Κηφισός: Το υπουργείο Υποδομών ανακοίνωσε δύο σημαντικές παρεμβάσεις που στοχεύουν στη μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης στην Αττική, αν και παραμένει ανοιχτό το ερώτημα κατά πόσο μπορούν να προσφέρουν μόνιμη λύση στο χρόνιο πρόβλημα.

Η πρώτη παρέμβαση αφορά τη συμβολή της Αττικής Οδού με την εθνική οδό, στο ρεύμα προς Λαμία, όπου οι ουρές σε ώρες αιχμής φτάνουν σήμερα τα τρία έως έξι χιλιόμετρα. Το σχέδιο προβλέπει τον διαχωρισμό της ροής από Ελευσίνα, ώστε να εντάσσεται στην ΠΑΘΕ 150 μέτρα νωρίτερα. Το έργο θα υλοποιηθεί από τη «Νέα Αττική Οδό» και αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2026. Ωστόσο, η βασική αιτία του προβλήματος – η υπερφόρτωση του Κηφισού και η έλλειψη εναλλακτικών διαδρομών – αφήνει αμφιβολίες για την αποτελεσματικότητα της παρέμβασης, η οποία ενδέχεται να προσφέρει μόνο προσωρινή ανακούφιση.

Η δεύτερη παρέμβαση αφορά την ολοκλήρωση του «τριπλού κόμβου» Σκαραμαγκά και τη σύνδεση της δυτικής περιφερειακής Αιγάλεω με τη λεωφόρο Αθηνών. Με προϋπολογισμό 70 εκατ. ευρώ και χρονικό ορίζοντα κατασκευής δύομιση χρόνων, στόχος είναι η αποσυμφόρηση του Κηφισού από τα βαρέα οχήματα. Παρόλα αυτά, παραμένει αβέβαιο κατά πόσο η νέα σύνδεση θα μειώσει πραγματικά την κίνηση ή αν θα δημιουργήσει νέες εστίες συμφόρησης σε άλλους δρόμους.

Αν και οι δύο παρεμβάσεις φαίνεται να κινούνται προς τη σωστή κατεύθυνση, η εμπειρία δείχνει ότι η κυκλοφοριακή πίεση στην Αττική υπερβαίνει τις μεμονωμένες τεχνικές λύσεις. Τα προβλήματα συνδέονται με τη συνολική έλλειψη στρατηγικού σχεδιασμού και τις καθυστερήσεις σε έργα όπως η επέκταση της λεωφόρου Κύμης. Έτσι, μένει να φανεί αν τα νέα έργα θα βελτιώσουν ουσιαστικά την καθημερινότητα των οδηγών ή αν θα προσφέρουν απλώς μια προσωρινή ανακούφιση σε μια κατάσταση που συνεχώς χειροτερεύει.

Κηφισός: Απίστευτο και όμως αληθινό – Κατασκευάζουν τεχνητή λίμνη!

Το “πράσινο φως” έχει λάβει νέο μεγάλο αντιπλημμυρικό στον Κηφισό, με κατασκευή τεχνητής λίμνης ανάσχεσης στο ύψος της Μεταμόρφωσης.

Το έργο αυτό αφορά σε διευθέτηση δυο τμημάτων του ποταμού, τμήμα «Τρεις Γέφυρες – Κόκκινος Μύλος» και τμήμα «Κόκκινος Μύλος-Αττική Οδός» και στην κατασκευή μιας λεκάνης ανάσχεσης πλημμυρικών απορροών ανάντη της Αττικής Οδού, καθώς και σε οριοθέτηση του ποταμού Κηφισού στα διευθετούμενα τμήματα. Έχει λάβει έγκριση περιβαλλοντικών όρων.

Πιο συγκεκριμένα, το έργο περιλαμβάνει την αύξηση της διατομής του ποταμού σε δύο τμήματα και την κατασκευή μιας μικρής λίμνης κοντά στην Αττική Οδό, η οποία θα λειτουργεί ως μέσο ανάσχεσης της ποσότητας και της ταχύτητας του νερού σε περίπτωση ισχυρής βροχόπτωσης.

Οι πλημμύρες στη Θεσσαλία και η ανησυχία για την επάρκεια και αντοχή των σχετικών υποδομών στην Αττική ανάγκασαν σε κίνηση τα αρμόδια Υπουργεία Πολιτικής Προστασίας, Περιβάλλοντος και Υποδομών, όπως και την περιφέρεια Αττικής.

Έτσι το Υπουργείο Περιβάλλοντος ενέκρινε τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων του εν λόγω έργου, που είχε υποβληθεί από το υπουργείο Υποδομών από τον Δεκέμβριο του 2020.

Το έργο αποτελείται από τρία τμήματα, στο κομμάτι πριν το εγκιβωτισμένο τμήμα του Κηφισού, σε μήκος 5,4 χλμ.:

– Στο τμήμα από τις Τρεις Γέφυρες έως τον Κόκκινο Μύλο, όπου ο Κηφισός είναι μεν ανοιχτός αλλά σε τεχνητή κοίτη. Στο τμήμα αυτό προβλέπεται διεύρυνση της κοίτης του Κηφισού, ώστε να αυξηθεί η παροχετευτικότητά του. Το έργο περιλαμβάνει την κατεδάφιση αρκετών γεφυρών (οδικές ή πεζογέφυρες) και την ανακατασκευή κάποιων από αυτές, ώστε να προσαρμοστούν στη νέα διατομή. Πιο συγκεκριμένα, στο πρώτο τμήμα θα κατεδαφιστούν και θα ανακατασκευαστούν πέντε οδογέφυρες και θα επισκευαστεί η γέφυρα Φιλαδέλφειας, ενώ θα κατεδαφιστούν επτά πεζογέφυρες και θα ξανακατασκευαστούν πέντε.

