Σούπερ μάρκετ: Το μπαράζ ανατιμήσεων φέρνει ταχύτατες αλλαγές στο μοντέλο κατανάλωσης και στην αγορά. Ποια σούπερ μάρκετ θα καταφέρουν φέτος να κρατήσουν γεμάτα τα ταμεία τους και γιατί. Οι προβλέψεις της IRI Hellas και τα προϊόντα που πρωταγωνιστούν. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.
Οι καταναλωτές μπορεί να έχουν αρχίσει να πατάνε φρένο στις αγορές τους, όμως η αξία των πωλήσεων στο οργανωμένο λιανεμπόριο θα διατηρηθεί και φέτος σε ανοδική τροχιά χάρη στο μπαράζ ανατιμήσεων που επιβάλει το διεθνές πληθωριστικό κύμα, όπως προκύπτει απ’ την έρευνα της IRI Hellas.
Κάτι που σημαίνει πως τα Σούπερ Μάρκετ μπορεί να δέχονται πιέσεις στα περιθώρια κέρδους τους κυρίως απ’ το αυξημένο ενεργειακό κόστος, ωστόσο το «ταμείο» τους θα δει νέα υψηλά.
Κάτι που τελικά ίσως τους δώσει περιθώρια ελιγμών καθώς πλέον οι καταναλωτές αρχίζουν να στρέφονται σε πιο φθηνές λύσεις, όπως τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, στα οποία τα σούπερ μάρκετ έχουν εκ των πραγμάτων μεγαλύτερα περιθώρια κέρδους.
Κάτι βέβαια που σημαίνει ότι η ιδιωτική ετικέτα θα κρίνει και τις ηγετικές δυνάμεις στις νέες αλλαγές που έρχονται στην αγορά.
Σύμφωνα με την έρευνα, που παρουσίασε χθες η κα Δήμητρα Κατσίπη, εμπορική διευθύντρια της εταιρείας ερευνών κατά τη διάρκεια της ημερίδας Food Retail CEO Forum, η αύξηση των πωλήσεων ταχυκίνητων προϊόντων στο οργανωμένο λιανεμπόριο μπορεί να είναι μεταξύ 0,8% και 1,6% με βάση τα δύο σενάρια που επεξεργάστηκε η IRI Hellas.
Στο πρώτο σενάριο, μία αύξηση του πληθωρισμού κατά 3%, θα μπορούσε να δώσει ένα θετικό πρόσημο +0,8%, εξήγησε η κα Κατσίπη. Μοναδική κατηγορία που θα κινούνταν πτωτικά θα ήταν «τα είδη προσωπικής υγιεινής και ομορφιάς» (-2,8%).
Τα «τρόφιμα – ποτά» θα είχαν αύξηση 1,1% και τα «οικιακά είδη» 2,8%.
Με δεδομένο ότι το 80% της αγοράς των ταχυκίνητων προϊόντων ανήκει στα «τρόφιμα – ποτά» εκ των οποίων το 57% αφορά τυποποιημένα προϊόντα, η έρευνα εξειδικεύει σε κάποια προϊόντα στην εν λόγω κατηγορία.
Σύμφωνα λοιπόν με το πρώτο σενάριο τα τυποποιημένα προϊόντα αναμένεται να καταγράψουν μία αύξηση στην αξία των πωλήσεων 4,3% με τις υπόλοιπες κατηγορίες ουσιαστικά να κρατούν αντίβαρο.
Τα αλκοολούχα ποτά αναμένεται να έχουν, σύμφωνα με την έρευνα, μείωση 6,9%, τα αναψυκτικά 2,9% και τα γαλακτοκομικά 2,2%.
Στο δεύτερο σενάριο που επεξεργάστηκε η IRI Hellas ο πληθωρισμός αναμένεται να κυμανθεί στο 5%.
Σε αυτή την περίπτωση εκτιμά πως το σύνολο των πωλήσεων ταχυκίνητων προϊόντων θα παρουσιάσει αύξηση 1,6% με τα «τρόφιμα ποτά» να εμφανίζουν +1,8%, τα «οικιακά είδη» 5,4% ενώ η πτώση στα «είδη προσωπικής υγιεινής και ομορφιάς» αναμένεται μεγαλύτερη, φθάνοντας το 3,5%.
