Εφαρμογή: Μια αμφιλεγόμενη εφαρμογή τεχνητής νοημοσύνης στο iPhone, προσφέρει την ευκαιρία σε όποιον το επιθυμεί, να μιλήσει με σπουδαία -ή και μισητά- ιστορικά πρόσωπα άλλων εποχών. Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.
Περίπου 20.000 διάσημοι νεκροί περιλαμβάνονται στη λίστα που έχει προσαρμόσει στην εφαρμογή του ο 25χρονος Σιντάτ Τσάντα που εργάζεται στην Amazon, ο οποίος είναι ο υπεύθυνος αυτού του εγχειρήματος που έχει προκαλέσει θύελλα αντιδράσεων, καθώς ο αλγόριθμος δίνει τη δυνατότητα σε «τέρατα» της Ιστορίας (Χίτλερ, Γκέμπελς, τον Πολ Ποτ ή ακόμη και τον Επστάιν) να δίνουν απαντήσεις που δικαιολογούν τις πράξεις τους.
Το chatbot (η εφαρμογή λογισμικού που χρησιμοποιείται για τη διεξαγωγή μιας διαδικτυακής συνομιλίας) ονομάζεται «Ιστορικές Μορφές» (Historical Figures) απαιτεί ένα ποσόν για τις συνομιλίες -αν και κάποιες είναι δωρεάν.
Η συνoμιλία με τον Γκέμπελς είναι δωρεάν, αλλά με τον Χίτλερ κοστίζει 16 δολάρια.
Η κουβεντούλα με τις ιστορικές μορφές είναι διαθέσιμη στο Apple’s App Store και χρησιμοποιεί την Τεχνητή Νοημοσύνη.
«Αυτά είναι σκουπίδια..» ωρύονται πολλοί ιστορικοί, εξοργισμένοι από τη δυνατότητα που δίνει η τεχνολογία σε διαβόητα πρόσωπα να υπερασπιστούν τον εαυτό τους και να κατηγορήσουν άλλους για τις πράξεις τους.
Για παράδειγμα, ο Γιόζεφ Γκέμπελς υποστηρίζει, μεταξύ άλλων, ότι δεν μισεί τους Εβραίους και ισχυρίζεται ότι αισθάνεται ένοχος για τη δίωξή τους -μια «εξομολόγηση» που φυσικά ενόχλησε και δεν είναι αποδεκτή από κανέναν.
Επίσης, ο διαβόητος Τζέφρι Επστάιν που καταδικάστηκε για παιδεραστία και σωματεμπορία και αυτοκτόνησε στη φυλακή, μιλάει για τα βάσανά του στη φυλακή, λέει ότι δεν ξέρει ποιος τον σκότωσε και υποστηρίζει ότι έχει πολλούς εχθρούς!
Για όσους γνωρίζουν ιστορία και παρακολουθούν την ειδησεογραφία, ίσως όλα αυτά να είναι απλώς άλλη μια εφαρμογή…
Ομως, σε νεότερους χρήστες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης η συνομιλία με ιστορικά εμβληματικά πρόσωπα, μπορεί να προκαλέσει σύγχυση.
Χρήστες του Twitter εμφανίστηκαν μπερδεμένοι, όπως ανέφεραν, ακούγοντας τον Χένρι Φορντ, γνωστό για τις αντισημιτικές του απόψεις να τάσσεται υπέρ της ισότητας όλων των εθνοτήτων και της ανεξιθρησκείας.
Επίσης, κάποιοι χρήστες του Twitter εξέφρασαν την απορία τους με τις απαντήσεις του JFK για το δολοφόνο του.
Σύμφωνα με τη συνομιλία της εφαρμογής, ο δολοφονηθείς πρόεδρος λέει ότι «υπάρχουν πολλά αναπάντητα ερωτήματα για το θάνατό του και ο ίδιος δεν γνωρίζει ποιος τον δολοφόνησε».
Από την πλευρά του, ο Τσάντα δήλωσε στο VICE ότι θεωρεί πως η εφαρμογή που έφτιαξε θα είναι χρήσιμη σε μαθητές και σπουδαστές, που θέλουν να έχουν μια επαφή με την ιστορία.
Στη συνέντευξή του στο Δίκτυο, υπερασπίστηκε την εφαρμογή του και τις ανακρίβειες που εμπεριέχει, λέγοντας ότι «δεν θέλει να διασπείρει μίσος στην κοινωνία, ούτε πράγματα που είναι απεχθή και επιβλαβή».
