Ανακοίνωσαν κατάργηση για το gov.gr: Τι πήγε λάθος;

Σχεδόν βέβαιο είναι πως θα καταργηθούν άμεσα υπηρεσίες του gov.gr. Σύμφωνα με τον προγραμματισμό, αυτό αναμένεται να γίνει μέσα στην Άνοιξη.

Προς θεού δεν καταργείται ολόκληρο το gov.gr, αλλά και κάποιες υπηρεσίες του, οι οποίες για το υπ. Ψηφιακής διακυβέρνησης ήταν σχεδόν άχρηστες.

Στόχος του υπουργείου είναι να πετύχουν λιγότερη γραφειοκρατία. Έτσι, οδεύουν προς την κατάργηση έκδοσης και προσκόμισης πιστοποιητικών από τον πολίτη εντός της άνοιξης. Άλλωστε είναι μεγάλος ο αριθμός έκδοσης των πιστοποιητικών δημοτολογίου σε μηνιαία βάση. 

Σύμφωνα με πληροφορίες, σε διάστημα μόνον ενός μήνα, συγκεκριμένα τον περασμένο Δεκέμβριο, εκδόθηκαν συνολικά 176.645 πιστοποιητικά οικογενειακής κατάστασης, 41.070 πιστοποιητικά γέννησης, 1.087 πιστοποιητικά ιθαγένειας, 12.203 πιστοποιητικά εγγύτερων, 9.868 ληξιαρχικές πράξεις γάμου, 18.700 ληξιαρχικές πράξεις γέννησης, 1.460 ληξιαρχικές πράξεις συμφώνου συμβίωσης, 11.813 ληξιαρχικές πράξεις θανάτου, 33.306 αντίγραφα ποινικού μητρώου, 1.984 δηλώσεις απώλειας ταυτότητας, 1751 ονοματοδοσίες, 997 δηλώσεις βάπτισης, 250 άδειες πολιτικού γάμου.

Ποια όμως πιστοποιητικά θα καταργηθούν και από το gov.gr;

Αυτά που αναμένεται να σταματήσουν να εκδίδουν οι πολίτες, καθώς δεν θα χρειάζεται,

είναι τα πιστοποιητικά δημοτολογίου,

όπως γέννησης,

οικογενειακής κατάστασης,

ιθαγένειας.

Σκοπός είναι αυτά τα έγγραφα να εκδίδονται αυτόματα και να αντλούνται απευθείας από τους αρμόδιους φορείς ηλεκτρονικά για λογαριασμό του πολίτη, ώστε να περιοριστεί η ψηφιακή γραφειοκρατία.

Αν λοιπόν καταργηθούν, το επόμενο βήμα που προγραμματίζει και ετοιμάζει το υπουργείο είναι από τη διακίνηση πιστοποιητικών να περάσουμε στην διακίνηση δεδομένων με τη σύμφωνη άδεια και έγκριση του πολίτη, ο οποίος θα λαμβάνει ένα sms στο κινητό του και θα απαντά καταφατικά δίνοντας την έγκρισή του στη δημόσια υπηρεσία να «τραβήξει» τα στοιχεία του.

Όσον αφορά στη στρατηγική της κατάργησης έκδοσης και προσκόμισης των πιστοποιητικών δημοτολογίου από το gov.gr, όπως έχει δηλώσει και ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρης Παπαστεργίου, αυτή βασίζεται στη διευκόλυνση των πολιτών, στην εγκαθίδρυση ενός πιο φιλικού κράτους για τους Έλληνες, μιας πιο ευέλικτης δημόσιας διοίκησης με λιγότερη γραφειοκρατία, της επίλυσης των περιπτώσεων όπου η υπάρχει αλληλοεπικάλυψη των αρμοδιοτήτων, αλλά και της εφαρμογή της αρχής «Μόνο ‘Απαξ» που θα διακινεί πληροφορίες και όχι και σφραγίδες. Παράλληλα, ο σχεδιασμός της κατάργησης και προσκόμισης πιστοποιητικών θα συντελέσει και στην εξοικονόμηση πόρων και χρόνου για τη δημόσια διοίκηση και για τους πολίτες.

