Λογαριασμοί ρεύματος: Αλλαγές έρχονται στους λογαριασμούς ρεύματος, με τους καταναλωτές να αναφέρουν τι «έκαψαν» από το τηλέφωνο!
Κατά 300% αυξήθηκαν οι αναφορές για τον κλάδο της ενέργειας στον Συνήγορο του Καταναλωτή το πρώτο εξάμηνο του 2022, σε σχέση με το 2021.
Προτείνει εκκαθαριστικούς λογαριασμούς κάθε μήνα μέσω ηλεκτρονικής ή τηλεφωνικής δήλωσης των καταναλώσεων.
Αυτό προκύπτει από τις δηλώσεις του Συνηγόρου του Καταναλωτή, Λευτέρη Ζαγορίτη, κατά τη διάρκεια της παράδοσης στον Πρόεδρο της Βουλής Κωνσταντίνο Τασούλα, της ετήσιας έκθεσης της Ανεξάρτητης Αρχής που αφορά στα πεπραγμένα του 2021.
Επίσης ο Συνήγορος του Καταναλωτή υπογράμμισε ότι «θεωρεί επιβεβλημένη την προσπάθεια από όλους για την εξοικονόμηση ηλεκτρικής ενέργειας και παράλληλα την επίσπευση της εγκατάστασης “έξυπνων” μετρητών παντού.
Μέχρι τότε πρέπει να παρέχεται η δυνατότητα στους καταναλωτές ηλεκτρονικής ή τηλεφωνικής καταχώρισης των ενδείξεων κατανάλωσης ώστε οι προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας και ο Διαχειριστής Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΔΕΔΔΗΕ) να εκδίδουν εκκαθαριστικούς λογαριασμούς σε μηνιαία βάση».
Συγκεκριμένα κατά την παράδοση, ο κ. Ζαγορίτης δήλωσε:
«Η περυσινή χρονιά χαρακτηρίστηκε από την πολύ μεγάλη, κατά 77%, αύξηση των υποθέσεων του κλάδου της ενέργειας. Υποβλήθηκαν αναφορές καταναλωτών όχι μόνο για κατεξοχήν οικονομικής φύσεως διαφορές, αλλά κυρίως για θέματα πλημμελούς προσυμβατικής ενημέρωσης και αδιαφάνειας χρεώσεων, εξαιτίας του ανεξέλεγκτου και αυθαίρετου τρόπου ενεργοποίησης της λεγόμενης ρήτρας αναπροσαρμογής από αρκετούς προμηθευτές ενέργειας στις συνδέσεις κυμαινόμενου τιμολογίου.
Το πρόβλημα διογκώθηκε όχι μόνο επειδή εκτοξεύτηκαν οι χρεώσεις κατανάλωσης προς τα πάνω, προκαλώντας ιδιαίτερες δυσκολίες στα νοικοκυριά για την εξόφληση υπέρογκων λογαριασμών, αλλά και διότι επήλθε σοβαρή στρέβλωση του ανταγωνισμού.
Το 2022 (α΄εξάμηνο) η κατάσταση επιδεινώθηκε αφού oι αναφορές αυξήθηκαν στον κλάδο της ενέργειας σχεδόν κατά 300% σε σχέση με το 2021.
Η Αρχή απηύθυνε σειρά συστάσεων προς προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας σχετικά με τις αθέμιτες και αδιαφανείς εμπορικές πρακτικές τους αλλά και προκειμένου να τηρείται η νομιμότητα κατά την μετατροπή των συμβάσεων και την εφαρμογή των ρητρών αναπροσαρμογής, ενημερώνοντας σε κάθε περίπτωση τα αρμόδια Υπουργεία και τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) για τα τεράστια προβλήματα στο χώρο της ενέργειας , προκειμένου να προχωρήσουν στις ενέργειές τους σύμφωνα με την αρμοδιότητα τους.
