Ακρίβεια: Μας βασανίζουν! Νέες αυξήσεις σε ελληνικό καφέ, ψωμί και λάδι (πίνακες)

Ακρίβεια: Oι αυξήσεις σε βασικά προϊόντα διατροφής, ξεκινούν από 8% και φτάνουν το 81,27% ,όπως αποκαλύπτει η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας. Οι πίνακες προκαλούν απελπισία. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.

Ανατιμήσεις στον ελληνικό καφέ, στο κοτόπουλο, στο ελαιόλαδο, στο ψωμί, στα μακαρόνια και στις φρυγανιές αποκαλύπτουν τα στοιχεία της Ένωσης Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας.

Η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας (ΕΕΚΕ) αποκαλύπτει ότι οι αυξήσεις στον ελληνικό καφέ, το κοτόπουλο, το ελαιόλαδο, το ψωμί, τα μακαρόνια και στις φρυγανιές, δηλαδή σε βασικά προϊόντα διατροφής, ξεκινούν από 8% και φτάνουν το 81,27%.

Δείτε αναλυτικά:

Ελληνικός καφές 

  • Ελληνικός καφές επώνυμης ετικέτας 96 γρ.: Αύξηση 37,68%
  • Ελληνικός καφές επώνυμης ετικέτας 143 γρ.: Αύξηση 25%
  • Ελληνικός καφές επώνυμης ετικέτας 194 γρ.: Αύξηση 54%

Ελαιόλαδο

  • Παρατηρήθηκε αύξηση 37,84% στο ελαιόλαδο επώνυμης ετικέτας εκτός καλαθιού.
  • Μπήκε στο «καλάθι» προϊόν ιδιωτικής ετικέτας, το οποίο αυξήθηκε κατά 8%.
  • Προϊόν επώνυμης ετικέτας αυξήθηκε κατά 24,32%.

Ψωμί επώνυμης ετικέτας 500 γρ. σε φέτες: Αύξηση 18,42%

«Αντίδοτο» στις ανατιμήσεις και στις αυξήσεις στα ράφια των σούπερ μάρκετ αποτελεί  τοmarket pass, οι αιτήσεις για το οποίο θα ξεκινήσουν την 1η Φεβρουαρίου.

Υπενθυμίζεται πως το μηνιαίο όριο αγορών ανά νοικοκυριό, επί του οποίου λαμβάνει την ενίσχυση 10%, ανέρχεται σε 220 ευρώ για το μονομελές νοικοκυριό, αυξανόμενο κατά 100 ευρώ για κάθε επιπλέον μέλος του νοικοκυριού και έως 1.000 ευρώ αγορές.

Ακρίβεια: Μας κοροϊδεύουν! Οργή των καταναλωτών με αυτό που είδαν στα ράφια

Αντιμέτωποι με το φαινόμενο, γνωστό και ως «shrinkflation» κατά το οποίο μικραίνουν οι συσκευασίες αλλά η τιμή παραμένει ίδια φαίνεται να βρίσκονται οι καταναλωτές και στη χώρα μας.

Σύμφωνα με μια νέα έρευνα που είδε το φως της δημοσιότητας επιβεβαιώνεται ότι τα σούπερ μάρκετ εφαρμόζουν το shrinkflation, δηλαδή επιλέγουν να αυξάνουν τις τιμές στα ράφια, ενώ ταυτόχρονα οι συσκευασίες πολλών επώνυμων προϊόντων συρρικνώνονται.

Σύμφωνα με πληροφορίες της εφημερίδας τα «ΝΕΑ» το 2022 έκλεισε με αύξηση 44,88% στα προϊόντα διατροφής, ενώ, βάσει στοιχείων της Ένωσης Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδος, το περιεχόμενο έχει μειωθεί σε 238 προϊόντα.

Αναλυτικότερα οι τιμές σε βασικά προϊόντα όπως ζυμαρικά, σάλτσες, απορρυπαντικά, σοκολατοειδή και βρεφικές πάνες έχουν αυξηθεί κατά 30%, στα κρέατα και πουλερικά κατά 25% και στα καθαριστικά σπιτιού κατά 19%.

Το φαινόμενο – που, σύμφωνα με τις καταναλωτικές ενώσεις, παρατηρείται και κατά τις πρώτες ημέρες του 2023 – έχει προκαλέσει σύγχυση στους πολίτες.

Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα συσκευασίας κατεψυγμένων λαχανικών που την τελευταία εβδομάδα του 2022 πωλούνταν έναντι 2,12 ευρώ και την πρώτη εβδομάδα του 2023 έναντι 3,33 ευρώ (αύξηση 1,21 ευρώ ή 57,07%).

