Αντιολισθητικές αλυσίδες: Από 1η Οκτωβρίου 2022 ισχύει ο νόμος που προβλέπει ότι κάθε αυτοκίνητο θα πρέπει να έχει υποχρεωτικά αλυσίδες. Ωστόσο, δεν ισχύουν ακριβώς έτσι τα πράγματα…
Η περίοδος υποχρεωτικής χρήσης αντιολισθητικών αλυσίδων ξεκίνησε από Οκτώβριο και διαρκεί μέχρι το τέλος Απριλίου. Με απλά λόγια, για το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, κάθε χρόνο στο εξής, θα πρέπει οπωσδήποτε να φέρει κάθε όχημα αλυσίδες. Μόνο όμως για την περίπτωση που χρειαστεί.
Η υποχρεωτικότητα της απόκτησής τους καθορίζεται από τις καιρικές συνθήκες, πράγμα που «ανακουφίζει» τον τελευταίο καιρό την τσέπη των οδηγών και μάλιστα σε περίοδο που έχουν να πληρώσουν και τα τέλη κυκλοφορίας για το 2023.
Η τήρηση του συγκεκριμένου μέτρου ή οι υποχρεωτικές χιονοαλυσίδες, κουβέρτες, και λοιπά, είναι υποχρεωτική μόνο όταν και εφόσον εκδοθούν αποφάσεις από τις αρμόδιες αρχές (Αστυνομικές Διευθύνσεις, Διευθύνσεις Τροχαίας, Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας), που προβλέπει ότι οι επικρατούσες καιρικές συνθήκες επιβάλλουν οι οδηγοί να φροντίζουν να είναι προετοιμασμένοι. Αν δηλαδή χιονίζει!
Επομένως, όταν οι κλιματολογικές συνθήκες δεν το απαιτούν και εφόσον δεν έχουν εκδοθεί σχετικές αποφάσεις, οι οδηγοί δεν έχουν την υποχρέωση να φέρουν τα αντιολισθητικά μέσα στα οχήματά τους.
Πράγμα που πρακτικά ακυρώνει μέχρι στιγμής το πρόστιμο που προβλέπεται αν οι οδηγοί δεν έχουν μαζί τους αλυσίδες, μιας και το χιόνι στην Ελλάδα αυτή την περίοδο είναι σχεδόν ανύπαρκτο.
Σύμφωνα με το ΦΕΚ που εκδόθηκε:
- Το πρόστιμο είναι 80 ευρώ
- Αν το όχημα δεν είναι εφοδιασμένο με τις ζώνες ασφαλείας που προβλέπονται το πρόστιμο είναι 200 ευρώ
Αντιολισθητικές αλυσίδες: Ποιες είναι οι κατάλληλες
Ως ειδικά ελαστικά (χιονολάστιχα) νοούνται τα ελαστικά για χρήση σε συνθήκες χιονόπτωσης δηλαδή εκείνα που φέρουν την ειδική σήμανση του «αλπικού» συμβόλου όπως υφίσταται στο Προσάρτημα 1 του Παραρτήματος 7 του Κανονισμού 117 της Οικονομικής Επιτροπής των Ηνωμένων Εθνών για την Ευρώπη (ΟΕΕ/ ΗΕ) και χαρακτηριστικό M+S.
Οι οδηγοί των οχημάτων επιβάλλεται:
- να φροντίζουν για τον εφοδιασμό των οχημάτων που οδηγούν με κατάλληλα αντιολισθητικά εφόσον το όχημα κυκλοφορεί σε περιοχές οι οποίες αναφέρονται στις αποφάσεις.
- να γνωρίζουν τον τρόπο τοποθέτησης και λειτουργίας των αντιολισθητικών που βρίσκονται στα οχήματά τους, για να είναι εξασφαλισμένη η ορθή χρήση τους.
- να προσαρμόζουν την οδήγησή τους, όταν χρησιμοποιούνται αντιολισθητικά, ανάλογα με τις επικρατούσες συνθήκες και τις προδιαγραφές των οχημάτων και των αντιολισθητικών, με γνώμονα την προάσπιση της οδικής κυκλοφορίας και ασφάλειας.
Αντιολισθητικές αλυσίδες: Οι προδιαγραφές
Οι τεχνικές προδιαγραφές που επίσης ορίζει το σχετικό ΦΕΚ είναι οι εξής:
1. Τα αντιολισθητικά είναι κατάλληλα για το συγκεκριμένο όχημα και τις διαστάσεις των ελαστικών στις οποίες τοποθετούνται.
