Αδιανόητο: Πόσα χρήματα χάνει η Ελλάδα ανά δευτερόλεπτο λόγω της φοροδιαφυγής

Φοροδιαφυγή: Χρήματα που θα έσβηναν το δημόσιο χρέος χάνει η Ελλάδα από τη φοροδιαφυγή.

Στα 3,23 δισ. ευρώ ανήλθαν οι απώλειες του Κράτους από το «κενό ΦΠΑ» το 2021.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, τα κράτη –μέλη κατάφεραν το 2021 να περιορίσουν σημαντικά τη φοροδιαφυγή μειώνοντας το «κενό ΦΠΑ» στα 60,6 δισ. ευρώ (5,3%) από 99,3 δισ. ευρώ (9,6%) το 2020. Στην Ελλάδα το αντίστοιχο ποσοστό μειώθηκε στο 17,8% ή στα 3,23 δισ. ευρώ από 21% ή 3,4 δισ. ευρώ το 2020.

Η Ελλάδα βρίσκεται στην τρίτη θέση των χωρών της Ε.Ε. με το μεγαλύτερο έλλειμμα ΦΠΑ με τη Ρουμανία να καταλαμβάνει την πρώτη θέση στη φοροδιαφυγή με ποσοστό 36,7% και τη Μάλτα στη δεύτερη θέση με 25,7%.

Τα στοιχεία της Ε.Ε. δείχνουν ότι η ψηφιοποίηση των φορολογικών συστημάτων, η αναφορά συναλλαγών σε πραγματικό χρόνο και η ηλεκτρονική τιμολόγηση βοήθησαν για να μειωθεί το κενό ΦΠΑ κατά 38 δισ. ευρώ μέσα σε ένα χρόνο. Από τα 99,3 δισ. ευρώ του 2020 η φοροδιαφυγή περιορίστηκε στα 60,6 δισ. ευρώ το 2022.

Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με τους υπολογισμούς της κυβέρνησης, το ποσοστό αυτό έχει μειωθεί ακόμη περισσότερο το 2022 και διαμορφώνεται στο 15%, ενώ στόχος είναι το 2026 η φοροδιαφυγή να περιοριστεί στο 9%, κάτι που θα αποφέρει 2,5 δις ευρώ επιπλέον έσοδα, από τον ΦΠΑ και τον φόρο εισοδήματος.

Φοροδιαφυγή: Τι δίνει το κράτος αν γίνεις… ρουφιάνος!

Σε απίστευτες πρακτικές για να καταφέρει να πολεμήσει την φοροδιαφυγή καταφεύγει η κυβέρνηση.

Συμφωνά με πληροφορίες του ΣΚΑΙ, οποίος αποκαλύπτει φοροδιαφυγή μεσώ της εφαρμογής για τις αποδείξεις, θα λαμβάνει το δεκαπλάσιο του ποσού που αποκάλυψε

Το στίγμα των προθέσεων της κυβέρνησης έδωσε ο υπουργός οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης από το βήμα της Βουλής ο οποίος τόνισε ότι “η κυβέρνηση θα κάνει ο, τι περνά από το χέρι της για να ολοκληρωθεί η σύνδεση των ταμειακών μηχανών με τα POS μέχρι τους πρώτους μήνες του 2024”

Φοροδιαφυγή: Απίστευτο και όμως αληθινό – Ποιους κυνηγά μετά από 15 χρόνια

Δεν σταματά η Εφορία τους ελέγχους και μάλιστα δεν διστάζει να ψάξει υποθέσεις 15 και πλέον ετών!

Στις υποθέσεις που παραγράφονται στις 31 Δεκεμβρίου 2023, ρίχνουν το βάρος των ελέγχων τα Ελεγκτικά Κέντρα, οι ΔΟΥ, οι ΥΕΔΔΕ και γενικά όλες οι φοροελεγκτικές υπηρεσίες της ΑΑΔΕ.

Σε τέσσερις μήνες παραγράφονται οι υποθέσεις που συμπληρώνουν πενταετία ως ανέλεγκτες αλλά και οι υποθέσεις 10 και 15 ετών, που εκκρεμούν, αναλόγως την κατηγορία και την αιτία που εκκρεμούν.

