Διπλώματα οδήγησης: Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προτείνει άμεσες ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό των προϋποθέσεων έκδοσης αδειών οδήγησης εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς έχει καταλάβει τις σημαντικές αλλαγές που έχουν επηρεάσει τον κλάδο των μεταφορών.
Στόχος της ενέργειας αυτής είναι η επιμόρφωση των οδηγών σε θέματα:
- ψηφιακής ασφάλειας
- αυτόνομης οδήγησης
- περιβαλλοντικών πρακτικών
Καθώς από την τελευταία δεκαετία έχουν αλλάξει ριζικά τα αυτοκίνητα, είναι αναγκαία η εκπαίδευση και ενημέρωση των οδηγών για τις νέες τεχνολογίες και τα οικολογικά οχήματα.
Η πρόταση της Επιτροπής αναφέρεται στην ανάγκη της ανανέωσης διαρκώς αλλά και στην αναβάθμιση των οδηγικών δεξιοτήτων, εστιάζοντας στην οδική ασφάλεια και στις βιώσιμες μεταφορές.
Κατά τις φάσεις ανανέωσης των οδηγικών αδειών, θα γίνονται αυτές οι ενέργειες, περιοδικά.
Οπότε, χωρίς εξαίρεση, θα γυρίσουν όλοι οι οδηγοί στις σχολές οδήγησης, ανεξαρτήτως ηλικίας, για να παραμένουν ενημερωμένοι.
Η Πρόεδρος της Επιτροπής Μεταφορών του Ευρωκοινοβουλίου, Karima Delli, τόνισε το πόσο σημαντική είναι η ενσωμάτωση των πρόσφατων τεχνολογικών εξελίξεων στην οδήγηση, καθώς είναι πολύ σημαντική η συνεχής ενημέρωση των οδηγών.
Όσον αφορά την Ελλάδα, οι αλλαγές αυτές θα επηρεάσουν τις διαδικασίες ανανέωσης των αδειών οδήγησης. Θα τροποποιηθούν οι προϋποθέσεις ανανέωσης αλλά και η περιοδικότητα, με σκοπό την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας και της οικολογικής ευαισθητοποίησης.
Η πρόταση αυτή αναμένεται να συζητηθεί εκ νέου μέσα στις επόμενες μέρες, έτσι ώστε να λάβει την οριστική επικύρωσή της.
Διπλώματα οδήγησης: Τέλος η οδήγηση το βράδυ – Ποιο δεν θα πιάσουν τιμόνι
Μια πρόταση-βόμβα εξετάζει το Ευρωκοινοβούλιο παίρνοντας το τιμόνι από τα χέρια χιλιάδων οδηγών τα βράδια στην προσπάθεια μείωσης των τροχαίων δυστυχημάτων.
Η Ευρώπη έχει θέσει ως στόχο το «μηδέν» στα τροχαία δυστυχήματα το 2050 και με τις ενέργειες που έχει θέσει ήδη σε εφαρμογή ο αριθμός εκτιμάται πως θα φτάσει στα 19.800 το 2030 από το δυσθεώρητο 51.400 του 2001.
Στο πλαίσιο αυτό, την 1η Μαρτίου του 2023 η Κομισιόν παρουσίασε τις προτάσεις της για τον εκσυγχρονισμό των κανόνων για τις άδειες οδήγησης και μέσα σε αυτές είναι και ο περιορισμός οδήγησης κατά τις νυχτερινές ώρες συγκεκριμένης κατηγορίας οδηγών.
Πρόκειται για όσους είναι είναι αρχάριοι, δηλαδή απέκτησαν πρόσφατα το δίπλωμα οδήγησης, με την απαγόρευση κυκλοφορίας να εφαρμόζεται από τα μεσάνυχτα έως και τις 6.00 π.μ.