Η εφαρμογή του αφαιρεί τα σχόλια μίσους που μπορεί να κάνει κάποιος, υποστήριξε ο Τσάντα. Κάθε συνομιλία ξεκινά με μια δήλωση αποποίησης ευθύνης, η οποία λέει: «Μπορεί να μην είμαι ιστορικά ακριβής, παρακαλώ επαληθεύστε τις πραγματικές πληροφορίες».
Ο Τσάντα είπε στο NVC ότι θα τελειοποιήσει την εφαρμογή που έχει διχάσει το κοινό του Διαδικτύου. Παρά τις αντιδράσεις, ο ίδιος λέει ότι η Apple του ζήτησε να αφαιρέσει μόνο το πρόσωπο του Στιβ Τζομπς από τη λίστα των συνομιλιών – για ευνόητους λόγους.
Να σημειωθεί ότι ο πρώτος που είχε την ιδέα αυτής της εφαρμογής ήταν ο ίδιος ο ιδρυτής της Apple, στο μακρινό 1985. Τότε, ο Τζομπς είχε πει ότι θα ήταν θαυμάσιο να μπορούσε κάποιος να συνομιλήσει με τον Αριστοτέλη!
Η ΣΥΝΟΜΙΛΙΑ
-Η συνομιλία με ιστορικά πρόσωπα είναι δυνατή μόνο μέσω των συσκευών Apple
– Κάθε χρήστης της εφαρμογής μπορεί να θέσει ερωτήσεις 4.000 – 5.000 φορές κάθε 15 λεπτά
– Η ανταπόκριση μέχρι στιγμής είναι χλιαρή, μόνο 9.000 μπήκαν στον πειρασμό να μιλήσουν με διάσημους νεκρούς.
Εφαρμογή: Οδηγός προστασίας από την αστυνομία
Συμβουλές για την αποφυγή εξαπάτησης των πολιτών από επιτήδειους δίνει η ΕΛ.ΑΣ, με αφορμή σχετικά περιστατικά, ενώ εφιστά την προσοχή τους ώστε να μην πέσουν θύματα επιτήδειων.
Σύμφωνα με όσα αναφέρει η ΕΛ.ΑΣ, συνήθως οι δράστες πραγματοποιούν τις εξής ενέργειες:
Εισέρχονται σε οικίες ανυποψίαστων πολιτών, με σκοπό την κλοπή ή ληστεία, εμφανιζόμενοι ως τεχνικοί (Δ.Ε.Η., συντήρησης ανελκυστήρων κ.λπ.) ή πωλητές διαφόρων ειδών ή γνωστοί συγγενικών προσώπων ή προφασίζονται εξόφληση χρέους από προγενέστερη αγορά ειδών ή ασφαλιστήριου συμβολαίου.
Πλησιάζουν, κυρίως ηλικιωμένους, δήθεν ως απεσταλμένοι συγγενικών τους προσώπων και προφασιζόμενοι άμεση και επείγουσα οικονομική ανάγκη, επιδιώκουν να τους αποσπάσουν χρήματα. Συνήθως τους προσεγγίζουν κατά την έξοδο ή λίγο πριν την είσοδο στην κατοικία τους, έξω από Τράπεζες, σε εμπορικά καταστήματα ή αγορές.
Ενημερώνουν, κυρίως επαγγελματίες, ότι δήθεν εκ παραδρομής κατέθεσαν μεγαλύτερο χρηματικό ποσό, ως αντίτιμο για υπηρεσία ή προϊόν που αγόρασαν από αυτούς και ζητούν την επιστροφή της διαφοράς. Συνήθως ισχυρίζονται ότι κατά την πληκτρολόγηση του ποσού «πάτησαν κατά λάθος» ένα μηδενικό παραπάνω και αντί π.χ. για 700 ευρώ κατέθεσαν 7.000 ευρώ ή αντί για 1.300 ευρώ κατέθεσαν 13.000 ευρώ. Για να αποδείξουν μάλιστα τον ισχυρισμό τους, αποστέλλουν πλαστό αποδεικτικό της κατάθεσης χρημάτων.