Σημειώνεται ότι βασικό εργαλείο ελέγχου όλων υποθέσεων είναι η παρακολούθηση των κινήσεων των τραπεζικών λογαριασμών και ο έλεγχος των καταθέσεων, με τις ελεγκτικές αρχές να εστιάζουν σε περιπτώσεις καταθέσεων, το ύψος των οποίων δεν δικαιολογείται από τα δηλωθέντα εισοδήματα του φορολογούμενου.

Οι παραγραφόμενες υποθέσεις χωρίζονται με βάση τα φορολογικά έτη που αφορούν, το είδος της υπόθεσης και του φόρου που αφορούν όπως εισόδημα, ΦΠΑ, ακίνητα, αλλά και το αν έχει υποβληθεί ή όχι φορολογική δήλωση.

Ο βασικός κανόνας της παραγραφής είναι η πενταετία, διάστημα το οποίο διευρύνεται σε 10 χρόνια, αν υπάρχουν «συμπληρωματικά στοιχεία».

Συγκεκριμένα, οι υποθέσεις που παραγράφονται στις 31 Δεκεμβρίου 2023 είναι οι ακόλουθες:

  • Οι υποθέσεις του φορολογικού έτους 2017 (φορολογίας εισοδήματος και ΦΠΑ), για τις οποίες έχουν υποβληθεί αρχικές εμπρόθεσμες δηλώσεις ή για τις οποίες έχουν υποβληθεί αρχικές εκπρόθεσμες δηλώσεις το αργότερο μέχρι τις 31-12-2022. Οι συγκεκριμένες υποθέσεις υπάγονται στον κανόνα της 5ετούς παραγραφής. Στην ουσία είναι 5+1 έτη, δεδομένου ότι η πενταετής προθεσμία αρχίζει να μετράει, ένα έτος μετά από την εν λόγω φορολογική χρήση. Δηλαδή, για τη χρήση του 2017, η φορολογική δήλωση έπρεπε να υποβληθεί μέχρι 31 Δεκεμβρίου 2018 και η προθεσμία που έχουν οι φορολογικές αρχές για τη διενέργεια ελέγχου ξεκίνησε να «τρέχει» από την 1-1-2018 και εκπνέει στις 31 Δεκεμβρίου 2023. Όποια επιχείρηση δεν ελεγχθεί για τη χρήση του 2017 μέχρι τις 31η Δεκεμβρίου 2023, δεν θα μπορεί να ελεγχθεί από την 1η-1-2024.
  • Οι υποθέσεις φορολογίας εισοδήματος που αφορούν τη χρήση 2014, αλλά οι επιτηδευματίες «ξέχασαν» να υποβάλουν έγκαιρα φορολογικές δηλώσεις και τις υπέβαλαν εντός του 2020. Για τις συγκεκριμένες υποθέσεις η βασική προθεσμία παραγραφής, που είναι 5 χρόνια, έληξε κανονικά στις 31-12-2020 (5+1 έτος από το τη φορολογική χρήση), εφόσον υποβάλλονταν εμπρόθεσμη φορολογική δήλωση. Ωστόσο επειδή υποβλήθηκε εκπρόθεσμη δήλωση το 2020, η προθεσμία παραγραφής επεκτείνεται για μια τριετία ακόμη και φτάνει στα 8 έτη.
  • Οι υποθέσεις φορολογίας εισοδήματος και ΦΠΑ της χρήσης του 2012, για τις οποίες προέκυψαν «συμπληρωματικά» στοιχεία. Εφόσον οι φοροελεγκτικές αρχές εντοπίζουν, μετά τη λήξη της κανονικής πενταετούς περιόδου παραγραφής, «συμπληρωματικά» στοιχεία, (π.χ. εικονικά τιμολόγια) από τα οποία προκύπτει ότι υπήρξε απόκρυψη εισοδήματος και φοροδιαφυγή, ο χρόνος της μη παραγραφής επεκτείνεται στη δεκαετία. Σημειώνεται ότι από τα συμπληρωματικά στοιχεία εξαιρούνται οι καταθέσεις σε τράπεζες του εσωτερικού, ενώ συνιστούν «συμπληρωματικά στοιχεία» οι κινήσεις των τραπεζικών λογαριασμών σε τράπεζες του εξωτερικού.
  • Οι υποθέσεις ΦΠΑ της φορολογικής χρήσης του έτους 2012 για τις οποίες δεν υποβλήθηκε εκκαθαριστική δήλωση ΦΠΑ. Για τις υποθέσεις αυτές ισχύει 10ετής περίοδος παραγραφής που άρχισε να «τρέχει» από την 1η-1-2013 -δηλαδή μετά τη λήξη του έτους 2012 στο οποίο έπρεπε να υποβληθεί η εκκαθαριστική δήλωση- και λήγει την 31η-12-2023.
  • Οι υποθέσεις του έτους 2007. Στις περιπτώσεις που για κάποιο έτος δεν υποβλήθηκε δήλωση φορολογίας εισοδήματος ή υποβλήθηκε εκπρόθεσμη αρχική δήλωση φορολογίας εισοδήματος, η προθεσμία παραγραφής είναι 15ετής. Αυτό σημαίνει ότι η εφορία έχει το δικαίωμα να διενεργήσει ελέγχους και να επιβάλει πρόστιμα και προσαυξήσεις, μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2023, για τις υποθέσεις του φορολογικού έτους 2007.
  • Σημειώνεται όμως, ότι, με βάση τη σχετική απόφαση του ΣτΕ, η 15ετία είναι το μέγιστο χρονικό όριο παραγραφής, ακόμη και αν υποβληθεί εκπρόθεσμη δήλωση στο 13, 14, ή 15 έτος, από το έτος υποχρέωσης. Δηλαδή, ενώ μέχρι τώρα, η προθεσμία παραγραφής επεκτεινόταν για μια τριετία στην περίπτωση υποβολής εκπρόθεσμης δήλωσης, το ΣτΕ αποφάσισε ότι η επέκταση της τριετίας δεν μπορεί να εκτείνει τον χρόνο πέραν της 15ετίας.
  • Τέλος, στις υποθέσεις που παραγράφονται την 31η Δεκεμβρίου, δεν αρκεί να εκδοθεί μέχρι τότε η Πράξη Προσδιορισμού του Φόρου για το παραγραφόμενο έτος, αλλά και να κοινοποιηθεί στον ελεγχόμενο εντός της προθεσμίας παραγραφής.