Αντίστοιχα, ένα κιλό αλεύρι για όλες τις χρήσεις που στη δύση του 2022 κόστιζε 1,21 ευρώ, στην αρχή του 2023 έφτασε να κοστίζει 1,82 ευρώ (αύξηση 0,61 ευρώ ή 50,41%).

Ακρίβεια: Μειώνεται η ποσότητα αυξάνεται η τιμή

Οι ίδιες πληροφορίες της εφημερίδας αναφέρουν ότι δεν λείπουν και οι καταγγελίες για αναντιστοιχία ανάμεσα στην αναγραφόμενη και στην πραγματική ποσότητα προϊόντων, ενώ ήδη σε 238 ετικέτες έχει μειωθεί «επίσημα» η ποσότητα.

Συγκεκριμένα, από την πρεμιέρα του καλαθιού του νοικοκυριού έχει καταγραφεί μείωση στην ποσότητα προϊόντων της τάξης του 11%-30%.

Μαργαρίνη συσκευασίας 250 γραμμαρίων που κόστιζε 1,27 ευρώ αντικαταστάθηκε από συσκευασία 200 γραμμαρίων, με την τιμή της να αυξάνεται σε 1,61 ευρώ.

Παρομοίως, συσκευασία ψωμιού του τοστ των 700 γραμμαρίων που κόστιζε 1,02 ευρώ έδωσε τη θέση της σε συσκευασία 680 γραμμαρίων με τιμή 1,29 ευρώ.

Κατεψυγμένα λαχανικά που πωλούνταν αντί 2,99 ευρώ σε συσκευασία 1.000 γραμμαρίων, πλέον πωλούνται αντί 3,33 ευρώ σε συσκευασία 900 γραμμαρίων.

Ακρίβεια: Τι λένε οι βιομηχανίες

Από την πλευρά τους, πάντως, οι βιομηχανίες απαντούν πως οδηγήθηκαν στη λύση αυτή προκειμένου να αποφευχθούν περαιτέρω ανατιμήσεις, που θα έφταναν ακόμα και το 60%.

Σύμφωνα, όμως, με τον πρόεδρο της Ένωσης Εργαζομένων Καταναλωτών Απόστολο Ραυτόπουλο, η «πατέντα» δεν αφορά μόνο επώνυμα προϊόντα αλλά και προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, «γεγονός που δημιουργεί την εικόνα μιας ανεξέλεγκτης αγοράς που ο καθένας κάνει ό,τι θέλει».

Από την πλευρά του ο πρόεδρος της Ενωσης Μικρών και Μεσαίων Σουπερμάρκετ Ελλάδας Γιάννης Πηλίδης υποστηρίζει ότι είναι δικαίωμα της επιχείρησης να ορίσει το μέγεθος της συσκευασίας της, όμως δεν είναι δικαίωμά της να προχωρά κατά το δοκούν σε ανατιμήσεις.

Ακρίβεια: Τι ποσό θα λάβει κάθε νοικοκυριό από το market pass και ποιες αγορές καλύπτονται

Αρκετά φειδωλοί είναι στις αγορές του οι περισσότεροι καταναλωτές, καθώς οι ακρίβεια είναι εμφανής σε πληθώρα αγαθών.

Για τον λόγο αυτό, νωρίτερα θα ανοίξει και η πλατφόρμα για τις αιτήσεις που αφορούν το Market Pass.

Το γεγονός διαβεβαίωσε και ο αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης, Νίκος Παπαπαθανάσης, ο οποίος μιλώντας στο Action24 διευκρίνισε πως οι πολίτες θα μπορούν να κάνουν την αίτηση από 1η Φεβρουαρίου.

Ακρίβεια: Τέλος από τα ράφια

Τα πλαστικά μίας χρήσης αποτελούν παρελθόν και στα σούπερ μάρκετ επικρατεί ανασβρασμός για να αποσυρθούν άμεσα. Ποια προϊόντα δεν θα ξαναδούμε στα ράφια. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.

Τέλος μπαίνει στα πλαστικά μιας χρήσης, δρομολογείται ο περιορισμός των πλαστικών μπουκαλιών μέχρι το 2024, με στόχο την αντιμετώπιση της περιβαλλοντικής ρύπανσης.

Έτσι καταργούνται 10 κατηγορίες πλαστικών μιας χρήσης.

Πρόκειται για τα εξής προϊόντα:

μαχαιροπίρουνα,

πιάτα,

καλαμάκια,

περιέκτες από φελιζόλ

κυπελάκια ποτών από φελιζόλ,

περιέκτες τροφίμων από φελιζόλ,

αναδευτήρες ποτών,

μπατονέτες,

στηρίγματα για μπαλόνια,

πάσης φύσεως προϊόντα που διασπώνται σε μικροπλαστικά (οξοδιασπώμενα πλαστικά)

Στόχος της απαγόρευσης σε αυτά τα πλαστικά προϊόντα, είναι η μείωση της κατανάλωσης σε πλαστικά ποτήρια και πλαστικούς περιέκτες τροφίμων κατά 30% μέχρι το 2024 και κατά 60% μέχρι το 2026.

