Ακρίβεια: «Υπάρχει μεγάλη απόσταση του μέσου εισοδήματος στην Ελλάδα από το μέσο εισόδημα στην Ευρώπη και αυτό είναι το πρόβλημα» δήλωσε ο Γενικός Διευθυντής της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας, Απόστολος Πεταλάς. Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.
Για τον πληθωρισμό και την ακρίβεια στα τρόφιμα μίλησε ο Γενικός Διευθυντής της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας, Απόστολος Πεταλάς, τονίζοντας πως υπάρχουν κατηγορίες τροφίμων που έχουμε ήδη αρνητικό πληθωρισμό όπως είναι ορισμένα κρέατα και τα τυριά ενώ όπως είπε συνεχίζουν να έχουν αυξητική πορεία τα τρόφιμα που είναι συνδεδεμένα με την κλιματική κρίση όπως το ελαιόλαδο, το κακάο, η ζάχαρη και οι χυμοί.
Συγκριτικά με τη δυτική Ευρώπη υπογράμμισε ότι ο ρυθμός αποκλιμάκωσης σε σχέση με την Ελλάδα ήταν μεγαλύτερος γιατί όπως εκτίμησε στη χώρα μας κάποια φαινόμενα αργούν να ξεκινήσουν.
«Άργησε δηλαδή ο πληθωρισμός να πάρει την ανηφόρα και μετά άργησε να πάρει την κατηφόρα».
Και πρόσθεσε: «Θεωρώ ότι μέχρι τέλος του έτους ή το πολύ στις αρχές του επομένου θα έχουν συγκλίνει οι ρυθμοί».
«Η αλλαγή συσκευασίες γίνεται πολλές φορές όχι για λόγους παραπλάνησης γιατί οι ίδιοι οι καταναλωτές λόγω ακρίβειας θέλουν να αγοράζουν λιγότερα πράγματα.
Ωστόσο, είπε ότι δεν πρέπει να έχουμε μικρότερες συσκευασίες με ίδιες τιμές με τα μεγαλύτερα.
«Υπάρχει μεγάλη απόσταση του μέσου εισοδήματος στην Ελλάδα από το μέσο εισόδημα στην Ευρώπη και αυτό είναι το πρόβλημα» όπως εκτίμησε.
Ακρίβεια: Ποια τρόφιμα εξαιρούνται από τις ρυθμίσεις για τις προσφορές
Το μέτρο αφορά 44 κατηγορίες προϊόντων. Τι πρέπει να προσέξουμε όλοι όταν φτάσουμε μπροστά από το ράφι του Σούπερ μάρκετ. Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.
Η εξαίρεση μίας σειράς από τρόφιμα που πλησιάζουν στην ημερομηνία λήξης τους, από το μέτρο της τρίμηνης απαγόρευσης διενέργειας προωθητικών ενεργειών, το οποίο ισχύει σε περιπτώσεις που έχουν προηγηθεί ανατιμήσεις, προβλέπεται σε τροποποιημένη υπουργική απόφαση του υπουργείου Ανάπτυξης.
Συγκεκριμένα, στα προϊόντα που περιλαμβάνονται στη σχετική λίστα του υπουργείου και εφόσον φέρουν την ειδική σήμανση «Προϊόν με κοντινή ημερομηνία λήξης», ακόμη κι γίνουν αυξήσεις τιμών, οι επιχειρήσεις θα μπορούν να συνεχίζουν τις προωθητικές ενέργειες, σε αντίθεση με τα υπόλοιπα.
Το μέτρο αφορά 44 κατηγορίες προϊόντων, ενώ προσδιορίζεται για το καθένα ξεχωριστά, το ακριβές χρονικό διάστημα (από 1 έως 30 μέρες) πριν από την ημερομηνία λήξης που επιτρέπεται να γίνει η προωθητική ενέργεια.
Για παράδειγμα για νωπό κοτόπουλο, χοιρινό, μοσχάρι, όπως και το γάλα, προσδιορίζεται σε μία ημέρα. Σε 20 μέρες ορίζεται το χρονικό διάστημα για τρόφιμα όπως ζυμαρικά, φρυγανιές, κονσέρβες και κατεψυγμένα τρόφιμα και σε 30 μέρες για τις κονσέρβες για γάτες και σκύλους.
