Επιστρεπτέα προκαταβολή: Από αναβολή σε αναβολή πηγαίνει η καταβολή της πρώτης δόσης της επιστρεπτέας προκαταβολής, με το Υπουργείο Οικονομικών να δίνει νέα ημερομηνία.
Για τα τέλη Ιουλίου παρατείνεται η πληρωμή της πρώτης από τις 96 δόσεις της επιστρεπτέας προκαταβολής, όπως ανακοίνωσε ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας, μιλώντας από το βήμα της Γενικής Συνέλευσης της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων.
Η τρέχουσα προθεσμία εξόφλησης των ποσών της επιστρεπτέας προκαταβολής, που συνοδεύεται με έκπτωση 15%, είναι η 31η Μαΐου, ενώ από τον Ιούνιο ξεκινά η αποπληρωμή σε δόσεις. Με δεδομένες τις δυσχερείς συνθήκες, το οικονομικό επιτελείο εξέταζε σοβαρά το ενδεχόμενο νέας παράτασης για την επιστροφή της επιστρεπτέας, προκειμένου να απαλλαχθούν-έστω και προσωρινά οι επιχειρήσεις, από αυτό το βάρος.
Η απόφαση για παράταση ελήφθη και θα επικυρωθεί από τις σχετικές ΚΥΑ που θα εκδοθούν το αμέσως επόμενο διάστημα, όπως έκανε γνωστό ο υπουργός Οικονομικών.
Παράλληλα ο κ.Σταϊκούρας επανέλαβε και τη διατήρηση του χαμηλού συντελεστή ΦΠΑ για όλο το 2022 στο πακέτο εστίασης και μεταφορών.
Επιστρεπτέα προκαταβολή Ποια ποσά επιστρέφονται
Το επιστρεπτέο ποσό, βάσει της υπουργικής απόφασης, δεν επιστρέφεται για τις επιχειρήσεις που επλήγησαν αποδεδειγμένα από τις πρόσφατες πυρκαγιές που εκδηλώθηκαν σε περιοχές της ελληνικής επικράτειας από την 1η Μαΐου έως και τις 2 Σεπτεμβρίου 2021, βάσει σχετικών βεβαιώσεων από τις αρμόδιες υπηρεσίες.
Από κει και πέρα ισχύουν τα ακόλουθα:
α) Για επιχειρήσεις που έχουν κάνει έναρξη εργασιών πριν την 1η Ιανουαρίου 2019, δεν άνοιξαν υποκατάστημα από την 1η Απριλίου 2019 έως την 31η Δεκεμβρίου 2020 και έχουν θετικά ακαθάριστα έσοδα το 2019:
αα) Επιστροφή μόνο ποσοστού 25% της ενίσχυσης, εφόσον η μείωση των εσόδων από πωλήσεις αγαθών και παροχή υπηρεσιών του 2020 της επιχείρησης ξεπερνάει το 70% σε σχέση με τα έσοδα από πωλήσεις αγαθών και υπηρεσιών του 2019 και η επιχείρηση παρουσιάζει ζημίες προ φόρων το 2020 και εφόσον τηρήθηκε η υποχρέωση της παρ. 1 του σχετικού άρθρου με τις υποχρεώσεις των δικαιούχων (διατήρηση επιπέδου απασχόλησης).Ειδικά οι εταιρείες Κ.Τ.Ε.Λ. Α.Ε. και Κ.Τ.Ε.Λ. δεν απαιτείται να πληρούν το κριτήριο της ζημίας προ φόρων.
ββ) Επιστροφή μόνο ποσοστού 33,3% της ενίσχυσης, εφόσον η μείωση των εσόδων από πωλήσεις αγαθών και παροχή υπηρεσιών του 2020 της επιχείρησης ανέρχεται τουλάχιστον σε 30% και ως 70% σε σχέση με τα έσοδα από πωλήσεις αγαθών και υπηρεσιών του 2019 και καταγράφει ζημίες προ φόρων το 2020 και εφόσον τηρήθηκε η υποχρέωση της παρ. 1 του σχετικού άρθρου της εκάστοτε απόφασης με τις υποχρεώσεις των δικαιούχων (διατήρηση επιπέδου απασχόλησης). Ειδικά οι εταιρείες Κ.Τ.Ε.Λ. Α.Ε. και Κ.Τ.Ε.Λ. δεν απαιτείται να πληρούν το κριτήριο της ζημίας προ φόρων.
γγ) Επιστροφή μόνο ποσοστού 50% της ενίσχυσης, για τις επιχειρήσεις οι οποίες δεν εμπίπτουν στις υποπερ. αα και ββ και εφόσον τηρήθηκε η υποχρέωση της παρ. 1 του σχετικού άρθρου της εκάστοτε απόφασης με τις υποχρεώσεις των δικαιούχων (διατήρηση επιπέδου απασχόλησης).