Μεταξύ άλλων, για τους αρχάριους οδηγούς, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο προτείνει μείωση της επιτρεπόμενης ταχύτητας εκτός των αστικών περιοχών στα 90 χλμ./ώρα, αλλά και αυστηρότερες κυρώσεις όταν οδηγούν υπό την επήρεια αλκοόλ ή ναρκωτικών, κινούνται με υπερβολική ταχύτητα και οδηγούν χωρίς άδεια κυκλοφορίας.
Τέλος, προτείνεται οι αρχάριοι οδηγοί να μπορούν να οδηγούν μόνο οχήματα βάρους έως 1.800 κιλών. Στο πλαίσιο αυτό, για να μπορέσουν να οδηγήσουν μεγαλύτερου βάρους ΙΧ θα πρέπει να αναβαθμίσουν το δίπλωμά τους σε Β+.
Σημειώνεται ότι για να «απαλλαχθούν» από το σύνολο των προαναφερθέντων περιορισμών οι αρχάριοι οδηγοί και να μπορούν να αναβαθμίσουν το δίπλωμά τους σε “B+” τότε θα πρέπει να παρέλθει μια δοκιμαστική περίοδος, η οποία θα έχει διάρκεια δύο ετών.
Διπλώματα οδήγησης: Ποιοι το χάνουν για πέντε χρόνια
Βαριά «καμπάνα» έρχεται για τους παραβάτες του ΚΟΚ, σύμφωνα με το νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, αφού κινδυνεύουν ακόμα και με απώλεια του διπλώματος οδήγησης για πέντε χρόνια.
Συγκεκριμένα, πρόκειται για πέντε σοβαρές παραβάσεις που σχετίζονται με την πιθανότητα πρόκλησης θανατηφόρου τροχαίου. Για να αποκτήσουν πίσω το δίπλωμα οδήγησης μετά τη λήξη της πενταετίας, οι παραβάτες θα πρέπει να υποβληθούν σε εκπαίδευση και εξέταση. Αυτό το μέτρο προβλέπεται από το νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
Οι πέντε βασικές παραβάσεις που οδηγούν στην απώλεια του διπλώματος:
- Κατανάλωση αλκοόλ
- Παραβίαση πινακίδας STOP
- Παραβίαση κόκκινου σηματοδότη
- Επίδειξη ικανότητας, εντυπωσιασμού, ανταγωνισμού ή συμμετοχή σε αυτοσχέδιους αγώνες
- Αντικανονική προσπέραση οχημάτων
Παλαιότερα, ο νόμος του 2018 ορίζει ότι οι οδηγοί θα έχαναν το δίπλωμά τους για πάντα στις παραπάνω περιπτώσεις.
Ωστόσο, η νέα ρύθμιση αναφέρει ότι η πενταετής αφαίρεση της άδειας και η επαναχορήγησή της μέσω της διαδικασίας εκπαίδευσης και εξέτασης από το Σ.Ε.Σ. αποτελεί μια πιο ρεαλιστική προσέγγιση για την επιβολή ποινών σε περιπτώσεις υποτροπής σε ορισμένες παραβάσεις του ΚΟΚ, σε σύγκριση με τη διά βίου αφαίρεση της άδειας οδήγησης.
Το σχέδιο νόμου προβλέπει αναδρομική ισχύ για τη συγκεκριμένη διάταξη, καλύπτοντας τους παραβάτες οδηγούς που έχουν διαπράξει τρεις από τις προαναφερθείσες παραβάσεις μετά την έναρξη ισχύος του άρθρου 28 του ν. 4530/2018. Με το καινούριο νομοσχέδιο, καταργείται η πρόβλεψη περί προσαύξησης των διοικητικών προστίμων του Κ.Ο.Κ. ανάλογα με το φορολογητέο εισόδημα του παραβάτη οδηγού, η οποία υπήρχε στον νόμο του 2018 αλλά δεν είχε εφαρμοστεί λόγω έλλειψης Κοινής Υπουργικής Απόφασης.
Διπλώματα οδήγησης: Πρόστιμο 200 ευρώ σε εκατομμύρια οδηγούς – Ποιοι θα πληρώσουν
Σε τραγική κατάσταση φαίνεται ότι βρίσκονται αρκετοί ιδιοκτήτες ΚΤΕΟ εξαιτίας πολλών παραγόντων που μόνο με πολιτική βούληση μπορούν να διορθωθούν.