Ο Συνήγορος του Καταναλωτή θεωρεί επιβεβλημένη την προσπάθεια από όλους για την εξοικονόμηση ηλεκτρικής ενέργειας και παράλληλα την επίσπευση της εγκατάστασης “έξυπνων” μετρητών παντού. Μέχρι τότε πρέπει να παρέχεται η δυνατότητα στους καταναλωτές ηλεκτρονικής ή τηλεφωνικής καταχώρισης των ενδείξεων κατανάλωσης ώστε οι προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας και ο Διαχειριστής Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΔΕΔΔΗΕ) να εκδίδουν εκκαθαριστικούς λογαριασμούς σε μηνιαία βάση.
Μεγάλος αριθμός αναφορών υποβλήθηκαν και για τον τραπεζικό τομέα, όπου τα φαινόμενα μη εγκεκριμένων/παράνομων ηλεκτρονικών τραπεζικών συναλλαγών (μέσω phishing) πολλαπλασιάστηκαν ανησυχητικά.
Η Αρχή προέβη σε δημόσιες ανακοινώσεις εφιστώντας την προσοχή των καταναλωτών, αλλά και σε σχετικές συστάσεις προς τις τράπεζες για τη λήψη αυξημένων μέτρων επιμέλειας αλλά και την αναβάθμιση του λογισμικού και των μέτρων ασφαλείας από πλευράς τους ώστε να προστατευθούν οι καταναλωτές -πελάτες τους.
Το 2021, ο Συνήγορος του Καταναλωτή δέχθηκε 11.916 αναφορές, εκ των οποίων οι 509 απευθύνθηκαν στο Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή, σπάζοντας το φράγμα των 100.000 υποθέσεων (105.344) από την έναρξη της λειτουργίας του.
Διατήρησε και τη χρονιά αυτή υψηλή την ποιότητα των διαμεσολαβητικών υπηρεσιών του προς τους καταναλωτές, αφού η επίλυση των υποθέσεων ανέρχεται σε ποσοστό περίπου 83%.
Η συγκράτηση των αναφορών το 2021 σε σχέση με το 2020 μετατράπηκε σε αύξηση το 2022 και μάλιστα όπως προκύπτει από τα μέχρι τώρα στατιστικά δεδομένα η αύξηση αυτή ανέρχεται σε 29% και οφείλεται στην εκτόξευση, δυστυχώς, των αναφορών που σχετίζονται με τον κλάδο της ενέργειας».
Τον κ. Ζαγορίτη, συνόδευσαν η αναπληρώτρια Συνήγορος του Καταναλωτή Βασιλική Μπώλου και ο βοηθός Συνήγορος του Καταναλωτή Ευθύμιος Τσίγκας.
Λογαριασμοί ρεύματος: Δείτε τι θα πληρώσουμε τον Οκτώβριο
Χαμόγελα, επιτέλους, αναμένεται να φέρουν οι λογαριασμοί ρεύματος για τον Οκτώβριο.
Χαμηλότερα αναμένεται να είναι τα τιμολόγια ρεύματος τον Οκτώβριο, με τις πρώτες πληροφορίες να υπόσχονται σημαντική μείωση στις τιμές.
Εν αναμονή των αυριανών ανακοινώσεων των παρόχων ενέργειας για τις ανταγωνιστικές χρεώσεις στο ρεύμα βρίσκονται χιλιάδες καταναλωτές.
Τα σενάρια για μείωση στους λογαριασμούς ρεύματος όλο και φουντώνουν με τις πρώτες πληροφορίες να κάνουν λόγο για σημαντική «βουτιά» στις τιμές ανά κιλοβατώρα.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το εύρος των ανταγωνιστικών χρεώσεων για τον Οκτώβριο εκτιμάται ότι θα κυμανθεί ανάμεσα στα 0,599 με 0,680 ευρώ ανά κιλοβατώρα κι αυτό επειδή οι τιμές του φυσικού αερίου στην Ελλάδα ήταν χαμηλότερες.
Την ίδια στιγμή, μεθαύριο 21 του μηνός η κυβέρνηση αναμένεται να ανακοινώσει και το νέο μοντέλο επιδότησης των λογαριασμών ηλεκτρικής ενέργειας, το οποίο θα πριμοδοτεί με έξτρα ενίσχυση την εξοικονόμηση ενέργειας κατά 15% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο.
