Αυτές είναι οι ελληνικές επιχειρήσεις που θησαύρισαν εν μέσω πανδημίας

Lockdown: Τις επιπτώσεις της πανδημίας στην ελληνική οικονομία και πιο συγκεκριμένα στις εισηγμένες επιχειρήσεις, οι οποίες αποτελούν σημαντικό μέρος της εγχώριας παραγωγικής διαδικασίας, αναλύει η μελέτη της PwC Ελλάδας με τίτλο «Οι επιπτώσεις της πανδημίας στις ελληνικές επιχειρήσεις».

Χαρακτηριστικό στοιχείο που προκύπτει από τη μελέτη είναι η διαπίστωση ότι οι εισηγμένες επιχειρήσεις εκμεταλλεύτηκαν την δυνατότητα που τους δόθηκε για άντληση επιπλέον ρευστότητας μέσω αύξησης του δανεισμού τόσο για την αντιμετώπιση των αρνητικών επιπτώσεων από την αναγκαστική παύση δραστηριότητας όσο και για την δημιουργία επάρκειας σε επίπεδο ταμειακών διαθέσιμων, ως δικλείδα ασφαλείας στο πλαίσιο ενός έντονα αβέβαιου περιβάλλοντος.

Έτσι, σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2019, το 2020 ο συνολικός δανεισμός των εισηγμένων εταιρειών αυξήθηκε κατά 1,8 δισ. ευρώ (6%), ενώ τα ταμειακά διαθέσιμα σημείωσαν συνολική αύξηση κατά 0,9 δισ. ευρώ(9%).

Ταυτόχρονα, οι εισηγμένες εταιρείες αξιοποίησαν τα προγράμματα που προωθήθηκαν από το κράτος συγκρατώντας έτσι τα έξοδα τους. Βάσει του δείγματος της μελέτης, κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους η συνολική χρηματιστηριακή αξία των εισηγμένων κατέρρευσε κατά 13 δισ. ευρώ (-28%).

Ωστόσο η ανακοίνωση των θετικών ειδήσεων σχετικά με τον εμβολιασμό συνέβαλε σε ανάκαμψη η οποία συνέβαλε σε αύξηση της τάξης του 13% έως τα τέλη Νοεμβρίου.

Ως ήταν αναμενόμενο, ο αναγκαστικός περιορισμός των μετακινήσεων και της λειτουργίας ενός σημαντικού αριθμού επιχειρήσεων οδήγησε στην πτώση του κύκλου εργασιών των εισηγμένων κατά 21,4% σε μέσο όρο, το πρώτο εξάμηνο του έτους με αντίστοιχη αρνητική επίπτωση στη κερδοφορία.

Μια πιο αναλυτική μελέτη της επίπτωσης στο κύκλο εργασιών οδηγεί στο συμπέρασμα ότι υπήρξαν εταιρείες που παρουσίασαν σημαντική μείωση στο κύκλο εργασιών τους ενώ άλλες είχαν οριακή επίπτωση ή ακόμα και αύξηση.

Lockdown: Αύξησαν τα έσοδα

Αντίθετα, όσες εταιρείες έδειξαν ευελιξία και προσαρμόστηκαν στα δεδομένα της πανδημίας, αύξησαν τα έσοδά τους κατά 12% και το δανεισμό τους κατά 7%.

Επιπλέον, για ακόμα μια φορά γίνεται ορατή η ανθεκτικότητα του κλάδου των Υποδομών σε σύγκριση με τις εταιρείες του υπόλοιπου δείγματος, οι οποίες οδηγήθηκαν σε μία μείωση εσόδων της τάξης του 21% και σε οριακή αύξηση δανεισμού κατά 2%.

Στις 41 ανέρχονται οι εταιρείες του δείγματος που κατάφεραν να ανταπεξέλθουν στο χτύπημα της πανδημικής κρίσης αυξάνοντας τον κύκλο εργασιών τους κατά το ιδιαίτερο πρώτο εξάμηνο του 2020.

