 2012 από 3 έως 6 χρόνια αναμένεται να διαμορφωθεί σε 729,3 ευρώ.

Αντίστοιχα για τον μισθωτό που είχε προϋπηρεσία έως το 2012 από 6 έως 9 χρόνια διαμορφώνεται σε 795,6 ευρώ και για τον μισθωτό με προϋπηρεσία (πάντα έως το 2012) άνω των 9 ετών διαμορφώνεται στα 861,9 ευρώ.

Ωστόσο οι προσαυξήσεις των τριετιών είναι ένας δύσκολος γρίφος, δεδομένης και της εκκρεμότητας στο ΣτΕ και μένει να φανεί πως θα διαμορφωθούν.

Σύμφωνα με τη διαδικασία που έχει ήδη ολοκληρωθεί, ο υπουργός Εργασίας Κωστής Χατζηδάκης θα εισηγηθεί τη Δευτέρα στο υπουργικό συμβούλιο τον νέο κατώτατο μισθό, μετά το πράσινο φως που άναψε το Μέγαρο Μαξίμου για συμβολική αύξηση του κατά 2% (13 ευρώ).

Κατώτατος μισθός: Έκανε τον… Πόντιο Πιλάτο η κυβέρνηση!

Η στάθμιση των δεδομένων ήταν δύσκολη για την κυβέρνηση, καθώς το σύνολο των εργοδοτικών και επιστημονικών φορέων είχε ταχθεί υπέρ του «παγώματος» του κατώτατου μισθού στα σημερινά επίπεδα, με το επιχείρημα ότι οι επιπτώσεις ενδεχόμενης αύξησής του στο δυσοίωνο περιβάλλον που έχει δημιουργήσει η πανδημία θα είναι δυσμενείς για τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων και την ανεργία.

Βασικό μέγεθος αποτελεί η καταγεγραμμένη ύφεση 8,2% το 2020, λόγω του κορονοϊού. Την ίδια στιγμή, για το 2021 υπάρχουν θετικές εκτιμήσεις για την προοπτική της οικονομίας, με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να μιλά για ανάπτυξη 4,2%. Από την άλλη πλευρά, σε δύσκολη θέση βρίσκονται οι επιχειρήσεις -κυρίως οι μικρομεσαίες- που επλήγησαν.

Ωστόσο για την τελική απόφαση ελήφθησαν υπόψη οι ανάγκες των εργαζομένων, ο αυξανόμενος πληθωρισμός και οι ανατιμήσεις των προϊόντων.

Σύμφωνα με το σκεπτικό του οικονομικού επιτελείου, η έστω και συμβολική αύξηση του κατώτατου μισθού θα τονώσει την ψυχολογία της αγοράς και θα σηματοδοτήσει την επιστροφή στην κανονικότητα.

Κατώτατος μισθός: Αυξήσεις στην Ευρώπη!

Υπενθυμίζεται, ότι σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη του Ινστιτούτου Εργασίας της Γενικής Συνομοσπονδίας Εργατών Ελλάδας (ΙΝΕ/ΓΣΕΕ), παρότι οι συνέπειες της πανδημικής κρίσης ήταν οριζόντιες, 17 κράτη μέλη της ΕΕ έχουν αυξήσει τον κατώτατο μισθό από την 1/1/2021, τρία κράτη μέλη τον διατήρησαν σταθερό στο ύψος του 2020, ενώ μόνο στην Ελλάδα οι διαπραγματεύσεις αναβλήθηκαν την προηγούμενη χρονιά και ο κατώτατος μισθός εξακολουθεί να είναι στο ύψος του 2019.

Από τις 17 χώρες που αύξησαν τον κατώτατο μισθό το 2021, οι 14 τον είχαν αυξήσει και το 2020 σε σχέση με το 2019. Παράλληλα, ανάμεσα στις χώρες που διατήρησαν την 1η Ιανουαρίου του 2021 τον κατώτατο μισθό σταθερό σε σχέση με την 1η Ιανουαρίου του 2020, η Εσθονία και η Ισπανία, είχαν ήδη αυξήσει τον ωριαίο κατώτατο μισθό σε σχέση με το 2019 κατά 8,15% και 5,55%. Για το 2021, υψηλότερη ήταν η αύξηση του ωριαίου κατώτατου μισθού στη Λετονία (16,3%) και χαμηλότερη στη Γαλλία και στη Μάλτα (1%).

Σύμφωνα με τη μελέτη, η αγοραστική δύναμη του κατώτατου μισθού στην Ελλάδα είναι η 5η χαμηλότερη σε όλη την ΕΕ, πάνω μόνο από την Ουγγαρία, την Λετονία, την Εσθονία και την Βουλγαρία. Επιπλέον, η Ελλάδα είναι το μόνο κράτος-μέλος το οποίο υπέστη απώλεια αγοραστικής δύναμης του κατώτατου μισθού σε σχέση με το επίπεδο του 2010 (-9,45%), όταν στα υπόλοιπα κράτη-μέλη υπήρξε πολύ μεγάλη αύξηση.

Η χώρα μας με λιγότερα από 4,5 ευρώ ίδιας αγοραστικής δύναμης έχει πλέον χαμηλότερη πραγματική αγοραστική δύναμη από ορισμένα κράτη-μέλη της ανατολικής Ευρώπης, καθώς το κόστος διαβίωσης στην Ελλάδα είναι σημαντικά υψηλότερο. Παρατηρείται λοιπόν απόκλιση του κατώτατου μισθού της Ελλάδας από τον μισθό αξιοπρεπούς διαβίωσης και επιδείνωση της πραγματικής αγοραστικής δύναμής του στην ΕΕ.

Κατώτατος μισθός: Επηρεάζονται οι μισοί εργαζόμενοι!

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής μια αύξηση του κατώτατου μισθού στην Ελλάδα στο 60% του διάμεσου μισθού θα επηρεάσει το 34% των απασχολουμένων, που είναι το υψηλότερο ποσοστό στην ΕΕ.

Ενδεικτικά αναφέρεται ότι το δεύτερο υψηλότερο ποσοστό είναι αυτό της Πολωνίας (26%), το οποίο είναι αρκετά χαμηλότερο από της Ελλάδας, ενώ το χαμηλότερο ποσοστό απασχολουμένων που θα επηρεαστούν από τη μεταβολή του κατώτατου μισθού είναι του Βελγίου (μόλις 3%). Το εύρημα αυτό είναι ενδεικτικό των συνθηκών που δημιούργησε η εφαρμογή εισοδηματικής λιτότητας την περασμένη δεκαετία, εδραιώνοντας ένα παραγωγικό πρότυπο το οποίο στηρίζεται σε χαμηλά αμειβόμενη εργασία.

Στη χώρα μας ο κατώτατος μισθός βρίσκεται κάτω από το όριο της απόλυτης και της σχετικής φτώχειας. Είναι υπερβολικά χαμηλός για να εξασφαλίζει αξιοπρεπείς συνθήκες διαβίωσης. Ένα μεγάλο ποσοστό μισθωτών λαμβάνει τον κατώτατο μισθό, επομένως ο κίνδυνος φτώχειας για τους απασχολουμένους (in-work poverty) και ειδικότερα για τις γυναίκες είναι αρκετά υψηλός, και γίνεται ακόμη μεγαλύτερος αν συμπεριλάβουμε εκείνους που αμείβονται χαμηλότερα από τον κατώτατο μισθό.