Προσωπικός αριθμός πολίτη στο gov – Ανοίγει η πλατφόρμα, πότε και πώς βγαίνει

Προσωπικός αριθμός πολίτη: Ενοποιούνται τα 4 μητρώα. Ανοίγει ειδική πλατφόρμα στο gov.gr. Ο υπουργός έδωσε τις λεπτομέρειες. Διαβάστε τι πρέπει να κάνετε στο xristika.gr.

Νέο υποχρεωτικό ραντεβού για ταυτότητα -ειδικά εκείνοι που έχουν ήδη βγάλει- θα πρέπει να κλείσουν οι πολίτες για να περάσουν τον προσωπικό αριθμό πολίτη στο νέο τους έγγραφο, καθώς είναι θέμα ημερών πια να ανοίξει το gov.gr και να καταργηθούν τα διαφορετικά μητρώα που έχουν.

Συγκεκριμένα, ΑΦΜ, αριθμός ταυτότητας και ΑΜΚΑ θα ενοποιηθούν σε έναν αριθμό, τον, λεγόμενο, προσωπικό αριθμό, ο οποίος θα επιλέγεται από τον ίδιο τον πολίτη.

Σύμφωνα με τον υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρη Παπαστεργίου, θα ανοίξει ειδική πλατφόρμα στο gov.gr (ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ) για να μπορεί ο καθένας, με τους προσωπικούς του κωδικούς Taxisnet, να καθορίσει τον δικό του αριθμό.

Συγκεκριμένα, ο προσωπικός αριθμός πολίτη θα αποτελείται από τον ΑΦΜ συν τρία επιπλέον στοιχεία -όχι απαραίτητα αριθμούς- της επιλογής του.

Όπως τόνισε ο κ. Παπαστεργίου:

 «Πλέον, με αυτό το νούμερο, παντού, σε όλη τη δημόσια διοίκηση και όχι μόνο σε αυτή, ακόμα και στον ιδιωτικό τομέα, δεν θα χρειάζεται – γιατί θα υπάρχουν διαλειτουργικότητες με τα συστήματα – να θυμόμαστε οτιδήποτε άλλο».

Πώς αποκτάς προσωπικό αριθμό πολίτη – Αναλυτικά η διαδικασία

Σύμφωνα με τον υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρη Παπαστεργίου, η διαδικασία για τον προσωπικό αριθμό πλέον απλοποιείται ως εξής:

  • Κάνοντας μια αίτηση σε έναν φορέα δημόσιο, ιδιωτικό, ο οποίος θέλει δύο – τρία στοιχεία μας, ποιοι είμαστε, πιθανώς την οικογενειακή μας κατάσταση, το εισόδημά μας, όλα αυτά πλέον με ένα μήνυμα που θα έρχεται στο wallet, θα μπορούμε να τα απαντάμε απευθείας.

Θα έρχεται, δηλαδή, ένα μήνυμα που θα λέει, για παράδειγμα, ότι για την αίτηση εγγραφής του παιδιού σας στον παιδικό σταθμό, θέλουμε αυτά τα στοιχεία σας, ποιος είστε, πόσα παιδιά έχετε, το εισόδημά σας, συμφωνείτε να τα αντλήσουμε για εσάς, και με την έγκριση του πολίτη, όλη η διαδικασία θα γίνεται αυτόματα.

