Αντίο Taxisnet: Καταργείται – Τι γίνεται με τους κωδικούς

Αλλάζει το Taxisnet ριζικά. Δείτε πώς θα είναι το νέο και τι υπηρεσίες θα έχει.

Το νέο Taxisnet, που σχεδιάζει η ΑΑΔΕ σε συνεργασία με την ανάδοχο εταιρεία, θα φέρει επανάσταση στη φορολογική διοίκηση, επιτρέποντας πλήρη παρακολούθηση των φορολογουμένων, έξυπνες διασταυρώσεις στοιχείων και συνδυαστικούς φορολογικούς ελέγχους. Το έργο αυτό σηματοδοτεί την εκ βάθρων ανασυγκρότηση του συστήματος Taxis, για πρώτη φορά μετά από δεκαετίες, και αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία στα τέλη του 2026. Πρόκειται για το νέο Ενοποιημένο Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Φορολογίας (TAXIS – TAXISNET – ELENXIS), με το οποίο η ΑΑΔΕ προχωρά στη «Φορολογική Διοίκηση 3.0», ακολουθώντας τις σύγχρονες διεθνείς τάσεις.

Πρόκειται για το νέο Ενοποιημένο Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Φορολογίας (TAXIS – TAXISNET – ELENXIS), έργο με το οποίο η ΑΑΔΕ θέτει τις βάσεις για τη «Φορολογική Διοίκηση 3.0», ανταποκρινόμενη στις σύγχρονες διεθνείς τάσεις.

Σύμφωνα με την ΑΑΔΕ, το νέο σύστημα, αξιοποιεί τεχνολογικές καινοτομίες, απλοποιεί διαδικασίες και ενισχύει την επιχειρηματικότητα, προσφέροντας ένα σύγχρονο, αποτελεσματικό και φιλικό φορολογικό περιβάλλον για πολίτες και επιχειρήσεις. Ειδικότερα το νέο TAXIS:

  • Ενοποιεί και εκσυγχρονίζει όλα τα υφιστάμενα συστήματα (TAXIS, TAXISnet, ELENXIS).
  • Δημιουργεί ένα ολοκληρωμένο προφίλ για κάθε φορολογούμενο, διευκολύνοντας τις συναλλαγές του.
  • Αναβαθμίζει τον έλεγχο δίνοντας τη δυνατότητα παρακολούθησης των υποθέσεων, από την ανάθεση μέχρι και την αποπληρωμή του φόρου, προσφέροντας περαιτέρω διαφάνεια και αποτελεσματικότητα.
  • Καταργεί τη χωρική αρμοδιότητα, αφού κάθε φορολογούμενος θα εξυπηρετείται σε οποιαδήποτε φορολογική υπηρεσία
  • Απλουστεύει τις επιχειρησιακές διαδικασίες, μειώνει το διοικητικό φόρτο βελτιώνοντας την παραγωγικότητα και αποτελεσματικότητα των υπηρεσιών.
  • Αναβαθμίζει τις δυνατότητες συλλογής, ανάλυσης και αξιοποίησης των δεδομένων, προσφέροντας αποτελεσματικότερη διαχείριση των φορολογικών υποθέσεων.
  • Υιοθετείται ενιαίο σύστημα λογιστικής και ενοποιούνται φορολογικές και τελωνειακές οφειλές.
  • Αναβαθμίζει και διευρύνει εσωτερικές και εξωτερικές διαλειτουργικότητες με άλλα συστήματα της ΑΑΔΕ και του Δημοσίου Τομέα

Το έργο, συνολικού προϋπολογισμού 86.181.528,66 ευρώ καλύπτεται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, έχει διάρκεια 5 ετών και αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Δεκέμβριο του 2029. Ταυτόχρονα προβλέπεται συντήρηση διάρκειας 4 ετών πρόσθετου προϋπολογισμού 33.460.160,00€.

Παράλληλα, η ΑΑΔΕ έχει θέσει ως στόχο την ταχύτερη δυνατή υλοποίηση συγκεκριμένων λειτουργιών, με τα πρώτα επιμέρους υποσυστήματα να τίθενται σε λειτουργία από το τέλος του 2026.

