Jumbo: Μία μέρα κράτησε τελικά κλειστά τα καταστήματά της στις κόκκινες περιοχές (Αττική, Πάτρα και Χαλκίδα) η αλυσίδα Jumbo, καθώς από αύριο Τρίτη 2 Φεβρουαρίου τα ξανανοίγει μέσω του click inside για προϊόντα ένδυσης-υπόδησης και είδη βιβλιοχαρτοπωλείου και του click away για όλα τα υπόλοιπα (παιχνίδια, είδη οικιακού εξοπλισμού, προϊόντα διακόσμησης, ηλεκτρικές συσκευές κ.λπ.).
Η Jumbo έχει ήδη αναρτήσει οδηγίες για το πώς θα γίνονται οι αγορές μέσω των δύο μοντέλων (click inside και click away) και ποια προϊόντα μπορούν να ψωνίζουν οι καταναλωτές με φυσική παρουσία και ποια όχι.
Αναλυτικά αναφέρεται:
«Παρακαλούμε επιλέξτε κατάστημα και ακριβή ώρα προσέλευσης. Το ραντεβού ισχύει μόνο για 1 άτομο. Η διάρκεια παραμονής στο κατάστημα είναι 1 ώρα. Αφού κλείσετε το ραντεβού σας, θα λάβετε άμεσα email επιβεβαίωσης και 1 ώρα πριν το ραντεβού σας θα λάβετε sms υπενθύμισης του ραντεβού.
Σημαντικές σημειώσεις:
- Τα είδη ένδυσης, υπόδησης και είδη βιβλιοχαρτοπωλείου πωλούνται με άμεση παραλαβή
- Η αγορά όλων των υπολοίπων ειδών θα πραγματοποιείται με click-away μέσω online πλατφόρμας του καταστήματος που θα επισκεφθείτε
- Η παραλαβή των προϊόντων click-away μπορεί να πραγματοποιηθεί την αμέσως επόμενη ημέρα, ή σε ημέρα και ώρα που επιθυμείτε εσείς».
Πηγές προσκείμενες στη διοίκηση ανέφεραν στο imerisia.gr πως η αλλαγή της απόφασης έχει να κάνει με νομική ερμηνεία του νόμου περί της αναστολής συμβάσεων εργασίας. Συγκεκριμένα ανέφεραν ότι στην περίπτωση που επιχειρήσεις, οι οποίες διαθέτουν το δικαίωμα πώλησης και λειτουργίας έστω για μέρος της προϊοντικής τους γκάμας με βάση τη νέα ΚΥΑ, δεν ανοίξουν θα αποκλείονται από τα ευεργετικά μέτρα στήριξης της απασχόλησης, όπως ισχύουν για επιχειρήσεις που πλήττονται από τις επιπτώσεις της πανδημίας. Αυτό σημαίνει, σύμφωνα πάντα με τις ίδιες πηγές, πως με κλειστά καταστήματα η εταιρεία θα υποχρεώνονταν να μεταφέρει τους εργαζομένους στο πρόγραμμα ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ και άρα να επιβαρυνθεί συμμετέχοντας στην κάλυψη των αμοιβών και ασφαλιστικών εισφορών τους.
Δεδομένου ότι σε Αττική, Πάτρα και Χαλκίδα η αλυσίδα διαθέτει το 50% του δυναμικού των καταστημάτων της προφανώς επικράτησε μια πιο ψύχραιμη οπτική εξ ου και η ανατροπή της ανατροπής για το άνοιγμα των καταστημάτων, τη στιγμή μάλιστα που τα νέα περιοριστικά μέτρα δεν φαίνεται ότι θα λήξουν σύντομα με βάση τα επιδημιολογικά δεδομένα. «Έτσι θα πάμε ως το τέλος του μήνα, να δούμε πώς θα λειτουργήσει και το click inside» είπε ο γενικός γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή Παναγιώτης Σταμπουλίδης πριν από λίγο.
Ενδεχομένως το ίδιο να συνέβη και σε ό,τι αφορά την επανεξέταση του μοντέλου του click away. Υπενθυμίζεται ότι το δίκτυο της Jumbo κατά τη διάρκεια του δεύτερου lockdown δεν λειτούργησε με το μοντέλο του click away, καθώς «δεν υπήρχαν οι κατάλληλες υποδομές», σύμφωνα με τη διοίκηση, όταν την ίδια ώρα το ηλεκτρονικό κατάστημά της εμφάνιζε αρκετές φορές αδυναμία να υποστηρίξει τις αυξημένες παραγγελίες.
Jumbo: Κινδυνεύουν με λουκέτο τα καταστήματα;
Η υποχώρηση των πωλήσεων κατά 18,2% για το 2020 κάθε άλλο παρά αποτυχία μπορεί να χαρακτηριστεί για τον όμιλο Jumbo, τηρουμένων των αναλογιών.
Η σύγκριση με βάση ομοειδείς εταιρείες του κλάδου σε όρους EV/EBITDA (2021) δείχνει ότι η Jumbo διαπραγματεύεται με έκπτωση περί το 50%.
Εύλογα θα αναρωτηθεί κανείς, μα γιατί η αγορά, αφού είναι αποτελεσματική, δεν κλείνει αυτήν τη διαφορά;
Η ανάκαμψη των πωλήσεων που παρατηρήθηκε μετά το πρώτο lockdown τον περασμένο Απρίλιο και Μάιο είχε ως αποτέλεσμα τη συρρίκνωση των πωλήσεων κατά 16,9% το α’ εξάμηνο του 2020 σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019.
Να μην ξεχνάμε ότι τον Μάρτιο και τον Απρίλιο η μείωση ήταν 51% και 86% αντίστοιχα. Στη συνέχεια, παρά το γεγονός ότι η χαμηλή τουριστική κίνηση δεν έδωσε την απαραίτητη ώθηση στις καλοκαιρινές πωλήσεις, το γ’ τρίμηνο έκλεισε με +2,5%. Έτσι, στο 9μηνο η υποχώρηση των πωλήσεων άγγιξε το -9,3%.
Στο δ’ τρίμηνο, όπου η περίοδος των Χριστουγέννων αποτελεί περί το 30% του ετήσιου τζίρου της εταιρείας, η υποχώρηση έφτασε το 35%. Σε αυτό συνετέλεσε η σημαντική αύξηση των πωλήσεων τον Οκτώβριο (+12,7%), αλλά και το γεγονός ότι οι περιορισμοί που εφαρμόστηκαν στην Ελλάδα δεν ήταν αντίστοιχοι στις υπόλοιπες χώρες όπου δραστηριοποιείται ο όμιλος.
Για τη συνέχεια πρέπει να υπενθυμίσουμε ότι το πρώτο δίμηνο (Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου) οι πωλήσεις είχαν διψήφια ανάπτυξη (η δυναμική του ομίλου συνεχιζόταν προ κρίσης), καθώς επίσης και το γεγονός ότι, εφόσον σε μερικές εβδομάδες αποκατασταθεί το άνοιγμα του λιανεμπορίου, η σύγκριση με το 2020 θα δώσει σημαντικούς ρυθμούς ανάκαμψης.
Παράλληλα, σε ένα παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον, η σύγκριση είναι αυτή που έχει σημασία. Έτσι, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της αγοράς, η Jumbo με βάση τον δείκτη EV/EBITDA διαπραγματεύεται 6,5 φορές τα λειτουργικά κέρδη (EBITDA) του 2021, ενώ η μετοχή διαπραγματεύεται 15,5 φορές τα κέρδη του.
Μεγάλο πλεονέκτημα του ομίλου αποτελεί ο καθαρός δανεισμός (μετρητά μείον δάνεια) άνω των 320 εκατ. ευρώ, αντιπροσωπεύοντας το 17% της τρέχουσας κεφαλαιοποίησης του ομίλου (2,37 ευρώ/μετοχή). Οι δύο μεγάλες εταιρείες παιχνιδιών, Mattel και Hasbro, αν θα μπορούσαμε να τις συγκρίνουμε με την Jumbo, διαπραγματεύονται με δείκτη EV/EBITDA (2021) 12 και 14,5 φορές αντίστοιχα.