2. Τα αντιολισθητικά τοποθετούνται:
- Και στα δυο ελαστικά του κινητήριου άξονα του οχήματος. Εφόσον το όχημα διαθέτει κίνηση σε παραπάνω από έναν άξονα, τοποθετούνται ανάλογα με τις οδηγίες του εργοστασίου κατασκευής του οχήματος. Εφόσον δεν υφίστανται οδηγίες και είναι διαθέσιμο μόνο ένα ζευγάρι αντιολισθητικών, τα αντιολισθητικά τοποθετούνται στον εμπρόσθιο άξονα. Αν υπάρχει και δεύτερο ζευγάρι, αυτά τοποθετούνται ταυτόχρονα και στον οπίσθιο άξονα. Εφόσον το όχημα διαθέτει διπλά ελαστικά στον κινητήριο άξονα (4 ελαστικά στον άξονα) τα αντιολισθητικά τοποθετούνται ανάλογα με τις οδηγίες του κατασκευαστή οχήματος ή αν δεν υφίστανται τέτοιες, στα εξωτερικά ελαστικά της κάθε πλευράς.
- Σε κατάλληλο και ασφαλές σημείο του οδικού δικτύου που δεν δημιουργεί εμπόδια στην οδική κυκλοφορία λαμβάνοντας όλα τα απαραίτητα μέτρα σύμφωνα με τον Κ.Ο.Κ. (π.χ. προειδοποιητικό τρίγωνο σε ικανή απόσταση).
- Άμεσα μόλις ο οδηγός αντιληφθεί ότι το οδόστρωμα είναι ολισθηρό και όχι αφού ακινητοποιηθεί ή εκτραπεί το όχημα λόγω ολισθηρότητας του οδοστρώματος.
3. Τα αντιολισθητικά, ευρίσκονται στο όχημα σε μέρος κατάλληλο και προσιτό για την άμεση και ευχερή χρησιμοποίησή τους σε περίπτωση ανάγκης. Εφόσον για την τοποθέτησή τους απαιτούνται ειδικά εργαλεία, αυτά πρέπει να ευρίσκονται στο όχημα. Η συσκευασία ή το κυτίο που περιέχει τα αντιολισθητικά πρέπει να αναφέρουν τις διαστάσεις των ελαστικών για τα οποία είναι κατάλληλα ώστε να μπορεί να διαπιστωθεί από τους ελεγκτικούς μηχανισμούς η συμβατότητά τους με το όχημα που τα φέρει.
4. Τα αντιολισθητικά, για να είναι αποτελεσματική η χρήση τους, με ευθύνη των ιδιοκτητών και των οδηγών των αυτοκινήτων, είναι πάντοτε σε άριστη κατάσταση και ορθά συντηρημένα σύμφωνα με τις οδηγίες του κατασκευαστή τους.
Αντιολισθητικές αλυσίδες: Πώς τις τοποθετούμε – Το λάθος που κάνουμε όλοι
Κάθε φορά που είναι να ταξιδέψουμε σε κάποιο χειμερινό προορισμό αναρωτιόμαστε «πώς τοποθετούμε αντιολισθητικές αλυσίδες;». Τα πράγματα όταν πάμε να τις βάλουμε δεν είναι και τόσο εύκολα, γι’ αυτο καλό είναι να ξέρουμε βασικά πράγματα πριν έρθει η μεγάλη ανάγκη. Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.
Υποχρεωτικές είναι από 1η Οκτωβρίου οι αντιολισθητικές αλυσίδες για όλα τα αυτοκίνητα, σύμφωνα με τη σχετική Απόφαση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
Συγκεκριμένα, επιβάλλεται στους ιδιοκτήτες των αυτοκινήτων όλων των κατηγοριών η υποχρέωση εφοδιασμού των οχημάτων τους με αντιολισθητικές αλυσίδες ή άλλα ανάλογα αντιολισθητικά μέσα, όπως χιονοκουβέρτες ελαστικών και χιονολάστιχα (που φέρουν την ειδική σήμανση του «αλπικού» συμβόλου με την ένδειξη M+S).
To Newsbomb.gr επισκέφθηκε τη Σχολή Οδηγών του Γιώργου Νικολαΐδη στην Καλλιθέα, ο οποίος μας έδειξε πώς μέσα σε λίγα λεπτά μπορούν να τοποθετηθούν ορθά οι αλυσίδες στους τροχούς του αυτοκινήτου.
Ο ιδιοκτήτης και δάσκαλος της Σχολής έδωσε σημαντικές συμβουλές αλλά και προϋποθέσεις για τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να βάλουμε τις αλυσίδες αλλά και την κατάσταση στην οποία θα πρέπει να βρίσκεται το όχημα κατά την τοποθέτηση.
Οι οδηγοί θα πρέπει να έχουν ήδη προμηθευτεί τις αλυσίδες και να μην βιάζονται τελευταία στιγμή. Όχι μόνο θα πρέπει να πληρώσουν πρόστιμο 80 ευρώ αλλά θα είναι επικίνδυνο σε περίπτωση χιονόπτωσης ή έντονων καιρικών φαινομένων.