Πλέγμα διασταυρώσεων

Παράλληλα το νέο Taxisnet, θα υποστηρίζει τις ακόλουθες δυνατότητες:

  1. Την απόδοση ΑΦΜ σε φυσικά και νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες, ο οποίος πρέπει να έχει την απαιτούμενη ευελιξία ως προς το σχηματισμό του να προσαρμόζεται σε αλλαγές στη νομική βάση.
  2. Την έναρξη και τον κύκλο ζωής κάθε επαγγελματικής-επιχειρηματικής δραστηριότητας αποδίδοντας Κωδικούς Αριθμούς Δραστηριότητας (ΚΑΔ) και τηρώντας ό,τι προβλέπει ο νόμος για το είδος της δραστηριότητας ή επιχείρησης κατά περίπτωση.
  3. Την αρχή «μόνον άπαξ», σύμφωνα με την οποία τα φυσικά και νομικά πρόσωπα χρειάζεται να εισάγουν μόνο μία φορά τις απαιτούμενες πληροφορίες στο πλαίσιο των συναλλαγών τους με τη Δημόσια Διοίκηση.
  4. Θα διαλειτουργεί με μητρώα της Δημόσιας Διοίκησης (π.χ. Εθνικό Μητρώο Πραγματικών Δικαιούχων, Ηλεκτρονικό Μητρώο Φερεγγυότητας) που διαθέτουν αυθεντική πληροφορία προκειμένου να αντλεί δεδομένα αναφορικά με ιδιότητες και χαρακτηριστικά φυσικών και νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων και παρέχει τη δυνατότητα επισύναψης σχετικού δικαιολογητικού για κάθε πληροφορία που λαμβάνεται.
  5. Θα διαλειτουργεί με το Μητρώο Πολιτών, το Γενικό Εμπορικό Μητρώο για τις επιχειρήσεις, τις Αστυνομικές Αρχές, το Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου, ασφαλιστικούς φορείς/ΗΔΙΚΑ/e-ΕΦΚΑ, Ειδικούς Λογαριασμούς Κονδυλίων Έρευνας (ΕΛΚΕ), Επιμελητήρια, δικαστήρια (π.χ. Ειρηνοδικεία, Πρωτοδικεία), άλλες δημόσιες υπηρεσίες, άλλες φορολογικές αρχές αλλοδαπής, αρχές έκδοσης εγγράφων άλλων χωρών, το Μητρώο Ασφαλισμένων Οχημάτων του Επικουρικού Κεφαλαίου, τις εταιρείες διαχείρισης αυτοκινητόδρομων, το Μητρώο Αδειών Κυκλοφορίας του Υπουργείου Υποδομών και Μετα-φορών, την ηλεκτρονική εφαρμογή «Συστηθείτε» (Know Your Customer –eGov-KYC), καθώς και με εταιρείες τηλεφωνίας, εταιρείες παροχής ηλεκτρικής ενέργειας και πιστωτικά ιδρύματα.
  6. Θα παρέχει αυτοματοποιημένες λειτουργίες ενημέρωσης των στοιχείων του Φορολογικού Μητρώου σύμφωνα με τα «γεγονότα ζωής» φυσικών και νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων.
  7. Θα υποστηρίζει τον εντοπισμό και τη συστηματική σήμανση ανενεργών φορολογούμενων.
  8. Θα παρέχει λειτουργίες μεταβολής των τηρούμενων στοιχείων σύμφωνα με συγκεκριμένους επιχειρησιακούς κανόνες από εξουσιοδοτημένους χρήστες της ΑΑΔΕ ή εξουσιοδοτημένους από την ΑΑΔΕ χρήστες άλλων δημόσιων υπηρεσιών.
  9. Θα περιλαμβάνει αυτοματοποιημένες λειτουργίες ελέγχου ποιότητας και δια-σταύρωσης δεδομένων από πρόσφορες πηγές σύμφωνα με επιχειρησιακούς κανόνες με στόχο την αποτροπή διπλών εγγραφών και σφαλμάτων, την αναγνώριση και ταυτοποίηση προβληματικών ή ενδεχομένως αναληθών εγγραφών.
  10. Υποστηρίζει τη διαχείριση εκπροσώπων των φορολογούμενων (π.χ. λογιστές, φοροτεχνικούς, φορολογικούς εκπροσώπους, πληρεξουσίους) και τη δημιουργία κύκλου διαχείρισης εξουσιοδοτήσεων από φορολογούμενους.

Χιλιάδες Έλληνες έχασαν το δίπλωμα οδήγησης και δεν το ξέρουν: Επίσημο

Κι όμως πλέον τα πράγματα γίνονται ακόμη αυστηρότερα με το δίπλωμα οδήγησης. Δείτε τι ανακοινώθηκε στην Ευρωπαϊκή Ένωση και στην Ελλάδα.

Σύμφωνα με ανακοίνωση του Υπουργικού Συμβουλίου της ΕΕ, οι υπουργοί Μεταφορών συμφώνησαν σε νέο κανονισμό που προβλέπει την εφαρμογή της ανάκλησης αδειών οδήγησης σε όλα τα κράτη μέλη. Ο κανονισμός, που αναμένεται να τεθεί σε ισχύ στο εγγύς μέλλον, έχει στόχο να ενισχύσει την οδική ασφάλεια σε ευρωπαϊκό επίπεδο και να τιμωρεί πιο αποτελεσματικά τις σοβαρές τροχαίες παραβάσεις.