Στην κατεύθυνση αυτή προβλέπεται ο επανασχεδιασμός των προϊόντων με οικολογικό πρόσημο και τίθεται υποχρεωτικός στόχος χωριστής συλλογής των πλαστικών μπουκαλιών κατά 77% το 2025 και κατά 90% το 2029.

Ακρίβεια: Έξαλλοι οι καταναλωτές

Αυτό που συμβαίνει μέρα με τη μέρα στα Σούπερ μάρκετ είναι απίστευτο. Οι ανατιμήσεις των προϊόντων είναι συνεχείς και οι καταναλωτές δικαιολογημένα έχουν παράπονα. Πώς και γιατί εκτοξεύονται οι τιμές των βασικών αγαθών. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.

Έντονή ανησυχία για αυξήσεις στις τιμές πολλών προϊόντων τους επόμενους μήνες καταγράφουν σε μελέτες τους το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) και το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Αθηνών (ΕΒΕΑ).

Το ΙΕΛΚΑ διαπιστώνει ενδείξεις για αυξητικές πιέσεις στους δείκτες τιμών καταναλωτή και αυξήσεις της τελικής τιμής καταναλωτή για τρόφιμα και μη αλκοολούχα ποτά.

Συγκεκριμένα, τους πρώτους μήνες του έτους κινούνται ανοδικά οι τιμές που καταβάλλουν οι παραγωγοί όταν αγοράζουν προϊόντα και υπηρεσίες για τη γεωργική – κτηνοτροφική παραγωγή.

Παράλληλα, ανησυχητικά μηνύματα έρχονται από τους διεθνείς δείκτες. Ο δείκτης πρώτων υλών τροφίμων και ποτών του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου καταγράφει σε μόλις έναν χρόνο άνοδο άνω του 30%.

Ακρίβεια: Πρώτες ύλες

Οι αυξήσεις αυτές οφείλονται κυρίως στις αυξήσεις των πρώτων υλών παραγωγής και όχι τόσο στις αυξήσεις του κόστους ενέργειας.

Αντίστοιχα ευρήματα προκύπτουν και από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Τροφίμων και Γεωργίας των Ηνωμένων Εθνών, με όλους τους επιμέρους δείκτες (δημητριακά, έλαια, κρέας, γαλακτοκομικά, ζάχαρη) να παρουσιάζουν αυξήσεις.

Μέχρι τώρα οι αυξήσεις τιμών πρώτων υλών φαίνεται να έχουν απορροφηθεί από τους προμηθευτές και το λιανεμπόριο στην Ελλάδα, αυτό όμως δεν μπορεί, σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, να θεωρηθεί δεδομένο για το μέλλον, εφόσον οι αυξητικές τάσεις συνεχιστούν.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Αθηνών, η αύξηση των τιμών σε πρώτες ύλες, σιτηρά, γαλακτοκομικά, ζάχαρη, καφέ και βοδινό κρέας ξεκινά από 3,63% και φτάνει το 26,59% σε διεθνές επίπεδο.

Ήδη στα σούπερ μάρκετ σύμφωνα με το ρεπορτάζ του OPEN, καταγράφονται αυξήσεις τιμών σε προϊόντα όπως:

  • Χαρτικά: 4-12%
  • Άλευρα: 10%
  • Σπορέλαια: 50%
  • Ρύζι: Από 1,70 ευρώ σε 1,90 ευρώ
  • Καφές: Από 5,40 ευρώ σε 5,70 ευρώ
  • Βρεφικό γάλα: Από 10,70 ευρώ σε 10,80 ευρώ

Στη δική του έρευνα το ΕΒΕΑ διαπιστώνει πως μέσα σε ένα έτος οι διεθνείς τιμές των προϊόντων έχουν παρουσιάσει άνοδο σε διψήφια ποσοστά, ενώ οι επιχειρήσεις έχουν να αντιμετωπίσουν και την αλματώδη άνοδο του κόστους του ναυτιλιακού ναύλου από την Ασία στην Ευρώπη.

Σύμφωνα με το ΕΒΕΑ, ο συνδυασμός των έντονων αυξητικών τάσεων του τιμαρίθμου με τα χαμηλά εισοδήματα και τα μηδενικά επιτόκια αποτελεί ωρολογιακή βόμβα στην ελληνική αγορά, απειλώντας επιχειρήσεις και καταναλωτές.