Οι τίτλοι τέλους του “ΜΙΝΙΟΝ” έπεσαν τα ξημερώματα της 19ης Δεκεμβρίου 1980, όταν το πολυκατάστημα καταστράφηκε ύστερα από εμπρησμό.
Το 1983 άρχισε να λειτουργεί πάλι, μέχρι που η επιχείρηση κρατικοποιήθηκε λόγω χρεών. Το 1998 έκλεισε οριστικά και πέρασε από την Elmec Sports της οικογένειας Φάις, στη Folli Follie Holdings S.A. ενώ το 2021 το απέκτησε η Dimand A.E..
Σύμφωνα με δήλωση της Chief Operating Officer της Dimand Α.Ε. Ολγας Ιτσιου: “Με το Μινιόν δημιουργούμε μια γέφυρα μεταξύ του παρελθόντος και του μέλλοντος της Αθήνας.
Από τα χρόνια που αποτελούσε το εμπορικό κέντρο της πόλης με χιλιάδες είδη και εκατοντάδες υπαλλήλους, φτάνοντας στην περίοδο της ακατανόητης ερημιάς, και τώρα, στο στάδιο της αναγέννησης.
Σήμερα, το Μινιόν αναγεννιέται με μια φιλόδοξη προοπτική: να επαναφέρει τη ζωή στην περιοχή πέριξ της Ομόνοιας και να δώσει ένα νέο νόημα στον πυρήνα της πόλης”.
Και πώς θα είναι το κτίριο στην τελική του μορφή;:
“Πρόκειται για ένα ακίνητο συνολικής επιφανείας 18.500 τ.μ., το οποίο θα μετατραπεί σε ένα σύγχρονο, βιοκλιματικό συγκρότημα μεικτών χρήσεων.
Στο μεγαλύτερο τμήμα του, από το υπόγειο έως τον 2ο όροφο, θα φιλοξενούνται οι εμπορικές χρήσεις του κτιρίου, δημιουργώντας μια ζωντανή εμπορική περιοχή στο κέντρο της πόλης, προσελκύοντας επισκέπτες και αγοραστές, ενώ από τον 3ο έως τον 7ο όροφο θα δημιουργηθούν μοντέρνοι γραφειακοί χώροι, ιδανικοί για επιχειρήσεις που αναζητούν σύγχρονες εγκαταστάσεις.
Στην πίσω πλευρά του ακινήτου, στη συμβολή των πεζοδρόμων της Σατωβριάνδου και Δώρου, βρίσκεται μια μικρότερη ανεξάρτητη κτιριακή οντότητα.
Εδώ, προβλέπεται η δημιουργία περίπου 40 διαμερισμάτων με επιφάνειες που κυμαίνονται από 50 έως 125 τ. μ. δίνοντας στους μελλοντικούς κατοίκους πρόσβαση σε μια ήσυχη και σύγχρονη κατοικημένη περιοχή στο κέντρο της πόλης.
Παράλληλα στο ισόγειο θα λειτουργούν καταστήματα και γυμναστήριο. Αυτή η ποικιλία χρήσεων αναμένεται να συμβάλει στην ενίσχυση της έννοιας της κοινότητας στην περιοχή και την επαναφορά των μόνιμων κατοίκων στο κέντρο της Αθήνας.
Ετσι, το Μινιόν δεν αναγεννιέται μόνο ως ένα σύνθετο κτίριο, αλλά ως ένα ενδιαφέρον παράδειγμα για το πώς η αρχιτεκτονική και η αστική ανάπτυξη μπορούν να συμβάλλουν στην αναζωογόνηση μιας ολόκληρης περιοχής”.
Ο αρχιτέκτονας του ΜΙΝΙΟΝ
Ο Μίνως Διγενής είναι ένας καταξιωμένος αρχιτέκτονας, ιδρυτής του αρχιτεκτονικού γραφείου Minos Digenis Arquitectos με έδρα στη Βαρκελώνη.
– Πώς αντιλαμβάνεστε τον Αθηναϊκό μοντερνισμό και πώς αυτός ενσαρκώνεται στο Μινιόν;
Ενας από του βασικούς άξονες της ιδέας ήταν η ανάδειξη του αθηναϊκού μοντερνισμού στον άξονα της Πατησίων.