Για να μειωθεί η πιθανότητα κάποιου ατυχήματος θα πρέπει οπωσδήποτε το αυτοκίνητό μας να βρίσκεται σε άριστη κατάσταση. Σημαντικό είναι επίσης να κινούμαστε με χαμηλές ταχύτητες και να κρατάμε μεγάλες αποστάσεις από τα προπορευόμενα οχήματα και σε καμία περίπτωση να μην κάνουμε απότομες κινήσεις στον δρόμο.
Για να μειώσουμε τις πιθανότητες κάποιου ατυχήματος πρέπει οπωσδήποτε να έχουμε το αυτοκίνητο μας σε άριστη κατάσταση όπως επίσης θα πρέπει να κινούμαστε με χαμηλές ταχύτητες, να κρατάμε μεγάλες αποστάσεις από τα προπορευόμενα οχήματα και σε καμία περίπτωση να μην κάνουμε απότομες κινήσεις.
Τέλος είναι σημαντικό να μη γίνονται απότομα φρεναρίσματα και επιταχύνσεις, καθώς και απότομες κινήσεις με το τιμόνι. Θα πρέπει να χρησιμοποιούμε αρκετά κατά το φρενάρισμα και το κατέβασμα των σχέσεων στο κιβώτιο ταχυτήτων για ομαλότερο σταμάτημα.
Για να ξεκινήσουμε την τοποθέτηση πρέπει το όχημά μας να είναι ασφαλισμένο σε οριζόντιο, επίπεδο και σε σταθερό έδαφος, χωρίς απότομη κλίση για να μην συμβεί κάποιο ατύχημα λόγω ολισθηρότητητας.
Τοποθετούμε τις αλυσίδες δίπλα από τους κινητήριους τροχούς και τις ξεμπλέκουμε. Απασφαλίζουμε το άγκιστρο της ντίζας και περνάμε την αλυσίδα πίσω από τον τροχό προσέχοντας να μην μπλεχτεί. Συνδέουμε το άγκιστρο πάνω από το υψηλότερο μέρος του τροχού και το κρατάμε σταθερά εκεί με το ένα μας χέρι. Με το ελεύθερο χέρι τραβάμε το υπόλοιπο της αλυσίδας που έχει μείνει πίσω από τον τροχό και το φέρνουμε όσο πιο μπροστά γίνεται.
Στη συνέχεια πρέπει να συνδέσουμε το επάνω γαντζάκι και να αφήσουμε την ντίζα να πέσει πίσω από τον τροχό. Με αυτόν τον τρόπο θα πάρουμε εύκολα τα μπόσικα από κάτω και θα κουμπώσουμε χωρίς δυσκολία το δεύτερο γαντζάκι.
Επόμενο βήμα… Παίρνουμε το κομμάτι της αλυσίδας που στην προέκτασή της έχει έναν γάντζο επάνω σε έναν ελαστικό τεντωτήρα, με την οποία θα ασφαλίσουμε την αλυσίδα. Αφού προχωρήσουμε περίπου 20μ. σταματάμε ξανά, τεντώνουμε την αλυσίδα με το έλασμα για να πάρουμε τα μπόσικα και έτσι ολοκληρώνουμε τη διαδικασία.
Για να βγάλουμε εύκολα τις αλυσίδες μετά την χρήση τους θα πρέπει να θυμόμαστε ότι το άγκιστρο της ντίζας βρίσκεται ακριβώς απέναντι από την καστάνια και με αυτό τον τρόπο μπορούμε να σταματήσουμε το αυτοκίνητο μας σε τέτοια θέση, ώστε το άγκιστρο να βρεθεί πάλι στο ανώτερο σημείο του τροχού.
Με αυτή την κίνηση θα μας βοηθήσει πολύ στο να αφαιρέσουμε την αλυσίδα κάνοντας ακριβώς τα ίδια βήματα από το τέλος προς την αρχή.
Η διαδικασία είναι αρκετά απλή και για έναν έμπειρο οδηγό μπορεί να κρατήσει μόνο 2 έως 4 λεπτά για κάθε τροχό. Ωστόσο σε στιγμές πανικού, την ώρα των έντονων καιρικών φαινομένων πολλοί οδηγοί αγχώνονται με σκοπό να χρειάζονται σχεδόν μια ώρα για να τις βάλουν.
Συνίσταται επομένως ψυχραιμία και καθαρό μυαλό ώστε οι οδηγοί όχι μόνο να μπορούν να βάλουν σωστά τις αλυσίδες στους τροχούς αλλά και να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί στους ολισθηρούς δρόμους.