– Στο τμήμα από τον Κόκκινο Μύλο έως την Αττική Οδό, όπου ο Κηφισός παραμένει σε φυσική κοίτη. Στο τμήμα αυτό προβλέπεται η τοποθέτηση συρματοκιβωτίων (σαρζανέτ) με τα οποία διευρύνεται και τροποποιείται η υφιστάμενη διατομή του ποταμού σε μήκος 1,94 χλμ. Η έκταση του αμαξοστασίου των τρόλεϊ –που έχει κατασκευαστεί επάνω στις όχθες– θα μειωθεί κατά ένα στρέμμα, καθώς θα κατεδαφιστεί το τμήμα δίπλα στον Κηφισό και η μάντρα θα μετατοπιστεί έως 8 μέτρα προς το εσωτερικό από την υφιστάμενη θέση. Ειδικά μέτρα θα ληφθούν για την προστασία υδραγωγείου της μεταβυζαντινής περιόδου. Στο τμήμα αυτό θα αφαιρεθεί μια μεταλλική γέφυρα, θα επισκευαστεί μια γέφυρα και θα μετατοπιστεί η γέφυρα που εξυπηρετεί αγωγό της ΕΥΔΑΠ και η οποία παρουσιάζει προβλήματα ευστάθειας.

– Στη συμβολή του Κηφισού με την Αττική Οδό, όπου προβλέπεται η κατασκευή της λίμνης ανάσχεσης. Η λίμνη θα ξεκινάει να γεμίζει όταν η παροχή ξεπερνάει τα 168 m3/δευτερόλεπτο (πλημμύρα 20ετίας) και έχει δυναμικότητα 789.000 κυβικών μέτρων νερού. Σε πλημμύρα 50ετίας, η λίμνη θα γεμίζει μέσα σε 2 ώρες περίπου, ανακόπτοντας (για δύο ώρες) την ορμή του νερού. Μετά η λίμνη θα αδειάζει εντελώς σταδιακά.

Κατά τη μελέτη του έργου, το μέγεθος της λίμνης υπολογίστηκε για μέγεθος βροχοπτώσεων που εμφανίζονται μια φορά κάθε 50 χρόνια (περίοδος επαναφοράς 50 ετών), κάθε 100 χρόνια και κάθε 1.000 χρόνια.

Με βάση τις βροχοπτώσεις που εμφανίζονται μια φορά κάθε 50 χρόνια η ποσότητα εκσκαφών για τη δημιουργία της, σε πρώτη φάση, εκτιμάται περίπου στα 300.000 κυβικά μέτρα και το βάθος της, στη μέγιστη στάθμη, θα φτάνει περίπου στα 15 μέτρα.

Η λίμνη χωροθετείται παράλληλα με την Εθνική Οδό, στα δυτικά της, πάνω από τον κόμβο με την Αττική οδό, και εκτείνεται εντός των περιοχών Αχαρνών και Μεταμόρφωσης.

Σύμφωνα με τα όσα αναφέρονται την Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ) που υπογράφει ο διευθυντής της ΔΙΠΑ κ. Κώστας Δημόπουλος, το έργο αποτελείται από τρία διακριτά μεταξύ τους τμήματα.

Το τμήμα της Λεκάνης Ανάσχεσης θα περιλαμβάνει έργα σε τμήμα του ποταμού μήκους 1.650 μέτρων το οποίο βρίσκεται σε φυσική κατάσταση. Με τα συγκεκριμένα έργα θα διευρυνθεί η υφιστάμενη λεκάνη ανάσχεσης για μείωση της πλημμυρικής παροχής αιχμής σημαντικών πλημμυρικών γεγονότων στα κατάντη τμήματα του ποταμού.

Η λίμνη ανάσχεσης θα ταμιεύει νερό μόνο για λίγες ώρες σε πλημμυρικά γεγονότα μεγάλης περιόδου επαναφοράς. Η επιφάνεια της λεκάνης ανάσχεσης για μείωση της πλημμυρικής παροχής αιχμής (για περίοδο επαναφοράς 50 ετών) έχει υπολογιστεί στα 106.000 m2.

Η λεκάνη ανάσχεσης θα λειτουργεί όταν η παροχή θα υπερβαίνει τα 168 κυβικά ανά δευτερόλεπτο (m3/s) ενώ για μικρότερες παροχές το σύστημα θα λειτουργεί όπως και σήμερα. Στο έργο, μεταξύ άλλων, προβλέπονται έργα ελέγχου ροής με κατακόρυφο τοιχίο το οποίο σφραγίζει την είσοδο από μια στάθμη και πάνω.

Η χρονική διάρκεια πλημμυρισμού της θα φτάνει τις 2 ώρες και 15 λεπτά.