Η πλειοψηφία τους (21 εταιρείες) ανήκουν στον κλάδο της Βιομηχανίας και συγκεκριμένα παράγουν ή προσαρμόστηκαν ώστε να παράγουν προϊόντα τα οποία είχαν υψηλή ζήτηση κατά τη διάρκεια του πρώτου κύματος της πανδημίας, όπως υγειονομικό υλικό και ειδή προσωπικής υγιεινής (Παπουτσάνης, Σαράντης), φαρμάκων (Lavipharm) και είδη διατροφής (Νίκας, Κρι-Κρι, ΕΛΓΕΚΑ).

Οι εταιρείες τεχνολογίας (Πλαίσιο, Quest, Performance Technologies, Εpsilon Net, Space Hellas) είδαν τα έσοδά τους να αυξάνονται λόγω της αυξημένης ζήτησης για τα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους.

Παράλληλα, οι εταιρείες στον υποκλάδο των logistics (Φούντλινκ, ACS μέλος της Quest) κατάφεραν να συντηρήσουν τα αποτελέσματά τους από την αυξημένη ζήτηση για τις υπηρεσίες τους.

Οι εταιρείες επένδυσης σε ακίνητη περιουσία παρουσίασαν αύξηση στον τζίρο τους αποτυπώνοντας την αύξηση των χαρτοφυλακίων τους μέσω επενδύσεων κατά τη διάρκεια του 2019 και στις αρχές του 2020.

Παράλληλα, οι εταιρείες Δρομέας και Sato είδαν τα έσοδά τους να αυξάνονται ως αποτέλεσμα των αυξημένων πωλήσεων λόγω του μέτρου της τηλεργασίας που επιβλήθηκε κατά το διάστημα του lockdown.

Lockdown: Οι εταιρείες με αύξηση εσόδων μεγαλύτερη από 5%

ΠΑΠΟΥΤΣΑΝΗΣ Α.Β.Ε.Ε. 20,9 45,8%
TRASTOR Α.Ε.Ε.A.Π. 6,0 43,8%
ΝΙΚΑΣ, Π. Γ., Α.Β.Ε.Ε. 28,3 43,5%
PERFORMANCE TECHNOLOGIES Α.Ε. 13,1 25,6%
ΔΡΟΜΕΑΣ ΠΑΠΑΠΑΝΑΓΙΩΤΟΥ Α.Β.Ε.Ε.Α. 9,9 25,3%
ΦΟΥΝΤΛΙΝΚ Α.E. 33,4 20,1%
ΕΛΒΕ Α.Β.Ε.Ε. 15,5 18,3%
QUEST ΣΥΜΜΕΤΟΧΩΝ Α.Ε. 303,9 17,7%
ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ Α.Β.Ε.Τ.Ε. 166,5 17,6%
ΚΡΙ-ΚΡΙ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ ΓΑΛΑΚΤΟΣ Α.Β.Ε.Ε. 65,9 14,8%
FLEXOPACK A.E.Β.Ε. ΠΛΑΣΤΙΚΩΝ 51,4 13,7%
LAVIPHARM Α.Ε. 18,3 12,9%
SPACE HELLAS Α.Ε. 33,0 11,1%
SATO Α.Ε. ΕΙΔΩΝ ΓΡΑΦΕΙΟΥ & ΣΠΙΤΙΟΥ 7,0 10,5%
ΕΛΓΕΚΑ Α.Ε. 92,2 10,4%
ΚΑΡΑΜΟΛΕΓΚΟΣ ΑΡΤΟΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ Α.Ε. 47,9 10,0%
EUROXX ΧΡΗΜΑΤΙΣΤΗΡΙΑΚΗ Α.Ε.Π.Ε.Υ. 6,2 8,3%
ΚΑΡΕΛΙΑ ΚΑΠΝΟΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ Α.Ε. 515,4 8,2%
ΠΛΑΙΣΙΟ COMPUTERS Α.Ε.Β.Ε. 148,6 8,0%
ΜΥΛΟΙ ΛΟΥΛΗ Α.Ε. 54,5 7,9%
EPSILON NET A.E. 8,4 7,3%
ΣΑΡΑΝΤΗΣ, ΓΡ., Α.Β.Ε.Ε. 183,7 6,7%
ΕΛΛ. ΧΡΗΜΑΤΙΣΤΗΡΙΑ -ΧΡΗΜΑΤΙΣΤΗΡΙΟ ΑΘΗΝΩΝ Α.Ε. 14,5 6,1%
ΠΛΑΣΤΙΚΑ ΚΡΗΤΗΣ Α.Β.Ε.Ε. 151,5 5,8%
ΙΝΤΕΑΛ ΟΜΙΛΟΣ Α.Β.Ε.Ε.Δ.Ε.Σ. 10,6 5,2%
ΜΥΛΟΙ ΚΕΠΕΝΟΥ Α.Β.Ε.Ε. 16,6 5,0%

