Ακρίβεια: Εκρηκτικές διαστάσεις λαμβάνουν οι κατακόρυφες αυξήσεις στις τιμές των προϊόντων – Η αγωνία για το δύσκολο χειμώνα και το σχέδιο της κυβέρνησης. Πότε θα βελτιωθεί η κατάσταση. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.
Με το… βλέμμα στις τιμές και την κατακόρυφη αύξηση που αναμένεται είναι οι καταναλωτές στη χώρα μας.
Παρά το γεγονός ότι είναι ακόμα αρχές του μήνα, το πορτοφόλι αδειάζει απελπιστικά γρήγορα, την ώρα που τα ντουλάπια παραμένουν άδεια, οι λογαριασμοί είναι απλήρωτοι και το ντεπόζιτο στο αυτοκίνητο στη… ρεζέρβα.
Οι ιλιγγιώδεις αυξήσεις στις τιμές των προϊόντων λαμβάνουν εκρηκτικές διαστάσεις προκαλώντας ασφυξία σε νοικοκυριά και μικρομεσαίες επιχειρήσεις που μετά την πολυετή κρίση και τα δύο lockdown βλέπουν τους λογαριασμούς να τους πνίγουν και τα έσοδα να μην μπορούν να καλύψουν ούτε στο μισό τα έξοδα.
Ο χειμώνας προβλέπεται εξαιρετικά δύσκολος για τα νοικοκυριά και κανείς δεν μπορεί να προβλέψει τα μελλούμενα αν κάποιος δεν βάλει «φρένο» στην έκρηξη τιμών σε καύσιμα, ρεύμα, καφέ και βασικά είδη διατροφής.
Χαρακτηριστικό της κατάστασης είναι ότι ο καφές ενδέχεται να φτάσει τα 5 ευρώ και η τιμή του ψωμιού να αυξηθεί κατά 25%, ενώ οι λογαριασμοί του ρεύματος να αυξηθούν έως και 50% λόγω των αυξήσεων στη χονδρεμπορική αγορά ενέργειας.
Ακρίβεια: Ψάχνει ανάχωμα η κυβέρνηση για να την ανακόψει
«Ποιο είναι το σχέδιο της κυβέρνησης;», αναρωτιούνται πολύ καταναλωτές που αγωνιούν για το κύμα ανατιμήσεων. Προς το παρόν, αν κρίνουμε από τις απαντήσεις που δίνουν οι υπουργοί, μάλλον συγκεκριμένο σχέδιο δεν υπάρχει προς το παρόν, μιας και τα όσα λένε είναι ασαφή, χωρίς την παραμικρή απάντηση στη λύση του ζητήματος.
Ενδεχομένως ο πρωθυπουργός να κρατάει κάποιο «κρυφό χαρτί» στο μανίκι του και να το παρουσιάσει στη ΔΕΘ ανακουφίζοντας από την αγωνία τους πολίτες.
Η κυβέρνηση πάντως, σύμφωνα με πληροφορίες, προωθεί ένα συνδυασμένο πλέγμα οικονομικών μέτρων και αυστηρότερων ελέγχων, προκειμένου να περιοριστούν οι επερχόμενες ανατιμήσεις σε εκατοντάδες αγαθά και υπηρεσίες.
Τα υπουργεία Οικονομικών και Ανάπτυξης έχουν τεθεί σε κατάσταση συναγερμού, καθώς η εκρηκτική αύξηση των διεθνών τιμών των πρώτων υλών οδηγεί αναπόφευκτα σε σημαντικές έως πολύ μεγάλες ανατιμήσεις στην αγορά.
Το γεγονός ότι τον Αύγουστο ο πληθωρισμός στην Ευρωζώνη σημείωσε νέα άνοδο στο 3%, είναι ενδεικτικό του «θερμού» χειμώνα που έρχεται, ενώ πονοκέφαλο προκαλεί στην κυβέρνηση η αύξηση του ενεργειακού κόστους, γι’ αυτό και σχεδιάζονται παρεμβάσεις ώστε να περιοριστεί η επιβάρυνση και να μην πλήξει το κόστος παραγωγής και εντέλει το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών.
