Ακρίβεια: Μας κοροϊδεύουν – Σε αυτά τα προϊοντα ανεβαίνουν κι άλλο οι τιμές

Ακρίβεια: Τον Ιούνιο αναμένεται να αυξηθούν οι τιμές σε τουλάχιστον 200 προϊόντα σε ποσοστό που μεσοσταθμικά θα φτάσει το 6%. Μεμονωμένα προϊόντα θα ανατιμηθούν έως και 30%. Αυτή είναι η «δικαιολογία» για τις νέες αυξήσεις. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.

αρά την αποκλιμάκωση του πληθωρισμού, η ακρίβεια στα τρόφιμα αν και με μικροτερη ένταση επιμένει, την ώρα που τον Ιούνιο αναμένεται να αυξηθούν οι τιμές σε τουλάχιστον 200 προϊόντα σε ποσοστό που μεσοσταθμικά θα φτάσει το 6%.

Ωστόσο υπάρχουν και μεμονωμένα προϊόντα που θα ανατιμηθούν έως και 30%, επιβαρύνοντας ακόμη περισσότερο τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς.

Ακρίβεια: Αυξήσεις σε 1.500 βασικά αγαθά

Συνολικά από τις αρχές του χρόνου μέχρι και το τέλος Ιουνίου εκτιμάται ότι θα έχουν αυξηθεί οι τιμές σε τουλάχιστον 1.500 βασικά αγαθά.

Οι νέες ανατιμήσεις μάλιστα αφορούν τόσο τα επώνυμα προϊόντα όσο και τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, σε μερικά από τα οποία οι ανατιμήσεις φθάνουν ακόμη και το 30%. Τα πρόσφατα στοιχεία της Eurostat εδειξαν ότι οι τιμές των τροφίμων κατέγραψαν τον Απρίλιο αύξηση κατά 9.7%.

Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ τον Μάρτιο μπορεί ο πληθωρισμός να υποχώρησε στο 4,6% από 6,1% τον Φεβρουάριο, στα τρόφιμα όμως παρέμεινε σε υψηλά επίπεδα και συγκεκριμένα στο 14,3% με την ετήσια μεταβολή σε ορισμένα προϊόντα όπως για παράδειγμα στα γαλακτοκομικά και στα αβγά να ξεπερνά το 23%.

Η παρατεταμένη ακρίβεια έχει οδηγήσει την πλειονότητα των πολιτών να αγοράζει από τα σούπερ μάρκετ τα απολύτως αναγκαία, γεγονός που αποτυπώνεται και στις πωλήσεις που καταγράφουν τα μεγάλα καταστήματα τροφίμων.

Ακρίβεια: Η λίστα των νέων ανατιμήσεων

Οι ανατιμήσεις αναμένεται να συνεχισθούν, με μικρότερη όμως ένταση σε σχέση με τις αυξήσεις που έγιναν το πρώτο δίμηνο του έτους. Οι νέες αυξήσεις θα αφορούν 25 κατηγορίες προϊόντων:

  • Τόνος ιδιωτικής ετικέτας έως 30%
  • Σαλάτες ιδιωτικής ετικέτας έως 30%
  • Βιολογικά προϊόντα έως 19% (από μια εταιρεία)
  • Καθαριστικά για το σπίτι έως 16%
  • Σνακ έως 15%
  • Μαρμελάδες 15%
  • Στοματικό διάλυμα έως 15%
  • Μαλακτικό για ρούχα έως 14%
  • Σαμπουάν από 2% έως 14%
  • Ανθρακούχο νερό έως 12%
  • Σοκολατάκια από 4% έως 11%
  • Κρέατα από 4% έως 11%
  • Αναψυκτικά έως 10%
  • Κουάκερ 10%
  • Σολομός 10%
  • Ελιές 9,5%
  • Μωρομάντηλα έως 9%
  • Σαπούνια από 6% έως 8%
  • Κονσέρβες ντολμαδάκια 7%
  • Έτοιμα  γεύματα ψυγείου 6,5%
  • Μπαταρίες 6%
  • Παγάκια 6%
  • Αλουμινόχαρτο 6%
  • Παστέλια 5%
  • Βρεφικά και παιδικά γάλατα σε σκόνη και υγρά 3%
  • Αλλαντικά 3%

Ακρίβεια: Μεμονωμένες καλοκαιρινές μειώσεις

Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς μειώσεις στις τιμές των προϊόντων θα γίνουν από μεμονωμένες εταιρείες κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού και εφόσον οι τιμές στα ενεργειακά προϊόντα συνεχίζουν να βρίσκονται σε χαμηλά επίπεδα.