 

Lockdown: Τα Jumbo… βουλιάζουν!

Η απόφαση του ιδιοκτήτη των Jumboνα μην ανοίξει τα καταστήματα της αλυσίδας με click away και η κατάρρευση του e-shop πριν τις γιορτές των Χριστουγέννων, αποδεικνύονται καθοριστικές για το παρόν και το μέλλον της εταιρείας. Ο Απόστολος Βακάκης έδωσε χώρο σε μεγάλες εμπορικές αλυσίδες να εκμεταλλευτούν το κενό που δημιουργήθηκε στην ανάγκη για παιχνίδια, με αποτέλεσμα να του γυρίσει μπούμερανγκ. Διαβάστε στο xristika.gr όλες τις εξελίξεις για τα Jumbo.

Στην εξαιρετικά δύσκολη κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει η Jumbo λόγω του απαγορευτικού (lockdown) λειτουργίας των εμπορικών καταστημάτων που έχει πλήξει το σύνολό της εγχώριας αγοράς αποδίδει η διοίκηση της εταιρείας τη βουτιά κατά 54% των πωλήσεων του Δεκεμβρίου και συνολικά κατά 18% στο σύνολο του έτους

Η εταιρεία σε ανακοίνωσή της θυμίζει πως τα εμπορικά καταστήματα στην Ελλάδα έμειναν κλειστά σε δύο μεγάλες και κρίσιμες περιόδους, το Πάσχα και τα Χριστούγεννα του 2020, περιόδους που αντιπροσωπεύουν κάτι λιγότερο από το ένα τρίτο των συνολικών πωλήσεών τους. Όπως είχε αναφέρει σε προηγούμενη ανακοίνωση, το Πάσχα αντιπροσωπεύει το 12% και τα Χριστουγεννα το 33% των ετήσιων πωλήσεων της αλυσίδας.

Μάλιστα, κάνει λόγο για ένα «αυστηρό απαγορευτικό λειτουργίας των εμπορικών καταστημάτων που επέβαλε, δύο φορές, η Ελληνική Κυβέρνηση», το οποίο σημείωσε πολλές αναμφισβήτητες επιτυχίες στον υγειονομικό τομέα, όμως τραυμάτισε βαριά το οργανωμένο ελληνικό λιανεμπόριο.

