Σούπερ μάρκετ

Σούπερ μάρκετ: Νέες αλλαγές και επιπλέον χαλάρωση των μέτρων ισχύει πλέον για σούπερ μάρκετ και εμπορικά καταστήματα. Διαβάστε στο xristika.gr τι ισχύει πλέον.

Τη δυνατότητα να εξυπηρετούν ταυτόχρονα περισσότερους πελάτες, έχουν πλέον τα καταστήματα τροφίμων, οι λιανεμπορικές επιχειρήσεις, τα εκπτωτικά χωριά, τα shops in a shop και τα malls που μπορούν να λειτουργούν με διευρυμένο ωράριο.

Με βάση την Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ), επιτρέπεται η παρουσία ενός καταναλωτή για κάθε 16 τ.μ. -από 25 τ.μ. που ίσχυε- στον κύριο χώρο του καταστήματος (εξαιρούνται βοηθητικοί χώροι, αποθήκες, γραφεία, χώροι στάθμευσης).

Επίσης δεν προσμετράται ο πληθυσμός που προσέρχεται για την παραλαβή αυτοδιαγνωστικού τεστ, ανεξαρτήτως εάν πραγματοποιεί εμπορική συναλλαγή.

Επίσης στα εμπορικά, στα malls, στα εκπτωτικά χωριά και στα shops in a shop δίνεται η δυνατότητα να λειτουργούν προαιρετικά από τις 7 το πρωί έως τις 9 το βράδυ και τα σούπερ μάρκετ και γενικότερα τα καταστήματα τροφίμων από τις 7 το πρωί έως τις 10:30 το βράδυ.

Η διεύρυνση, προαιρετικά, του ωραρίου λειτουργίας των καταστημάτων αλλά κυρίως η αύξηση των καταναλωτών που μπορούν να βρίσκονται ταυτόχρονα εντός του καταστήματος αποτελούσε βασικό αίτημα του εμπορικού κόσμου. Μέσω αυτών των δύο αλλαγών οι έμποροι εκτιμούν ότι θα μπορέσουν να εξυπηρετήσουν καλύτερα τους καταναλωτές τους και να αυξήσουν τον τζίρο τους.

Την ίδια στιγμή περισσότερο φόρτο εργασίας, αλλά και τζίρο, εκτιμάται ότι θα φέρει στα ταμεία των σούπερ μάρκετ η δωρεάν διάθεση των self test σε Αχαΐα και Αθήνα εφόσον επιμείνει στην απόφασή του ο Φαρμακευτικός Σύλλογος Αττικής όπως είπε η Κυβερνητική εκπρόσωπος Αριστοτελία Πελώνη. Όπως λέει παράγοντας της αγοράς «μερίδα καταναλωτών που θα μπει μέσα για να προμηθευτεί το δωρεάν self test, θα αγοράσει και κάτι”.

Τον περασμένο μήνα το οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων «είδε” τις πωλήσεις του να υποχωρούν κατά 6% σε σχέση με τον Μάιο του 2020 ενώ ήταν κάτω και από τις επιδόσεις του 2019.

Για το σύνολο της χρονιάς, η IRI αναμένει απώλειες 2% σε σχέση με το 2020, ενώ αν το πρόγραμμα των εμβολιασμών επιταχυνθεί και δεν ξαναμπεί η χώρα σε νέο lockdown η υποχώρηση μπορεί να αγγίξει το 4-5%.

Σε ότι αφορά τα εμπορικά καταστήματα η κίνηση παραμένει μουδιασμένη και για αυτό αρκετές λιανεμπορικές επιχειρήσεις έχουν προχωρήσει σε προσφορές. Τον Απρίλιο πάντως, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, το λιανικό εμπόριο ενδυμάτων σε ειδικευμένα καταστήματα, σε σχέση με τον Απρίλιο του 2020 όπου η αγορά ήταν σε σκληρό lockdown, κατέγραψε αύξηση 612,8% και το άλλο λιανικό εμπόριο σε μη ειδικευμένα καταστήματα, όπως πολυκαταστήματα, αύξηση 381,3%.

Σούπερ μάρκετ: Σοκ από την πτώση τζίρου

Όπως έστρωσαν θα… κοιμηθούν όπως φαίνεται οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ καθώς μετά τη «ληστεία» στα ράφια τους με τις υψηλές τιμές, βλέπουν τους τζίρους τους να έχουν πάρει την κατηφόρα!

Πτώση τουλάχιστον 2% σε σχέση με την περσινή χρονιά αναμένεται ότι θα εμφανίσει φέτος ο τζίρος των σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα, όπως ανέφερε στη foodexpo ο γενικός διευθυντής της IRI Hellas, Παναγιώτης Μπορέτος. Μάλιστα, εάν το πρόγραμμα εμβολιασμού επιταχυνθεί και δεν ξαναμπεί η χώρα σε νέα lockdown, η πτώση μπορεί να φθάσει και το 5%.

Σύμφωνα με τα τελευταία δεδομένα, ο Μάιος έκλεισε με μείωση του τζίρου κατά 6% σε σχέση με τον αντίστοιχο περσινό μήνα. Ο κ. Μπορέτος διακρίνει αύξηση της εκτός σπιτιού κατανάλωσης, όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και στις υπόλοιπες χώρες του κόσμου, με την επισκεψιμότητα και τις αγορές στα σούπερ μάρκετ να υποχωρούν.