Σε διαφορετική περίπτωση, με βάση τις αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας (616-618/2021) η διαδικασία είναι άκυρη.

Παράδειγμα, αν εκδοθεί η Πράξη εντός του 2022, αλλά κοινοποιηθεί στον φορολογούμενο τον Ιανουάριο του 2023, είναι άκυρη και η υπόθεση έχει παραγραφεί.

Στο πλαίσιο αυτό, ζητείται από τις ελεγκτικές υπηρεσίες να επιταχύνουν τους ελέγχους και να ελέγξουν ταχύτατα όσες περισσότερες υποθέσεις γίνεται, εντός του τετραμήνου Νοεμβρίου – Δεκεμβρίου.

Φοροδιαφυγή: Έχετε… γράμμα – Σε ποιους στένει ραβασάκια για ξεχασμένα χρέη τις επόμενες ημέρες

«Ραβασάκια» σε χιλιάδες φορολογούμενους που έχουν εκκρεμείς υποθέσεις από το πρόσφατο παρελθόν, θα αποστείλει η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων το επόμενο διάστημα.

Οι υποθέσεις αυτές αφορούν αδήλωτα αναδρομικά από αποδοχές εργαζόμενων και συνταξιούχων, μηδενικές δηλώσεις ΦΠΑ επαγγελματιών και επιχειρήσεων, καθώς και περιπτώσεις ιδιοκτητών ακινήτων με αδήλωτα εισοδήματα.

Η ΑΑΔΕ προέβη το προηγούμενο διάστημα στους απαραίτητους ελέγχους και τις διασταυρώσεις για τις εν λόγω εκκρεμείς υποθέσεις.

Σύμφωνα με πληροφορίες θα αποστείλει τουλάχιστον 15.000 εκκαθαριστικά με φόρο «κατ΄ εκτίμηση» για το εισόδημα που αναλογεί στους φορολογούμενους.

Οι φορολογούμενοι θα λάβουν την ειδοποίηση στην προσωπική τους θυρίδα στην ψηφιακή πύλη myAADE, ενώ όσοι έχουν δώσει διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου θα πάρουν και εκεί ειδοποίηση.