Όπως επισημαίνουν εφόσον συνεχισθεί η αποκλιμάκωση των τιμών στα ενεργειακά προϊόντα, ορισμένες εταιρείες θα προχωρήσουν σε μειώσεις των τιμών με στόχο να μην απωλέσουν μερίδια αγοράς και να προσελκύσουν όσο το δυνατόν περισσότερους καταναλωτές.

Τονίζουν, παράλληλα, ότι ο πληθωρισμός στα τρόφιμα δεν μπορεί να ακολουθήσει τον γενικό πληθωρισμό, καθώς για την πλειονότητα των προϊόντων που παράγονται σήμερα, οι πρώτες ύλες έχουν αγορασθεί αρκετούς μήνες πριν όταν οι τιμές ήταν ιδιαίτερα υψηλές.

Επίσης, υπάρχουν ορισμένα προϊόντα όπως είναι για παράδειγμα το ελαιόλαδο το οποίο τυποποιήθηκε όταν η τιμή του από τους παραγωγούς ήταν αυξημένη σε σχέση με πέρυσι.

Ακρίβεια: Σημαντική αύξηση στην ιδιωτική ετικέτα

Σε αυτό το έντονα πληθωριστικό περιβάλλον το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας σημείωσε σημαντική αύξηση, και από το 23,8%, που ήταν στο τέλος του 2022, έφτασε το 25,4%, στην αγορά που συμπεριλαμβάνει και το discount κανάλι, ενώ ταυτόχρονα οι κατασκευαστές επώνυμων (branded) προϊόντων προσπαθούν να γίνουν ακόμη πιο ανταγωνιστικοί εντείνοντας περαιτέρω την προωθητική τους ένταση, από 66,7% που ήταν στο τέλος της περασμένης χρονιάς, στο 68,2%.

Όσον αφορά στους διαφορετικούς τύπους καταστημάτων, την μεγαλύτερη ανάπτυξη παρουσιάζουν οι μεγαλύτερες αίθουσες (άνω των 2500 τ.μ.), στο +11,5%, γεγονός που ενδεχομένως να οφείλεται, μεταξύ άλλων, στο ότι οι αγοραστές επιλέγουν τα μεγαλύτερα καταστήματα, στα οποία πέρα από μεγαλύτερη ποικιλία μπορούν να βρουν περισσότερες διαθέσιμες προσφορές, καθώς και πιο ανταγωνιστικές τιμές.

Σε επίπεδο γεωγραφικών περιοχών οι περιοχές της Κρήτης, αλλά και της Πελοποννήσου εξακολουθούν να εμφανίζουν τις πιο θετικές τάσεις ανάπτυξης (+15,4% και +6,8% αντίστοιχα), όμως την ίδια στιγμή αυτή η αύξηση του τζίρου φαίνεται να συνδέεται με εντονότερες πληθωριστικές πιέσεις σε αυτές τις περιοχές, σε σχέση με το σύνολο της χώρας.

Αναφορικά με την πορεία συγκεκριμένων προϊόντικών κατηγοριών, τα χαρτικά παρουσιάζουν ιδιαίτερα υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης (ενδεικτικά: χαρτί υγείας: +48,6%, χαρτί κουζίνας +37,0%), κυρίως λόγω της πολύ μεγάλης αύξησης της μέσης τιμής τους.

Στον αντίποδα, συνεχίζουν την πτωτική τους πορεία κατηγορίες που συνδέονταν με την πανδημία, όπως τα αντισηπτικά των χεριών (-58,2%), καθώς και τα ελαστικά γάντια (-30,1%), ενώ επίσης η κατηγορία των σπορέλαιων, παρουσιάζει σημαντική μείωση στις συνολικές πωλήσεις της (-16,9%), καθώς συγκρίνεται με την υψηλή βάση του 2022, λόγω του ξεσπάσματος του πολέμου στην Ουκρανία και των ελλείψεων που είχαν παρατηρηθεί στην αγορά.

Σύμφωνα με την NielsenIQ, η πορεία των ταχυκίνητων καταναλωτικών προϊόντων παρουσιάζει σχετική αποκλιμάκωση όσον αφορά στην πληθωριστική πίεση, σε σχέση με το τελευταίο τρίμηνο του 2022 (+13,2% vs. 12,2%).

Εάν ληφθεί υπόψη το γεγονός ότι το πρώτο τρίμηνο του 2022 είχε ήδη ξεκινήσει στην αγορά να καταγράφεται αύξηση των τιμών κατά +3,3% αυτό σημαίνει ότι η τρέχουσα πληθωριστική πίεση έρχεται να προστεθεί σε μια ήδη αυξημένη βάση.

Την ίδια στιγμή η πτωτική πορεία των όγκων φαίνεται να είναι πιο συγκρατημένη το φετινό πρώτο τρίμηνο (-3,5%) σε σχέση με αυτό του 2022 (-7,0%).

Ακρίβεια: Δείτε πόσο θα αυξηθούν κρέας, λάδι, γαλακτοκομικά

Άνοδο 25,2% σε ετήσια βάση εμφανίζουν οι τιμές σε γαλακτοκομικά και αυγά, κατά 22,9% σε έλαια και λίπη και κατά 20% στο κρέας. Καθημερινή απελπισία στα Σούπερ μάρκετ με την ακρίβεια. Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.

Αύξηση κατά 14,8% καταγράφηκε στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά σε ετήσια βάση τον Φεβρουάριο του 2023 σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ με τον πληθωρισμό την ίδια στιγμή στο 6,1%.

Οι ανατιμήσεις σε βασικές κατηγορίες τροφίμων, όπως δείχνουν τα στοιχεία επιμένουν ενώ σε γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη καθώς και στο κρέας καταγράφονται οι υψηλότερες μεταβολές τιμών σε σύγκριση με τον Φεβρουάριο του 2022.

Αναλυτικά οι ανατιμήσεις σε ετήσια βάση:

    • Γαλακτοκομικά και αυγά 25,2%
    • Έλαια και λίπη 22,9%
    • Κρέατα 20%
    • Ψωμί και δημητριακά 16,8%
    • Λοιπά τρόφιμα 13,1%
    • Καφές- κακάο- τσάι 13%
    • Ζάχαρη – σοκολάτες – γλυκά παγωτά 9,2%
    • Μεταλλικό νερό- αναψυκτικά -χυμοί φρούτων 9%
  • Λαχανικά 8,6%

Επιπλέον από τη σύγκριση των δεικτών του Φεβρουαρίου 2023 με τον Ιανουάριο του 2023 προκύπτουν οι εξής μεταβολές στις τιμές της κατηγορίας των τροφίμων:

  • Λαχανικά νωπά: αύξηση 14,9%
  • Λαχανικά κατεψυγμένα: αύξηση 3,5%
  • Ελαιόλαδο: αύξηση 2,7%
  • Καφές: αύξηση 2,3%
  • Τυριά: αύξηση 2,1%
  • Μοσχάρι: αύξηση 1,9%
  • Χοιρινό: αύξηση 1,5%
  • Φρούτα νωπά 1,4%

Αντίθετα μείωση κατέγραψαν τα ζυμαρικά κατά 3,2% και τα λαχανικά διατηρημένα ή επεξεργασμένα κατά 1,7%

Ακρίβεια: Πότε θα αρχίσουν να μειώνονται ξανά οι τιμές

Η ακρίβεια ειδικά στα βασικά είδη διατροφής παραμένει ένας άλυτος γρίφος για πολίτες και Πολιτεία. Το «αγκάθι» του Σούπερ μάρκετ αποδεικνύεται το χειρότερο όλων, με τους καταναλωτές να ζορίζονται να βγάλουν το μήνα. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.

αποκλιμάκωση των τιμών στην ενέργεια αυξάνουν τις προσδοκίες για μείωση για υποχώρηση του πληθωρισμού τους επόμενους μήνες, η οποία, μάλιστα, ενδεχομένως και να είναι ταχύτερη των εκτιμήσεων στην περίπτωση εκείνη που η τάση αυτή εδραιωθεί.

Παρόλα αυτά, εκείνο που συνεχίζει να τρομάζει είναι η ακρίβεια στα είδη σούπερ μάρκετ, που συνεχίζουν να… ίπτανται κάνοντας την ζωή των καταναλωτών εξαιρετικά δύσκολη.

Εκτιμήσεις αναφέρουν ότι τον Φεβρουάριο θα υπάρξει μικρή ανάσχεση της ακρίβειας στα τρόφιμα και πιθανό να υποχωρήσει κάτω από το όριο του 15%, που βρίσκεται τους τελευταίους τρεις μήνες.

Βέβαια, και σημαντική επιβράδυνση να υπάρξει είναι εξαιρετικά δύσκολο να αποτυπωθεί άμεσα στους οικογενειακούς προϋπολογισμούς και αυτό διότι η σύγκριση θα γίνεται με τον αντίστοιχο μήνα πέρυσι.