Γενικότερα, με βάση και αντίστοιχες έρευνες της IRI σε άλλες χώρες, φαίνεται ότι μετά τους εμβολιασμούς – και κυρίως από το 2022 και μετά – οι καταναλωτές θα βγαίνουν σιγά σιγά σε μικρά γκρουπ, θα καταναλώνουν περισσότερο εκτός σπιτιού και θα αυξάνουν την κινητικότητά τους.

Επισήμανε ωστόσο το γεγονός ότι η τηλεργασία και η μικρότερη κινητικότητα στους χώρους εργασίας έχουν επηρεάσει αρνητικά τα καταστήματα που υπάρχουν γύρω από τους επαγγελματικούς χώρους, προσθέτοντας για παράδειγμα ότι στις ΗΠΑ εκτιμούν πως από τις 5 εργάσιμες ημέρες, μόνο στις 3 θα πηγαίνουν οι εργαζόμενοι στο γραφείο τους. Παράλληλα υπάρχουν επιπτώσεις και στο real estate, καθώς θα απαιτούνται μικρότερα γραφεία.

Πάντως η κατανάλωση στο σπίτι θα παραμείνει, καθώς, όπως τόνισε με έμφαση ο κ. Μπορέτος, οι περισσότεροι καταναλωτές θα χρειαστεί να κάνουν περικοπές στις δαπάνες τους προκειμένου να αντεπεξέλθουν στις δύσκολες συνθήκες που δημιουργούν η μείωση του εισοδήματος και η αύξηση των τιμών στα προϊόντα.

Ανέφερε, μεταξύ άλλων, ότι ενώ μέχρι το 2019 ανέβαιναν τα επί ζυγίω προϊόντα, το 2020 αλλά και τους πρώτους μήνες του 2021 ανέβηκαν περισσότερο τα προϊόντα σταθερού barcode, καθώς δεν χρειαζόταν να περιμένουν στους πάγκους. Δεν έδιναν δηλαδή οι καταναλωτές προτεραιότητα στην τιμή, αλλά εκτιμάται πως σιγά – σιγά θα αρχίσει να αλλάζει αυτό.

Δεν είναι τυχαίο ότι ήδη ένα μεγάλο ποσοστό των καταναλωτών αναζητά στο Ίντερνετ προϊόντα για να πετύχει καλύτερες τιμές.

Γενικότερα, όπως πρόσθεσε ο κ. Μπορέτος, οι Ευρωπαίοι αρχίζουν και ενδιαφέρονται περισσότερο για τις οικονομίες των χωρών τους και για το διαθέσιμο εισόδημα της οικογένειάς τους, αφού σταματούν σταδιακά και τα κρατικά μέτρα στήριξης. Παράλληλα, συνεχίζει να τους ανησυχεί πολύ το θέμα υγιεινής και ασφάλειας, καθώς δεν έχουν σταματήσει τα κρούσματα.

Εκτός των παραπάνω, η κατανάλωση στο σπίτι είναι κάτι που συνήθισε ο κόσμος, τόσο για ανάγκες προσωπικής περιποίησης όσο και διασκέδασης στο σπίτι με συνδρομητική τηλεόραση, παιχνίδια κ.ά.

Τέλος, ο κ. Μπορέτος αναφέρθηκε στις αλλαγές που σημειώνονται στις αγοραστικές συνήθειες, καθώς οι καταναλωτές:

  • είναι πιο ευαίσθητοι για το περιβάλλον,
  • ψάχνουν εναλλακτικά προϊόντα για το κρέας,
  • μεταφέρουν καταναλώσεις στο σπίτι,
  • αγοράζουν προϊόντα που βοηθούν στην απόλαυση δοκιμάζοντας περισσότερες συνταγές,
  • ενδιαφέρονται πολύ για τη συσκευασία, που να μη μολύνει π.χ. το περιβάλλον,
  • τους ενδιαφέρουν τρόφιμα που ενισχύουν το ανοσοποιητικό τους σύστημα, π.χ. βιταμίνες και προϊόντα φυτικά και φυσικά,
  • θέλουν προϊόντα βιώσιμα.

Σούπερ μάρκετ: Τα προϊόντα που πήραν την… ανηφόρα!

Ήδη καταγράφονται σημαντικές αυξήσεις αγαθών στην αγορά. Η ανατιμηση σε πρώτες ύλες όπως σιτηρά, γαλακτοκομικά, ζάχαρη, καφέ και βοδινό κρέας ξεκινά από 3,63% και φτάνει το 26,59% σύμφωνα με τα στοιχεία του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Αθηνών (ΕΒΕΑ).

Όπως αναφέρει το ρεπορτάζ του Open TV, στα σούπερ μάρκετ ήδη καταγράφονται αυξήσεις τιμών σε προϊόντα όπως:

  • Χαρτικά: 4-12%
  • Άλευρα: 10%
  • Σπορέλαια: 50%

Παράλληλα, ήδη έχει αυξηθεί η τιμή (κατά μερικά λεπτά του ευρώ) σε καταναλωτικά αγαθά στα σούπερ μάρκετ, όπως στα παρακάτω:

  • Ρύζι: Από 1,70 ευρώ σε 1,90 ευρώ
  • Καφές: Από 5,40 ευρώ σε 5,70 ευρώ
  • Βρεφικό γάλα: Από 10,70 ευρώ σε 10,80 ευρώ


Στοιχηματική εμπειρία... όπως θα ήθελες να είναι! Παίξε Νόμιμα (21+)