Σε πρώτο πλάνο για την ΑΑΔΕ είναι φορολογικές υποθέσεις, κυρίως από το 2017, που παραγράφονται στο τέλος του 2023.

Ειδικότερα θα σταλούν «ραβασάκια» για φορολογικές αμαρτίες επιχειρήσεων και ελεύθερων επαγγελματιών που δήλωσαν ανακριβή στοιχεία για τα ακαθάριστα έσοδα ή τις δαπάνες κατά τη διαχειριστική περίοδο του 2017 ή υπέβαλαν εκπρόθεσμα τις συγκεντρωτικές καταστάσεις πελατών – προμηθευτών τις γνωστές ΜΥΦ.

Οι συγκεντρωτικές καταστάσεις φορολογικών στοιχείων εσόδων και εξόδων, γνωστές και ως Μ.Υ.Φ καταργήθηκαν το 2021, όταν τέθηκε σε ισχύ η ψηφιακή υποβολή των φορολογικών στοιχείων εσόδων στην πλατφόρμα myDATΑ.

Επίσης ειδοποιήσεις θα λάβουν και φορολογούμενοι που δεν δήλωσαν ή δήλωσαν ανακριβώς αναδρομικά ποσά αποδοχών τα οποία εισέπραξαν μέσα στο 2017 αλλά αφορούν παλαιότερα έτη.

Επιπρόσθετα υπό διερεύνηση βρίσκονται και παλαιότερες-πριν το 2017- υποθέσεις φορολογίας εισοδήματος, για τη χρήση του 2014, για τις οποίες υποβλήθηκαν αρχικές εκπρόθεσμες δηλώσεις εντός του 2020.

Δικαίωμα προσφυγής για τους φορολογούμενους

Μετά την έκδοση της πράξης εκτιμώμενου προσδιορισμού του φόρου, ο φορολογούμενος δύναται να υποβάλει στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. για το οικείο φορολογικό έτος δήλωση φορολογίας εισοδήματος, συνυποβάλλοντας τα απαραίτητα δικαιολογητικά.

Κατά της πράξης εκτιμώμενου προσδιορισμού του φόρου ο φορολογούμενος έχει τη δυνατότητα άσκησης ενδικοφανούς προσφυγής εντός προθεσμίας 30 ημερών από την κοινοποίησή της.

Φοροδιαφυγή: Θέλετε να σας… συγχωρήσει; Πόσα πρέπει να δώσετε

Την πληρωμή εγγύησης απαιτεί η ΑΑΔΕ από φορολογούμενους, προκειμένου να «ξεχάσει» τις φορολογικές παραβάσεις στις οποίες υπέπεσαν στο παρελθόν, εφόσον επιθυμούν να ασκήσουν ξανά επιχειρηματική δραστηριότητα.

Στόχος είναι να διασφαλίσει ότι δεν θα επαναλάβουν τις ίδιες παραβάσεις, αλλά είναι ρίσκο σε κάθε περίπτωση, αφού μια νέα μεγάλη απάτη μπορεί να αποφέρει περισσότερα από το «συγχωροχάρτι», όπως αναφέρει το Sofokleousin.gr.

Σύμφωνα με τη νομοθεσία, η Φορολογική Διοίκηση απαιτεί εγγύηση από οποιοδήποτε φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα που πρόκειται να ασκήσει επιχειρηματική δραστηριότητα, εάν:

