Ακρίβεια: Μόνο η λέξη «απόγνωση» μπορεί να περιγράψει τα συναισθήματα των καταναλωτών κάθε φορά που πηγαίνουν για ψώνια!
Το 99% των καταναλωτών ανησυχεί για την αυξητική τάση τιμών βασικών προϊόντων. Συγκριτικά με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο, ορισμένες από τις βασικές κατηγορίες στον κλάδο του τρόφιμου παρουσίασαν αύξηση έως και 40%.
Σύμφωνα με την εταιρεία μετρήσεων NielsenIQ, σε ό,τι αφορά στις τιμές, η εκτίναξη του πληθωρισμού έχει σε πολύ μεγάλο βαθμό επηρεάσει την απόδοση ορισμένων από τις μεγαλύτερες FMCG κατηγορίες.
Ενδεικτικά, και σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο, ορισμένες από τις βασικές κατηγορίες στον κλάδο του τρόφιμου, όπως το ψωμί και τα ζυμαρικά οφείλουν την αύξηση του τζίρου τους κυρίως στην αύξηση της μέσης τιμής πώλησής τους, η οποία ανήλθε στο 13,0% και 10,1% αντίστοιχα, ενώ στην περίπτωση των σπορέλαιων η μέση τιμής της κατηγορίας αυξήθηκε κατά 38,9%.
Σημαντική ήταν και η μεταβολή της μέσης τιμής στον κλάδο των χαρτικών και σε όλες τις βασικές κατηγορίες που τον απαρτίζουν, με την μέση τιμή στα ρολά κουζίνας να αυξήθηκε κατά +15,6%, ενώ για το χαρτί υγείας η αύξηση αυτή ανήλθε στο +12,7%
Έντονο προβληματισμό προκαλεί στους καταναλωτές η ανοδική πορεία των τιμών.
Σύμφωνα με στοιχεία από έρευνα των Shopper Trends της NielsenIQ, το ποσοστό των καταναλωτών που επηρεάζονται δραματικά για το έτος 2022 ανέρχεται στο 99% ενώ το έτος 2020 το ποσοστό ήταν 72%
Ενδεικτικό του παραπάνω είναι επιπλέον το γεγονός ότι η πορεία του μεριδίου των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας συνεχίζει την ανοδική του πορεία, έχοντας φτάσει το 14,4% (εξαιρουμένου του discount καναλιού), μια αυξητική τάση που ξεκίνησε από τα μέσα του 2021 και έπειτα, οπότε και ξεκίνησαν να παρουσιάζονται γενικότερες πληθωριστικές τάσεις στην αγορά.
Παράλληλα, έχει ενισχυθεί περαιτέρω η προωθητική ένταση για τα branded προϊόντα, η οποία έχει φτάσει στο 66,5%, σε μια προσπάθεια συγκράτησης των τιμών τόσο από τους προμηθευτές όσο και από τις διαφορετικές λιανεμπορικές αλυσίδες, στο πλαίσιο του πολύ ανταγωνιστικού περιβάλλοντος, στο οποίο κινούνται.
Αναφορικά με τις τεμαχιακές πωλήσεις, παρουσιάζουν στο σύνολό τους αρνητική τάση, γεγονός που υποδηλώνει ότι η ανάπτυξη της αγοράς είναι πληθωριστική και άρα δεν οφείλεται σε αυξημένη ζήτηση/κατανάλωση, τουλάχιστον σε επίπεδο εννεαμήνου.
Όσον αφορά στους διαφορετικούς τύπους καταστημάτων, την μεγαλύτερη ανάπτυξη παρουσιάζουν τα μικρότερα σε τετραγωνικά καταστήματα (Superettes, 100-400 τ.μ.), στο +5,7%, γεγονός που οφείλεται, μεταξύ άλλων, και στην αναδιάρθρωση του λιανεμπορίου με τις συνεχείς εξαγορές μικρότερων αλυσίδων ή μεμονωμένων καταστημάτων από τους ισχυρότερους παίκτες του κλάδου, με αποτέλεσμα να τονώνεται η δυναμική των μικρότερων αιθουσών.