Πρόσφατα, ο μέχρι πρότινος υπουργός Προστασίας του Πολίτη, Γιάννης Οικονόμου, είχε εξηγήσει:

«Εσύ θα λες μαζί με το ΑΦΜ μου βάλε το 1 το 8 και το Α. Είναι αυτό που θα βοηθήσει, πέραν των χαρακτηριστικών που έχει μία ταυτότητα, και στη διευκόλυνση της συναλλαγής με το κράτος σε μία σειρά από υπηρεσίες στον Έλληνα πολίτη. Από το Δεκέμβριο και μετά θα έχει τη δυνατότητα να προστεθεί».

Προσωπικός αριθμός πολίτη: Πότε ανοίγει το gov.gr

Όπως είπε ο αρμόδιος υπουργός στις τελευταίες του δηλώσεις, «είναι θέμα ημερών ή μηνός να μπορέσουμε να ενοποιήσουμε τα τέσσερα διαφορετικά μητρώα της δημόσια διοίκησης, που έχουν ταλαιπωρήσει πάρα πολύ» δήλωσε ο κ. Παπαστεργίου.

Υπενθυμίζεται ότι ο προσωπικός αριθμός έχει νομοθετηθεί από το 2020.

Ραντεβού για νέα ταυτότητα: Όλα τα δικαιολογητικά

Ο προσωπικός αριθμός πολίτη περνά και στη νέα ταυτότητα για όσους έχουν βγάλει. Όσοι δεν έχουν βγάλει νέα ταυτότητα, δεν σημαίνει ότι δεν θα βγάζουν προσωπικό αριθμό πολίτη.

Απλώς, όσοι βγάζουν, θα έχουν «περασμένο» και τον προσωπικό αριθμό.

Αν έχετε βγάλει νέα ταυτότητα πριν ανοίξει η πλατφόρμα για τον προσωπικό αριθμό, θα πρέπει να ξανακλείσουν ραντεβού.

Τα ραντεβού κλείνονται ηλεκτρονικά, μέσω πλατφόρμας του gov.gr (ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ) και στη συνέχεια μεταβαίνοντας στο αστυνομικό τμήμα που επιλέγετε για να εκδώσετε τη νέα σας ταυτότητα.

Ένα από τα προβλήματα ωστόσο είναι ότι δεν υπάρχει ΚΑΝΕΝΑ διαθέσιμο ραντεβού, πουθενά, σε κανένα αστυνομικό τμήμα της Αττικής, μέχρι το τέλος Μαρτίου, ενώ δεν έχουν ανοίξει ακόμα άλλα για τον Απρίλιο και μετά.

Διαβάστε αναλυτικά τι χρειάζεστε:

Για να αλλάξετε ταυτότητα, θα πρέπει να υποβάλλετε αίτηση ηλεκτρονικά στο gov.gr και να καταθέσετε τα δικαιολογητικά στην αρμόδια αστυνομική αρχή.

Για την αντικατάσταση παλιάς ταυτότητας θα υποβάλλονται τα εξής δικαιολογητικά στην αρμόδια αστυνομική αρχή:

  • Μία φωτογραφία, σε ψηφιακή μορφή, η οποία θα εκδίδεται με μέριμνα του ενδιαφερόμενου, σύμφωνα με τις τεχνικές προδιαγραφές του εγγράφου 9303 του ICAO.
  • Η φωτογραφία θα μπορεί να λαμβάνεται είτε απευθείας από τις αρχές έκδοσης, είτε θα την προσκομίζει ο ενδιαφερόμενος εντός εξωτερικού ψηφιακού δίσκου μνήμης (τύπου usb stick) τηρώντας τις απαιτούμενες προδιαγραφές.

Εφόσον, ο ενδιαφερόμενος έχει πρόσβαση στην εφαρμογή myPhoto του gov.gr, η εν λόγω φωτογραφία θα μπορεί να λαμβάνεται με τις ίδιες τεχνικές προδιαγραφές και να αναρτάται από τους πιστοποιημένους επαγγελματίες φωτογράφους στην εν λόγω εφαρμογή, απ’ όπου την ανακτά ο υπάλληλος της αρμόδιας Αρχής έκδοσης.