Στις υποκατηγορίες των «τροφίμων – ποτών», η IRI Hellas περιμένει, με βάση το δεύτερο σενάριο που επεξεργάστηκε, αύξηση 5% στην αξία των πωλήσεων τυποποιημένων προϊόντων. Αντίθετα μείωση 6% αναμένεται για τα αλκοολούχα ποτά, 2,3% για τα αναψυκτικά και 1,7% για τα γαλακτοκομικά.
Σημειωτέον πως, σύμφωνα με την κα Κατσίπη, το 2021 έκλεισε με οριακή αύξηση 0,8% για τις πωλήσεις ταχυκίνητων προϊόντων στο οργανωμένο λιανεμπόριο, που προήλθε κατά βάση απ’ την αύξηση 1,1% των τυποποιημένων ενώ τα υπόλοιπα υποχώρησαν.
Σούπερ μάρκετ: Οι νέες τάσεις – ταχύτατες αλλαγές
Σε κάθε περίπτωση η ίδια υπογράμμισε πως τα στοιχεία και οι τάσεις υποδεικνύουν για ταχύτατες αλλαγές που έρχονται στην αγορά με βάση την καταναλωτική συμπεριφορά που επιβάλει η νέα κατάσταση.
«Θα προσαρμοστούμε. Προφανώς θα αγοράσουμε μικρότερες συσκευασίες, προφανώς θα αλλάξουμε τη συχνότητα επίσκεψης, τις ώρες, τα καταστήματα. Και όλοι θα ψάχνουν τα smart deals.
Θα ψάχνουμε όλοι την αξία, όχι μόνο η τιμή αλλά και το προϊόν είτε είναι επώνυμο είτε όχι. Πολύ ενημέρωση και πολύ εμπιστοσύνη», σημείωσε χαρακτηριστικά η κα Κατσίπη.
Μία απ’ τις μεγαλύτερες και εμφανείς αλλαγές που έχουν εντοπιστεί ήδη απ’ την έναρξη της φετινής χρονιάς είναι η αυξανόμενη στροφή προς τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία στην Ελλάδα εξακολουθούν να μην έχουν κατακτήσει ακόμα τα μεγάλα μερίδια που έχουν στην υπόλοιπη Ευρώπη.
Σύμφωνα με την έρευνα το πρώτο δίμηνο το μερίδιο τους αυξήθηκε κατά 1,7 ποσοστιαίες μονάδες φθάνοντας πλέον στο 15,7%. Σημειωτέον πως το ιστορικό υψηλό που έχουν επιτύχει τα PL προϊόντα στη χώρα μας ήταν το 2014 όταν και έφθασαν στο 19%.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε η κα Κατσίπη ο μ.ο. των PL σε όλο τον κόσμο είναι 16,5%.
«Υπάρχουν χώρες όπως η Πορτογαλία με 45% (…) οι λιανέμποροι διαχειρίζονται πλέον μπράντες και έχουν μάθει να παίζουν σε δυνατές κατηγορίες, να έχουν καινοτομία, να πιάνουν τα μηνύματα της αγοράς και να ανταγωνίζονται τα επώνυμα προϊόντα. Μιλάμε για ταχύτατες αλλαγές».
Στο πλαίσιο αυτό, όπως τόνισε η κα Κατσίπη, υπάρχει μία μεγάλη δεξαμενή καταναλωτών που θα μπορούσε να δώσει στο οργανωμένο λιανεμπόριο μία νέα ώθηση μέσω της ιδιωτικής ετικέτας.
Το 25% δηλώνουν απόλυτα πιστοί στο επώνυμο προϊόν και αντίστοιχα 25% στην ιδιωτική ετικέτα.
Το υπόλοιπο 50% είναι μία δεξαμενή. Και σε αυτό είναι περισσότερο καταναλωτές της μεσαίας τάξης», σημείωσε.
Σούπερ μάρκετ: Ενισχύει την παρουσία της στα Γιάννενα η Σκλαβενίτης
Μόλις χθες έγινε γνωστό ότι πολύ σύντομα θα πέσουν οι υπογραφές που θα επικυρώσουν τη συμφωνία της Σκλαβενίτης με την τοπική αλυσίδα SEP Markets Παπαδόπουλος που δραστηριοποιείται στα Ιωάννινα (Ισχυροποιεί την παρουσία της στα Ιωάννινα η Σκλαβενίτης – Έως αύριο οι υπογραφές με τη SEP Markets Παπαδόπουλος).