Ο χρόνος, η ατμοσφαιρική ρύπανση, η έλλειψη συντήρησης και οι παρεμβάσεις στην αρχιτεκτονική, για να εξυπηρετήσουμε μηχανολογικές ως επί το πλείστον ανάγκες, έχουν αλλοτριώσει σε μεγάλο βαθμό την όψη του κέντρου της πόλης.
Είναι χρήσιμο όταν περπατάμε στην Αθήνα να κοιτάμε ψηλά, για να εκτιμήσουμε τα πολλά αξιόλογα δείγματα αρχιτεκτονικής εκείνης της εποχής, αλλά και την ίδια στιγμή να αναλογιστούμε τη δουλειά που μένει να γίνει για την ανάδειξή της.
– Σε ποια περιβαλλοντολογικά κριτήρια ανταποκρίνεται το project και πώς;
Η μελέτη και η αποπεράτωση του έργου συνοδεύεται από την πιστοποίηση LEED.
Το θεωρούμε πια αυτονόητο ότι είναι υποχρέωσή μας να υιοθετούμε σύγχρονες άρτιες πρακτικές και περιβαλλοντικά πρωτόκολλα, ειδικά σε εμβληματικά έργα όπως αυτό του ΜΙΝΙΟΝ.
Θα μπορούσατε να μιλήσετε για τα υλικά που χρησιμοποιήσατε;
Από τη σύλληψη της ιδέας, θέλαμε να δουλέψουμε με την αντίθεση και την υφή των υλικών. Χρησιμοποιούμε χρωματιστό σοβά και αλουμίνιο σε όλες τις προσόψεις, εκτός από την πλευρά των κατοικιών που χρησιμοποιούμε μόνο σοβά.
Ποιες είναι οι δυσκολίες που αντιμετωπίσατε ή αντιμετωπίζετε για την υλοποίηση της μελέτης;
Πρέπει να ομολογήσω με μεγάλη ικανοποίηση ότι δεν αντιμετώπισα κάποια σοβαρή δυσκολία.
Η εξαιρετική ομάδα που έχει στηθεί για την υλοποίηση του έργου από μεριάς της DIMAND το κάνει πολύ εύκολο. Είναι ιδιαίτερα σημαντικό για εμένα που έρχομαι από μια άλλη χώρα, να συνεργάζομαι με μια ικανή ομάδα που μπορεί να φέρει σε πέρας το έργο χωρίς προβλήματα.
Πώς λειτουργούν οι παιδικές αναμνήσεις στον σχεδιασμό του νέου έργου;
Δεν είναι κάτι που συνειδητά το ένιωσα ή το χρησιμοποίησα στη μελέτη.
Αλλά σίγουρα οι παιδικές μου αναμνήσεις στο ΜΙΝΙΟΝ, το συναίσθημα του εντυπωσιασμού, της κίνησης στο κέντρο της πόλης, της κοινής χαράς λόγω των γιορτών, συνθέτουν την εικόνα ενός σημαντικού τοπόσημου.
Το χρώμα των όψεων μπορεί να σχετίζεται με αυτές τις αναμνήσεις.
Το βλέπετε σαν ένα έργο που αποτελεί αναβίωση του παρελθόντος;
Δεν το βλέπω καθόλου σαν αναβίωση του παρελθόντος. Το παρελθόν είναι ένα σημείο αναφοράς αλλά κοιτάμε προς το μέλλον – γι’ αυτό προσπαθούμε.
Αν υπάρχει κάποιο στοιχείο αναβίωσης αυτό αφορά το κέντρο της Αθήνας συνολικά και ειδικά τον άξονα της Πατησίων που ενεργοποιείται και μεταμορφώνεται με μια σειρά από έργα, όπως το ΜΙΝΙΟΝ, και η επέκταση του Αρχαιολογικού Μουσείου από τον πολύ σημαντικό αρχιτέκτονα David Chipperfield.
Πώς θα συμβάλει το εν λόγω έργο στη διαμόρφωση του μέλλοντος της Ομόνοιας;
Το ΜΙΝΙΟΝ στοχεύουμε να λειτουργήσει κομβικά για την ανάπλαση της ευρύτερης περιοχής.
Οι μεικτές χρήσεις (ο συνδυασμός χώρων γραφείου, καταστημάτων και κατοικιών) μπορούν να γίνουν ένα παράδειγμα και για τον υπόλοιπο οικοδομικό ιστό του κέντρου.