β) Για επιχειρήσεις που έχουν κάνει έναρξη εργασιών μετά την 1η Ιανουαρίου 2019 ή άνοιξαν υποκατάστημα από την 1η Απριλίου 2019 έως την 31η Δεκεμβρίου 2020 ή έχουν μηδενικά ακαθάριστα έσοδα το 2019:
αα) Επιστροφή μόνο ποσοστού 25% της ενίσχυσης, εφόσον η μείωση των εσόδων από πωλήσεις αγαθών και παροχή υπηρεσιών του 2020 της επιχείρησης ξεπερνάει το 30% σε σχέση με τα έσοδα από πωλήσεις αγαθών και υπηρεσιών του 2019 και η επιχείρηση παρουσιάζει ζημίες προ φόρων το 2020 και εφόσον τηρήθηκε η υποχρέωση της παρ. 1 του σχετικού άρθρου της εκάστοτε απόφασης με τις υποχρεώσεις των δικαιούχων (διατήρηση επιπέδου απασχόλησης). Ειδικά οι εταιρείες Κ.Τ.Ε.Λ. Α.Ε. και Κ.Τ.Ε.Λ. δεν απαιτείται να πληρούν το κριτήριο της ζημίας προ φόρων.
ββ) Επιστροφή μόνο ποσοστού 33,3% της ενίσχυσης, για τις επιχειρήσεις οι οποίες δεν εμπίπτουν στην υποπερ. αα και εφόσον τηρήθηκε η υποχρέωση της παρ. 1 του σχετικού άρθρου της εκάστοτε απόφασης με τις υποχρεώσεις των δικαιούχων(διατήρηση επιπέδου απασχόλησης).
Ειδικά για επιχειρήσεις που τηρούν διαφορετική χρήση από τη διαχειριστική χρήση που λήγει την 31η Δεκεμβρίου, για τις περιπτώσεις (α) και (β) ανωτέρω, για τον υπολογισμό των εσόδων και της ζημίας του φορολογικού έτους 2020 λαμβάνεται υπόψη η χρήση που λήγει από τις 01/07/2020 έως και τις 30/06/2021.
Για τον υπολογισμό των εσόδων του φορολογικού έτους 2019 λαμβάνεται υπόψη η χρήση που λήγει από τις 01/07/2019 έως και τις 30/06/2020.
Για την πλήρωση των προϋποθέσεων των περιπτώσεων α και β το ύψος των εσόδων από πωλήσεις αγαθών και παροχή υπηρεσιών προκύπτει από τον κωδικό 500 της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος (Ε3) φορολογικού έτους 2019 και 2020, αντίστοιχα.
Επιστρεπτέα Προκαταβολή: Μέχρι πότε πρέπει να υποβληθούν τα απαραίτητα δικαιολογητικά
Η Ανεξάρτητη Αρχή σπεύδει να προλάβει ολοκληρώσει τη διαδικασία με τα ποσά της επιστρεπτέας προκαταβολής, καθώς οι φορολογούμενοι που έλαβαν το άτοκο κρατικό δάνειο την περίοδο της πανδημίας θα πρέπει μέχρι τις 31 Μαΐου 2022 να αποφασίσουν εάν:
- Θα εξοφλήσουν εφάπαξ την οφειλή που προκύπτει μετά το κούρεμα έως και 75% της οικονομικής ενίσχυσης προκειμένου να κερδίσουν επιπλέον έκπτωση 15% ή
- Θα αποπληρώσουν την οφειλή σε έως 96 άτοκες μηνιαίες δόσεις, δηλαδή σε 8 χρόνια, με την πρώτη δόση να καταβάλλεται έως τις 30 Ιουνίου 2022.
Τα ποσά της επιστρεπτέας προκαταβολής που θα κληθούν να επιστρέψουν οι φορολογούμενοι στο κράτος θα εμφανιστούν στον διαδικτυακό τόπο της ΑΑΔΕ στην επιλογή «myAADE/ Στοιχεία Οφειλών εκτός Ρύθμισης και Πληρωμή».
Στην περίπτωση που η ΑΑΔΕ δεν προλάβει να αναρτήσει εγκαίρως τα εκκαθαριστικά της επιστρεπτέας προκαταβολής είναι πιθανόν το υπουργείο Οικονομικών να παρατείνει για έναν μήνα έως το τέλος Ιουνίου την προθεσμία για την εφάπαξ εξόφληση της οφειλής. Ετσι οι φορολογούμενοι θα έχουν στη διάθεσή τους περισσότερο χρόνο για να αποφασίσουν πώς θα αποπληρώσουν την επιστρεπτέα προκαταβολή.