Με βάση τις διαθέσιμες πληροφορίες, οι επιχορηγήσεις θα συνεχιστούν για όλα τα νοικοκυριά και όλες τις επιχειρήσεις.
Ωστόσο, το νέο μοντέλο θα προβλέπει τη διαμόρφωση τριών κλιμακίων κατανάλωσης ρεύματος.
Αυτά θα ξεκινούν από τη χαμηλότερη δυνατή κατανάλωση (πρώτο), το δεύτερο θα περιλαμβάνει ένα εύρος ενδιάμεσης κατανάλωσης και το τρίτο τις υπόλοιπες κιλοβατώρες υψηλότερης κατανάλωσης.
Με βάση τις πληροφορίες, κάθε μήνα θα ανακοινώνονται τρεις κλιμακωτές επιδοτήσεις που θα αντιστοιχούν στις προαναφερόμενες τρεις κατηγορίες κατανάλωσης.
Η υψηλότερη ενίσχυση θα δίνεται στο χαμηλότερο κλιμάκιο (πρώτο), η δεύτερη θα είναι λίγο πιο χαμηλή στο δεύτερο κλιμάκιο και ακόμη πιο μικρή επιδότηση θα παρέχεται στο τρίτο κλιμάκιο κατανάλωσης με τις περισσότερες κιλοβατώρες.
Όσοι καταναλωτές ανήκουν στο κλιμάκιο (τρίτο) της υψηλότερης κατανάλωσης ρεύματος και κάψουν κατά 15% λιγότερες κιλοβατώρες από πέρυσι θα παίρνουν έξτρα επιδότηση.
Τέτοια ώστε να φτάνουν στο ύψος του δεύτερου κλιμακίου.
Εκείνοι που ανήκουν στο δεύτερο κλιμάκιο κατανάλωσης και εξοικονομήσουν ενέργεια επίσης κατά 15% θα πάρουν ενίσχυση ώστε να απολαύσουν το ύψος της επιδότησης του πρώτου κλιμακίου.
Αναφορικά με τον τρόπο επιχορήγησης των νοικοκυριών που για πρώτη φορά καταναλώνουν ρεύμα και δεν υπάρχουν ιστορικά στοιχεία κατανάλωσης, οι πληροφορίες θέλουν, το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας να τους επιδοτεί με βάση τις πρώτες κιλοβατώρες που θα καταγράψουν οι μετρητές.
Δηλαδή, όσοι για παράδειγμα αποκτήσουν για πρώτη φορά κατοικία ή μετακομίσουν σε καινούργια θα επιδοτηθούν με βάση το μέγεθος της κατανάλωσης που θα κάνουν την πρώτη φορά.
Άρα, λένε οι πηγές έχουν κίνητρο να ενταχθούν στο κλιμάκιο της χαμηλής κατανάλωσης για να επιδοτηθούν με την υψηλότερη ενίσχυση.
Λογαριασμοί ρεύματος: Ποιες συσκευές καινε περισσότερο
Τρόπους για να μειώσουν την κατανάλωση ρεύματος προκειμένου να «περιορίσουν» τις αυξήσεις στους λογαριασμούς αναζητούν οι καταναλωτές, ενόψει μάλιστα και του δύσκολου, λόγω ενεργειακής κρίσης, χειμώνα που έρχεται.
Οι ενεργοβόρες ηλεκτρικές συσκευές μέσα στο σπίτι είναι αρκετές, ενώ κάποιες καθημερινές συνήθειες που ίσως δεν υπολογίζει κανείς μπορεί να οδηγήσουν σε αύξηση της κατανάλωσης.
Άλλες πάλι, που θεωρούσε ότι περιορίζοντας τις, θα δει θετικά «αποτελέσματα» στο τελικό λογαριασμό, δεν επιβαρύνουν τελικά όσο θα περίμενε.
Η γενική «οδηγία» και εκείνο που πρέπει να έχει στο μυαλό του ο καταναλωτής για τις συσκευές που έχει στο σπίτι του είναι: τις χρησιμοποιώ όσο τις χρειάζομαι.