Η διοίκηση της Jumbo αναφέρει πως η Ελλάδα είχε επιλέξει να προχωρήσει σε απαγορευτικό λειτουργίας των καταστημάτων (lockdown) τον Νοέμβριο, με στόχο να επαναλειτουργήσει η Χριστουγεννιάτικη αγορά τον Δεκέμβριο. Όπως, συνεχίζει η ανακοίνωση, το Δεκέμβριο το επιδημιολογικό φορτίο ανέτρεψε αυτή την πολιτική. «Παρά την αλλαγή των αρχικών σχεδιασμών, πρακτικά ουδεμία εναλλακτική πολιτική εφαρμόστηκε ως προς το λιανεμπόριο. Ως αποτέλεσμα ήρθε το απόλυτο -χωρίς χρονικό ορίζοντα- απαγορευτικό λειτουργίας των οργανωμένων καταστημάτων, περιλαμβανομένου και του Ιανουαρίου του 2021», τονίζει η Jumbo.

Η εταιρεία στην ανακοίνωσή της όπου δεν κάνει λόγο για την αδυναμία της να διενεργήσει μέρος έστω των πωλήσεων της μέσω της υπηρεσίας click away καθώς δεν είχε τις ανάλογες υποδομές αλλά και μέσω του e-shop της που λειτούργησε ανά διαστήματα (σ.σ. σε νέα ανακοίνωση σήμερα αναφέρεται πως «το ηλεκτρονικό μας κατάστημα αυτή την στιγμή δέχεται παραγγελίες»), εκφράζει, δε, την «ελπίδα ότι κάποια στιγμή η Ελληνική Κυβέρνηση θα ανακοινώσει ένα συνεκτικό, καθολικό σχέδιο ισότιμης επαναλειτουργίας του συνόλου των εμπορικών επιχειρήσεων».

Σύμφωνα με την ενημέρωση που παρέχει η εισηγμένη, ο Δεκέμβριος 2020 με το σύνολο του δικτύου των καταστημάτων στην Ελλάδα να παραμένει κλειστό καθώς και 2 καταστήματα να είναι κλειστά στην Κύπρο και ένα στη Βουλγαρία, καταγράφηκε μείωση των πωλήσεων κατά -54% περίπου διευρύνοντας τις συνολικές απώλειες για το έτος στο -18,2% από -10,7% το 11μηνο.

Την ίδια στιγμή, η μετοχή της Jumbo παρουσιάζει συγκριτικά με τη βουτιά των πωλήσεων αισθητή διαφοροποίηση. Το Δεκέμβριο που σύμφωνα με την εταιρεία χάθηκε λίγο πάνω από το μισό των πωλήσεων, η μετοχή της Jumbo κατέγραψε συγκριτικά μικρές απώλειες σε ποσοστό 5,2% (κλείσιμο στις 31/12/ στα 14,21 ευρώ).

Στο σύνολο, δε, του 2020, με την υποχώρηση των πωλήσεων της Jumbo να ανέρχεται σε 18,2%, η μετοχή της εταιρείας κατέγραψε απώλειες 23%, με τον Γενικό Δείκτη να κλείνει το έτος με απώλειες 11,74%. Όσο για τις πρώτες πέντε συνεδριάσεις του 2021, η μετοχή της εισηγμένης διατηρείται στα ίδια περίπου επίπεδα με αυτά των τελευταίων μηνών, πέριξ των 14 ευρώ.

Δεδομένης, δηλαδή, της πορείας των οικονομικών μεγεθών της εταιρείας και με άγνωστο ακόμη το χρόνο που θα παραμείνουν κλειστά τα καταστήματά της στην Ελλάδα, η μετοχή διατηρεί αντοχές, αφού εκτός των άλλων η Jumbo διαθέτει ένα από τα ισχυρότερα ταμεία μεταξύ των εγχώριων εισηγμένων.

Ο Όμιλος σε προγενέστερη ανακοίνωσή του στις 14 Δεκεμβρίου είχε σημειώνει πως «διαθέτει σημαντική ρευστότητα με τα χρηματικά διαθέσιμα και λοιπά κυκλοφορούντα χρηματοοικονομικά στοιχεία του ενεργητικού να ανέρχονται σε 639,57 εκατ. Ευρώ από 636,99 εκατ. Ευρώ κατά την 31.12.2019».

Διαβάστε όλα τα νέα στο topics.gr