Σύμφωνα με πληροφορίες του Carandmotor.gr το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ετοιμάζει σημαντικές μεταρρυθμίσεις με στόχο την καταπολέμηση της διαφθοράς, της ενίσχυση της οδικής ασφάλειας αλλά και της προστασίας του περιβάλλοντος.
Σε αυτό το πλαίσιο η πολιτική ηγεσία του ΥΠΥΜΕ θα επιδιώξει να αλλάξει και τη νοσηρή κατάσταση που επικρατεί σήμερα στα ΚΤΕΟ καθώς μόλις το 32% του στόλου των κυκλοφορούντων οχημάτων περνά από ΚΤΕΟ με αποτέλεσμα πάνω από 2,8 εκατ. οχήματα να παραμένουν εκτός διαδικασίας.
Χειρότερη είναι η κατάσταση που επικρατεί στις Κάρτες Ελέγχου Καυσαερίων όπου το 70% του στόλου των κυκλοφορούντων οχημάτων δεν έχει περάσει από έλεγχο με αποτέλεσμα πάνω από 6,5 εκατ. οχήματα να κινούνται εκπέμποντας υπερβολικές ποσότητες CO2.
Την ίδια στιγμή μόλις το 4,5% του στόλου των οχημάτων που ελέγχονται διαπιστώνονται σοβαρές ελλείψεις ενώ το αντίστοιχο ποσοστό στα υπόλοιπα κράτη μέλη ανέρχεται σε 15%.
Ο πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Ιδιωτικών ΚΤΕΟ κ. Κωνσταντίνος Βήκας επισημαίνει στο Carandmotor.gr ότι:
«Είναι γεγονός ότι το σύστημα εποπτείας κυκλοφορούντων οχημάτων και ορθής λειτουργίας των ΚΤΕΟ πάσχει σοβαρά και αποτελεί πλέον ένα παρωχημένο, αναποτελεσματικό και σε κάθε περίπτωση επικίνδυνο σύστημα για την προστασία των πολιτών και των νόμιμων επιχειρήσεων του κλάδου μας.
Η κατάσταση αυτή λαμβάνει συνεχώς νέες διαστάσεις και εξελίσσεται προς το δυσμενέστερο ενώ καθιστά παράλληλα τη χώρα μας έκθετη σε περιπτώσεις κυρώσεων από την Ευρωπαϊκή Ένωση λόγω μη εναρμόνισης μας με την ευρωπαϊκή νομοθεσία.
Τα ΚΤΕΟ συγχαίρουν τον αρμόδιο Υπουργό κ. Χρήστο Σταϊκούρα και πιο ειδικά την αρμόδια υφυπουργό σε θέματα Μεταφορών κα Χριστίνα Αλεξοπούλου για την πολύ σοβαρή αντιμετώπιση του ζητήματος από την ημέρα ανάληψης των καθηκόντων τους και για την πρωτοβουλία τους και την στενή συνεργασία τους με τον κλάδο μας προκειμένου να ενισχυθεί ένας πολύ σημαντικός θεσμός όπως αυτός του ΚΤΕΟ.
Διπλώματα οδήγησης: Δείτε ποια αυτοκίνητα απαγορεύεται να παρκάρουν σε πάρκινγκ πλέον – Ο λόγος
Αντιμέτωποι με απαγορεύσεις στη στάθμευση ή ακόμα και στην κυκλοφορία έρχονται ιδιοκτήτες οχημάτων τα οποία εφοδιάζονται με σύστημα υγραεριοκίνησης ή αεριοκίνησης.
Ειδικότερα, οι απαγορεύσεις επιβάλλονται για εκείνα τα οχήματα που φέρουν εργοστασιακό ή μη σύστημα LPG ή CNG και προκύπτουν για λόγους ασφαλείας.