Με την εν λόγω συμφωνία – που βρίσκεται στο τελικό της στάδιο – η αλυσίδα Σκλαβενίτης αναμένεται να επεκτείνει το δίκτυο καταστημάτων στην αγορά των Ιωαννίνων, όπου διατηρεί ήδη δύο καταστήματα.
Σύμφωνα με πηγές κοντά στην εταιρεία, η συμφωνία θα αφορά αποκλειστικά στην ένταξη εννέα σημείων στο δίκτυο καταστημάτων της Σκλαβενίτης στην ηπειρωτική πόλη, με τη SEP Παπαδόπουλος να διατηρεί δύο καταστήματα από τα έντεκα που διαθέτει συνολικά.
Μετά την υλοποίηση της συνεργασίας των αλυσίδων, θα λειτουργούν συνολικά έντεκα καταστήματα Σκλαβενίτης στα Ιωάννινα.
Στα εννέα καταστήματα της SEP Markets Παπαδόπουλος που εντάσσονται στη Σκλαβενίτης απασχολούνται συνολικά 160 άτομα.
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, όλες οι θέσεις εργασίας θα διατηρηθούν, ενώ στόχος είναι να δημιουργηθούν ακόμη περισσότερες θέσεις εργασίας στο μέλλον.
Η ένταξη των εννέα καταστημάτων στο δίκτυο της Σκλαβενίτης θα πραγματοποιηθεί προς τα τέλη Μαΐου, ώστε στη συνέχεια να ακολουθήσει πλάνο ανακαίνισής τους.
Διατηρώντας την πρωτοκαθεδρία από πλευράς τζίρου, παρά τη μείωση των πωλήσεων που καταγράφεται σε ολόκληρο τον κλάδο λόγω του κύματος ακρίβειας, η Σκλαβενίτης συνεχίζει τις επενδύσεις, υλοποιώντας φιλόδοξο σχέδιο ανακαινίσεων.
Ειδικότερα, εντός του 2022 αναμένεται να ανακαινιστούν περισσότερα από 40 καταστήματα σε διάφορες περιοχές της Ελλάδας, ώστε οι πελάτες της αλυσίδας να έχουν ακόμη περισσότερες επιλογές για τις αγορές τους. Ταυτόχρονα, η Σκλαβενίτης συνεχίζει να εστιάζει στην ενδυνάμωση της ψηφιακής της δραστηριότητας, μέσω του sklavenitis.gr που έχει ήδη επεκταθεί στις μεγαλύτερες πόλεις της χώρας.
Σούπερ μάρκετ: Στην Πίτσιας τρία καταστήματα της Μαζί Markets
Όπως ανακοινώθηκε τα προηγούμενα 24ωρα, η αλυσίδα σούπερ μάρκετ Πίτσιας, με έδρα την Πιερία, απέκτησε τρία καταστήματα της Μαζί Markets, προκειμένου να ισχυροποιήσει την παρουσία της σε σημεία όπου μέχρι πρότινος δεν είχε «πατήσει πόδι».
Συγκεκριμένα, πρόκειται για ένα κατάστημα στη Θεσσαλονίκη και ακόμη δύο στη Βέροια, τα οποία θα αλλάξουν επωνυμία – αποκτώντας το brand της Πίτσιας – μέσα στον Μάιο.
Η αλυσίδα Πίτσιας ξεκίνησε το 1973 από το μικρό μπακάλικο των Φωτεινών για να φτάσει να θεωρείται σήμερα μια σύγχρονη αλυσίδα σούπερ μάρκετ της περιφέρειας. Το δίκτυό της πλησιάζει σήμερα τα 30 καταστήματα, ενώ το ηλεκτρονικό της κανάλι ισχυροποιείται διαρκώς.
Σούπερ μάρκετ: Μασούτης – ΣΥΝΚΑ άνοιξαν τον χορό των deals στην περιφέρεια
Το deal που αφορά στη στρατηγική συνεργασία της αλυσίδας σούπερ μάρκετ της Βορείου Ελλάδος, Μασούτης, με τη συνεταιριστική αλυσίδα, ΣΥΝΚΑ, που έχει παρουσία σε Κρήτη, Αιγαίο και Κέρκυρα, ήταν εκείνο που έσυρε τον χορό των εξελίξεων στα σούπερ μάρκετ της περιφέρειας.