Παράλληλα, όπως αναφέρει η ΕΛΑΣ σε άλλες περιπτώσεις οι επιτήδειοι:
Τηλεφωνούν σε ανυποψίαστους πολίτες, προσποιούμενοι αστυνομικούς, γιατρούς ή δικηγόρους υποστηρίζοντας ψευδώς ότι στενό συγγενικό τους πρόσωπο, συνήθως παιδί τους, έχει προκαλέσει τροχαίο, με θανάσιμο ή βαρύτατο τραυματισμό, συνήθως ανήλικου. Αμέσως μετά απαιτούν σημαντικά χρηματικά ποσά για να αποφευχθούν δήθεν επικείμενες ποινικές συνέπειες.
Αναζητούν υποψήφιους αγοραστές για να πωλήσουν, ως «ευκαιρία», διάφορα είδη (κοσμήματα, ηλεκτρικά είδη, κινητά τηλέφωνα κ.λπ.), δήθεν μεγάλης άξιας, σε χαμηλές τιμές. Αφού παζαρέψουν την τιμή, τελικά «συμβιβάζονται» σε μια χαμηλή τιμή και πωλούν τα είδη, τα οποία ωστόσο είναι κατά κανόνα ευτελούς αξίας.
Αναρτούν ή αναζητούν αγγελίες στο διαδίκτυο για δήθεν αγοραπωλησία προϊόντων ή οχημάτων και εξαπατούν πολίτες. Ειδικότερα, ως αγοραστές, αποστέλλουν το χρηματικό αντίτιμο του προϊόντος που υποτίθεται ότι θα αγοράσουν (π.χ. μέσω e-banking, paypal κ.λπ), χωρίς να το παραλάβουν ποτέ ή παραλαμβάνουν άλλο, ευτελούς αξίας, ενώ, ως πωλητές, πείθονται από τους δράστες ότι έχουν εξοφληθεί για το προϊόν που πούλησαν, κυρίως με τους εξής τρόπους:
Τους επιδεικνύουν ανύπαρκτο αριθμό λογαριασμού, όπου αποτυπώνεται ψευδής ηλεκτρονική μεταφορά του αντιτίμου της συναλλαγής στο λογαριασμό τους ή πλαστή βεβαίωση μεταφοράς εμβασμάτων.
Τους πείθουν να εκδώσουν, μέσω εφαρμογής πιστωτικού ιδρύματος, κωδικό με το αντίτιμο της συναλλαγής. Στη συνέχεια τους ζητούν τον κωδικό αυτό, ισχυριζόμενοι ότι θα καταθέσουν, μέσω του κωδικού, το οφειλόμενο πόσο στο λογαριασμό τους. Όμως, στην πραγματικότητα, οι δράστες χρησιμοποιώντας τον κωδικό αυτό, κάνουν ανάληψη, μέσω ΑΤΜ, του ποσού από τον λογαριασμό του πωλητή.
Για την αποφυγή εξαπάτησής τους η ΕΛΑΣ συμβουλεύει τους πολίτες:
Να ενημερώνουν πάντα τις αστυνομικές αρχές, ακόμη και σε περίπτωση απόπειρας απάτης σε βάρος τους.
Να μην πείθονται εύκολα από άτομα, τα οποία σας «πλησιάζουν» ως γνωστοί συγγενικών – φιλικών προσώπων.
Να είναι ιδιαίτερα επιφυλακτικοί σε άγνωστα άτομα που επιχειρούν με διάφορα προσχήματα και τεχνάσματα να εισέλθουν στην οικία τους.
Να είναι ιδιαίτερα επιφυλακτικοί όταν άγνωστοι προσπαθήσουν να τους πείσουν για την καταβολή χρηματικού ποσού, με το πρόσχημα επείγουσας ανάγκης συγγενικού – φιλικού προσώπου, για παράδειγμα νοσηλεία σε νοσοκομείο. Το ίδιο μπορεί να προσπαθήσουν και τηλεφωνικά. Για τους ίδιους λόγους να μην ενδίδουν σε προτροπές για συνάντηση.
Σε περιπτώσεις που άγνωστοι επικαλούνται έκτακτη ανάγκη γνωστού ή συγγενικού τους προσώπου, να επιδιώκουν πάντα οι ίδιοι να επικοινωνούν τηλεφωνικά με το συγκεκριμένο πρόσωπο, για επιβεβαίωση των όσων επικαλούνται. Η επικοινωνία να γίνεται με δικό τους τηλέφωνο και κατόπιν δικής τους πρωτοβουλίας και να μην δέχονται να μιλάνε με άτομο, το οποίο κάλεσαν οι άγνωστοι.