Ακρίβεια: Νέο… εγκεφαλικό – Δείτε πόσο θα φτάσει το σουβλάκι
Σε είδος πολυτελείας εξελίσσεται το σουβλάκι καθώς η τιμή του έχει φτάσει στα ύψη!
Πολλά είδη διατροφής έχει συμπαρασύρει το κύμα της ακρίβειας, αυτό που προκαλεί ωστόσο τη μεγαλύτερη αίσθηση, είναι το σουβλάκι.
Κι αυτό γιατί το αγαπημένο -και φθηνό κάποτε- φαγητό των Ελλήνων έχει σταματήσει να είναι τόσο προσιτό όσο ήταν παλαιότερα, όπως τονίζουν επιχειρηματίες.
Το σουβλάκι τείνει να γίνει… είδος πολυτελείας, με την τιμή του να έχει εκτοξευθεί ραγδαία μέσα σε λίγο χρονικό διάστημα.
Κι αυτό γιατί:
Η τιμή στο καλαμάκι χοιρινό το 2021 δεν ξεπερνούσε το 1,8 ευρώ.
Φέτος η τιμή για το καλαμάκι χοιρινό έχει φτάσει ως και τα 2,20 ευρώ.
Η τιμή για το τυλιχτό σουβλάκι πέρυσι έφτανε μέχρι τα 2,6 ευρώ.
Φέτος, όμως, η τιμή για το τυλιχτό σουβλάκι ως και τα 3,30 ευρώ.
Στην επαρχία, βέβαια, υπάρχουν αρκετοί που πωλούν το τυλιχτό σουβλάκι ακόμη πιο ακριβά, σύμφωνα με ρεπορτάζ του ANT1.
Οι αυξήσεις στις πρώτες ύλες όπως στο κρέας, στο λάδι αλλά και στα υλικά της συσκευασίας συμπαρασύρουν προς τα πάνω τις τιμές.
«Φανταστείτε ότι δεν έχουμε καθόλου καταλόγους διανομής, διότι δεν ξέρουμε αν τον επόμενο μήνα οι τιμές θα είναι οι ίδιες» αναφέρει στον ΑΝΤ1 ο Αναστάσιος Μοναστηριώτης που διατηρεί σουβλατζίδικο στην Αθήνα.
Ακρίβεια: Δείτε πού έφτασαν μοσχάρι, χοιρινό, αρνί, κοτόπουλο
Οι τιμές του κρέατος, σε σύγκριση με πέρυσι, έχουν αυξηθεί από 25%-30%. Μία με δύο το πολύ φορές την εβδομάδα βάζουν κρέας στα σπίτια οι μικρομεσαίοι καταναλωτές. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.
Σε σημαντικό περιορισμό της κατανάλωσης οδηγεί η ακρίβεια, ενώ παράλληλα παρατηρείται μπαράζ ανατιμήσεων το τελευταίο διάστημα στη τιμή του κρέατος.
Οι καταναλωτές δηλώνουν ότι τα κόστη είναι αυξημένα και από 50 ευρώ χρειάζονται ακόμα και 90 ευρώ για τα ίδια ψώνια.
Η αύξηση στο κόστος των ζωοτροφών, στο ενεργειακό κόστος και στα μεταφορικά είναι οι βασικοί παράγοντες που ανεβάζουν τις τιμές.
-Το κοτόπουλο από 3,20 ευρώ/κιλό πέρσι φέτος πωλείται στα 4,40 ευρώ το κιλό.
-Το χοιρινό από 5,80 ευρώ/κιλό πέρσι φέτος πωλείται στα 7,90 ευρώ το κιλό.
-Ο χοιρινός λαιμός από 5,20 ευρώ/κιλό πέρσι φέτος πωλείται στα 6,70 ευρώ το κιλό.
-Το μοσχάρι από 10,50 ευρώ/κιλό πέρσι φέτος πωλείται στα 13,50 ευρώ το κιλό και είναι ακόμα ακριβότερο όταν είναι εισαγόμενο.
Τα αρνιά από 9 ευρώ/κιλό πέρσι φέτος πωλούνται στα 13 ευρώ το κιλό ενώ τα παϊδάκια εκτινάσσονται στα 17 ευρώ το κιλό.