Πριν από μερικές εβδομάδες, η Γενική Συνέλευση του κρητικού συνεταιρισμού άνοιξε τον δρόμο για την υλοποίηση της συμφωνίας, εγκρίνοντας την πρόταση για απόσχιση του κλάδου λιανικής και χονδρικής και τη δημιουργία νέας εταιρείας, προκειμένου να προχωρήσει η συνεργασία με τη Μασούτης.
Η συμφωνία πρόκειται να οδηγήσει στη δημιουργία ενός νέου εταιρικού σχήματος με την επωνυμία «ΣΥΝΚΑ Κρήτης Υπεραγορές Α.Ε.», στην οποία η Μασούτης θα συμμετέχει με το 50% των μετοχών και ο συνεταιρισμός με το αντίστοιχο 50%.
Ο συνεταιρισμός θα έχει την πλειοψηφία στο Διοικητικό Συμβούλιο του νέου εταιρικού σχήματος και το management, ενώ οι μέτοχοι του συνεταιρισμού θα εξακολουθούν να διατηρούν τα δικαιώματά τους και θα έχουν ενεργή συμμετοχή σε στρατηγικές αποφάσεις του ΣΥΝ.ΚΑ.
Η συμφωνία θα οδηγήσει στη δημιουργία ενός πανελλαδικού δικτύου περισσότερων από 400 καταστημάτων, με ετήσιο κύκλο εργασιών άνω των 1,1 δισ. ευρώ, εξασφαλίζοντας ευρεία πρόσβαση σε γεωγραφικές περιοχές στις οποίες μέχρι σήμερα δεν υπάρχει παρουσία και απασχολώντας περισσότερους από 9.500 εργαζόμενους.
Σούπερ μάρκετ: Αντίστροφα μετρά ο χρόνος για την επιστροφή των Carrefour στην Ελλάδα
«Επιστρέφουμε στην Ελλάδα στο σωστό timing», δήλωναν τον περασμένο Ιανουάριο στο insider.gr πηγές της Carrefour, λίγα 24ωρα μετά τις επίσημες ανακοινώσεις πως η γαλλική αλυσίδα σούπερ μάρκετ δρομολογεί την εκ νέου δραστηριοποίησή της στη χώρα μας, δέκα ολόκληρα χρόνια μετά τη «φυγή» της.
Η Carrefour ετοιμάζεται να διεκδικήσει εκ νέου την «ψήφο» του Έλληνα καταναλωτή, επιστρέφοντας με νέο συνεργάτη, έχοντας υπογράψει συνεργασία με την εταιρεία Retail & Μore S.A., θυγατρική του Ομίλου Teleunicom, που αποτελεί μέλος του Ομίλου AVE, συμφερόντων του Νίκου Βαρδινογιάννη.
Η νεοσύστατη Retail & More – ιδρύθηκε το περασμένο καλοκαίρι – δραστηριοποιείται στον κλάδο λιανικής πώλησης τροφίμων, ενώ καθήκοντα Διευθύνοντος Συμβούλου ασκεί ο Βασίλης Στασινούλιας, υψηλόβαθμο στέλεχος της Carrefour – Μαρινόπουλος για πάρα πολλά χρόνια.
Οι πληροφορίες θέλουν τα νέα καταστήματα της Carrefour να είναι μικρότερα από ότι ήταν στο παρελθόν ώστε να καλύπτουν τις ανάγκες του σήμερα, προσφέροντας «την εμπειρία ενός πρωτοποριακού omnichannel οικοσυστήματος που θα προσφέρει προϊόντα και υπηρεσίες, προσβάσιμα σε όλους».
Σούπερ μάρκετ: Επεκτάσεις δικτύου και νέα καταστήματα για τους άλλους «παίκτες» του κλάδου
Με νέο πρόεδρο τον οικονομολόγο Σοφοκλή Γιαννακού, η AB Βασιλόπουλος δίνει ακόμη μεγαλύτερη έμφαση στο ηλεκτρονικό της κανάλι αγορών, ενώ σχεδιάζει διεύρυνση του δικτύου καταστημάτων της.
Την ίδια στιγμή, στις στέγες 35-40 ιδιόκτητων καταστημάτων My market και METRO Cash & Carry αναμένεται να υλοποιηθεί εντός του 2022 η πρώτη φάση της ανάπτυξης δικτύου φωτοβολταϊκών συστημάτων, με στόχο τη μείωση του υψηλού ενεργειακού κόστους και την περαιτέρω αξιοποίηση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας στην κατεύθυνση της ενεργειακής αυτονομίας.
Σύμφωνα με τους σχεδιασμούς, ποσό ύψους 10 εκατ. ευρώ θα διοχετευθεί στην κατεύθυνση εγκατάστασης των φωτοβολταϊκών συστημάτων, ενώ συνολικά για το 2022 η METRO έχει προγραμματίσει συνολικές επενδύσεις ύψους 45 εκατ. ευρώ.
Παράλληλα, εντός του τρέχοντος έτους αναμένεται να παραδοθεί το Κέντρο Διανομής στη Γέφυρα Θεσσαλονίκης, έχοντας επεκταθεί σημαντικά, ενώ σημαντικό ποσό της ετήσιας επένδυσης της εταιρείας θα αξιοποιηθεί και για την ανάπτυξη του δικτύου και την ανακαίνιση υφιστάμενων καταστημάτων.
Στο μεταξύ, ένα από τα μεγαλύτερα καταστήματά της στον Ωρωπό εγκαινίασε πρόσφατα η ΚΡΗΤΙΚΟΣ.
Το νέο κατάστημα αναπτύσσεται σε έναν χώρο 2.150 τ.μ., διαθέτει 5 ταμεία και 80 θέσεις στάθμευσης, χώρο φρουταγοράς με μεγάλη ποικιλία σε είδη μαναβικής, τμήματα κρεοπωλείου, τυριών και αλλαντικών, παντοπωλείου, κάβας, απορρυπαντικών, καλλυντικών και προϊόντων οικιακής χρήσης καθώς και αυθεντικά τοπικά προϊόντα Ελλήνων παραγωγών από τη σειρά «Θησαυροί της Ελλάδας».
Από την αρχή του έτους η ΚΡΗΤΙΚΟΣ έχει εγκαινιάσει οκτώ ακόμη νέα καταστήματα, στο Παγκράτι, στη Νίκαια, στο Χαλάνδρι, στη Πετρούπολη, στη Ρόδο, στο Κριεκούκι, στην Ερμιόνη και στην Ζάκυνθο, επενδύοντας έτσι στην ανάπτυξη του δικτύου της και αριθμώντας πλέον συνολικά περισσότερα από 400 καταστήματα.
Σούπερ μάρκετ: Το πληθωριστικό «τσουνάμι» ροκανίζει τις πωλήσεις
Χαμηλές επιδόσεις αναμένεται να καταγράψει εφέτος το λιανεμπόριο ταχυκίνητων καταναλωτικών ειδών (είδη οικιακής χρήσης, είδη προσωπικής υγιεινής και τρόφιμα), με τα δύο σενάρια που επεξεργάστηκε η εταιρεία μετρήσεων NielsenIQ να προβλέπουν μείωση από 0,3% έως 2,6% στις πωλήσεις στο σύνολο του 2022 (NielsenIQ: Χαμηλές πτήσεις για το λιανεμπόριο τροφίμων και ειδών οικιακής χρήσης).
Μέχρι στιγμής, η πορεία τους τρεις πρώτους μήνες του έτους (έως 27 Μαρτίου 2022) παρουσιάζει αρνητική τάση, με τα στοιχεία της NielsenIQ να υποδεικνύουν μείωση 1,4% στις συνολικές πωλήσεις που πραγματοποιούνται από το οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων.
Σύμφωνα, άλλωστε, με πρόσφατη μελέτη του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), η πλειοψηφία των Ελλήνων καταλαμβάνεται από συναισθήματα θυμού και φόβου, κατά 30% και 26% αντίστοιχα, για τον πόλεμο στην Ουκρανία.
Περισσότεροι από οκτώ στους δέκα συμμετέχοντες θεωρούν ανοιχτό το ενδεχόμενο να αυξηθούν οι τιμές σε συγκεκριμένα είδη λόγω του πολέμου, ενώ περισσότεροι από επτά στους δέκα δεν αποκλείουν ελλείψεις σε συγκεκριμένα είδη διατροφής.