Σε κάθε περίπτωση, οι πολίτες να δηλώνουν ότι δεν πρόκειται να παραδώσουν χρήματα, εάν δεν εμφανιστούν οι γνωστοί – συγγενείς τους.
Να μην δέχονται σε καμία περίπτωση άγνωστα άτομα να τους οδηγήσουν σε πιστωτικό κατάστημα ή ΑΤΜ για ανάληψη χρηματικού ποσού.
Να μην πείθονται εύκολα σε ευκαιριακές αγορές προϊόντων που τους προτείνουν άγνωστα άτομα, ιδιαίτερα δε χωρίς να δουν πρώτα τα προϊόντα αυτά.
Να μην πείθονται από άγνωστους, οι οποίοι εμφανίζονται ως υπάλληλοι δημόσιας υπηρεσίας ή άλλου φορέα για την επιδιόρθωση κάποιου τεχνικού προβλήματος, εάν δεν τους έχουν καλέσει προηγουμένως οι ίδιοι.
Να μην πείθονται όταν άγνωστοι τους ζητούν να καταβάλλουν χρήματα για οφειλές γνωστών ή συγγενικών προσώπων σε δημόσιες υπηρεσίες ή σε καταστήματα – εταιρείες για αγορά αγαθών – προσφορά υπηρεσιών.
Επισημαίνεται ότι από νοσοκομεία ή από δημόσιες υπηρεσίες δεν χρησιμοποιείται η πρακτική υπάλληλοί τους να μεταβαίνουν σε οικίες ή σε δημόσιους χώρους και να ζητούν από πολίτες την καταβολή χρημάτων για υπηρεσίες που παρέχουν.
Να επαληθεύουν τις κινήσεις στους τραπεζικούς τους λογαριασμούς πριν από την οποιαδήποτε συναλλαγή και να δηλώνουν ότι δεν πρόκειται να επιστρέψουν χρήματα, χωρίς προηγούμενη διασταύρωση οικονομικών στοιχείων.
Να αποφεύγουν τη γνωστοποίηση προσωπικών οικονομικών δεδομένων (αριθμούς τραπεζικών λογαριασμών, προσωπικούς κωδικούς (ΡΙΝ), αριθμούς πιστωτικών καρτών, πληροφορίες καρτών ΑΤΜ, κωδικούς επαλήθευσης πιστωτικών καρτών κλπ).
Σε περίπτωση ηλεκτρονικής μεταφοράς χρημάτων σε υποψήφιο πωλητή, να διασταυρώνουν τα στοιχεία του, ως δικαιούχου του υποδεικνυόμενου λογαριασμού (ονοματεπώνυμο, Α.Φ.Μ.).
Να αποφεύγουν την προκαταβολή χρημάτων σε ιδιώτες πωλητές, τους οποίους δεν γνωρίζουν, ακόμη και εάν αυτοί αποκαλύπτουν τα προσωπικά τους στοιχεία ή τον αριθμό του τραπεζικού τους λογαριασμού.
Να είναι ιδιαίτερα επιφυλακτικοί όταν εντοπίζουν αγγελίες πώλησης οχημάτων σε δελεαστικές τιμές, ως «ευκαιρία αγοράς».
Να αποφεύγουν, κατά προτίμηση, τις συναλλαγές με πρόσωπα τα οποία παρέχουν στοιχεία επικοινωνίας εκτός Ελλάδας.
Να έχουν πάντα διαθέσιμους τους τηλεφωνικούς αριθμούς, με τους οποίους πρέπει να επικοινωνήσουν σε περίπτωση ανάγκης (Αστυνομία, Πυροσβεστική, Νοσοκομεία, στενοί συγγενείς κ.α.).
Να προσπαθούν να συγκρατούν τα χαρακτηριστικά των δραστών, τα οχήματα με τα οποία κινούνται (αριθμό κυκλοφορίας, μάρκα οχήματος, χρώμα κ.λπ.), τους τηλεφωνικούς αριθμούς από τους οποίους τους καλούν ή την ηλεκτρονική διεύθυνση της αγγελίας (URL) για να βοηθήσουν το έργο των διωκτικών αρχών.