Επί της ουσίας πρόκειται για οχήματα που κινούνται είτε με υγραέριο είτε με φυσικό αέριο, η στάθμευση των οποίων απαγορεύεται σε ορισμένες περιπτώσεις σε κλειστά parking που δεν πληρούν τις απαραίτητες προδιαγραφές.
Μολονότι η Ελληνική Νομοθεσία δεν προβλέπει κάποια απαγόρευση στην κίνηση ή την στάθμευση αυτοκινήτων με υγραέριο ή φυσικό αέριο, υπάρχουν σαφείς κανονισμοί οι οποίοι θα πρέπει να πληρούνται ώστε ένας χώρος στάθμευσης να μπορεί να υποδεχθεί και να φιλοξενήσει αεριοκίνητα οχήματα.
Συγκεκριμένα, σε κλειστούς χώρους στάθμευσης με χωρητικότητα μεγαλύτερη των 100 οχημάτων θα πρέπει να οριοθετούνται πλησίον των εξωτερικών τοίχων του κτιρίου με ειδική σήμανση εκείνα τα τμήματα στα οποία οφείλουν να σταθμεύουν αυτοκίνητα που χρησιμοποιούν εναλλακτικούς τύπους καυσίμου.
Οι θέσεις αυτές θα πρέπει να αντιστοιχούν τουλάχιστον στο 10% επί της μέγιστης χωρητικότητας του χώρου στάθμευσης, ενώ τα τμήματα αυτά θα πρέπει να αποτελούν ξεχωριστό πυροδιαμέρισμα, να τοποθετούνται κατά προτίμηση σε υπέργειους ορόφους και να διαθέτουν κατάλληλο σύστημα εξαερισμού.
Στην περίπτωση, λοιπόν, που οι παραπάνω προδιαγραφές δεν πληρούνται, ο χώρος στάθμευσης δεν μπορεί να φιλοξενήσει οχήματα με συστήματα τροφοδοσίας υγραερίου ή φυσικού αερίου και οφείλει να απαγορεύει την είσοδο και τη στάθμευση σε αυτά.
Η απαγόρευση συνήθως επιβάλλεται με την αντίστοιχη σήμανση και οφείλει να γίνει σεβαστή από τους ιδιοκτήτες οχήματος, καθώς στην περίπτωση ενός συμβάντος είναι πολύ πιθανόν να βρεθούν εκτεθειμένοι.
Κρίνοντας από την παραπάνω διάταξη, για χώρους στάθμευσης με χωρητικότητα μικρότερη των 100 θέσεων δεν προβλέπεται κάποια ειδική πρόβλεψη για τα οχήματα που κινούνται με υγραέριο ή φυσικό αέριο, συνεπώς δεν τίθεται θέμα κάποιου περιορισμού ή απαγόρευσης.
Το ίδιο φυσικά ισχύει και για τα κλειστά-υπόγεια parking πολυκατοικιών, τα οποία προφανώς δεν αγγίζουν τη χωρητικότητα των 100 οχημάτων, ενώ ασφαλής μπορεί να θεωρηθεί η στάθμευση αυτοκινήτων LPG και CNG στις πυλωτές πολυκατοικιών, όπου οι πιθανότητες υψηλής συγκέντρωσης υγραερίου ή φυσικού αερίου είναι ελάχιστες.
Δεν είναι όμως μόνον οι χώροι στάθμευσης που επιβάλλουν περιορισμούς σε αυτοκίνητα που κινούνται με εναλλακτικούς τύπους καυσίμου. Σε τούνελ ανά την Ευρώπη, τα συγκεκριμένα οχήματα θα πρέπει να ενημερώνουν για τη χρήση LPG ή CNG κατά την είσοδό τους σε αυτά και να φέρουν ειδική σήμανση, ενώ υπάρχουν και περιπτώσεις όπως αυτό της σήραγγας της Μάχης, οπού η μεταφορά οποιουδήποτε οχήματος LPG ή CNG απαγορεύεται ακόμα κι αν οι αντίστοιχες δεξαμενές του αυτοκινήτου είναι άδειες.