  • Το ίδιο το φυσικό πρόσωπο, οποτεδήποτε κατά το τρέχον και τα προηγούμενα πέντε (5), πριν από την υποβολή της δήλωσης έναρξης, φορολογικά έτη, πτώχευσε ή κατέστη εν γένει αφερέγγυο ή υπήρξε διευθυντής, πρόεδρος, διαχειριστής, διευθύνων σύμβουλος ή πρόσωπο εντεταλμένο στη διοίκηση νομικού προσώπου ή οντότητας ή ήταν «συνδεδεμένο πρόσωπο» με άλλο φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα, που πτώχευσαν ή κατέστησαν αφερέγγυα κατά τον ίδιο ως άνω χρόνο.
  • Μέτοχος με ποσοστό συμμετοχής τουλάχιστον 33% ή εταίρος ή μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του νομικού προσώπου ή της νομικής οντότητας υπήρξε οποτεδήποτε κατά το τρέχον και τα προηγούμενα πέντε (5), πριν από την υποβολή της δήλωσης έναρξης, φορολογικά έτη, διευθυντής, πρόεδρος, διαχειριστής, διευθύνων σύμβουλος ή πρόσωπο εντεταλμένο στη διοίκηση νομικού προσώπου ή οντότητας ή ήταν «συνδεδεμένο πρόσωπο» με άλλο φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα, που πτώχευσαν ή κατέστησαν εν γένει αφερέγγυα κατά τον ίδιο ως άνω χρόνο, και η πτώχευση ή άλλη αφερεγγυότητα είχε ως αποτέλεσμα να οφείλεται στη Φορολογική Διοίκηση, κατά το χρόνο υποβολής της δήλωσης έναρξης, συνολική βασική ληξιπρόθεσμη φορολογική οφειλή από φόρο εισοδήματος, ΦΠΑ, παρακρατούμενους φόρους μισθωτών υπηρεσιών και πρόστιμα, τουλάχιστον 100.000 ευρώ.
  • Εξαιρούνται ληξιπρόθεσμες φορολογικές οφειλές, οι οποίες κατά την υποβολή της δήλωσης τελούν σε αναστολή που έχει χορηγηθεί με προσωρινή διαταγή, δικαστική απόφαση, πράξη διοικητικού οργάνου ή εκ του νόμου, καθώς και οφειλές οι οποίες έχουν υπαχθεί σε ρύθμιση ή διευκόλυνση τμηματικής καταβολής, η οποία τηρείται και έχουν καταβληθεί τουλάχιστον τρεις (3) δόσεις.
  • Επίσης, ως αφερέγγυο πρόσωπο, πλέον αυτού που πτώχευσε, νοείται και κάθε πρόσωπο που έχει υπαχθεί σε διαδικασία ειδικής εκκαθάρισης εν λειτουργία, σε διαδικασία εξυγίανσης, σε ειδική διαχείριση του άρθρου 68 του Ν 4307/2014, καθώς και κάθε πρόσωπο που έχει υπαχθεί στη ρύθμιση του Ν. 3869/2010 (νόμος Κατσέλη).

Εξαιρούνται νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, δημόσιες επιχειρήσεις ή επιχειρήσεις νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου, αμιγείς ή μεικτές επιχειρήσεις Ο.Τ.Α. και των συνδέσμων δήμων, δημόσιοι οργανισμοί, καθώς και νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου, που ανήκουν στο κράτος ή επιχορηγούνται, τακτικώς, από κρατικούς πόρους κατά πενήντα τοις εκατό (50%) τουλάχιστον του ετήσιου προϋπολογισμού τους ή τη διοίκηση των οποίων ορίζει άμεσα ή έμμεσα το Δημόσιο με διοικητική πράξη ή ως μέτοχος.

Η εγγύηση απαιτείται μόνο μετά από απόφαση της Φορολογικής Διοίκησης, από την οποία προκύπτει, ότι συντρέχουν οι προϋποθέσεις και με την οποία προσδιορίζεται το ύψος της.

Η Φορολογική Διοίκηση οφείλει να κοινοποιεί στο φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή στη νομική οντότητα που υποβάλλει τη δήλωση, την απαίτηση για παροχή εγγύησης.

Στην περίπτωση αυτή η έναρξη στο φορολογικό μητρώο ολοκληρώνεται μόνο μετά την παροχή της αιτηθείσας εγγύησης.

Εάν με την υποβολή της δήλωσης έναρξης υποβάλλεται ταυτόχρονα και δήλωση εγγραφής, η εγγραφή του φορολογούμενου στο φορολογικό μητρώο ολοκληρώνεται μόνο μετά την παροχή της αιτηθείσας εγγύησης.

Το ύψος της εγγύησης προσδιορίζεται λαμβάνοντας υπόψη ενδεικτικά το ύψος των ληξιπρόθεσμων οφειλών, καθώς και τη νομική μορφή του υποβάλλοντος τη δήλωση προσώπου.

Με απόφαση του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων ορίζονται το είδος, η διάρκεια, το ύψος και η διαδικασία κατάθεσης της εγγύησης, οι περιπτώσεις κατάπτωσης αυτής και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια.