120 δόσεις: Αυτή είναι η αλήθεια για την μεγάλη κοροϊδία – Κανείς δεν μπαίνει σε ρύθμιση

120 δόσεις: Μπορεί η κυβέρνηση να διαφήμισε τις 76 και 120 δόσεις, ωστόσο η πραγματικότητα είναι πολύ διαφορετική…

Κόβονται» από τις νέες ρυθμίσεις οφειλών του υπουργείου Οικονομικών οι περισσότεροι επιχειρηματίες που έσπευσαν να τις αξιοποιήσουν, καθώς, όπως τονίζουν λογιστές, στα «ψιλά γράμματα» των ρυθμίσεων κρύβονται… κόφτες που αφήνουν έξω ίσως και περισσότερους από οκτώ στους δέκα ενδιαφερόμενους.

Την ίδια ώρα, νομικοί υποδεικνύουν σε πολλούς επιχειρηματίες με οφειλές στην εφορία να κινηθούν στην κατεύθυνση του εξωδικαστικού μηχανισμού, μετά τις πρόσφατες, ευνοϊκές αλλαγές που έγιναν από την κυβέρνηση.

Όπως αναφέρουν λογιστές, οι δύο νέες ρυθμίσεις κρύβουν «παγίδες», τις οποίες αδυνατούν να ξεπεράσουν οι περισσότερες μικρομεσαίες επιχειρήσεις:

  • Για τη νέα ρύθμιση των 36 – 72 δόσεων, προϋπόθεση υπαγωγής είναι να μην υπήρχε καθυστερούμενη – αρρύθμιστη οφειλή έως και την 1η Νοεμβρίου 2021. Όμως, πολλές ληξιπρόθεσμες οφειλές είχαν γεννηθεί ακριβώς αυτή την περίοδο, στην οποία περιλαμβάνεται και η κρίση της πανδημίας, με αποτέλεσμα οι περισσότερες επιχειρήσεις να «κόβονται».
  • Για την αναβίωση της ρύθμισης των 120 δόσεων, προϋπόθεση είναι να ρυθμισθούν όλες οι οφειλές που γεννήθηκαν μετά το 2019 με την πάγια ρύθμιση της εφορίας, δηλαδή το πολύ σε 24 δόσεις. Οι περισσότερες «στριμωγμένες» μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις αδυνατούν να εξοφλήσουν τις οφειλές σε τόσο μικρό αριθμό δόσεων και έτσι χάνουν τη δυνατότητα αναβίωσης παλαιών ρυθμίσεων σε 120 δόσεις.

Οι εκπρόσωποι των επιχειρηματικών φορέων εκφράζουν έντονη ανησυχία για αυτές τις εξελίξεις.

Ο πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, Γιάννης Χατζηθεοδοσίου, τονίζει ότι «είναι πλέον ξεκάθαρο ότι μιλάμε για ρυθμίσεις χωρίς ουσιαστικό αντίκρισμα -ειδικά για αυτήν των 36 ή 72 δόσεων- αφού η πλειονότητα των ενδιαφερομένων θα μείνει εκτός του συστήματος.

Το αποτέλεσμα θα είναι να δούμε στο άμεσο μέλλον τη δέσμευση τραπεζικών λογαριασμών λόγω οφειλών ενώ θα διακυβευθεί η λειτουργία χιλιάδων μικρομεσαίων επιχειρήσεων που δεν μπορούν να ανταποκριθούν σε τόσα βάρη.

Αν δεν δοθεί μία πραγματική ευκαιρία στους οφειλέτες να ρυθμίσουν τα χρέη τους, οι συνέπειες για το επιχειρείν και την οικονομία θα είναι τραγικές και θα επηρεάσουν άμεσα και το κομμάτι της απασχόλησης.

Με δεδομένο ότι εισερχόμαστε και επίσημα σε προεκλογική περίοδο, άρα είναι ελάχιστες οι πιθανότητες βελτίωσης της ρύθμισης αυτή την στιγμή, καλούμε τα κόμματα εξουσίας να δεσμευθούν ότι με το που θα βγει νέα κυβέρνηση -είτε αυτοδύναμη, είτε συνεργασίας- θα δώσει άμεσα λύση στο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι οφειλέτες».

Το Βιοτεχνικό Επιμελητήριο της Αθήνας υπογραμμίζει ότι «η κυβέρνηση θα έπρεπε να δώσει μια πραγματικά δεύτερη ευκαιρία στους επιχειρηματίες, που προσπαθούν να αντεπεξέλθουν στις υποχρεώσεις τους, εντάσσοντας στις 120 δόσεις το σύνολο των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεών τους, οι οποίες πολλαπλασιάστηκαν κατά την διάρκεια της πανδημίας του κορονοϊού και της ενεργειακής κρίσης. Θα πρέπει να υπάρξει μέριμνα και για τις οφειλές που δημιουργήθηκαν από το 2019 και μετά, καθώς η πλειοψηφία των επιχειρηματιών που όφειλαν προς το δημόσιο, αδυνατούσαν να εξυπηρετήσουν το σύνολο των υποχρεώσεών τους».

Την ίδια ώρα, νομικοί επισημαίνουν ότι έχουν δημιουργηθεί νέες ευκαιρίες ρύθμισης των χρεών στο Δημόσιο και τον ΕΦΚΑ, μετά τις ευνοϊκές αλλαγές που έγιναν στον νόμο 4738/2020 για τον εξωδικαστικό μηχανισμό. Όπως σημειώνει η δικηγόρος Κωνσταντίνα Λεκκάκου, «πό την μελέτη των πρόσφατων ουσιαστικών νομοθετικών παρεμβάσεων, αλλά και από την εγκύκλιο που εξέδωσε ο ΕΦΚΑ, η οποία αποκωδικοποιεί τις αλλαγές που ανοίγουν την περίμετρο των δικαιούχων του νέου Εξωδικαστικού Μηχανισμού, οφείλουμε να διαπιστώσουμε, ότι μάλλον ξεπεράστηκαν οι αγκυλώσεις του παρελθόντος και καθημερινά, όλο και περισσότεροι συμπολίτες μας επιτυγχάνουν την ρύθμιση των οφειλομένων και την επαναφορά τους σε μία υγιή οικονομική κατάσταση».

Η ίδια τονίζει ότι «παρέχεται η δυνατότητα ρύθμισης οφειλών σε συμπολίτες μας, οι οποίοι διατηρούν οφειλές μόνο έναντι του Δημοσίου ή/και των φορέων κοινωνικής ασφάλισης», ενώ μέχρι τώρα ήταν απαραίτητο να υπάρχουν οφειλές και σε χρηματοδοτικούς φορείς για τη ρύθμιση με τον εξωδικαστικό.

Αξίζει να σημειωθεί ότι με τον εξωδικαστικό, εφόσον πληρούνται οι προϋποθέσεις ρύθμισης, τα χρέη εξυπηρετούνται έως και σε 240 δόσεις, ενώ ο νόμος δίνει τη δυνατότητα και για «κούρεμα» μέρους του χρέους.

120 δόσεις: Τι ισχύει για τα «κόκκινα δάνεια»

Μία… ευεργετική διάταξη για χιλιάδες δανειολήπτες, επιχειρήσεις και φυσικά πρόσωπα που είχαν λάβει δάνεια έως και το 2012 με εγγύηση του δημοσίου, αλλά δεν κατάφεραν να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους, περιλαμβάνεται στο νομοσχέδιο του ΥΠΟΙΚ για τον εξωδικαστικό μηχανισμό.

Με την εν λόγω ρύθμιση ανοίγει η «βεντάλια» των 120 δόσεων και στη συγκεκριμένη κατηγορία των δανειοληπτών, προκειμένου να εξοφλήσουν τα χρέη τους, κερδίζοντας ταυτόχρονα «κούρεμα» τόκων και προσαυξήσεων έως 100% ανάλογα με τον αριθμό των δόσεων εξόφλησης των οφειλών. Στη ρύθμιση μπορούν να ενταχθούν δάνεια φυσικών προσώπων και επιχειρήσεων, τα οποία δόθηκαν με τη εγγύηση του Δημοσίου, όμως οι δόσεις έπαψαν να καταβάλλονται με συνέπεια να βεβαιωθεί στην εφορία η αρχική τους οφειλή στην τράπεζα

Όπως αναφέρεται στη σχετική τροπολογία οι αιτήσεις για την ένταξη στη ρύθμιση πρέπει να γίνουν μέχρι 1η Αυγούστου 2023 στην αρμόδια Δ.Ο.Υ./Ελεγκτικό Κέντρο για την είσπραξη των καταπτώσεων.

Συγκεκριμένα, η διάταξη νόμου προβλέπει τα εξής:

Ρυθμίσεις οφειλών που προέρχονται από επιχειρηματικά δάνεια και δάνεια φυσικών προσώπων, καθώς και από καταπτώσεις της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας:

  1. Βεβαιωμένες οφειλές στις Δημόσιες Οικονομικές Υπηρεσίες και στα Ελεγκτικά Κέντρα, σύμφωνα με τον Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων (ν. 4978/2022, Α’190, Κ.Ε.Δ.Ε.), που προέρχονται από επιχειρηματικά δάνεια και δάνεια φυσικών προσώπων, με εκδοθείσες έως και το έτος 2012 υπουργικές αποφάσεις παροχής της εγγύησης του Ελληνικού Δημοσίου, κατ’ εξουσιοδότηση του ν. 2322/1995 (Α’ 143) ή παροχής της εγγύησης της εταιρείας με την επωνυμία «Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα ΑΕ» (πρώην «Εθνικό Ταμείο Επιχειρηματικότητας και Ανάπτυξης ΑΕ») ή της εταιρείας με την επωνυμία «Ταμείο Εγγυοδοσίας Μικρών και Πολύ Μικρών Επιχειρήσεων ΑΕ (ΤΕΜΠΜΕ ΑΕ), όπως ισχύουν, τα οποία είχαν καταστεί ληξιπρόθεσμα στα πιστωτικά ιδρύματα έως τις 7.10.2019, όπως αναγράφεται στο αίτημα κατάπτωσης των τραπεζών στις αρμόδιες Υπηρεσίες, δύνανται να ρυθμίζονται σε έως και εκατόν είκοσι (120) μηνιαίες δόσεις, κατόπιν αίτησης του οφειλέτη, εφόσον έχουν καταχωρισθεί στα βιβλία εισπρακτέων εσόδων της Φορολογικής Διοίκησης από την 7η Οκτωβρίου 2019 μέχρι την ημερομηνία αίτησης για υπαγωγή σε ρύθμιση, με απαλλαγή κατά ποσοστό από τις προσαυξήσεις και τους τόκους εκπρόθεσμης καταβολής που τις επιβαρύνουν ως ακολούθως:

α) εφάπαξ με απαλλαγή κατά ποσοστό εκατό τοις εκατό (100%).

β) από δύο (2) έως και τέσσερις (4) μηνιαίες δόσεις με απαλλαγή κατά ποσοστό ενενήντα πέντε τοις εκατό (95%).

γ) από πέντε (5) έως και δώδεκα (12) μηνιαίες δόσεις, με απαλλαγή κατά ποσοστό ογδόντα πέντε τοις εκατό (85%).

δ) από δεκατρείς (13) έως και είκοσι τέσσερις (24) μηνιαίες δόσεις, με απαλλαγή κατά ποσοστό ογδόντα τοις εκατό (80%).

ε) από είκοσι πέντε (25) έως και τριάντα έξι (36) μηνιαίες δόσεις, με απαλλαγή κατά ποσοστό εβδομήντα πέντε τοις εκατό (75%).

στ) από τριάντα επτά (37) έως και σαράντα οκτώ (48) μηνιαίες δόσεις, με απαλλαγή κατά ποσοστό σαράντα πέντε τοις εκατό (45%).

ζ) από σαράντα εννέα (49) έως και εξήντα (60) μηνιαίες δόσεις, με απαλλαγή κατά ποσοστό τριάντα τοις εκατό (30%).

η) από εξήντα μία (61) έως και εβδομήντα δύο (72) μηνιαίες δόσεις, με απαλλαγή κατά ποσοστό είκοσι τοις εκατό (20%).

θ) από εβδομήντα τρεις (73) έως και ενενήντα έξι (96) μηνιαίες δόσεις, με απαλλαγή κατά ποσοστό δεκαπέντε τοις εκατό (15%).

ι) από ενενήντα επτά (97) έως και εκατόν είκοσι (120) μηνιαίες δόσεις, με απαλλαγή κατά ποσοστό δέκα τοις εκατό (10%).».

  1. Στις ρυθμίσεις του παρόντος δύνανται να υπάγονται, με τους ίδιους όρους και προϋποθέσεις, και οι οφειλές που προέρχονται από επιχειρηματικά δάνεια και δάνεια φυσικών προσώπων, με εκδοθείσες έως και το έτος 2012 υπουργικές αποφάσεις παροχής της εγγύησης του Ελληνικού Δημοσίου κατ’ εξουσιοδότηση του ν. 2322/1995 ή παροχής της εγγύησης της εταιρείας με την επωνυμία «Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα ΑΕ» (πρώην «Εθνικό Ταμείο Επιχειρηματικότητας και Ανάπτυξης ΑΕ») ή της εταιρείας με την επωνυμία «Ταμείο Εγγυοδοσίας Μικρών και Πολύ Μικρών Επιχειρήσεων ΑΕ (ΤΕΜΠΜΕAΕ), όπως ισχύουν, τα οποία έχουν καταστεί ληξιπρόθεσμα στα πιστωτικά ιδρύματα έως την 1η Φεβρουάριου 2023, όπως αναγράφεται στο αίτημα κατάπτωσης των τραπεζών στις αρμόδιες Υπηρεσίες, οι οποίες θα καταχωρισθούν στα βιβλία εισπρακτέων εσόδων της Φορολογικής Διοίκησης μετά την καταληκτική ημερομηνία υπαγωγής σε πρόγραμμα ρύθμισης, κατόπιν αίτησης στην αρμόδια υπηρεσία της Φορολογικής Διοίκησης για την επιδίωξη της είσπραξης της οφειλής μέσα σε έξι (6) μήνες από την καταχώριση των οφειλών αυτών.
  2. Οι οφειλές από τις άνω αιτίες που έχουν καταχωρισθεί στα βιβλία εισπρακτέων εσόδων της Φορολογικής Διοίκησης πριν την 1η Φεβρουάριου 2023 και δεν έχουν υπαχθεί στις ρυθμίσεις του παρόντος, συμπεριλαμβανομένων αυτών που έχουν ενταχθεί στην πάγια ρύθμιση του ν. 4152/2013 (Α’ 107), δύνανται να υπαχθούν στις ρυθμίσεις του παρόντος νόμου μέχρι την 1η Αυγούστου 2023 κατόπιν αίτησης στην αρμόδια υπηρεσία της Φορολογικής Διοίκησης για την επιδίωξη της είσπραξης της οφειλής.