Μέχρι σήμερα, η απαγόρευση οδήγησης ή η ανάκληση άδειας ίσχυε μόνο στη χώρα όπου διαπράχθηκε η παράβαση. Ο Γερμανός υπουργός Μεταφορών Volker Wissing δήλωσε χαρακτηριστικά: «Όποιος χάνει την άδεια οδήγησης σε ένα κράτος μέλος της ΕΕ λόγω σοβαρών παραβάσεων δεν θα πρέπει να έχει τη δυνατότητα να οδηγεί σε κανένα άλλο κράτος μέλος».

Η πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αφορά σοβαρές τροχαίες παραβάσεις, όπως η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ ή ναρκωτικών, η υπέρβαση του ορίου ταχύτητας κατά μεγάλο βαθμό και οι παραβάσεις που οδηγούν σε θανατηφόρα ατυχήματα. Πριν τεθούν οι νέοι κανονισμοί σε εφαρμογή, θα χρειαστεί η οριστική έγκριση από το Συμβούλιο Υπουργών της ΕΕ και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, το οποίο ήδη από τον Φεβρουάριο του 2024 είχε εκφράσει τη στήριξή του στις προτάσεις της Επιτροπής.

Ο νέος κανονισμός στοχεύει στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας, καθώς κάθε χρόνο στην ΕΕ περίπου 20.000 άνθρωποι χάνουν τη ζωή τους σε τροχαία δυστυχήματα.

Τέλος εποχής για τα διόδια στην Ελλάδα: Η ανακοίνωση

Προσοχή! Στο τέλος δεν θα περνάει κανείς από τα διόδια. Δείτε τι νέο αποφασίστηκε πάλι.

Από τις αρχές του νέου έτους, τα τέλη διοδίων θα αυξηθούν κατά 4,9%, καθώς ενσωματώνουν τόσο την τιμαριθμική αναπροσαρμογή του 2024 όσο και μέρος της προσαύξησης του 2023, που δεν εισπράχθηκε και έχει συμφωνηθεί να απορροφηθεί σταδιακά έως το 2026.

Διαβάστε επίσης: Ελεύθερη είσοδος, χωρίς διόδια για πάντα στην Αττική Οδό – Ανακοινώθηκε

Το 2024 οι οδηγοί πλήρωσαν αύξηση 7,6%, ενώ για το 2025 η αύξηση θα είναι μικρότερη, στο 4,9%. Οι αυξήσεις καθορίζονται κάθε χρόνο βάσει του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή κάθε Σεπτέμβριο. Ωστόσο, λόγω των διαδοχικών εκλογών το προηγούμενο διάστημα, η κυβέρνηση απέφυγε να εφαρμόσει τις προβλεπόμενες αναπροσαρμογές, προκαλώντας διαφωνίες με το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

Μετά από διαπραγματεύσεις, αποφασίστηκε η αύξηση του 2023 (12%) να κατανεμηθεί σε τρεις δόσεις μέχρι το 2026, για να μην επιβαρυνθούν οι οδηγοί υπερβολικά σε μία χρονιά. Για το 2024, το 50% της αύξησης του 2023 (6%) ενσωματώθηκε στα διόδια, ενώ το υπόλοιπο 2% απορροφήθηκε από τις εταιρείες.

Το 2025, τα διόδια θα περιλαμβάνουν την τιμαριθμική αναπροσαρμογή του Σεπτεμβρίου 2024 (2,9%) και μέρος της υπολειπόμενης αύξησης (2%), ενώ το τελευταίο 2% θα προστεθεί το 2026. Έτσι, το ταξίδι Αθήνα-Θεσσαλονίκη θα ξεπεράσει τα 35 ευρώ (από 33,7), και το Αθήνα-Καλαμάτα θα φτάσει τα 15,7 ευρώ (από 15).

Σε ποια διόδια θα αυξηθούν οι τιμές

Η αναπροσαρμογή αφορά όλους τους μεγάλους αυτοκινητόδρομους, όπως η Ολυμπία Οδός, η Νέα Οδός, η Κεντρική Οδός, ο Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, ο Μορέας και η Γέφυρα.

Τι ισχύει για την Αττική Οδό

αλλά όχι την Αττική Οδό. Εκεί, η νέα σύμβαση προβλέπει τιμαριθμική αναπροσαρμογή μετά από πέντε χρόνια, με τη χρέωση να παραμένει σταθερή στα 2,50 ευρώ μέχρι τότε.

Παράλληλα, σημαντικές ανακατατάξεις παρατηρούνται στον τομέα των οδικών παραχωρήσεων. Οι διεθνείς εταιρείες, με εξαίρεση τη Vinci και τη Hochtief, αποχωρούν από την Ελλάδα, αφήνοντας το πεδίο σε ελληνικούς ομίλους όπως η ΑΒΑΞ, η ΑΚΤΩΡ και η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, που ενισχύουν τη συμμετοχή τους σε διάφορες παραχωρήσεις.