Στο οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης εκτιμούν ότι οι μεγάλες αυξήσεις σε φυσικό αέριο, πετρέλαιο, αλουμίνιο, καφέ, δομικά υλικά σε διεθνές επίπεδο, θα είναι δύσκολο να απορροφηθούν στο σύνολό τους, καθώς στις περισσότερες περιπτώσεις μιλάμε για μεγάλα διψήφια ποσοστά επιβαρύνσεων.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, τον Ιούλιο καταγράφηκε μεγάλη επιτάχυνση των αυξήσεων σε βασικά είδη διατροφής, ενώ εντυπωσιακή είναι η αύξηση στο κόστος της οικοδομής, κυρίως λόγω της εκτίναξης των τιμών των μετάλλων. Όπως επισημαίνουν κυβερνητικά στελέχη δεν είναι μέσα στις δυνατότητες της χώρας να ελέγξει τις τάσεις και την πορεία των τιμών στην παγκόσμια οικονομία.
Ακρίβεια: Η αύξηση των τιμών θα αρχίσει να αποκλιμακώνεται ως τις γιορτές
Για τις ανατιμήσεις, την αύξηση του ΑΕΠ και την ελληνική οικονομία μίλησε ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης στον ΑΝΤ1.
Ο Άδωνις Γεωργιάδης σε ερώτηση σχετικά με τη λειτουργία της εφαρμογής «Παρατηρητήριο Τιμών» είπε ότι δίνει τη δυνατότητα για σύγκριση τιμών, χαρακτήρισε «πολύ καλό» το να πηγαίνουν οι καταναλωτές εκεί που έχει φθηνότερα πράγματα, αφού όπως είπε «έτσι θα μειώσουμε τις τιμές» και έκανε γνωστό ότι, στη δωρεάν εφαρμογή του υπουργείου θα μπουν σε λίγο και τα καύσιμα.
«Κάθε χρόνο μειώνουμε τους φόρους», είπε δίνοντας τα παραδείγματα της μείωσης στην εστίαση και τον ΕΝΦΙΑ, ενώ αναφέρθηκε και στις αναμενόμενες εξαγγελίες του πρωθυπουργού στη ΔΕΘ το ερχόμενο Σάββατο. «Η πολιτική της κυβέρνησής μας είναι όσο καλύτερα πάνε τα έσοδά μας, θα μειώνονται οι φόροι».
«Ο τζίρος που έκανε η Ελλάδα το 2ο τρίμηνο το 2021 ήταν ίδιος με εκείνον που είχαμε το 2019», σημείωσε ο υπουργός αναφερόμενος στην αύξηση του ΑΕΠ που ανακοίνωσε χθες η ΕΛΣΤΑΤ, την οποία απέδωσε εν μέρει στην «εκρηκτική άνοδο των επενδύσεων».
«Η οικονομία πάει πολύ καλά, μην τα βλάπτουμε όλα μαύρα», σχολίασε ο κ. Γεωργιάδης, παρατηρώντας ότι, «η ανεργία όχι μόνο δεν αυξήθηκε μέσα στην καραντίνα, αλλά και με αυτά η ανεργία εξακολουθεί να κλιμακώνεται».
Χαρακτήρισε «παγκόσμιο φαινόμενο» την ακρίβεια, φέρνοντας ως παράδειγμα τον πληθωρισμό στις ΗΠΑ. «Ασφαλώς μας ανησυχεί το φαινόμενο και το παρακολουθούμε», είπε ο υπουργός, εκτιμώντας ότι, «αυτή η τάση στις τιμές θα αρχίσει να αποκλιμακώνεται το αργότερο μέχρι τις γιορτές» και πρόσθεσε πως «αυτό που με ανησυχεί είναι η ενέργεια, που δε δείχνει σημάδια αποκλιμάκωσης».
«Η Ελλάδα πάει πολύ καλά, που σημαίνει ότι η πολιτική της κυβέρνησής μας πάει καλά», σημείωσε και ανέφερε ότι, «έχει ανακοινωθεί αύξηση του κατώτατου μισθού, που όμως αυξήθηκε και από τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών».
Σχετικά δε με το θέμα της ανάπτυξης που καταγράφηκε είπε πως «ήρθε από τις εξαγωγές και τις επενδύσεις».
«Ήδη οι μειώσεις των φόρων υπερκαλύπτουν τις αυξήσεις, όμως μέχρι το Σάββατο θα ακούσετε κι άλλα μέτρα», σημείωσε ο ‘Αδωνις Γεωργιάδης σχετικά με τα μέτρα που λαμβάνονται για τις ανατιμήσεις.
«Λαμβάνουμε υπόψη μας τη διεθνή συγκυρία που βαραίνει το καλάθι της νοικοκυράς», συμπλήρωσε.
Αναφορικά με την τιμή των self tests διαβεβαίωσε ότι, «τα τεστ θα είναι στα 10 ευρώ, όπως έχουμε ανακοινώσει» και όχι 20 όπως υπάρχουν αναφορές ότι πωλείται, κάλεσε ωστόσο τους πολίτες, «αντί να ταλαιπωρούνται με τα τεστ, δεν πάνε να κάνουν το εμβόλιο που είναι δωρεάν».
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στην τιμή του καφέ ο υπουργός Ανάπτυξης, εξηγώντας ότι, «είπα πράγματι ότι ο καφές μπορεί να αυξηθεί από 3 έως 5 ευρώ το κιλό. Δεν εννοούμε 3 – 5 ευρώ στο φλιτζάνι μας». Παρατήρησε, τέλος ότι, υπάρχει «σαφής τάση επιστροφής μετά το brain drain».
Ακρίβεια: Άσχημα νέα στα ράφια των Σούπερ μάρκετ
Δεν έχει τέλος το ράλιτης ακρίβειας στα ράφια των σούπερ μάρκετ και δυστυχώς τα χειρότερα για τους καταναλωτές… έρχονται! Δείτε στο xristika.gr τις εξελίξεις…
Aνησυχία επικρατεί για τις αυξήσεις που ήδη καταγράφονται σε βασικά προϊόντα αλλά και για το κύμα ανατιμήσεων σε τρόφιμα και ενέργεια που αναμένεται να χτυπήσει τη χώρα το αμέσως επόμενο διάστημα.
Ήδη, η αύξηση έως και 30% που παρατηρείται σε όλο τον κόσμο στις σχετικές πρώτες ύλες, φέρνει και αυξήσεις στην τιμή του ψωμιού, αλλά και βασικών προϊόντων αρτοζαχαροπλαστικής όπως το γάλα.
Η τιμή του ψωμιού και των σιτηρών στην Ελλάδα βρισκόταν το 2020 πάνω από τον μέσο δείκτη τιμών στην ΕΕ σύμφωνα με στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η Eurostat στις 20 Αυγούστου, ενώ υπάρχει ο κίνδυνος να εκτοξευθεί το αμέσως επόμενο διάστημα.
«Είναι γεγονός ότι το τελευταίο τετράμηνο έχουν γίνει κάποιες αυξήσεις 25 – 30%. Είναι αναμενόμενο να υπάρχουν και οι επακόλουθες αυξήσεις», δήλωσε επαγγελματίας αρτοποιός στο Open, εκτιμώντας πως η τιμή του ψωμιού θα ανέβει κατά 0,15 – 0, 20 ευρώ.
Παράλληλα καταγράφεται μεγάλη αύξηση στην τιμή της βενζίνης τόσο σε παγκόσμιο επίπεδο όσο και στην Ελλάδα ενώ μεγάλος φόβος επικρατεί για φημολογούμενη εκτίναξη στα τιμολόγια ρεύματος που μπορεί να φτάσει ακόμα και στο +50%.
Οι δυσοίωνες εκτιμήσεις για το ρεύμα οφείλονται στο άλμα που καταγράφεται στις τιμές της χονδρικής αγοράς ολόκληρης της Ευρώπης και στους εξής 3 λόγους:
- Μεγάλη ζήτηση λόγω καύσωνα
- Το χρηματιστήριο των ρύπων, πράγμα που σημαίνει ότι όποιος μολύνει θα πληρώνει παραπάνω
- Αύξηση της τιμής του φυσικού αερίου, με αυτή να θεωρείται η βασικότερη αιτία (Στα 45 ευρώ από τα 28 ευρώ ανέβηκε η τιμή της μεγαβατόρας).
Σε περίπτωση που οι αυξήσεις αποτυπωθούν στη λιανική, θα πρόκειται για τιμές ρεκόρ που θα φτάνουν ακόμα και τα 100 ευρώ ανά μεγαβατόρα. Η αύξηση στο ρεύμα αναμένεται να αυξήσει την τιμή και άλλων προϊόντων.
Η ΓΣΕΒΕΕ σε ανακοίνωσή της στις αρχές της εβδομάδας τονίζει ότι το κύμα ανατιμήσεων στην ενέργεια επηρεάζει δραματικά τα κοστολόγια των επιχειρήσεων, ενώ η μετακύλιση του στους καταναλωτές είναι θέμα χρόνου.