Κι αυτό γιατί η τελική επιβάρυνση είναι συνάρτηση της ισχύος της συσκευής και του χρόνου λειτουργίας της.
Παράλληλα ιδιαίτερα σημαντική, ώστε κάποιος να κάνει ένα σημαντικό «βήμα» προς τη μείωση της επιβάρυνσης, είναι η αντικατάσταση των παλιών, ενεργοβόρων συσκευών με άλλες πιο αποδοτικές ενεργειακά και φιλικότερες προς το περιβάλλον.
Ενδεικτικό είναι ότι με την αντικατάσταση των παλαιών λαμπτήρων πυρακτώσεως, η κατανάλωση «πέφτει» έως 10-15 φορές και έτσι τα αναμμένα φώτα στα σπίτι επιβαρύνουν πλέον σε πολύ μικρότερο βαθμό, τον λογαριασμό του ρεύματος.
Στην «κορυφή» των συσκευών που καταναλώνουν την περισσότερη ενέργεια βρίσκονται ο φούρνος της κουζίνας, ο θερμοσίφωνας και τα κλιματιστικά.
Ο φούρνος μπαίνει ψηλά στη λίστα των ενεργοβόρων συσκευών καθώς και η χρήση του είναι συχνή, για αρκετή ώρα καθημερινά και επίσης είναι δύσκολο να περιοριστεί.
Αντίθετα, ο θερμοσίφωνας όπως και το κλιματιστικό αποτελούν συσκευές που μπορεί κανείς να μειώσει την κατανάλωσή τους.
Στον θερμοσίφωνα το μεγάλο πρόβλημα εντοπίζεται όταν βρίσκεται αναμμένος για πολλή ώρα, συχνά παραπάνω από ό,τι κανείς τον χρειάζεται, ενώ μεγαλύτερη είναι η επιβάρυνση όταν βρίσκεται «ενσωματωμένος» σε ηλιακό.
Σε ό,τι αφορά το κλιματιστικό, η κατανάλωση μπορεί να περιοριστεί τόσο με τη μείωση του χρόνου που βρίσκεται σε λειτουργία, όσο και με τη ρύθμισή του στην κατάλληλη θερμοκρασία, το καλοκαίρι για παράδειγμα στους 27 βαθμούς. Κάτι που ήδη παρατηρήθηκε το φετινό καλοκαίρι, σε πολλούς χώρους εργασίας, σύμφωνα με τον κ. Λάσκο.
Σημαντική είναι η κατανάλωση ενέργειας και από το σίδερο, -το οποίο ωστόσο δεν αποτελεί κατά κανόνα μία καθημερινή και μεγάλης διάρκειας συνήθεια – αλλά και από το ψυγείο.
Το μοτέρ του ψυγείου δουλεύει κατά το 1/3 της ημέρας, δηλαδή συνολικά 8 ώρες, όποτε η επιβάρυνση λόγω της διάρκειας αυτής, είναι σημαντική.
Σε ό,τι αφορά το πλυντήριο, η μεγάλη επιβάρυνση έρχεται κυρίως όταν δουλεύει σε υψηλές θερμοκρασίες.
Από εκεί και πέρα, οι υπόλοιπες οικιακές συσκευές (πιστολάκι μαλλιών, τηλεόραση, υπολογιστής κ.ά.) έχουν μικρότερη, συγκριτικά με τις παραπάνω, κατανάλωση.
Αξίζει να σημειωθεί τέλος ότι ο παραπάνω «κανόνας», να χρησιμοποιεί δηλαδή κανείς τις συσκευές όσο τις χρειάζεται, αφορά και στην περίπτωση που αυτές βρίσκονται σε κατάσταση «stand by».
Παρά το γεγονός ότι δεν βρίσκονται σε λειτουργία και θεωρεί κανείς ότι εκείνη τη στιγμή δεν τις χρησιμοποιεί, εντούτοις εκείνες συνεχίζουν να «καίνε» ρεύμα και μάλιστα σε όλη τη διάρκεια του 24ώρου, εάν δεν έχει κλείσει ο διακόπτης ή βρίσκονται στην πρίζα.