Σύμφωνα με πηγές από το οργανωμένο λιανεμπόριο, μέχρι τώρα, τα σούπερ μάρκετ διαθέτουν στους καταναλωτές σε μειωμένη συνήθως τιμή, της τάξεως του -30% ή και -50% τα προϊόντα εκείνα που βρίσκονται κοντά στην ημερομηνία λήξης τους, τοποθετώντας μάλιστα και το σχετικό αυτοκόλλητο ώστε να γίνονται αντιληπτά από τους καταναλωτές.
Ουσιαστικά δεν πρόκειται για «προσφορά» από πλευράς του προμηθευτή, όπως εξηγούν, αλλά για μία προωθητική ενέργεια από πλευράς των σούπερ μάρκετ. Την οποία, με τα νέα μέτρα – πριν από τη συγκεκριμένη τροποποίηση – δεν θα μπορούσαν να τη συνεχίσουν σε περίπτωση ανατίμησης του προϊόντος.
Με την τροποποίηση της υπουργικής απόφασης από πλευράς του αρμόδιου υπουργείου, ο στόχος, όπως επισημαίνεται, είναι να αντιμετωπιστούν φαινόμενα σπατάλης τροφίμων αλλά και καταστροφής αποθεμάτων, τα οποία θα μπορούσαν να διατεθούν σε χαμηλές τιμές στους ενδιαφερόμενους καταναλωτές.
Ακρίβεια: Τα νέα μέτρα φέρνουν το πρώτο «κρας τεστ» στα ράφια των σούπερ μάρκετ
Ένα «κρας τεστ» τιμών ξεκινά, το επόμενο διάστημα στα ράφια των σούπερ μάρκετ, μετά την εφαρμογή από την 1η Μαρτίου των νέων μέτρων για την καταπολέμηση της ακρίβειας, που παραμένει το μεγάλο «στοίχημα» για την κυβέρνηση αλλά και το …πολυπόθητο ζητούμενο για τους καταναλωτές.
Οι νέες ρυθμίσεις που αφορούν στις προσφορές και τις προωθητικές ενέργειες, αλλάζουν τα δεδομένα που έως τώρα ίσχυαν στην αγορά ωστόσο μένει να φανεί το προσεχές διάστημα, ποιο και πόσο τελικά θα είναι το όφελος για την τσέπη του καταναλωτή.
«Μέχρι στιγμής έχουν μειωθεί οι τιμές σε 3.900 βασικά προϊόντα για κάθε νοικοκυριό» σημείωσε ο υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας την Παρασκευή, κατά την επίσκεψή του σε κατάστημα σούπερ μάρκετ, με αφορμή την έναρξη εφαρμογής των νέων μέτρων.
Σύμφωνα με την ενημέρωση του υπουργείου Ανάπτυξης, το μέτρο που προβλέπει τη μείωση των συνολικών εκπτώσεων των προμηθευτών προς τα σούπερ μάρκετ κατά 30% προκειμένου αυτή να «μεταφερθεί» στις τιμές τιμοκαταλόγου, έχει οδηγήσει σε μειώσεις στις τιμές στους τιμοκαταλόγους (χονδρική) οι οποίες φτάνουν μεσοσταθμικά:
-στις βρεφικές και παιδικές πάνες το 18,1%,
-στα σαμπουάν, τα αφρόλουτρα και τα conditioner το 17%,
-στις οδοντόκρεμες το 15,1%,
-στα απορρυπαντικά ρούχων το 15,6%,
-στα απορρυπαντικά πιάτων το 16%,
-στα καθαριστικά παντός είδους το 15,8% και
-στα σαπούνια το 12,7%.
Σημειώνεται πως το μέτρο αφορά στις παραπάνω κατηγορίες προϊόντων.