Μιλώντας στο Πρώτο Πρόγραμμα ο εκπρόσωπος Τύπου της Ένωσης Καταστηματαρχών Κρεοπωλών Αττικής «Οι Ταξιάρχες» Βασίλης Ντεληφιλιππίδης, ανέφερε ότι οι τιμές, σε σύγκριση με πέρυσι, έχουν αυξηθεί από 25%-30% με κλιμακωτή αύξηση.
Όπως εξήγησε, οι καταστηματάρχες δεν μπορούν να κάνουν οικονομία, καθώς δεν μπορούν να κλείσουν τα ψυγεία.
Ερωτηθείς για το πώς αντιδρούν οι καταναλωτές, ο κ. Ντεληφιλιππίδης είπε: «Οι καινούργιες συμπεριφορές των καταναλωτών είναι η μεριδοποίηση.
Δεν μιλάμε για κιλά πλέον, μιλάμε για τεμάχια, δηλαδή πόσες μερίδες κρέας θέλει. Τα κιλά έχουν αρχίσει και χάνονται, ο κόσμος βασικά έχει τρομάξει», πρόσθεσε, λέγοντας ότι η ψυχολογία του καταναλωτή είναι στα τάρταρα.
«Αν ο καταναλωτής δεν έχει ψυχολογία και να έχει λεφτά δεν θέλει να τα χαλάσει», επισήμανε.
Ακρίβεια: Καλάθι του νοικοκυριού σε κρεοπωλεία και αρτοποιεία
Την επόμενη εβδομάδα θα κατατεθεί στη Βουλή η διάταξη νόμου για το «καλάθι του νοικοκυριού», όπως ανέφερε το πρωί της Πέμπτης ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης, στο πλαίσιο του Olympia Forum III.
«Η διάταξη νόμου θα έρθει στη Βουλή την επόμενη εβδομάδα, ενώ εξήγησε ότι η καθυστέρηση οφείλεται στην παρέμβαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού που ο ίδιος εκτιμά ότι θα βγάλει απόφαση μέσα στις επόμενες ημέρες», ανέφερε ο Άδωνις Γεωργιάδης ερωτηθείς για το καλάθι του νοικοκυριού.
Παράλληλα γίνονται σκέψεις προκειμένου να δημιουργηθεί ένα τύπου «καλάθι νοικοκυριού» και σε άλλες επιχειρήσεις όπως κρεοπωλεία αλλά και αρτοποιεία.
Αν και μέχρι στιγμής δεν έχει δοθεί η ακριβή ημερομηνία για την έναρξη του μέτρου, πηγές του υπουργείου ανάπτυξης αναφέρουν πως θα το δούμε σύντομα.
Το καλάθι θα περιλαμβάνει προϊόντα με «συγκρατημένες» τιμές. Ωστόσο μέχρι στιγμής παραμένει άγνωστο πώς θα γίνει αυτό και πόσα προϊόντα θα περιέχει.
Όπως ανέφεραν πηγές του υπουργείου ανάπτυξης στο Newsbomb.gr «ο αρμόδιος υπουργός έχει πραγματοποιήσει επαφές με επαγγελματίες του κλάδου προκειμένου να δημιουργήσουν και αυτοί με τη σειρά τους ένα “καλάθι του νοικοκυριού” το οποίο θα περιλαμβάνει κάποια προϊόντα».
Αντίστοιχες συνομιλίες έχει κάνει και ο γενικός γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή Σωτήρης Αναγνωστόπουλος προκειμένου να διερευνηθεί το ενδεχόμενο τα συγκεκριμένα καταστήματα να εφαρμόσουν ένα παρόμοιο καλάθι.
Ακρίβεια: Τα 50 βασικά προϊόντα
Υπενθυμίζεται ότι το υπουργείο Ανάπτυξης έφερε αλλαγές της τελευταίας στιγμής στο «καλάθι του νοικοκυριού», ενώ προβλέπονται τσουχτερά πρόστιμα σε όσα σούπερ μάρκετ δεν στείλουν άμεσα τη λίστα με τα προϊόντα.
Μια λίστα με 50 βασικά προϊόντα, τα οποία θα διατηρούνται σε προσιτές τιμές, χαμηλότερες του πληθωρισμού θα είναι ουσιαστικά το «Καλάθι του Νοικοκυριού».
Σύμφωνα με όσα έχουν γίνει γνωστά η τιμή αναφοράς γι’ αυτά τα προϊόντα θα είναι αυτή που είχαν στις 5 Οκτωβρίου, δηλαδή πριν από την ανακοίνωση του μέτρου από το υπουργείο Ανάπτυξης, επομένως δεν υπάρχει πλέον δυνατότητα να «φουσκώσει» κάποια αλυσίδα την τιμή.
Ακρίβεια: Η λίστα των 50 προϊόντων για το καλάθι του νοικοκυριού
- Ρύζι (Ρύζι τύπου «Καρολίνα» μακρύκοκκο)
- Ψωμί (Ψωμί για τοστ, ψωμί φραντζόλα και φρυγανιές)
- Ζυμαρικά (Μακαρόνια Νο 6)
- Χοιρινό (Συσκευασμένα)
- Πουλερικά (Συσκευασμένα)
- Αλλαντικά (Γαλοπούλα ή/και πάριζα)
- Ψάρια κατεψυγμένα (Ένα τουλάχιστον προϊόν)
- Γάλα νωπό πλήρες (Γάλα φρέσκο πλήρες)
- Γάλα νωπό με μειωμένα λιπαρά (Γάλα φρέσκο χαμηλά λιπαρά <2%)
- Γάλα διατηρημένο (Γάλα εβαπορέ)
- Γιαούρτι (Γιαούρτι από γάλα αγελάδος χωρίς γεύσεις και γιαούρτι από γάλα αγελάδος χωρίς γεύσεις)
- Τυριά (Φέτα, γκούντα, τυρί με Χαμηλά Λιπαρά)
- Άλλα είδη διατροφής (Χυμός τομάτας διατηρημένος)
- Αυγά (Κλωβοστοιχίας και Αχυρώνα)
- Μαργαρίνη και άλλα φυτικά λίπη
- Ελαιόλαδο (Παρθένο ελαιόλαδο)
- Άλλα βρώσιμα έλαια (Ηλιέλαιο)
- Λαχανικά κατεψυγμένα (Τουλάχιστον ένα, από αρακάς, μπάμιες, φασολάκια)
- Ζάχαρη (Λευκή ζάχαρη)
- Παιδικές τροφές (Φόρμουλα μωρών και γάλα βρεφικής ηλικίας)
- Καφές (Ελληνικός, στιγμιαίος και γαλλικός)
- Είδη καθαρισμού και συντήρησης (Απολυμαντικά χεριών και αντισηπτικά, απορρυπαντικά πλυντηρίου (υγρά και σε σκόνη – όχι ταμπλέτες), απορρυπαντικά για σφουγγάρισμα και καθαρισμό επιφανειών – χλωρίνες, απορρυπαντικά πιάτων για πλύσιμο στο χέρι και χαρτί κουζίνας)
- Είδη προσωπικής υγιεινής (Οδοντόκρεμες, χαρτί υγείας, σερβιέτες, ταμπόν, σαμπουάν, σαπούνια σε στερεή κατάσταση και πάνες ακράτειας)
- Είδη για μωρά (Πάνες για μωρά, είδη ατομικής υγιεινής για μωρά [μωρομάντηλα] καιίδη ατομικής υγιεινής για μωρά [σαμπουάν]
- Τροφές για κατοικίδια ζώα, για σκύλους και γάτες
- Όσπρια (φακές, ρεβύθια, φασόλια γίγαντες)
- Αλεύρι για όλες τις χρήσεις.
Μέχρι τώρα οι πληροφορίες αναφέρουν πως αυτή η ρύθμιση θα κατατεθεί με τη μορφή τροπολογίας.
Η τελευταία κατά πάσα πιθανότητα θα κατατεθεί σε επόμενο νομοσχέδιο που θα εισαχθεί προς συζήτηση και ψήφιση στην Ολομέλεια μιας και δεν είναι εφικτό, όπως έλεγαν πηγές απ’ το υπουργείο Ανάπτυξης, να είναι έτοιμη ώστε να ενταχθεί στο νομοσχέδιο του υπουργείου για τα επιχειρηματικά πάρκα.
Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν πως για τη νομοθετική ρύθμιση θα ζητηθεί και η άποψη της Επιτροπής Ανταγωνισμού.