Πάντως, αναφορικά με τις αντιδράσεις των φωτογράφων ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη τόνισε ότι πρόκειται για λογική διαμαρτυρία και για τον λόγο αυτό η κυβέρνηση εξετάζει τρόπους επίλυσης.

Αν είναι η πρώτη φορά, για την έκδοση δελτίου ταυτότητας τα απαραίτητα δικαιολογητικά που πρέπει να καταθέσετε είναι τα εξής:

Για την έκδοση Δελτίου Ταυτότητας υποβάλλονται αυτοπροσώπως από τον ενδιαφερόμενο, στην αρμόδια αστυνομική αρχή, τα ακόλουθα δικαιολογητικά:

1. Δύο (02) πρόσφατες ασπρόμαυρες φωτογραφίες (για ταυτότητα), διαστάσεων 3,6*3,6 cm.

2. Αίτηση – Υπεύθυνη Δήλωση, για την αυτεπάγγελτη αναζήτηση των στοιχείων του αιτούντος, από το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Εθνικού Δημοτολογίου (ΟΠΣΕΔ), του Υπουργείου Εσωτερικών, η οποία εκτυπώνεται και διατίθεται στον αιτούντα σε έντυπη μορφή προς υπογραφή. Η διαδικασία αναζήτησης των στοιχείων μέσω του (ΟΠΣΕΔ), δεν εφαρμόζεται στις ακόλουθες περιπτώσεις:

Ο δήμος στα δημοτολόγια του οποίου είναι εγγεγραμμένος ο αιτών δεν διαθέτει διαδικτυακές υπηρεσίες πρόσβασης στο Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Εθνικού Δημοτολογίου (ΟΠΣΕΔ) και

Δεν είναι εφικτή η διασύνδεση στις διαδικτυακές υπηρεσίες πρόσβασης στο Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Εθνικού Δημοτολογίου (ΟΠΣΕΔ) του δήμου στα δημοτολόγια, του οποίου είναι εγγεγραμμένος ο αιτών.

3. Αίτηση έκδοσης δελτίου ταυτότητας, η οποία συμπληρώνεται από την αρμόδια Αρχή έκδοσης με βάση τα στοιχεία ταυτότητας του ενδιαφερομένου, όπως αυτά προκύπτουν από το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Εθνικού Δημοτολογίου (ΟΠΣΕΔ) του Υπουργείου Εσωτερικών ή από το πιστοποιητικό γέννησης. Η αίτηση εκτυπώνεται και διατίθεται στον αιτούντα σε έντυπη μορφή προς υπογραφή.

4. Βεβαίωση Νοσηλευτικού Ιδρύματος ή Υγειονομικού Εργαστηρίου για την ομάδα Αίματος και το RHESUS (εφόσον επιθυμείτε την αναγραφή τους στο δελτίο σας.)

5. Ταξιδιωτικό ή άλλο έγγραφο ημεδαπής ή αλλοδαπής Αρχής, από το οποίο να προκύπτει προηγούμενη εγγραφή των στοιχείων «ΕΠΩΝΥΜΟ, ΟΝΟΜΑ και ΟΝΟΜΑ ΠΑΤΕΡΑ» των ενδιαφερόμενων, με λατινικούς χαρακτήρες (εφόσον επιθυμείτε αναγραφή των ανωτέρω στοιχείων διαφορετική του προτύπου ΕΛΟΤ 743, υποβάλλοντας παράλληλα και σχετική υπεύθυνη δήλωση).

6. Για την έκδοση του δελτίου ταυτότητας, απαιτείται η βεβαίωση των στοιχείων του αιτούντος από έναν μάρτυρα. Σε περίπτωση ανηλίκου, η βεβαίωση των στοιχείων του γίνεται από έναν γονέα του ή από εκείνον που έχει την επιμέλεια ή επιτροπεία του.