Με δεδομένο ότι οι μειώσεις αυτές, αφορούν στους νέους τιμοκαταλόγους των προμηθευτών που πρόσφατα έφτασαν στα σούπερ μάρκετ, η διαφορά των τιμών αναμένεται να περνά σταδιακά στα ράφια και να τις βλέπουν οι καταναλωτές τις επόμενες εβδομάδες, αφού προηγουμένως εξαντληθεί το ήδη διαθέσιμο απόθεμα των προϊόντων που έχουν επιχειρήσεις του οργανωμένου λιανεμπορίου στις αποθήκες τους.
Ακρίβεια: Θα μειωθούν σε ένταση οι προσφορές;
Το ερώτημα που πάντως που προκύπτει με την εφαρμογή του συγκεκριμένου μέτρου, όπως εκφράζεται και από στελέχη της αγοράς είναι σε ποιο βαθμό και με ποια ένταση θα συνεχιστούν το επόμενο διάστημα οι προσφορές και οι προωθητικές ενέργειες στα συγκεκριμένα προϊόντα που εντάσσονται στη ρύθμιση, δηλαδή: απορρυπαντικά ρούχων – πιάτων, καθαριστικά επιφανειών, χλωρίνες, σαμπουάν και conditioner, αφρόλουτρα, σαπούνια, οδοντόκρεμες, βρεφικές και παιδικές πάνες.
Και αυτό γιατί, όπως σημειώνουν οι ίδιοι παράγοντες, ακόμη κι αν η αρχική τιμή των προϊόντων μειώνεται, εφόσον ο προμηθευτής αποφασίσει πλέον να «κόψει» ή να περιορίσει τις προωθητικές ενέργειες που έως τώρα έκανε, το τελικό όφελος για τον καταναλωτή ενδέχεται να είναι μικρότερο.
Οι τελικές τιμές που θα πληρώσουν οι καταναλωτές στο ταμείο θα εξαρτηθούν από την εμπορική πολιτική που θα ακολουθήσουν από εδώ και πέρα -σε ό,τι αφορά την ένταση των προσφορών- οι επιχειρήσεις που μείωσαν υποχρεωτικά και βάσει του νέου νόμου την τιμή του τιμοκαταλόγου.
Ακρίβεια: Το «μπλόκο» για όσους κάνουν ανατιμήσεις
Για το δεύτερο μέτρο η εικόνα σχετικά με τιμές είναι πιο ξεκάθαρη, καθώς απαγορεύει στους προμηθευτές των σούπερ μάρκετ που αυξάνουν τις τιμές των προϊόντων τους, να υλοποιούν προωθητικές ενέργειες σε αυτά, για τρεις μήνες. Αφορά σχεδόν στο σύνολο των προϊόντων που πωλούνται σε σούπερ μάρκετ, με εξαίρεση τα νωπά προϊόντα (φρούτα, λαχανικά, κρέατα, ψάρια) και ορισμένα διαρκή καταναλωτικά αγαθά, όπως επίσης και σε κάποιες κατηγορίες τροφίμων εφόσον πλησιάζουν κοντά στη λήξη τους.
Όπως ήδη έχει γίνει γνωστό, ήδη ορισμένες επιχειρήσεις αποφάσισαν να προχωρήσουν σε ανάκληση των ανατιμήσεων που είχαν ανακοινώσει αλλά δεν είχαν ακόμα εφαρμόσει, προκειμένου να μπορούν να συνεχίσουν τις προωθητικές ενέργειες.
Σύμφωνα με το υπουργείο Ανάπτυξης, τον Φεβρουάριο του 2024 και αφού είχε ξεκινήσει από τις 10 Ιανουαρίου να ισχύει το τρίμηνο «μπλόκο» σε περίπτωση αυξήσεων, καταγράφηκε περιορισμός των ανατιμήσεων κατά 76%, σε σχέση με τον Φεβρουάριο του 2023.
Την ίδια στιγμή όμως, σύμφωνα με όσα επισημαίνουν στελέχη του οργανωμένου λιανεμπορίου, σε άλλες περιπτώσεις οι ανατιμήσεις συνεχίζονται και πλέον μένει να φανεί το επόμενο διάστημα, κατά πόσον το μέτρο αυτό θα οδηγήσει ακόμη περισσότερες εταιρείες στο να βάλουν φρένο στις αυξήσεις.