Προσπαθώντας να δώσουμε ακόμα μεγαλύτερη ακρίβεια στη σύγκριση, καθώς πολλοί θα ισχυριστούν ότι οι πωλήσεις παιχνιδιών της Jumbo αποτελούν μόλις το 1/3 των συνολικών πωλήσεων του ομίλου και οι παραπάνω εταιρείες δεν είναι πλήρως αντιπροσωπευτικές, θα εξετάσουμε ακόμα μία σύγκριση, με τη Walmart. Ο δείκτης EV/EBITDA (2021) του συγκεκριμένου πολυκαταστήματος ξεπερνά τις 13 φορές.
Σαφώς η Jumbo δεν είναι μόνο λιανεμπόριο παιχνιδιών, όμως το λειτουργικό περιθώριο κέρδους δεν μπορεί να συγκριθεί με αυτό της Walmart ή των υπολοίπων εταιρειών λιανεμπορίου (super-hyper market), αφού σε λειτουργικό επίπεδο (EBITDA margin) ξεπερνά το 30%, ενώ στις αντίστοιχες αλυσίδες διαμορφώνεται μόλις στο 6,5%.
Υπενθυμίζεται ότι η εταιρεία συγκαταλέγεται στις τρεις εναπομένουσες του δείκτη MSCI, με συμμετοχή 22,45%, με τους αλλοδαπούς επενδυτές να δείχνουν την προτίμησή τους.
Η σύγκριση σε όρους EV/EBITDA δείχνει ότι η Jumbo διαπραγματεύεται με έκπτωση 45%-50%. Εύλογα θα αναρωτηθεί κανείς, μα γιατί η αγορά, αφού είναι αποτελεσματική, δεν κλείνει τη διαφορά (gap);
Ο πιο σημαντικός λόγος είναι η αγορά διαπραγμάτευσης (Ελλάδα) και η κατάταξή της στις αναδυόμενες αγορές. Ταυτόχρονα, ψηλά στην ατζέντα οι αλλοδαποί επενδυτές τοποθετούν το γεγονός ότι η διοίκηση τoυ ομίλου είναι το λεγόμενο one man show!
Σαφώς και ο μεγαλομέτοχος κ. Βακάκης έχει αποδείξει την αξία του με το πέρασμα του χρόνου, ωστόσο οι αλλοδαποί επενδυτές δίνουν μεγάλη βαρύτητα στην εταιρική διακυβέρνηση, εισάγοντας ένα discount στην αποτίμηση λόγω αυτού του γεγονότος. Το λεγόμενο ESG (Environmental, Social and Governance) αναμένεται να μας απασχολήσει ιδιαίτερα τα επόμενα χρόνια, καθώς οι εκτιμήσεις έχουν αρχίσει να λαμβάνουν υπ’ όψιν τούς παραπάνω παράγοντες.
Καταλήγοντας, η διοίκηση της εταιρείας εκτιμά ότι, ακόμα και όταν θα ανοίξουν τα καταστήματα, θα υπάρχει πρόσθετος αρνητικός αντίκτυπος λόγω της σταδιακής επιστροφής στην κανονικότητα και του χρόνου που απαιτείται για την αποκατάσταση προηγούμενων καταναλωτικών συνηθειών.
Υπενθυμίζεται ότι το click away δεν εφαρμόστηκε από τον όμιλο, ενώ το online κατάστημα λειτούργησε μέχρι κάποιο βαθμό.
Η στρατηγική του ομίλου εστιάζει στην προσέλκυση του πελάτη στο φυσικό κατάστημα, καθώς προβαίνει και στις λεγόμενες αγορές από παρόρμηση, μεγαλώνοντας, έτσι, τη μέση απόδειξη ανά πελάτη σε σχέση με τις διαδικτυακές αγορές.
Τέλος, μην ξεχνάμε ότι η κρίση θα αφήσει τα απόνερά της, διευρύνοντας τις ανισότητες, με αποτέλεσμα ο ισχυρός να μεγεθυνθεί και ο ανίσχυρος να μικρύνει!